ΕλλάδαΚαστοριά

Όταν η Μαρία Αντωνίου πρότεινε τα ηλεκτρονικά διόδια για τους αυτοκινητιστές!

Ανακοίνωση εξέδωσε χθες η βουλευτής κ. Μαρία Αντωνίου για το θέμα των διοδίων όπου μεταξύ άλλων ανέφερε για το θέμα των ηλεκτρονικών διοδίων:

“Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και μιλούν από μόνοι τους. Με τα νέα διόδια η χρέωση ανά χιλιόμετρο σχεδόν θα υπερδιπλασιαστεί, ενώ παράλληλα θα αυξηθεί σε δυσθεώρητα ύψη το κόστος μετακίνησης ανθρώπων και μεταφοράς προϊόντων.”

Όμως πριν από τρία χρόνια συνυπέγραφε ερώτηση στη βουλή όπου έλεγε ακριβώς το αντίθετο:

“Η κατάργηση του συστήματος αυτού είσπραξης διοδίων επιβάλλεται για λόγους οικονομικούς , περιβαλλοντικούς και  λόγους ασφαλείας των συγκοινωνιών και της κυκλοφορίας. Αντί του ισχύοντος, προτείνεται η ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής καταγραφής και η καταβολή ολοκλήρου του αντίτιμου των διοδίων στο συνοριακό σταθμό  για την διαδρομή που πρόκειται να διανύσει το αλλοδαπό  όχημα και με λήξη ισχύς στο τέλος της διαδρομής όπως επίσης και η άρση κάθε εμποδίου στην απρόσκοπτη χρήση των αυτοκινητόδρομων.

 

Διαβάστε παρακάτω την ενδιαφέρουσα και εμπεριστατωμένη ερώτηση ή κατεβάστε την από ΕΔΩ

Ερώτηση που συνυπέγραψε η Βουλευτής Καστοριάς κ. Μαρία Αντωνίου με θέμα «Καταβολή αντίτιμου διοδίων στους σταθμούς των συνόρων κατά την έναρξη της διαδρομής των αλλοδαπών φορτηγών αυτοκινήτων στη χώρα. Τρόποι αντιμετώπισης σημαντικών προβλημάτων των Ελλήνων αυτοκινητιστών και υποκλοπής του μεταφορικού έργου τους».

ΕΡΩΤΗΣΗ

12 – 2 – 2014

Προς:

1)      Υπουργό Οικονομικών κ. Ιωάννη Στουρνάρα

2)    Υπουργό  Υποδομών  Μεταφορών & Δικτύων κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.

ΘΕΜΑ: «Καταβολή αντίτιμου διοδίων στους σταθμούς των συνόρων κατά την έναρξη της διαδρομής των αλλοδαπών φορτηγών αυτοκινήτων στη χώρα. Τρόποι αντιμετώπισης σημαντικών προβλημάτων των Ελλήνων αυτοκινητιστών και υποκλοπής του μεταφορικού έργου τους».

Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,

Ο χώρος των Ελλήνων αυτοκινητιστών, έντονα και πολύπλευρα πληττόμενος από την

οικονομική κρίση αντιμετωπίζει ποικίλα προβλήματα, που προβάλουν απειλητικά για την επιβίωσή του, με ότι αυτό συνεπάγεται για την εθνική οικονομία αλλά και για τα δημόσια έσοδα που προέρχονται από τη μεταφορική δραστηριότητα.

Ανάμεσα στα προβλήματα αυτά θέτουμε υπόψη σας τα εξής :

  1. Καταβολή αντίτιμου διοδίων στο σταθμό των συνόρων κατά την έναρξη της διαδρομής του αλλοδαπού φορτηγού αυτοκινήτου στη χώρα.

Σοβαρό πρόβλημα αποτελεί η είσοδος φορτηγών οχημάτων με πινακίδες τρίτων χωρών στη χώρα μας τα οποία χρησιμοποιούν τους παράδρομους της Εγνατίας οδού με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλου μεγέθους απώλεια εσόδων για το κράτος και αυξημένος κίνδυνος ατυχημάτων λόγω της διέλευσης τους από κατοικημένες περιοχές. Προς καλύτερη ενημέρωσή σας παραθέτω τα παρακάτω στοιχεία διοδίων για την κατηγορία των φορτηγών οχημάτων και την απώλεια που προκύπτει από τη μη καταβολή των αντιτίμων από τα φορτηγά ξένων χωρών για τα κρατικά έσοδα ανά διαδρομή.

ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ – ΚΗΠΟΙ ΕΒΡΟΥ
ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ
ΔΙΟΔΙΑ ΤΙΜΗ ΔΙΕΛΕΥΣΗ
Α) ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ
1 Τύρια (περιοχή Παραμυθιάς Θεσπρωτίας) 8,40 υποχρεωτικά
2 Μαλακάσι (περιοχή Μετσόβου) 8,40 υποχρεωτικά
3 Πολύμυλο Κοζάνης 8,40 υποχρεωτικά
Β) ΚΡΑΤΙΚΟ
4 Μάλγαρα 4,20 Μέσω εθνικής οδού
Γ) ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ
5 Ανάληψη (περιοχή Λαγκαδάς) 8,40 Μέσω εθνικής οδού
6 Μουσθένη Καβάλας 8,40 Μέσω εθνικής οδού
7 Ίασμος Κομοτηνής 8,40 Μέσω εθνικής οδού
Συνολικό κόστος  ανά διαδρομή: 54,6
Συνολική απώλεια εσόδων ανά διαδρομή: 29,4€ ή  54%
Θεσσαλονίκη-Αθήνα
ΔΙΟΔΙΑ ΤΙΜΗ ΔΙΕΛΕΥΣΗ
Α) ΚΡΑΤΙΚΟ
1 Μάλγαρα 4,20 Μέσω εθνικής οδού
Β) ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.
2 Κλειδίου (Αιγίνιο) 7,80 Μέσω εθνικής οδού
3 Λεπτοκαρυάς 6,90 Μέσω εθνικής οδού
4 Πυργετού 7,00 Μέσω εθνικής οδού
5 Μακρυχωρίου 4,90 Μέσω εθνικής οδού
6 Μοσχοχωρίου 10,70 Μέσω εθνικής οδού
7 Πελασγίας 9,30 Μέσω εθνικής οδού
Γ) ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.
8 Μώλος (Θερμοπύλες) 5,80 Μέσω εθνικής οδού
9 Τραγάνα 8,70 Μέσω εθνικής οδού
10 Θήβα 9,00 Μέσω εθνικής οδού
11 Αφιδνών 7,45 Μέσω εθνικής οδού
Δ) ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.
12 Αττική Οδός 11,20 Μέσω εθνικής οδού
Συνολικό κόστος  ανά διαδρομή: 92,95
Συνολική απώλεια εσόδων ανά διαδρομή: 92,95€ ή  100%
Πάτρα – Αθήνα
ΔΙΟΔΙΑ ΤΙΜΗ ΔΙΕΛΕΥΣΗ
Α) ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ
1 Πάτρα – Κόρινθος 8,90 Μέσω εθνικής οδού
2 Κόρινθος – Ελευσίνα 11,40 Μέσω εθνικής οδού
Β) ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ
3 Αττική Οδός 11,20 Μέσω εθνικής οδού
Συνολικό κόστος  ανά διαδρομή: 31,50
Συνολική απώλεια εσόδων ανά διαδρομή: 31,50€ ή  100%
Καλαμάτα – Αθήνα
ΔΙΟΔΙΑ ΤΙΜΗ ΔΙΕΛΕΥΣΗ
Α) ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε.
1 Αρφάρων 2,70 Μέσω εθνικής οδού
2 Καλαμάτας 5,00 Μέσω εθνικής οδού
3 Παραδεισίων 2,50 Μέσω εθνικής οδού
4 Βελιγοστής 4,30 Μέσω εθνικής οδού
5 Μάναρη 6,90 Μέσω εθνικής οδού
6 Νεστάνη 8,50 Μέσω εθνικής οδού
7 Σπαθοβούνι 8,90 Μέσω εθνικής οδού
Β) ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ
8 Κόρινθος – Ελευσίνα 11,40 Μέσω εθνικής οδού
Γ) ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ
9 Αττική Οδός 11,20 Μέσω εθνικής οδού
Συνολικό κόστος  ανά διαδρομή: 61,40
Συνολική απώλεια εσόδων ανά διαδρομή: 61,40€ ή  100%

Σε όλες τις χώρες τις Ευρωπαϊκής Ένωσης καταβάλλεται το αντίτιμο των διοδίων κατά την έναρξη ή τη λήξη της διαδρομής κατά την είσοδο ή έξοδο από την χώρα .Έπειτα η καταγραφή των διελεύσεων γίνεται ηλεκτρονικά , χωρίς να διακόπτεται η κυκλοφορία και να εξαναγκάζονται σε ακινητοποίηση και επανεκκίνηση τα φορτηγά αυτοκίνητα και ως ακόλουθο ολόκληρη η κυκλοφορία .

Στη χώρα μας οι σταθμοί είσπραξης διοδίων είναι εγκατεστημένοι στις βασικές οδικές αρτηρίες και η καταβολή των αντιτίμων γίνεται επιτόπου αφού ακινητοποιηθεί το φορτηγό όχημα δημιουργώντας έτσι προβλήματα στην ασφάλεια της κυκλοφορίας, στην έγκαιρη εκτέλεση των δρομολογίων μεταφοράς αλλά και τη ρύπανση του περιβάλλοντος.

Η κατάργηση του συστήματος αυτού είσπραξης διοδίων επιβάλλεται για λόγους οικονομικούς , περιβαλλοντικούς και  λόγους ασφαλείας των συγκοινωνιών και της κυκλοφορίας. Αντί του ισχύοντος, προτείνεται η ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής καταγραφής και η καταβολή ολοκλήρου του αντίτιμου των διοδίων στο συνοριακό σταθμό  για την διαδρομή που πρόκειται να διανύσει το αλλοδαπό  όχημα και με λήξη ισχύς στο τέλος της διαδρομής όπως επίσης και η άρση κάθε εμποδίου στην απρόσκοπτη χρήση των αυτοκινητόδρομων.

2.Έλεγχος Παράνομης Μεταφοράς από αυτοκίνητα τρίτων χωρών

Σήμερα η παράνομη μεταφορά από αυτοκίνητα τρίτων χωρών έχει πολλαπλασιαστεί σε μεγάλο βαθμό ξεπερνώντας το 80% με αποτέλεσμα την κλοπή του μεταφορικού έργου από τους έλληνες μεταφορείς.

Προς αντιμετώπισή της ζητείται να ενισχυθούν τα Μ.Κ.Ε. (Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου ν.3446/2006) και θα ήταν ακόμα πιο λειτουργικό αν επανδρωθούν με σύγχρονο εξοπλισμό, με ένα κλειστό αυτοκίνητο τύπου van εξοπλισμένο με ηλεκτρονικά μέσα για διασταύρωση στοιχείων των εμπορευμάτων και μεταφορέα και μόνο στις εισόδους και εξόδους της χώρας μας, όπου περιορίζεται κατά πολύ ο αριθμός προσωπικού που θα απασχοληθούν αλλά και των σημείων ελέγχου. Επίσης, συνιστάται η παρουσία των Μ.Κ.Ε. κατά την διάρκεια του Σαββατοκύριακου, όπου η διέλευση των φορτηγών στα σημεία εισόδου και εξόδου της χώρας είναι ιδιαίτερα αυξημένη και μεγάλος αριθμός ξένων φορτηγών να κυκλοφορούν νύχτα στο εθνικό μας οδικό δίκτυο για αποφυγή ελέγχων, παρακάμπτοντας ακόμα και όλα τα σημεία διοδίων του εθνικού μας οδικού δικτύου ,τα ποσά των οποίων θα μπορούσαν να προκαταβάλουν άμεσα με την είσοδο τους στην χώρα απλά με τον έλεγχο του τιμολογίου του εμπορεύματος.

