Ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη το ΤΑΙΠΕΔ για να ρυθμιστεί το θέμα των διοδίων. Τα αναλογικά διόδια μάλλον θα προλάβουν τα πλευρικά, λέει ο Απ. Αντωνούδης.
Το πιθανότερο είναι ότι οι 20 σταθμοί πλευρικών διοδίων που αναγκάζεται να εγκαταστήσει η Εγνατία Οδός στον οριζόντιο άξονα και στους καθέτους που θα δοθούν, για διαχείριση σε παραχωρησιούχο, τελικώς δεν θα λειτουργήσουν καθώς «θα τα προλάβουν τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια».
Τα ανωτέρω τόνισε στη Voria.gr o πρόεδρος της Εγνατίας Οδού κ. Απόστολος Αντωνούδης, εξηγώντας και τι ακριβώς εννοεί για ένα θέμα, αυτό των πολλών επιπλέον διοδίων που πρόκειται να εγκατασταθούν στο οδικό δίκτυο της Εγνατίας, που έχει ξεσηκώσει κύμα αντιδράσεων από τοπικές κοινωνίες και φορείς που βρίσκονται κοντά στο συγκεκριμένο οδικό δίκτυο.
«Εκτιμούμε ότι θα απαιτηθεί περίπου ενάμισι χρόνος για να μελετηθούν και να ωριμάσουν τα έργα αυτά, οι σταθμοί των πλευρικών διοδίων, αφού μόνο για τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα απαιτηθούν περί τους οκτώ μήνες, ενώ είναι και το ζήτημα των απαλλοτριώσεων που ενδεχομένως θα απαιτηθεί να γίνουν. Στο διάστημα λοιπόν αυτό, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχουν μετατραπεί οι μετωπικοί σταθμοί σε ηλεκτρονικούς – αναλογικούς, οπότε να μην χρειαστεί η εγκατάσταση των πλευρικών σταθμών διοδίων», είπε ο κ. Αντωνούδης.
Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα στην Εγνατία Οδό υπάρχουν και λειτουργούν οκτώ σταθμοί διοδίων, ενώ πρόκειται να κατασκευαστούν επιπλέον 10, τέσσερις από τους οποίους έχουν ήδη ανατεθεί σε εργολάβο. Υπενθυμίζεται ότι με την ΚΥΑ των υπουργών Τσακαλώτου και Σπίρτζη, προβλέπεται η ολοκλήρωση των υπολοίπων 10 μετωπικών σταθμών μέχρι την 1η Νοεμβρίου 2017 αλλά και των 20 πλευρικών, χρόνος που αντικειμενικά δεν επαρκεί για όλες τις νόμιμες διαδικασίες.
Η όλη υπόθεση, όπως από τα πράγματα αποδεικνύεται, υπερβαίνει την λογική, γιατί είναι ακατανόητο να εγκαθιστάς, πραγματοποιώντας δαπάνη, ένα σύστημα, το οποίο σε τόσο σύντομο χρόνο δεσμεύεσαι να το αντικαταστήσεις με ένα άλλο.
Όλη αυτή η υπόθεση, την οποία δυσκολευόμαστε να παρακολουθήσουμε, γίνεται για να προχωρήσει η διαδικασία του διαγωνισμού παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και των τριών βασικών καθέτων της, κάτι που πλέον αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση.
Εάν τελικώς οι σταθμοί αναλογικών διοδίων, δεν…προλάβουν τους πλευρικούς, τότε για αυτούς τους 20 σταθμούς υπολογίζεται ότι η δαπάνη θα φτάσει σε περίπου 20 εκατομμύρια, ανάλογα με τα booths που θα γίνουν σε κάθε σταθμό (σ.σ και ένα μικρό κτίριο για τις λειτουργικές ανάγκες κάθε σταθμού) και τις εκπτώσεις που θα προσφέρουν οι εργολάβοι.
Σημειωτέον ότι ένας «κλασικός» σταθμός μετωπικών διοδίων προϋπολογίζεται κοντά στα 1,5- 2 εκατ ευρώ και, με τις συνήθεις μεγάλες εκπτώσεις που δίνουν οι εργολάβοι, κοστίζει έως και κατά 50% λιγότερο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το «πακέτο» των τεσσάρων μετωπικών σταθμών διοδίων που πρόσφατα ανέλαβε ο ΑΚΤΩΡ ( Παμβώτιδα, Ευζώνους, Μέστη και Ιεροπηγή), είχε προϋπολογιστεί στα 7 εκατ., ενώ ο συμβατικός προϋπολογισμός έπεσε στα 2,8 εκατ επειδή προσέφερε έκπτωση 62%.
Την ερχόμενη εβδομάδα πάντως, «έρχεται σύσσωμο το ΤΑΙΠΕΔ στη Θεσσαλονίκη, ώστε σε μία εσωτερική σύσκεψη να συζητηθούν τα κρίσιμα ζητήματα της χρηματοδότησης των σταθμών διοδίων και των χρονοδιαγραμμάτων.
Ας ληφθεί υπόψη ότι στους επόμενους μήνες και πριν το Σεπτέμβριο θα βγούνε οι τεχνικές προδιαγραφές για τους σταθμούς των αναλογικών διοδίων και η σχετική μελέτη θα προκηρυχθεί αμέσως μετά. Με την ανάθεσή της υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί σε διάστημα έξι μηνών, οπότε έπεται το κατασκευαστικό μέρος και η μετατροπή των μετωπικών σταθμών διοδίων σε αναλογικά, αν και για τα δεύτερα υπάρχουν σε διεθνές επίπεδο ορισμένες αντιδράσεις για το θέμα των προσωπικών δεδομένων που θα αποκαλύπτονται.