Άργος ΟρεστικόΚαστοριά

“Προσεκτικά βήματα” για τη διάλυση της παιδείας… (του Γρηγόρη Στεφάνου)

 

Τι χρειάζεται για να διαλύσεις την παιδεία; Τα 23 χρόνια που παρακολουθώ και βιώνω τις οδυνηρές απόπειρες, ένα έχω να πω . Ο ασφαλέστερος δρόμος είναι η Ναπολεόντειος τάση ενός υπουργού και μια πολυπληθής επιτροπή ,πάντα εγνωσμένου κύρους.

Και κατά τα λοιπά ,όμως , το σκηνικό είναι επίσης πανομοιότυπο: Ο Ναπολέων (ενίοτε και θηλυκός) σε μια ανοικτή εκδήλωση καταχεριάζει το παρηκμασμένο σύστημα που ευνουχίζει την κριτική των νέων και με βαρύγδουπους τίτλους ανακοινώνει τη σωτήρια επίνοια που ζυγιασμένη και μελετημένη καθώς είναι μας πάει στη νέα εποχή .
Την αρχή έκανε ο αείμνηστος Γεράσιμος με το μαθητοκτόνο σύστημά του που υποχρέωνε τους μαθητές της Β και Γ λυκείου να εξετάζονται σε πανελλήνιο επίπεδο ακόμη και στα θρησκευτικά!
Στη συνέχεια ζήσαμε τον τραγέλαφο με τη Διαμαντοπούλου. Μνημονιακιά και Ευρωτραφής καθώς είναι την περίοδο 2009-2012 με το σλόγκαν περί Νέου Λυκείου και προτεραιότητας στο μαθητή διέσπειρε την ανασφάλεια και το φόβο χωρίς να άρει ούτε μια από τις παθογένειες του Ελληνικού σχολείου. Λουστήκαμε και τον σιαμαίας λογικής Αρβανιτόπουλο ο οποίος μπρός στην μνημονακή επιταγή για εξοικονόμηση πόρων είχε τη φοβερή ιδέα να καταργήσει κλάδους των ΕΠΑΛ και να απολύσει κάπου 2000 εκπαιδευτικούς .
Πρόκειται για τις πιο ατυχείς περιπτώσεις υπουργών της τελευταίας 20ετίας. Αφενός γιατί δεν διέθεταν ,οι δύο τελευταίοι τουλάχιστον , την οικονομική άνεση των προγενέστερων ,ώστε να κάνουν το γούστο τους ,αφετέρου ,γιατί δεν είχαν την ευφυία ,παρόλα τα εύηχα σλόγκαν, να κάνουν το ψάρι κρέας και να παρουσιάσουν τις άγριες περικοπές ως προοδευτικές μεταρρυθμίσεις .
Πρέπει να ξέρεις να σφάζεις με το βαμβάκι κι αυτή την τέχνη την κατέχουν ελάχιστοι ή καλύτερα την κατέχουν μόνο όσοι έχουν θητεύσει στα κομματικά γραφεία της νεοφιλελεύθερης αριστεράς . Μόνο τότε μπορείς να διατείνεσαι πως αναμορφώνεις την παιδεία τη στιγμή που την υποβαθμίζεις ,πως συνθέτεις «ριζοσπαστικές λύσεις» (sic) τη στιγμή που ποιείς την ανάγκη φιλοτιμία και προσαρμόζεσαι πλήρως στο πλαίσιο περικοπών που σου ορίζουν τα μνημόνια, πως κάνεις αλλαγές με «προσεκτικά βήματα» (sic) τη στιγμή που η μόνη προσοχή που επιδεικνύεις αφορά την αθόρυβη υποβάθμιση των γνωστικών αντικειμένων .
Σε αντίθεση με τους αφελείς πασοκονεοφιλελεύθερους ατζαμήδες ,που παριστάνοντας τους φωτισμένους εκσυγχρονιστές, έκλειναν πομπωδώς σχολεία και απέλυαν εκπαιδευτικούς η νεοφιλελεύθερη αριστερά έχει ειδικευτεί στην «εκτέλεση» με σιγαστήρα .Δεν κλείνει σχολεία, δεν αυξάνει τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη, δεν αξιολογεί ,δεν επιτίθεται . Από το να αντιμετωπίζει επιθετικά τις ανάγκες (όπως αφελώς έκαναν οι προηγούμενοι) προτιμά να τις εξαφανίζει .