Ιδιαίτερα (στα χερσαία σύνορά μας) τα Μ.Κ.Ε. θα πρέπει να είναι επανδρωμένα με τελωνειακό υπάλληλο, υπάλληλο του τμήματος Συγκοινωνιών, υπάλληλο της επιθεώρησης εργασίας ή υπάλληλο του Ο.Α.Ε.Δ., υπάλληλο φυτοϋγειονομικού ελέγχου καθώς και εκπρόσωπο των αυτοκινητιστών γιατί σήμερα μεγάλος αριθμός ελλήνων οδηγών εργάζεται σε οχήματα ταξινομημένα σε Βουλγαρία, Κύπρο και Γερμανία ελληνικών συμφερόντων.

  1. Διενέργεια μεταφορών με εικονικά τιμολόγια

Την τελευταία χρονική περίοδο εντείνεται η πρακτική της παράνομης μεταφοράς από την Ελλάδα προς άλλες χώρες χωρίς άδεια, με χρήση εικονικών τιμολογίων ή δελτίων αποστολής τα οποία εμφανίζουν ως αποστολέα των μεταφερόμενων εμπορευμάτων πρόσωπο ή εταιρία μη έχουσα την έδρα της στην Ελλάδα, προκειμένου με τον τρόπο αυτό να καταστρατηγηθεί η έλλειψη άδειας μεταφοράς από την Ελλάδα προς τρίτη χώρα που δεν υπάρχει. Πρόκειται συνήθως για μεταφορές ελληνικών προϊόντων από φορτηγά άλλων χωρών, είτε προς τη χώρα ταξινόμησής τους είτε προς τρίτη χώρα, χωρίς την ύπαρξη της σχετικής άδειας.

Προκειμένου να καταστρατηγηθεί η έλλειψη της άδειας αυτής και να διενεργηθεί η παράνομη μεταφορά, οι συναλλασσόμενοι εφοδιάζουν τους αυτοκινητιστές με τιμολόγια και δελτία αποστολής τα οποία εμφανίζουν ως αποστολέα του εμπορεύματος (το οποίο φεύγει… από την Ελλάδα) εταιρίες από άλλες χώρες, όπως Τουρκία, Αζερμπαϊτζάν, Καζακστάν, Ουζμπεκιστάν κτλ. και παραλήπτες πρόσωπα από ίδιες ή παραπλήσιες χώρες. Συχνά, σε περιπτώσεις κατά τις οποίες, κατόπιν καταγγελιών, επισημαίνεται η έλλειψη νόμιμης άδειας μεταφοράς, επιστρατεύονται τέτοιου είδους τιμολόγια και επιδεικνύονται στις τελωνειακές Αρχές, προκειμένου να εξασφαλιστεί απρόσκοπτα η διέλευση των φορτηγών για να επιτραπεί η συνέχιση του δρομολογίου τους.

Πρόσφατα έχουν καταγγελθεί από την Ο.Φ.Α.Ε. με μηνυτήριες αναφορές στις αρμόδιες κατά τόπους εισαγγελίες περιστατικά όπως τα παραπάνω, τα οποία υπέπεσαν στην αντίληψή της.

Οι αρμόδιες Υπηρεσίες θα πρέπει να αναζητήσουν τους τρόπους εκείνους οι οποίοι θα καθιστούν ουσιαστικό τον έλεγχο των προϋποθέσεων για τη διενέργεια κάθε διεθνούς εμπορευματικής μεταφοράς, κυρίως με τον εντοπισμό του είδους των παραστατικών εκείνων τα οποία αποκαλύπτουν τους πραγματικούς εμπλεκόμενους στη μεταφορά, ελαχιστοποιούν τις δυνατότητες εμφάνισης εικονικών αποστολέων ή παραληπτών και, συνεπώς, παρέχουν ασφαλή εχέγγυα στις τελωνειακές Αρχές και τα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου για την επιτόπου εκτίμηση της νομιμότητας της μεταφοράς και την αντιμετώπισή της.

Ενδεικτικά, θέτω υπόψη ότι παραστατικά τέτοιου είδους είναι τα έγγραφα του φυτοϋγειονομικού ελέγχου, όταν πρόκειται για μεταφορά αγροτικών ή γεωργικών προϊόντων, τα οποία δεν είναι δυνατό να εκδίδονται παρά μονάχα στο έδαφος της χώρας από την οποία ξεκινά το φορτίο αυτό και αποκαλύπτουν τον πραγματικό αποστολέα.

  1. Μέτρα και πρακτικές που αφορούν τη μέγιστη ποσότητα πετρελαίου την οποία μεταφέρουν τα Ελληνικά φορτηγά.

