«Τρώμε υγιεινά, τρώμε σωστά» (της Δώρα Τελλίδου–Τζηκαλάγια)

Τα παιδιά περνούν σχεδόν το μισό χρόνο της ημέρας στο Σχολείο τους. Για αυτό θεωρούμε απαραίτητο στα διαλείμματα να τρώνε ένα καλό  κολατσιό. Πάγια μέριμνα του Σχολείου μας είναι να κατευθύνουμε τους μαθητές μας στις σωστές διατροφικές επιλογές.
Η σωστή και υγιεινή διατροφή βοηθάει στη διασφάλιση της ενέργειας, της ζωντάνιας αλλά και της απόδοσης. «Νηστικό αρκούδι δεν χορεύει…»

Εμείς οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς θα πρέπει να δίνουμε το καλό παράδειγμα και να μάθουμε στα παιδιά μας να τρέφονται σωστά, να τρώνε από όλα αλλά με μέτρο. Οι βασικοί κανόνες που προτείνουν οι διατροφολόγοι και τεκμηριώνονται από τις επιστημονικές έρευνες αφορούν στην σωστή κατανομή των γευμάτων και με συνδυασμό από όλες τις ομάδες τροφίμων.

Οι γενικές αρχές που θα πρέπει να διέπουν τις διατροφικές συνήθεις του μαθητή δεν διαφέρουν σημαντικά από αυτές που θα πρέπει να ακολουθούμε όλοι μας. Το παιδί εκτός από τις καθημερινές του ανάγκες, θα πρέπει παράλληλα να καλύψει και τις ανάγκες ανάπτυξης.

Τι θα πρέπει, λοιπόν, να προσέξει ένας μαθητής (και οι γονείς του);

Καταρχάς το πρωινό, ένα γεύμα που είναι απολύτως απαραίτητο καθώς οι αποθήκες ενέργειας έχουν αδειάσει από όλο το βράδυ και χρειάζεται θρεπτική τροφή  για να ξεκινήσει η μέρα. Πολλές μελέτες επιβεβαιώνουν ότι τα παιδιά που τρώνε ένα πλήρες και θρεπτικό πρωινό παρουσιάζουν μεγαλύτερη εγρήγορση για σκέψη και ικανότητα μάθησης, έχουν καλύτερη συμπεριφορά στην τάξη, δεν κουράζονται εύκολα και διατηρούν την απόδοσή τους σε υψηλά επίπεδα μέχρι το μεσημέρι.

Τι θα πρέπει να περιέχει ένα πρωινό;

Συνδυασμό τροφών τουλάχιστον από 2 διαφορετικές ομάδες τροφίμων. Δηλαδή, από την ομάδα του αμύλου (δημητριακά, ψωμί ή φρυγανιές, κατά προτίμηση ολικής άλεσης), της πρωτεΐνης (γάλα, γιαούρτι, αυγό, τυρί, ζαμπόν, γαλοπούλα) αλλά και φρέσκα φρούτα (ή χυμό) ή λαχανικά (αγγουράκι, μαρούλι ή ντομάτα στο τοστ ή στο σάντουιτς).

Ως γονείς μπορείτε να δώσετε το καλό παράδειγμα, φροντίστε να διαθέσετε χρόνο για ένα πρωινό γεύμα με όλα τα μέλη της οικογένειας στο τραπέζι! Μπορεί για παράδειγμα να χρειαστεί να ξυπνήστε 15 λεπτά νωρίτερα, και να εμπλέξετε και τα παιδιά στην προετοιμασία του.

Το κολατσιό στο σχολείο ή και το απογευματινό σνακ, μπορεί να είναι ένα απλό τοστ, κουλούρι με σουσάμι ή 1 κομμάτι σπιτική πίτα ή και πίτσα με αγνά υλικά, σπιτικό κέικ, ένα φρούτο, γιαούρτι σκέτο ή με φρούτ
α, αποτελούν ενδεδειγμένες λύσεις.

Τι άλλο πρέπει να προσέχουν οι γονείς;

Σωστή κατανομή γευμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ο εγκέφαλος χρειάζεται συνεχή ροή από «καύσιμα» για να μπορέσει να λειτουργήσει σωστά. Τα καύσιμα αυτά, με τη μορφή της γλυκόζης, προέρχονται από την τροφή αλλά και από αποθήκες ενέργειας του οργανισμού. Δεν αρκεί, όμως, να τρώει συχνά ο μαθητής, θα πρέπει να προσέχει και τι τρώει.