Γιατί να προσλάβεις εκπαιδευτικούς αν δεν υπάρχει αντικείμενο και πώς να μη συμπτύξεις τα τμήματα όταν καταργείς και ομαδοποιείς τους κλάδους ;
Μ αυτό τον τρόπο καταφέρνει να υλοποιεί στο ακέραιο τη νεοφιλελεύθερη ατζέντα των περικοπών χαϊδεύοντας τα ταπεινά ένστικτα της ευκολίας και της ήσσονος προσπάθειας .
Κατήργησε την εξέταση των αρχαίων στο Γυμνάσιο λέγοντας πως ενδιαφέρεται για την αύξηση του ελεύθερου χρόνου των μαθητών .
Μείωσε τις ώρες διδασκαλίας της λογοτεχνίας και της ιστορίας ,εξαφάνισε τον «Επιτάφιο» από την Γ λυκείου για να τον επαναφέρει κουτσουρεμένο αργότερα στη Β΄. Σύμπτυξε τις ώρες διδασκαλίας της «Αντιγόνης» ,και αφαίρεσε την ιστορία γενικής από τη Γ. Και το κορυφαίο όλων: Με παιδαριώδη επιχειρηματολογία εξαφάνισε παντελώς τα Λατινικά από το Λύκειο.
Έτσι αντιλαμβάνεται την αναβάθμιση και την αναμόρφωση της παιδείας το υπουργείο της νεοφιλελεύθερης αριστεράς.
Ό,τι δεν μπορεί να αναβαθμιστεί καταργείται ,ό,τι απαιτεί βελτίωση και ποιοτική ανάταξη ,ελλείψει χρημάτων , αφαιρείται ,ό,τι χρειάζεται ενίσχυση υποστηρικτικών δομών που κοστίζουν, τίθεται στο περιθώριο.
Βασανιστική η διδασκαλία των Αρχαίων στο Γυμνάσιο γι αυτό και προτιμούν να τα απαξιώσουν αντί να ανανεώσουν τα προγράμματα διδασκαλίας, Μονόωρος και απαξιωμένος ο «Επιτάφιος» στο λύκειο ,άρα ας καταργηθεί. Δύσκολη η ποιητική γλώσσα της Αντιγόνης γι αυτό ας υποβαθμιστεί δια της συμπτύξεως . Άγονη αποστήθιση το γνωστό στα Αρχαία Γ’ λυκείου και τα κείμενα των Λατινικών επομένως να καταργηθούν.
Φεύγουν τα Λατινικά λέει ο υπουργός γιατί αφορούν μόνο τις φιλολογικές σχολές και λόγω της μειωμένης ύλης τους εντείνουν την αποστήθιση. Ψευδές το πρώτο ,καθότι ολόκληροι κλάδοι εδράζονται στη Λατινική ορολογία ,αστείο το δεύτερο καθότι αυτός που μειώνει την ύλη και ωθεί στην αποστήθιση είναι το ίδιο το υπουργείο που έχει το θράσος να καταγγέλλει κι από πάνω.
Το αστειότερο όλων βέβαια είναι πως τα Λατινικά αποτελούσαν ένα από τα μαθήματα της τρίτης ομάδας ανθρωπιστικών επιστημών σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής του εθνικού και κοινωνικού διαλόγου για την παιδεία που δημοσιεύθηκε τον Μάιο του 2016 απ΄ αυτή την κυβέρνηση.
Ας μη γελιόμαστε , ο χώρος της παιδείας ,ιδίως κατά τη μνημονιακή περίοδο ,είναι το πεδίο συνάντησης τόσο της νεοφιλελεύθερης λογικής των περικοπών ,όσο και του ψευδοαριστερού λαϊκισμού των παροχών στα λόγια .
Εκεί που η Διαμαντοπούλου και ο Αρβανιτόπουλος έλεγαν «δεν μπορείς» οι τωρινοί αντιτείνουν το «δε χρειάζεται».