Μέτρα και πρακτικές που εφαρμόζονται στην τουρκική πλευρά των συνόρων

(i)                 Με βάση την τουρκική νομοθεσία, τα φορτηγά που εισέρχονται στην Τουρκία επιτρέπεται να μεταφέρουν συνολικά τη μέγιστη ποσότητα των 550 λίτρων πετρελαίου, ενώ το ανώτατο όριο μόνο για τα Ελληνικά Φορτηγά ορίζεται ρητά στα 200 λίτρα και εφαρμόζεται αυστηρά (ενδεχομένως λόγω του γεγονότος ότι η Ελλάδα εφαρμόζει ένα όμοιο όριο καυσίμων σε σημείο εισόδου)·

(ii)    η Τουρκία έχει χορηγήσει άδεια λειτουργίας σε ένα πρατήριο πετρελαίου που βρίσκεται στη διεθνή ζώνη αμέσως μετά από το τελωνείο στο σημείο ελέγχου στην Ipsala για να πωλεί αφορολόγητο πετρέλαιο στα φορτηγά που εξέρχονται από την Τουρκία κατά μέγιστο όριο 550 λίτρων, με εξαίρεση τα Ελληνικά Φορτηγά, για τα οποία ισχύει το μέγιστο όριο των 200 λίτρων (ενδεχομένως λόγω του γεγονότος ότι η Ελλάδα εφαρμόζει ένα όμοιο όριο καυσίμων σε σημείο εισόδου). Ωστόσο, από δημοσιεύματα και πληροφορίες διαθέσιμες στην αγορά, για τα Φορτηγά Τρίτων Χωρών και για τα Ευρωπαϊκά Φορτηγά το όριο των 550 λίτρων δεν τηρείται με αποτέλεσμα τα εν λόγω φορτηγά να έχουν πρόσβαση σε απεριόριστη ποσότητα αφορολόγητου πετρελαίου, σε αντίθεση με τα Ελληνικά Φορτηγά, στα οποία το όριο των 200 λίτρων αφορολόγητου πετρελαίου εφαρμόζεται με αυστηρότητα·

Μέτρα και πρακτικές που εφαρμόζονται στην ελληνική πλευρά των συνόρων

 

Με βάση την ελληνική νομοθεσία:

– τα φορτηγά που εισέρχονται στην Ελλάδα, δίχως διάκριση με βάση τις πινακίδες τους, επιτρέπεται να μεταφέρουν συνολικά τη μέγιστη ποσότητα των 350 λίτρων πετρελαίου, και υποχρεούνται να καταβάλουν φόρους (ΦΠΑ και ειδικούς φόρους κατανάλωσης) για την ποσότητα που υπερβαίνει αυτό το όριο·

– τα φορτηγά που εξέρχονται από την Ελλάδα και κατευθύνονται προς μια τρίτη χώρα μπορούν να αγοράσουν αφορολόγητο πετρέλαιο δίχως περιορισμό, από τα εξουσιοδοτημένα καταστήματα αφορολογήτων ειδών που λειτουργούν στα σημεία ελέγχου των συνόρων στους Κήπους, στα ελληνοτουρκικά σύνορα, στους Ευζώνους, στα σύνορα της Ελλάδας με την ΠΓΔΜ και στην Κακαβιά, στα ελληνοαλβανικά σύνορα. Η διάταξη αυτή εφαρμόζεται στην πράξη μόνο σε Φορτηγά Τρίτων Χωρών, όπως καταλαβαίνουμε, καθώς μόνο αυτά θεωρούνται ότι εξέρχονται από την Ελλάδα προς τρίτες χώρες. Ως αποτέλεσμα, τα Ευρωπαϊκά και τα Ελληνικά Φορτηγά που εξέρχονται από την Ελλάδα με προορισμό την Τουρκία ή διερχόμενα από την Τουρκία («transit») έχοντας τελικό προορισμό μια τρίτη χώρα δεν μπορούν να αγοράσουν αφορολόγητο πετρέλαιο από τα ελληνικά καταστήματα αφορολογήτων ειδών·

Το παρακάτω διάγραμμα προσπαθεί να παρουσιάσει την κατάσταση η οποία προκύπτει από τα προαναφερθέντα μέτρα και τις πρακτικές που περιγράφονται παραπάνω:

ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥΡΚΙΑ
Όριο στην αγορά κατά την αναχώρηση Όριο κατά την εισαγωγή ΣΥΝΟΡΑ Όριο κατά την εισαγωγή Όριο στην αγορά κατά την αναχώρηση
Ελληνικό Φορτηγό Δεν επιτρέπεται 350 λίτρα (200+150 λίτρα) 200 λίτρα 200 λίτρα Ελληνικό Φορτηγό
Τουρκικό Φορτηγό Απεριόριστο 350 λίτρα (200+150λίτρα)(στην πράξη απεριόριστο 550 λίτρα 550 λίτρα

(στην πράξη απεριόριστο)

Τουρκικό Φορτηγό
Φορτηγό

Ε.Ε.

Δεν επιτρέπεται 350 λίτρα (200+150 λίτρα)

(στην πράξη απεριόριστο

550 λίτρα 550 λίτρα

(στην πράξη απεριόριστο)

Φορτηγό

Ε.Ε.

Φορτηγό Τρίτων Χωρών Απεριόριστο 350 λίτρα (200+150 λίτρα)

(στην πράξη απεριόριστο

550 λίτρα 550 λίτρα

(στην πράξη απεριόριστο)

Φορτηγό Τρίτων Χωρών

Μέτρα και πρακτικές που αφορούν τη μέγιστη ποσότητα πετρελαίου την οποία μεταφέρουν τα Ελληνικά φορτηγά

Τα Ελληνικά Φορτηγά έχουν πρόσβαση σε σημαντικά μικρότερη ή μηδαμινή ποσότητα αφορολόγητου πετρελαίου όταν εξέρχονται από ή εισέρχονται στην Τουρκία και την Ελλάδα, ανάλογα με την περίπτωση σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους που λειτουργούν Ευρωπαϊκά Φορτηγά και Φορτηγά Τρίτων Χωρών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα σημαντικό ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τα Ελληνικά Φορτηγά, δεδομένου ότι τόσο τα Ευρωπαϊκά Φορτηγά όσο και τα Φορτηγά Τρίτων Χωρών ανταγωνίζονται τα Ελληνικά Φορτηγά για ένα μεγάλο ποσοστό του όγκου των εμπορευμάτων που μεταφέρονται μέσω των ελληνικών συνόρων και ειδικότερα των ελληνοτουρκικών συνόρων.

