ΕκδηλώσειςΚαστοριάΝεστόριοτελευταίες ειδήσεις

Φεστιβάλ, River Party και πολιτιστική παραγωγή (του Αλέξη Γούδα)

Τι σημαίνει στ΄ αλήθεια φεστιβάλ ; Τι είναι το River Party ; Ποια είναι η σημερινή σημειολογία του και ποιο το αποτύπωμά του στη συλλογική συνειδησιακή βάση ; Ή καλύτερα για να το θέσω πιο συγκεκριμένα , ποια είναι τα χαρακτηριστικά μιας διοργάνωσης που λαμβάνει χώρο εδώ και τέσσερις δεκαετίες, όντας θεσμός και παραδοσιακό πια σημείο αναφοράς για τους επισκέπτες του και την περιοχή του; Πώς πρέπει να αξιοποιηθεί ιστορικά , ποιες είναι οι σύγχρονες απαιτήσεις και τάσεις και ποια πρέπει να είναι η μετεξέλιξή του ;
Σίγουρα το οικονομικό περιβάλλον που διαμορφώθηκε μετά τη δεκαετία του 90 έδωσε περισσότερο χώρο στην επιχειρηματικότητα  και συρρίκνωσε με μαεστρία τον ψυχισμό του. Το φεστιβάλ έχασε έτσι την ελευθεριότητά του και την πιο μποέμικη ιδιοσυγκρασία του. Η παραχώρηση της διαχείρισης του από τον Δήμο σε ιδιωτικές εταιρείες, ανέκυψε σαν αναγκαίο κακό μιας και δεν υπήρχε , ούτε υπάρχει τεχνογνωσία.

Με τα χρόνια λοιπόν ο θεσμός ισχυροποιήθηκε εμπορικά και μιλώντας με μαρκετίστικους όρους κατέκτησε την πρωτιά σε επίπεδο branding και αυτό πιστώνεται στην εταιρεία ιδιαίτερα της τελευταίας δεκαετίας. Η διοργάνωση έγινε αρτιότερη με όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά που κατατάσσουν ένα φεστιβάλ στα κορυφαία της χώρας αλλά και δυνητικά σε μια σκηνή διεθνών προδιαγραφών. Ως εδώ όλα καλά και ανθηρά. Επισκέπτομαι τον χώρο εδώ και 30 περίπου χρόνια μιας και έλκω την καταγωγή μου από εκεί. Είχα την τύχη επίσης να λάβω μέρος δύο φορές ως μουσικός στη διοργάνωση. Ξέρω πολύ καλά σπιθαμή σπιθαμή τον τόπο και τη διαδρομή του θεσμού στο χρόνο και θα σταθώ στο σημαντικότερο κατ εμέ στοιχείο που θα έπρεπε να απασχολεί τους διαχειριστές του που ερίζουν για την κηδεμονία του.
Τον στενό συνειρμό μεταξύ επισκέπτη – χώρου – δρώμενων. Την απαραίτητη συνθήκη εγκόλπωσης της διοργάνωσης στην περιοχή που λέγεται Νεστόριο – Γράμμος. Τον έμπρακτο αποχαρακτηρισμό του φεστιβάλ από ” κερδοφόρο μαγαζί μιας βδομάδας ” και τον αναβαπτισμό του σε ” καρποφόρο πολιτιστικό οργανισμό διαρκείας ”.
Και επειδή διαπιστωτικοί είμαστε όλοι εξηγούμαι :
Εδώ και πολλά χρόνια όφειλε το River Party να ακούσει τον χώρο του το genius loci. Να εκμεταλλευτεί τις υποδομές του καθ’ όλη την διάρκεια του θέρους, καταρτίζοντας πρόγραμμα πολιτιστικού καλοκαιριού και εντάσσοντας στις δράσεις του : Θεατρικές παραστάσεις ,αρχαίο δράμα και κωμωδία ,εικαστικά , εκθέσεις , βιωματικά εργαστήρια , παιδικές κατασκηνώσεις , σεμινάρια τέχνης και δημιουργία παιδικού μουσικού χωριού με καλεσμένους επιμελητές, χορευτικές δραστηριότητες με ενδιάμεσα φεστιβάλ παραδοσιακών χορών, βραδιές θερινού κινηματογράφου, ανάδειξη της ιστορίας και φυσιολογίας του Νεστορίου μέσα από επιστημονικά συμπόσια, ξεναγήσεις και πολιτιστικές ορεινές διαδρομές και  φυσικά κορύφωση του προγράμματος με την συναυλιακή εβδομάδα. Χρήση όχι μόνο του χώρου πραγματοποίησης των συναυλιών για τις δράσεις αλλά όλων των χώρων που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν οποιοδήποτε μικρό ή μεγάλο σχήμα. Θέατρο δρόμου στις πλατείες του χωριού , μουσικοί του δρόμου στα μονοπάτια του , βραδιά Κάστρου , παραστάσεις στην αυλή του υπέροχου κτιρίου του παλιού Δημοτικού στο πάνω Νεστόριο αλλά και σε κλειστές αίθουσες που υπάρχουν, σε περίπτωση που ο καιρός δεν συνηγορεί.

Όλα τα παραπάνω διαρθρωμένα με τρόπο ισομερή, απλώνοντας χρονικά τον θεσμό και δημιουργώντας προϋποθέσεις για άνοδο της επισκεψιμότητας σε περίοδο τριών – τεσσάρων μηνών και όχι μιας εβδομάδας. Η έννοια λοιπόν ενός μαγαζιού που αποφέρει ” αρπακόλα ” στον εκάστοτε πλειοδότη και ενοίκιο στον δήμο ανήκει σε άλλες εποχές. Το να μας απασχολεί ποιος θα τραγουδήσει και γιατί στην κεντρική σκηνή δεν ενισχύει την εσωστρέφεια μόνο αλλά λυπάμαι που το λέω αποδεικνύει την πολιτιστική μας τύφλα. Αγαπώ το Νεστόριο και την περιοχή και επιθυμώ το καλύτερο δυνατό για έναν ευλογημένο από τη φύση τόπο.
Κάτω από αυτό το πλάνο τα οικονομικά οφέλη δε θα αργήσουν να έρθουν και θα είναι πολλαπλά με σωστή αξιοποίηση και στρατηγικό πολιτιστικό σχεδιασμό.
Γιατί το επιχειρείν μόνο τότε νομιμοποιείται , όταν περνά μέσα από το εκπολιτίζειν. Για το πρώτο κοπιάσαμε πολύ και με αμφίβολα αποτελέσματα . Ας δοκιμάσουμε και το δεύτερο. 
 alexisgoudas.blogspot.com 

Back to top button