Για να μπορεί ο οργανισμός να παρέχει την απαραίτητη ποσότητα γλυκόζης στον εγκέφαλο, ο μαθητής θα πρέπει να τρώει ένα γεύμα ή σνάκ κάθε 3-4 ώρες, κατά τη διάρκεια της ημέρας. Τα δύο κύρια γεύματα θα πρέπει να περιέχουν τρόφιμα από όλες τις βασικές ομάδες τροφίμων. Ένα ποιοτικά «πλήρες» γεύμα περιέχει έναν εκπρόσωπο από την ομάδα του κρέατος και των οσπρίων (διάφορα είδη κρέατος, ψάρι, όσπρια, αλλά και αβγό ή τυρί), έναν εκπρόσωπο από την ομάδα του ψωμιού και των δημητριακών (π.χ. ψωμί, ρύζι, ζυμαρικά, πατάτα, κατά προτίμηση ολικής άλεσης όπου γίνεται) και έναν εκπρόσωπο από την ομάδα των λαχανικών, μαγειρεμένων ή ως σαλάτα, και ωμών ή βραστών.

Δεν αποκλείουμε από την διατροφή του παιδιού την πρόσληψη λίπους, διότι είναι αναγκαία για την σωματική και πνευματική ανάπτυξη του παιδιού, καθώς τα καλά λιπίδια (όπως τα λεγόμενα ω-6 και ω-3) λιπαρά οξέα δεν συντίθενται στον οργανισμό, οπότε τα παιδιά τα παίρνουν μόνο μέσω της διατροφής τους.

Φροντίστε, λοιπόν, να προσφέρετε στα παιδιά συχνά ψάρια ή θαλασσινά (2 φορές την εβδομάδα), και έχετε κατά νου ότι όσο πιο λιπαρό το ψάρι (π.χ. σαρδέλες, σκουμπρί, γαύρο, σολομό,) τόσο πιο ευεργετικό. Αλλά και φυτικές πηγές μπορούν να ενισχύσουν την πρόσληψη αυτών των λιπιδίων, όπως καρποί και σπόροι, π.χ. καρύδια, ηλιόσπορος για τα ω-3, καθώς και ελαιόλαδο, καλαμπόκι, ηλιόσποροι και σουσάμι για τα απαραίτητα ω-6.

Όσον αφορά στη σοκολάτα, η με μέτρο κατανάλωσή της αυξάνει την παραγωγή ενδορφινών, ουσιών δηλαδή που μας φτιάχνουν τη διάθεση και ενισχύουν τις εγκεφαλικές λειτουργίες. Χαρακτηρίζεται ως «ενισχυτικό» τρόφιμο κατά την περίοδο εξετάσεων και έντονου διαβάσματος. Όμως, χρειάζεται προσοχή, διότι η αλόγιστη κατανάλωση μπορεί να διαταράξει το σωματικό βάρος του παιδιού.

Το σύντομο αυτό αφιέρωμα στην υγιεινή διατροφή  βασίζεται σε πληροφορίες που αντλούμε από διάφορες μελέτες διατροφολόγων και συμβουλές που γράφονται σε βιβλία και αναρτώνται στο διαδίκτυο.  Γενικά θα πρέπει όλοι μας να γνωρίζουμε και να επιδιώκουμε να πληροφορηθούμε σχετικά με τα θέματα διατροφής, για την αξία της μεσογειακής διατροφής, αλλά και άσκησης. Να  αναγνωρίσουμε τα θετικά αποτελέσματα που θα έχουν τα παιδιά και όλοι μας από τη συχνή άσκηση, καθώς και τα προβλήματα που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν από την παθητική απασχόληση.

Έχοντας ως πεποίθηση ότι η καλή υγεία και οι σωστές διατροφικές συνήθειες, χτίζονται από μικρές ηλικίες, πέρα από τις καθημερινές μας συμβουλές και προτροπές οργανώνουμε και μια μικρή εκδήλωση με ένα μπουφέ με υγιεινά τρόφιμα, ώστε να περνάει και βιωματικά στην καθημερινότητα των μαθητών μας!

Ευχαριστούμε πολύ όλους τους γονείς που συμμετέχουν και συμβάλλουν κάθε χρόνο στην υλοποίηση αυτής της μικρής εκδήλωσης!

Με εκτίμηση

Η Δ/ντρια του Σχολείου

Δώρα Τελλίδου – Τζηκαλάγια

2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

 

κοινοποίηση

shares