Το μέγεθος αυτού του ανταγωνιστικού μειονεκτήματος γίνεται σαφές υπό το πρίσμα των ακόλουθων στοιχείων:

(i)   ένα τυπικό φορτηγό που πραγματοποιεί διεθνείς μεταφορές μπορεί να μεταφέρει περίπου 1.350 λίτρα πετρέλαιο στις κανονικές δεξαμενές καυσίμων του, που θα του επέτρεπε στατιστικά κατά μέσο όρο να καλύψει μια απόσταση περίπου 3.300 χλμ. (δηλαδή με βάση μια μέση κατανάλωση καυσίμου από 2,20 έως 2,60 χλμ/λίτρο)·

(ii)  η τιμή του αφορολόγητου πετρελαίου στο πρατήριο καυσίμων που βρίσκεται στην τουρκική πλευρά της συνοριακής διόδου Κήποι-Ipsala ανέρχεται περίπου σε 0,55-0,80 ευρώ/λίτρο·

(iii) η τιμή του αφορολόγητου πετρελαίου στα ελληνικά καταστήματα αφορολόγητων ειδών ανέρχεται περίπου από 0,90 έως 1,10 ευρώ /λίτρο·

(iv) οι τιμές πετρελαίου ντίζελ στα πρατήρια βενζίνης στην Ελλάδα και στις γειτονικές της χώρες, οι οποίες συνήθως καλύπτονται με τακτικά δρομολόγια των Ελληνικών Φορτηγών, κυμαίνονται σύμφωνα με τις τιμές στον ακόλουθο πίνακα:

Χώρα Τιμή πετρελαίου ντίζελ ανά λίτρο κατά προσέγγιση (ευρώ)
Ευρωπαϊκή Ένωση 1.22-1.73
Ελλάδα 1.43
Τουρκία 1.67
Αλβανία 1.30
ΠΓΔΜ 1.14
Σερβία 1.33
Βουλγαρία 1.36
Ρουμανία 1.32
Αυστρία 1.35
Ουγγαρία 1.46
Κροατία 1.30
Σλοβενία 1.39
Ιταλία 1.70
Γερμανία 1.48
Πολωνία 1.33
Σλοβακία 1.39
Τσεχία 1.40
Ελβετία 1.54

Υπό το πρίσμα των ανωτέρω παραγόντων, η εφαρμογή των σχετικών μέτρων και πρακτικών δημιουργεί πολλούς πιθανούς συνδυασμούς αναφορικά με το ανταγωνιστικό μειονέκτημα που προκύπτει για τα Ελληνικά Φορτηγά (και σε μία περίπτωση για τα Ευρωπαϊκά Φορτηγά. Παρακάτω παρατίθενται μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα από αυτούς τους συνδυασμούς:

(α)        ένα Ελληνικό Φορτηγό το οποίο εξέρχεται από την Τουρκία επιτρέπεται να αγοράσει μόνο 200 λίτρα αφορολόγητου πετρελαίου ενώ οι ανταγωνιστές του που φέρουν πινακίδες άλλου Κράτους Μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή τρίτης χώρας μπορούν να γεμίσουν τις δεξαμενές καυσίμων τους, αγοράζοντας δηλαδή τουλάχιστον 1.150 λίτρα περίπου αφορολόγητου πετρελαίου περισσότερο από τους Έλληνες ανταγωνιστές τους (καθώς το όριο των 550 λίτρων που ισχύει για αυτά δεν τηρείται στην πράξη). Αυτό σημαίνει ότι, εάν όλοι οι άλλοι παράγοντες παραμένουν σταθεροί, τα Ευρωπαϊκά Φορτηγά και τα Φορτηγά Τρίτων Χωρών αποκτούν πλεονέκτημα κόστους ύψους τουλάχιστον 632,50 ευρώ συγκριτικά με τα Ελληνικά Φορτηγά[3]. Αντίστοιχα, εάν τα Ελληνικά Φορτηγά θέλουν να γεμίσουν τις δεξαμενές τους στην Τουρκία, είναι υποχρεωμένα να καταβάλλουν επιπλέον το ποσό των 1.134 ευρώ σε σύγκριση με άλλα Ευρωπαϊκά Φορτηγά και Φορτηγά Τρίτων Χωρών εφόσον πρέπει να καταβάλλουν ΦΠΑ και φόρους για την επιπλέον ποσότητα των 1.150 λίτρων·

(β)        τα Ελληνικά Φορτηγά που εισέρχονται στην Ελλάδα υποχρεούνται να καταβάλουν δασμούς για οποιαδήποτε ποσότητα πετρελαίου μεταφέρουν που υπερβαίνει τα 200 λίτρα πετρελαίου στην κανονική δεξαμενή και 150 λίτρα πετρελαίου στη δεξαμενή καυσίμων του ψυκτικού θαλάμου (συνολικά 350 λίτρα), ενώ τα Ευρωπαϊκά Φορτηγά και τα Φορτηγά Τρίτων Χωρών επιτρέπεται να παρακάμπτουν αυτόν τον περιορισμό. Τα ακόλουθα παραδείγματα αποδεικνύουν το πιθανό εύρος και το μέγεθος του πλεονεκτήματος των Ευρωπαϊκών Φορτηγών και των Φορτηγών Τρίτων Χωρών:

(i)         Ένα Ευρωπαϊκό Φορτηγό ή ένα Φορτηγό Τρίτων Χωρών που ταξιδεύει προς την Ελλάδα μέσω Αλβανίας ή ΠΓΔΜ μπορεί να γεμίσει τις δεξαμενές καυσίμων του με πετρέλαιο σε αυτές τις χώρες (δηλαδή 1.350 λίτρα), μειώνοντας έτσι την ποσότητα του πετρελαίου που θα χρειαστεί να αγοράσει στην Ελλάδα, όπου ισχύει υψηλότερη τιμή για το πετρέλαιο ντίζελ. Ωστόσο, ένα Ελληνικό Φορτηγό που ταξιδεύει στην ίδια διαδρομή θα αγοράσει φθηνότερο πετρέλαιο μόνο μέχρι το όριο των 200 λίτρων πετρελαίου στην κανονική δεξαμενή και των 150 λίτρων πετρελαίου στη δεξαμενή καυσίμων του ψυκτικού θαλάμου (συνολικά 350 λίτρα πετρελαίου) (καθώς θα πρέπει να καταβάλει τελωνειακούς δασμούς στα ελληνικά σύνορα για κάθε ποσότητα που υπερβαίνει αυτό το όριο). Έτσι, προκύπτει μια σημαντική διαφορά κόστους όσον αφορά τουλάχιστον 1.150 λίτρα επιπλέον πετρελαίου προς όφελος των μη Ελληνικών Φορτηγών. Ως παράδειγμα, το Ευρωπαϊκό Φορτηγό και το Φορτηγό Τρίτων Χωρών μπορούν να επιτύχουν την ακόλουθη σημαντική εξοικονόμηση κόστους με δεδομένο τη διαφορά στις τιμές πετρελαίου στις χώρες αυτές που παρατέθηκαν ανωτέρω: 149,5[4] ευρώ στην Αλβανία και 333,5[5] ευρώ στην ΠΓΔΜ

(ii)        Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του Ευρωπαϊκού Φορτηγού και του Φορτηγού Τρίτων Χωρών έναντι του Ελληνικού Φορτηγού στο παράδειγμα (i) ανωτέρω ενισχύεται περαιτέρω στην περίπτωση ενός Φορτηγού Τρίτων Χωρών, το οποίο όταν εισέρχεται στην Ελλάδα από την Αλβανία ή την ΠΓΔΜ θα είναι σε θέση να υπολογίσει με βάση το δρομολόγιό του και την απόσταση που θα καλύψει εντός της Ελλάδας (και τον επόμενο προορισμό του), εάν μπορεί να επωφεληθεί περισσότερο από το γέμισμα της δεξαμενής καυσίμων των 1.350 λίτρων με φθηνότερο πετρέλαιο σε οποιαδήποτε από αυτές τις χώρες ή από την αγορά της ελάχιστης απαραίτητης ποσότητας που θα του επιτρέψει να καλύψει την απόσταση εντός της Ελλάδας, έτσι ώστε κατά την έξοδό του από την Ελλάδα, να γεμίσει τη δεξαμενή καυσίμων του με επιπλέον φθηνότερο αφορολόγητο πετρέλαιο από τα ελληνικά καταστήματα αφορολόγητων ειδών·

(iii)       Παρομοίως, το ανταγωνιστικό μειονέκτημα για το Ελληνικό Φορτηγό έναντι τόσο των Ευρωπαϊκών Φορτηγών όσο και των Φορτηγών Τρίτων Χωρών αυξάνεται ακόμη περισσότερο στα υποθετικά παραδείγματα (i) και (ii) ανωτέρω κατά το ποσό του ειδικού φόρου κατανάλωσης και του φόρου που πρέπει να πληρώσει για την ποσότητα πετρελαίου που μεταφέρει πέραν των 200 λίτρων πετρελαίου στην κανονική δεξαμενή και 150 λίτρων πετρελαίου στη δεξαμενή καυσίμων του ψυκτικού θαλάμου (350 λίτρων συνολικά), ανάλογα με αυτή την ποσότητα, με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης να ανέρχεται σε 0,412 ευρώ/λίτρο και τον ΦΠΑ να είναι 23% επί της τιμής του πετρελαίου ˙

(γ)        ένα Ελληνικό Φορτηγό (και ένα Ευρωπαϊκό Φορτηγό) που εξέρχεται από την Ελλάδα δεν επιτρέπεται να αγοράσει αφορολόγητο πετρέλαιο από τα καταστήματα αφορολόγητων ειδών, ενώ οι ανταγωνιστές του από τρίτες χώρες επιτρέπεται να γεμίσουν τις δεξαμενές καυσίμων τους (δηλ. συνήθως αγοράζοντας 1.350 λίτρα αφορολόγητου πετρελαίου), το οποίο ισοδυναμεί με ένα πλεονέκτημα κόστους 715,5 ευρώ[6] για τους τελευταίους.

Αυτό το πλεονέκτημα κόστους για τα Φορτηγά Τρίτων Χωρών που εξέρχονται από την Ελλάδα και για τα Ευρωπαϊκά Φορτηγά και τα Φορτηγά Τρίτων Χωρών που εξέρχονται από την Τουρκία και εισέρχονται στην Ελλάδα ισοδυναμεί με τη μεταφορά εμπορευμάτων με ένα φορτηγό σε μια σημαντική απόσταση, της τάξης των εκατοντάδων ή ακόμη και χιλιάδων χιλιομέτρων, δίχως περαιτέρω κόστος καυσίμων.

