Ελλάδα

Έρευνα από Ολλανδούς επιστήμονες – Μύθος η ακουστική στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου;

Ολλανδοί επιστήμονες, ανάμεσα τους και μια Ελληνίδα, πραγματοποίησαν έρευνα για την ακουστική του θεάτρου της Επιδαύρου και άλλων αρχαίων θεάτρων.

Εκτός από τις επιστημονικές ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι ερευνητές -με επικεφαλής τον Κόνσταντ Χακ, επίκουρο καθηγητή του Πανεπιστημίου Τεχνολογίας του Αϊντχόφεν -πραγματοποίησαν αποστολή στην Ελλάδα, προκειμένου να επισκεφτούν από κοντά τρία αρχαία θέατρα στα οποία βασίζεται το ερευνητικό τους έργο.

Τα αρχαία θέατρα -της Επιδαύρου, του ‘Αργους και του Ηρώδου του Αττικούστην Αθήνα- μελετήθηκαν από τους ερευνητές σε σχέση με την ακουστική τους. Για τις ανάγκες της έρευνας πραγματοποιήθηκαν στους εν λόγω χώρους ακουστικά, εργαστηριακά πειράματα.

Στην περίπτωση της Επιδαύρου – που έχει και τη μεγαλύτερη φήμη για την ακουστική της- χρησιμοποιήθηκαν 20 μικρόφωνα τοποθετημένα σε 12 σημεία, καθώς και δύο μεγάφωνα, ένα στη σκηνή του θεάτρου (ορχήστρα) και ένα στο πλάι. Οι ερευνητές έκαναν συνολικά 2.400 ηχογραφήσεις, μεταξύ άλλων ενός νομίσματος που έπεφτε, ενός χαρτιού που σκιζόταν και ενός ανθρώπου που ψιθύριζε.

Από τα πειράματα διαπιστώθηκε ότι, αν και ο ήχος του νομίσματος ή του χαρτιού θα ήταν όντως δυνατό να ακουστεί σε όλο το θέατρο, οι ήχοι αυτοί θα ήταν αναγνωρίσιμοι ως νόμισμα που έπεφτε και ως χαρτί που σκιζόταν, μόνο μέχρι τη μέση, περίπου, του θεάτρου. Ο ψίθυρος θα μπορούσε να ακουσθεί μόνο από τις μπροστινές θέσεις. Στην περίπτωση που οι ηθοποιοί φώναζαν δυνατά, μόνο τότε, τα λόγια τους θα ήταν δυνατό να γίνουν κατανοητά έως τις ψηλότερες θέσεις του θεάτρου.

Προβάλλοντας τη δική του άποψη για τη σημασία της έρευνας, ο αναπληρωτής καθηγητής κλασικών σπουδών Αρμάν Ντ’ Ανγκούρ του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης ανέφερε ότι «η νέα έρευνα βασίζεται σε ένα θέατρο που έχει αλλάξει με το πέρασμα των αιώνων», συνεπώς, όπως είπε, «δεν μπορούμε να είμαστε καθόλου βέβαιοι ότι σήμερα οι ήχοι ακούγονται ακριβώς όπως τότε». Προσέθεσε δε ότι, οι αρχαίοι Έλληνες πιθανότατα χρησιμοποιούσαν διάφορους τεχνητούς και ευφάνταστους τρόπους για να ενισχύουν τους ήχους, κάτι που δεν λαμβάνεται υπόψη στη νέα μελέτη.

 ΑΠΕ

Back to top button