Καστοριά

Ο Βασίλης Κιοσσές για τις αυστηρώς ακατάλληλες αποκριάτικες στολές

Πλησιάζει σε λίγες ημέρες το τριήμερο της Αποκριάς και ήδη οι περισσότεροι καρναβαλιστές έχουν κάνει την επιλογή των στολών που θα χρησιμοποιήσουν.  Ωστόσο, γεννάται ένα μείζον θέμα που αφορά  στα κοστούμια των ανήλικων παιδιών και πώς αυτά  παρουσιάζονται. Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε πως ορισμένες παιδικές  στολές έχουν έντονο το σεξιστικό περιεχόμενο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Της Χρύσας Κοσμίδου

Με αφορμή την έναρξη της Αποκριάς, η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων, εξέδωσε μια ανακοίνωση όπου και συντάσσεται με την απόφαση του Υπουργείου Οικονομίας για την απαγόρευση της εμπορικής προβολής προϊόντων σεξιστικού περιεχομένου, όπως αυτά που είδαν το φως της δημοσιότητας σε καταστήματα και ιστοσελίδες αποκριάτικων στολών.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά και τα παραθέτει μέσω της ανακοίνωσής της η Γ.Γ. Ισότητας των Φύλων:

  • Ποια η σκοπιμότητα της δημιουργίας και προβολής “σέξυ” αποκριάτικων στολών, όπως νοσοκόμας, γιατρού, χορεύτριας για παιδιά;
  • Ποια η σκοπιμότητα δημιουργίας σακιδίου πλάτης με απεικόνιση γλειφιτζουριού και επιγραφή «Lick it slowly» και άλλων παρόμοιων προϊόντων, σε καταστήματα παιχνιδιών, σε παιδικά τμήματα καταστημάτων, που απευθύνο νται σε ανήλικους καταναλωτές και ιδίως σε παιδιά κάτω των 14 ετών;

Η προφανής  απάντηση, σύμφωνα με την Γ.Γ. Ισότητας των Φύλων, είναι η εμπορευματική εκμετάλλευση του παιδικού σώματος για λόγους κέρδους,  «Η παραγωγή, η προβολή και η κατανάλωση τέτοιων προϊόντων οδηγεί στη διαμόρφωση μιας διαστρεβλωμένης παιδικότητας, προωθεί σεξιστικά στερεότυπα και ενισχύει την έμφυλη βία, στη βάση μιας ακραίας εμπορευματικής καταναλωτικής λογικής. Η πρόωρη σεξουαλικοποίηση των παιδιών, κυρίως των κοριτσιών και η διασύνδεση της παιδικής ηλικίας με το σεξ, μετατρέπει τα παιδιά σε αντικείμενα του σεξουαλικού βλέμματος, παράγει και αναπαράγει βίαιες θεσμίσεις συγκρότησης θηλυκότητας και αρρενωπότητας, έμφυλα διχοτομημένες. Πρόκειται για ορατές και αόρατες στερεοτυπικές συγκροτήσεις που όχι μόνο βλάπτουν την ψυχοσεξουαλική και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών αλλά και αναπαράγουν παγιωμένους άνισους κοινωνικούς ρόλους και αναμενόμενες σεξιστικές συμπεριφορές σε μια εποχή μάλιστα που η ρητορική του ρατσισμού, σεξισμού, της έμφυλης βίας λαμβάνει ανησυχητικές διασ

τάσεις».

Με μια γρήγορη ματιά, ο καθένας μπορεί να διαπιστώσει, πως ορισμένα προϊόντα τα οποία διατίθενται για μικρά παιδιά, σε καμία περίπτωση δεν συνάδουν με τις ηλικίες τους «Λόγω της Αποκριάς, υπάρχει ένα μεγάλο άνοιγμα στην αγορά, όπου ο κάθε επιχειρηματίας προσπαθεί να προωθήσει τα προϊόντα του» σημείωσε ο Ψυχολόγος του Κέντρου Συμβουλευτικής Γυναικών Θυμάτων Βίας Δήμου Καστοριάς Βασίλειος Κιοσσές «Θα τολμούσα να πω πως κάποιες από τις στολές έχουν έναν αμιγώς σεξουαλικό χαρακτήρα και το γεγονός αυτό προωθεί  στάσεις, αντιλήψεις και πεποιθήσεις γύρω από τα έμφυλα στερεότυπα».

Αποκριάτικες στολές με… σεξουαλικά υπονοούμενα

Ο κ. Κιοσσές επεσήμανε πως ορισμένες από τις αποκριάτικες στολές που απευθύνονται σε νεαρά ανήλικα κορίτσια ουσιαστικ
ά  αναδεικνύουν μια σεξουαλική διάσταση «Αποδίδουν τέτοιου είδους χαρακτηριστικά και φαίνεται πως τα εμπλέκουν σε κάτι που δεν ανήκει στην ηλικία τους.  Τα παιδιά στην τρυφερή ηλικία των 6 έως 8 ετών βρίσκονται σε ένα στάδιο ψυχοσυναισθηματικό το οποίο ανήκει στη λανθάνουσα  σεξουαλικότητα. Δηλαδή, σε καμία περίπτωση δεν έχουν τη σεξουαλική διάσταση, όπως αυτή περιγράφεται στις στολές».