Με βάση τα ανωτέρω,  προκύπτουν δυσμενείς συνέπειες στο εμπόριο για τα Ελληνικά Φορτηγά με τη μορφή αθέμιτων ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων υπέρ των άμεσων ανταγωνιστών τους, δηλ. των Φορτηγών Τρίτων Χωρών, και σε ένα βαθμό, των Ευρωπαϊκών Φορτηγών λόγω των ανωτέρων μέτρων και πρακτικών τόσο της Ελλάδας όσο και της Τουρκίας. Αυτές οι δυσμενείς συνέπειες έχουν ως αποτέλεσμα άμεση απώλεια εισοδήματος για τα Ελληνικά Φορτηγά, τα οποία είναι τα πλέον κατάλληλα να μεταφέρουν προϊόντα, τηρώντας όλες τις κανονιστικές διατάξεις, πέραν των συνόρων της Ελλάδας προς τρίτες χώρες.

Προτείνετε να κινηθεί διαδικασία κατά της Τουρκίας σύμφωνα με τη Συμφωνία της Άγκυρας και τη Συμφωνία του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου προκειμένου η Τουρκία να καταργήσει τα μέτρα και τις πρακτικές οι οποίες έχουν σαν αποτέλεσμα τις ανωτέρω παραβιάσεις και ειδικότερα:

(α)        να επεκτείνει την εφαρμογή της ανώτατης ποσότητας (φορολογημένου) πετρελαίου την οποία επιτρέπεται να φέρουν τα Ελληνικά Φορτηγά τα οποία εισέρχονται στην Τουρκία σε 550 λίτρα, όπως ισχύει στην περίπτωση των Ευρωπαϊκών Φορτηγών και των Φορτηγών Τρίτων Χωρών·

(β)        να επιτρέψει στα Ελληνικά Φορτηγά να αγοράζουν απεριόριστη ποσότητα αφορολόγητου πετρελαίου στο σημείο ελέγχου στους Κήπους/Ipsala, καθώς τα Φορτηγά Τρίτων Χωρών και τα Ευρωπαϊκά Φορτηγά έχουν τη δυνατότητα να προμηθεύονται αφορολόγητο πετρέλαιο δίχως περιορισμό.

  1. Ανασφάλιστοι οδηγοί

Λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης και αύξησης του κόστους δρομολογίων και του συνολικού κόστους του επαγγέλματος του αυτοκινητιστή (φορολογία, μισθοί, εισφορές, ασφάλιστρα κλπ), αρκετοί Έλληνες αυτοκινητιστές έχουν διακόψει τις δραστηριότητές τους στην Ελλάδα και έχουν συστήσει ατομικές επιχειρήσεις ή εταιρίες στη Βουλγαρία, Κύπρο, Γερμανία χώρες μέλη της Ε.Ε, όπου δραστηριοποιούνται με αυτοκίνητα ταξινομημένα στη Βουλγαρία και με Βουλγαρικές πινακίδες κυκλοφορίας, στην Κύπρο αντίστοιχα και στην Γερμανία ασκώντας ουσιαστικά το ίδιο μεταφορικό έργο, αλλά με πολύ φθηνότερο μισθολογικό, ασφαλιστικό, φορολογικό κτλ. κόστος.

Εκείνο  το οποίο έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ότι υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις αφενός επιχειρηματιών αυτοκινητιστών οι οποίοι στις ελληνικές αρχές εμφανίζονται ως συνταξιούχοι και ιδίως λόγω αναπηρίας ή, εν πάση περιπτώσει, ως πρόσωπα τα οποία έχουν διακόψει τις επιχειρήσεις τους, τα ίδια δε πρόσωπα στη Βουλγαρία εμφανίζονται ως ατομικοί επιχειρηματίες ή εταίροι σε εταιρίες μεταφορικού έργου, το ίδιο στην Κύπρο και στη Γερμανία με αποτέλεσμα στην καλύτερη περίπτωση να εξαπατούν τις ελληνικές Αρχές, αποκρύπτοντας εισοδήματα ,επαγγελματική δραστηριότητα, και στη χειρότερη να προσπορίζονται διπλά εισοδήματα, δηλαδή και συντάξεις από την ελληνική Πολιτεία και εισοδήματα από την ανέλεγκτη επαγγελματική τους δραστηριότητα στη Βουλγαρία, Κύπρο και Γερμανία. Από την άλλη πλευρά, οδηγοί οχημάτων τέτοιου είδους, οι οποίοι απέναντι στις ελληνικές Αρχές εμφανίζονται ως άνεργοι και συχνά ως επιδοτούμενοι από τον Ο.Α.Ε.Δ. ύστερα από πραγματικές ή εικονικές απολύσεις, ενώ στην πραγματικότητα εργάζονται άτυπα («μαύρα») ως οδηγοί σε αυτοκίνητα ελληνικών συμφερόντων, αλλά βουλγαρικής ταξινόμησης, κυπριακής ταξινόμησης και γερμανικής ταξινόμησης και εκτελούν μεταφορικό έργο, πράγμα το οποίο έχει ως αποτέλεσμα αφενός την εισφοροδιαφυγή και τη φοροδιαφυγή και αφετέρου την καταβολή επιδομάτων ανεργίας σε πρόσωπα τα οποία εμφανίζονται ως άνεργοι, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι.

Συνέπεια, αυτών είναι ότι κατά τρόπο παράνομο γίνεται κατορθωτό να επιτελείται μία εκτεταμένη μεταφορική δραστηριότητα με φθηνό κόστος, που επιτυγχάνεται χάρη σε μεθόδους όπως οι παραπάνω, σε βάρος των νομίμως συμπεριφερομένων Ελλήνων αυτοκινητιστών, πράγμα το οποίο συμβάλλει στον αθέμιτο ανταγωνισμό εναντίον τους, στην υποκλοπή του μεταφορικού τους έργου και την επιδείνωση της οικονομικής τους κατάστασης, όταν είναι γνωστό εδώ και χρόνια ότι από την παρατεταμένη διεθνή ύφεση και κρίση πρώτιστα πληττόμενος είναι ο κλάδος των Ελλήνων μεταφορέων.