Το αποτέλεσμα και από τις δύο πρακτικές είναι προκλητικά όμοιο: Αύξηση των ανισοτήτων ,δραματική μείωση του μορφωτικού κεφαλαίου των ασθενέστερων οικονομικά στρωμάτων ,μεταφορά του εκπαιδευτικού έργου στον ιδιωτικό χώρο, υποβιβασμός της διδασκαλίας στο επίπεδο της καλλιέργειας δεξιοτήτων ,ροπή στην ελάσσονα προσπάθεια, απονεύρωση της παιδείας από τον θεμελιώδη ρόλο της που είναι η δημιουργία πνευματικού υπόβαθρου και η καλλιέργεια κριτικής σκέψης.
Υψηλή ποιότητα για λίγους λέει το νεοφιλελεύθερο αφήγημα ,μόρφωση της οκάς για όλους ανταπαντά η αυταπατόμενη αριστερά.
«Ριζοσπαστικές λύσεις με προσεκτικά βήματα» είναι το μότο με το οποίο επιχειρεί η παρούσα πολιτική ηγεσία να εξωραΐσει τα μερεμέτια με τα οποία διατείνεται πως φτιάχνει το νέο λύκειο. Είναι όμως τόσο εξόφθαλμη η ταμιακή προσέγγιση που ανάγκασε ακόμη και τον πρόεδρο του εθνικού διαλόγου για την παιδεία ,και σ άλλα θέματα διαπρύσιο υπέρμαχο της κυβέρνησης (βλέπε Σκοπιανό), να αγανακτήσει με την κοπτοραπτική των μαθημάτων και τον αφανισμό άλλων ,όπως των Αγγλικών και της ιστορίας από το γενικό κορμό.
Μ΄αυτή τη λογική ,λοιπόν, της εικονικής αναβάθμισης ,του υποτιθέμενου ριζοσπαστισμού και της φανταστικής αναμόρφωσης που αποθεώνει την εργαλειακή γνώση και καταδικάζει ως άχρηστη ,λόγω κόστους, αυτή που δομεί ποιότητες και αξίες δεν μπορεί να συγκροτηθεί κοινωνία πολιτών , αλλά μόνο μάντρα ευνουχισμένων ανδρείκελων .
Κάπως έτσι καταντήσαμε παιδιά αξιότατα κατά τ΄αλλα να συλλαβίζουν το κείμενο του Παπαδιαμάντη ,να μη μπορούν να προσπελάσουν γλωσσικά ένα ποίημα του Παλαμά ,να δυσκολεύονται στην κατανόηση του εθνικού τους ύμνου.
Αυτές οι ποιότητες δεν είναι για την πλέμπα του δημόσιου σχολείου .Είναι προνόμιο των μεσοαστών και πάνω . Προνόμιο μιας ελίτ που έχει να πληρώσει για να μορφώσει τα παιδιά της .
Το ξέρουν καλά οι αναμορφωτές πως ένα «Οὒτοι συνέχθειν, ἀλλά συμφιλεῖν ἔφυν» θρέφει την αλληλεγγύη στους ανθρώπους ,ένα «κτησάμενοι γὰρ πρὸς οἷς ἐδέξαντο ὅσην ἔχομεν ἀρχὴν οὐκ ἀπόνως ἡμῖν τοῖς νῦν προσκατέλιπον» ορίζει το χρέος προς τους επιγόνους ,ένα ««κατά τους νόμους μέτεστι πᾶσι τό ἴσον» εγείρει απαιτήσεις αξιοκρατίας γι αυτό και απευθύνουν κάθε τόσο κάλπικα carpe diem στους νέους τη στιγμή που υιοθετούν πρακτικές που de facto διαιωνίζουν το status quo της ημιμάθειας.
Τη στιγμή που γράφω αυτά τα λίγα πληροφορούμαι πως ο υπουργός ,έπειτα από τις όχι και τόσο έντονες αντιδράσεις ειν΄αλήθεια, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να μεταφερθεί η διδασκαλία των Λατινικών στην Α΄και τη Β΄λυκείου.
O Tempora! O Mores!
Η επιτροπή ,που συγκρότησε το κόμμα του, πρότεινε τη διδασκαλία των Λατινικών στο πεδίο των ανθρωπιστικών επιστημών, ο υπουργός αποφάσισε να τα αφαιρέσει θεωρώντας τα ασύμφορα και αντιπαραγωγικά , η κατακραυγή των εκπαιδευτικών τον έκαναν να σκέφτεται την επαναφορά τους.
Για τέτοιο και τόσο βαθύ και μακρόπνοο σχεδιασμό μιλάμε!
Για τόσο ζυγιασμένες αποφάσεις….!

Back to top button