Από την άλλη μεριά, σύμφωνα πάντα με τον Ψυχολόγο, μέσω των προκλητικών αυτών στολών, οι γυναίκες λαμβάνουν το μήνυμα ότι θα πρέπει να είναι όσο το δυνατό περισσότερο μπορούν ποθητές προς το αντίθετο φύλο.  Στους άντρες περνάει το μήνυμα πως θα πρέπει να χρησιμοποιούν στολές οι οποίες τους προσδίνουν άλλου είδους χαρακτηριστικά, που αφορούν κυρίως στο δυναμισμό τους  όπως είναι μάστορας, ηλεκτρολόγος, αστυνομικός, πυροσβέστης ακόμη και super ήρωας.

Βέβαια, οι ενηλικιωμένες γυναίκες έχουν τη κρίση ώστε να αποφασίσουν ποια στολή θα φορέσουν, και οι ίδιες γνωρίζουν ποια είναι τα όριά τους. Ένα παιδί όμως, το οποίο βλέπει την εκάστοτε προκλητική στολή, είτε σε διαφήμιση είτε σε κάποιο κατάστημα με εποχιακά προϊόντα, προφανώς και δεν είναι σε θέση να κατανοήσει τι ακριβώς πρεσβεύουν  αυτές οι ενδυμασίες «Αρχικά, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε το γεγονός  στο κατά πόσο οι γονείς ενθαρρύνουν ή όχι,  τέτοιου είδους στερεότυπα. Προσωπικά, διατηρώ τις επιφυλάξεις μου. Δεν θεωρώ πως όλοι οι γονείς έχουν την ίδια κρίση και προστατεύουν τα παιδιά τους, από μια  αποκριάτικη στολή σεξιστικού περιεχομένου. Μπορεί και χάριν αστεϊσμού να γίνει μια τέτοιου είδους επιλογή. Χρειάζεται να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί, ως προς το τι μηνύματα θέλουμε να στείλουμε στα παιδιά μας».

Ένα ακόμα βασικό ερώτημα που γεννάται λοιπόν, μέσα από αυτό το ζήτημα, είναι ποια είναι τα μηνύματα που θέλουμε να περάσουμε στα παιδιά και με τι εφόδια θέλουμε να το ενισχύουμε. Μια στολή η οποία έχει έναν σεξιστικό χαρακτήρα και τα αξεσουάρ που την συνοδεύουν  περνούν μηνύματα εντελώς ακραία, επιβάλλεται να απευθύνονται αποκλειστικά και μόνο σε ένα ενήλικο κοινό, το οποίο είναι σε θέση να κρίνει εάν θα προβεί στη χρήση του «Εμείς ως Κέντρο Συμβουλευτικής, συνιστούμε στους γονείς να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί ως προς το θέμα της επιλογής και κατά πόσο ενισχύει η επιλογή αυτή τα έμφυλα στερεότυπα. Στην εκάστοτε βιομηχανία που παράγει τέτοιου είδους προϊόντα την συμφέρει να υπάρχει ο διαχωρισμός μεταξύ των δύο φύλων καθώς έτσι κάνει πιο στοχευμένα τα προϊόντα της και τα απευθύνει σε συγκεκριμένους πληθυσμούς. Φυσικά, δεν πάμε να τα βάλουμε με την ίδια τη βιομηχανία, αλλά στο πώς εμείς επιτρέπουμε αυτές οι επιλογές να γίνεται ο δικός μας τρόπος συμπεριφοράς. Χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή, καθώς δομούνται ταυτότητες μέσα από αυτές τις στολές, όσο ακραίο και εάν ακούγεται αυτό το γεγονός». 

Ενδεικτική προς τα παραπάνω αποτελεί η έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για το φαινόμενο της βίας κατά των γυναικών, η οποία δημοσιοποιήθηκε στις 25 Νοεμβρίου 2016 με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για την καταπολέμηση της βίας σε βάρος των γυναικών σύμφωνα με την οποία: α) το 22% των πολιτών της Ε.Ε. συμφωνεί ότι οι γυναίκες συχνά υπερβάλουν σε σχέση με την παρενόχληση και το βιασμό β) το 17% των πολιτών της Ε.Ε. συμφωνεί ότι η βία κατά των γυναικών συχνά προκαλείται από το θύμα γ) το 27% των πολιτών της Ε.Ε. θεωρεί ότι η σεξουαλική συνεύρεση χωρίς συναίνεση μπορεί να δικαιολογηθεί.

Η ΓΓΙΦ, μέσω των πολιτικών της και των δράσεών της, ευαισθητοποιεί το κοινό για την αναγκαιότητα άρσης των στερεοτύπων και συνεχίζει την παρακολούθηση της δημόσιας ζωής για τον εντοπισμό και την καταγγελία ανάλογων σεξιστικών πρακτικών. «Η παραβίαση είναι σαφής στην ψυχική και σεξουαλική ανάπτυξη του παιδιού. Όταν ένα παιδί κάτω των δέκα ετών του “επιβάλλουμε” να φορέσει μια τέτοια στολή, είναι σαν να παρεμβαίνουμε στην ίδια του την ανάπτυξη. Σε αυτή την ηλικία πρέπει να δημιουργεί φιλίες, ομάδες και να αναπτύσσει τη δική του κοινωνική ταυτότητα. Με το να του  επιτρέπουμε ή να συνηγορούμε στο να φοράει μια τέτοια στολή, είναι σαν να το τραβάμε να προχωρήσει την ανάπτυξή του σε εκείνο το στάδιο στο οποίο ξεκινάει η εξερεύνηση της σεξουαλικότητας», είπε κλείνοντας ο κ. Κιοσσές.

orizontespress.gr

 

Back to top button