Συντονισμός μεταξύ των Υπηρεσιών των Υπουργείων, ο οποίος θα κατατείνει στη συστηματοποίηση των ελέγχων στα συνοριακά σημεία εισόδου και εξόδου των φορτηγών δημοσίας χρήσεως διεθνών μεταφορών και ιδιαίτερα στους δύο λιμένες εξωτερικού της χώρας μας, όπως της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας καθώς και στα συνοριακά σημεία Ευζώνων, Προμαχώνα και Ορμενίου για τον έλεγχο των στοιχείων τόσο των οδηγών, όσο και των ιδιοκτητών και συνεταίρων μεταφορικών επιχειρήσεων, προκειμένου να γίνονται οι αναγκαίες διασταυρώσεις με τη συνδρομή και των υπαρχουσών ηλεκτρονικών βάσεων δεδομένων, ώστε να διαπιστώνεται επί τόπου, ή εν πάση περιπτώσει σε εύλογο χρόνο, εάν η αποδεικνυόμενη απασχόληση των προσώπων αυτών ως εργαζομένων οδηγών ή ιδιοκτητών μεταφορικών επιχειρήσεων αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως ταξινόμησης Βουλγαρίας, Κύπρου και Γερμανίας συμπίπτει με την επαγγελματική ιδιότητα την οποία δηλώνουν απέναντι στις ελληνικές Αρχές και να καταστέλλονται φαινόμενα όπως τα παραπάνω.

Όλα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα την τεράστια ζημία στα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου, και όχι μόνο το αρνητικό αντίκτυπο στον κλάδο των ελληνικών διεθνών εμπορευματικών μεταφορών.

Εν όψει των ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί :

1) Προτίθεστε να υιοθετήσετε την πρόταση για ενεργοποίηση ηλεκτρονικής καταγραφής και καταβολής αντίτιμου διοδίων στο σταθμό των συνόρων κατά την έναρξη της διαδρομής του αλλοδαπού φορτηγού αυτοκίνητου στη χώρα;

2) Ποια μέτρα έχετε προγραμματίσει ή προτίθεστε να λάβετε και πότε για την καθημερινή, συστηματική, συνεχή και μόνιμη παρουσία Μ.Κ.Ε. στα σημεία – τελωνεία εισόδου και εξόδου της χώρας για τον εντοπισμό, την καταστολή και εν τέλει την πρόληψη  και αποθάρρυνση στο μέλλον παράνομων μεταφορών και προϊόντων;

3) Εάν έχετε κινήσει, ως πειθαρχικώς προϊστάμενοι, διαδικασίες διερεύνησης τυχόν πειθαρχικών ευθυνών αρμοδίων υπαλλήλων που ενέχονται σε παράνομες μεταφορές που έχει καταγγείλει αρμοδίως η Ο.Φ.Α.Ε.;

4) Προτίθεστε να κινήσετε διαδικασία κατά της Τουρκίας σύμφωνα με τη Συμφωνία της Άγκυρας και τη Συμφωνία του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου προκειμένου η Τουρκία να καταργήσει τα μέτρα και τις πρακτικές οι οποίες αφορούν τη μέγιστη ποσότητα πετρελαίου την οποία μεταφέρουν τα Ελληνικά φορτηγά;

5) Αν προτίθεστε να αναλάβετε νομοθετική πρωτοβουλία, για τη δημιουργία νομοθετικού πλαισίου, όπως υφίσταται σε κάθε χώρα της Ευρώπης και Ασίας, για τον ορθό και πλήρη έλεγχο όλων των παραγόντων που διέπουν μια έννομη και ασφαλή χερσαία εμπορευματική μεταφορά:

  1. Την νομιμότητα του εμπορεύματος
  2. Την νομιμότητα του οχήματος

iii.            Την νομιμότητα εργασίας του οδηγού

  1. Την τήρηση των οδηγιών ασφαλούς εμπορευματικής μεταφοράς
  2. Τη νομιμότητα μεταφοράς των εμπορευμάτων
  3. Την τήρηση ωραρίου οδήγησης

vii.            Την τήρηση επιτρεπόμενου βάρους

viii.            Την ασφάλεια του συρμού προς τρίτους (από χώρα ταξινόμησης ειδάλλως άδεια από άλλη χώρα της Ευρ.Ένωσης)

  1. Την ασφάλεια CMR του εμπορεύματος

[1]                http://www.drive-alive.co.uk/fuel_prices_europe.html, στοιχεία της 22ας Αυγούστου 2013.

[2]                http://www.mytravelcost.com/Greece/gas-prices/, στοιχεία της 22ας Αυγούστου 2013 για όλες τις χώρες του πίνακα.

[3]                Δηλ. 0,55 ευρώ x 1.150 λίτρα.

[4]                Δηλαδή 1.150 λίτρα x 0,13 ευρώ (διαφορά στην τιμή πετρελαίου μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας).

[5]                Δηλαδή 1.150 λίτρα x 0,29 ευρώ (διαφορά στην τιμή πετρελαίου μεταξύ Ελλάδας και ΠΓΔΜ).

[6]                Δηλ. 1.350 λίτρα x 0,53 ευρώ (διαφορά μεταξύ της τιμής του αφορολογήτου πετρελαίου και της τιμής του πετρελαίου στην Ελλάδα).

 

 

 

 

Back to top button