Γεμάτος πελάτες την ώρα του πρωινού, ο φούρνος στον οποίο εργάζεται η Λούο Για’νάν έχει ασυνήθιστη ησυχία που διαταράσσεται μόνο από τους ήχους των παπουτσιών στο πάτωμα και του ταμείου που ανοιγοκλείνει.
Χαιρετώντας κάθε πελάτη με ένα μεγάλο χαμόγελο και μια ευγενική χειρονομία, η Λούο είναι μεταξύ των 18 υπαλλήλων που είναι κωφοί ή κωφάλαλοι στο αρτοποιείο “Silent Cake” στη Γκουανγκτζόου, πρωτεύουσα της νότιας κινεζικής επαρχίας Γκουανγκντόνγκ.
Στην είσοδο και στο ταμείο του καταστήματος, υπάρχουν μεγάλες πινακίδες που ενημερώνουν τον κόσμο: «Τα περισσότερα μέλη του προσωπικού αυτού του καταστήματος δεν μπορούν να ακούσουν ή να μιλήσουν, άρα ίσως χρειαστείτε λίγο παραπάνω χρόνο για να παραγγείλετε και να πληρώσετε, παρακαλούμε κάντε υπομονή».
Αντί της φραστικής επικοινωνίας, οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν τη γλώσσα του σώματος ή γράφουν λέξεις και μικρές φράσεις σε ένα σημειωματάριο.
Η 20χρονη Λούο είναι καλή στη δουλειά της. Πριν προχωρήσει με μια παραγγελία, βγάζει το μενού –που περιλαμβάνει αρτοποιήματα, γλυκά και καφέ– και ένα σημειωματάριο προκειμένου ο πελάτης να γράψει την παραγγελία και τη μέθοδο πληρωμής. «Χαμογελά σαν άγγελος», δήλωσε ο Λι Γινγκσάν, πελάτης του καταστήματος. Ο ίδιος χρησιμοποιεί τα χέρια του για να πει «ευχαριστώ» στη νοηματικη γλώσσα όπως δείχνει η πινακίδα.
«Δεν έχουμε λάβει κανένα παράπονο από τότε που ανοίξαμε τον Μάρτιο», λέει ένας εκ των ιδιοκτητών, ο Ζενγκ Ναν. «Οι πελάτες είναι φιλικοί και πάντα περιμένουν υπομονετικά».
Η φήμη του αρτοποιείου, που σερβίρει και πελάτες εντός του καταστήματος, εξαπλώθηκε από στόμα σε στόμα στην Γκουανγκτζόου αλλά και από τα κινεζικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι 40 θέσεις που διαθέτει είναι συνήθως γεμάτες το μεσημέρι, ενώ υπάρχει μεγάλη αναμονή. Σε μια ημέρα με μεγάλη κίνηση μπορεί να σερβίρει πάνω από 500 πελάτες.
Πολλοί από τους εργαζομένους έχουν αποφοιτήσει από τις σχολές μαγειρικής του Ζενγκ.
«Το ξεκίνησα διότι πολλοί από τους αποφοίτους μας που έχουν κινητικές και άλλες δυσκολίες δεν μπορούσαν να βρουν δουλειά. Η επιτυχία όμως του καταστήματος ξεπερνά κάθε φαντασία», δήλωσε ο Ζενγκ. «Ένας μαθητευόμενος με αναπηρία μπορεί να χρειαστεί τρεις μήνες για να ολοκληρώσει ένα πρόγραμμα σπουδών που κάποιος άλλος θα τελείωνε σε ένα μήνα, διότι ο σεφ πρέπει να τους διδάξει έναν προς έναν. Είναι όμως όλοι τους εξαιρετικοί και επαγγελματίες».
«Θέλουμε να αρέσουμε στον κόσμο για το φαγητό και το σέρβις που προσφέρουμε, όχι για το ποιοι είμαστε», προσθέτει ο Ζεγνκ. Για τους δώσει, μάλιστα, επιπλέον κίνητρο και μια αίσθηση επιτυχίας, ο Ζενγκ έχει παραχωρήσει συνολικό ποσοστό 15% της επιχείρησης στο προσωπικό του. «Θα ήταν αδύνατο να ανοίξει το κατάστημα χωρίς αυτούς», δήλωσε ο Ζενγκ.
Σύντομα θα ανοίξει το δεύτερο “Silent Cake”, σερβίροντας γλυκά, ποτά και γρήγορα γεύματα. Το νέο κατάστημα αναμένεται να είναι μεγαλύτερο από το πρώτο, προσφέροντας πολλές ευκαιρίες σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη. «Όλοι οι υπάλληλοι εδώ είναι δυνατοί και θαρραλέοι, αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες με χαμόγελο και στηρίζονται στα δικά τους πόδια. Αποτελούν όλοι πρότυπο για εμένα», δήλωσε ο Φαν Σιαογιάν, πελάτης με κινητικές δυσκολίες.
ΑΠΕ