Κατατέθηκε τελικά στη Βουλή το πολυαναμενόμενο και συγχρόνως αμφιλεγόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, για τη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με την επωνυμία «Κλεισθένης Ι» το οποίο πρόκειται να ψηφισθεί από την ολομέλεια ως κατεπείγον τον Ιούλιο 2018.
Του Γιώργου Πετκανά, Δημοτικού Συμβούλου στον Δήμο Καστοριάς
Να σημειωθεί πως μετά από ανύπαρκτη διαβούλευση δεν υιοθετήθηκαν ούτε καν οι προτάσεις των αιρετών, για θέσπιση πλαφόν εκλογής των δημοτικών παρατάξεων στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ορατό είναι τώρα το ενδεχόμενο να εκλέγεται Δήμαρχος, χωρίς να διαθέτει την πλειοψηφία Δημοτικών Συμβούλων στο Δημοτικό Συμβούλιο με κίνδυνο την εκκρεμότητα αποφάσεων.
Όσον αφορά τις έδρες των αιρετών, αυτές θα κατανέμονται αναλογικά με βάση τις ψήφους που συγκεντρώνει κάθε συνδυασμός την πρώτη εκλογική Κυριακή. Εάν κανείς συνδυασμός δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία την πρώτη Κυριακή δηλαδή το 50%+1 τότε στον δεύτερο γύρο θα αναμετρώνται οι δύο επικρατέστεροι υποψήφιοι επικεφαλής των συνδυασμών, για τη θέση του Δημάρχου. Μεγάλο ερωτηματικό παραμένει πάντως, γιατί ενώ ως απλή αναλογική θεωρείται η άμεση εκλογική διαδικασία σε έναν γύρο, προς τι η πρόβλεψη στην κυβερνητική πρόταση για δεύτερη Κυριακάτικη αναμέτρηση;
Αναφέρονται βασικά σημεία του «Κλεισθένη Ι» τα οποία είναι: Διεξαγωγή των επόμενων αυτοδιοικητικών εκλογών 13 Οκτωβρίου 2019. Παράταση των τρεχουσών θητειών έως 31η Δεκεμβρίου 2019. Ανάληψη καθηκόντων των νέων δημοτικών αρχών από 1η Ιανουαρίου 2020. Μείωση των επόμενων θητειών στα τέσσερα χρόνια, από πέντε που προέβλεπε ο «Καλλικράτης».
Να τονισθεί επίσης, ότι προκύπτουν κάποιες διαφορές από το προηγούμενο εκλογικό σύστημα σε ορισμένα σημεία, με βασικότερες τις εξής: Οι υποψήφιοι Δημοτικοί Σύμβουλοι ανά συνδυασμό θα είναι τουλάχιστον ίσοι με τον αριθμό των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας με δυνατότητα προσαύξησης έως 30%. Επιτρέπεται η δυνατότητα σε ανεξαρτητοποιημένους Δημοτικούς Συμβούλους να μπορούν να σχηματίσουν νέα δημοτική παράταξη. Στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, εκτός από τον Δήμαρχο, προβλέπεται η συμμετοχή δύο Αντιδημάρχων. Δεν εντάσσονται οι υπηρεσίες πρασίνου στις ανταποδοτικού χαρακτήρα υπηρεσίες του οικείου Δήμου. Καθιερώνεται ενιαίο ψηφοδέλτιο για μικρές Τοπικές Κοινότητες έως 300 κατοίκων, όπου στις περιπτώσεις αυτές οι ψηφοφόροι θα ψηφίζουν σε τρίτη κάλπη!
Έτσι ο «Κλεισθένης Ι» φέρνει σε απόγνωση αιρετούς και στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς η προοπτική της απλής αναλογικής θα κάνει τους Δήμους της χώρας ακόμα πιο δυσλειτουργικούς. Οι αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο, με την απλή αναλογική θα προκαλέσει χάος. Αντί λοιπόν ο «Κλεισθένης Ι» να δώσει λύσεις στα υφιστάμενα προβλήματα και στις υπάρχουσες αδυναμίες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, έρχεται μάλλον να προσθέσει ένα ακόμα: την απλή αναλογική, όπου οι Δήμαρχοι θα εκλέγονται χωρίς να έχουν τη στήριξη των Δημοτικών Συμβουλίων σε αρκετές περιπτώσεις, με αποτέλεσμα την ακυβερνησία.
Να επισημανθεί τέλος, πως μεμονωμένοι υποψήφιοι θα μπορούν να συμμετέχουν στην εκλογική αναμέτρηση αφού και με 1% μπορούν να είναι ρυθμιστές, ή εκβιαστές της κατάστασης, όταν η ακυβερνησία μπορεί να εξελιχθεί σε θάλαμο συναλλαγών. Η απλή αναλογική ενώ φαινομενικά δίνει μεγαλύτερη αξία στην ψήφο του πολίτη, όμως εκ των πραγμάτων το νέο νομοσχέδιο βάζει βόμβα στα θεμέλια της λειτουργικότητας των Δήμων της χώρας μας, με απρόβλεπτες συνέπειες για τους πολίτες.
8.7.2018