Η Ένατη Τέχνη γνωρίζει ιδιαίτερη άνθηση σε πολλές χώρες και, ευτυχώς, και στην Ελλάδα. Η εικονογράφηση ως βασικό δομικό στοιχείο, η παιδικότητα που αναδύεται από τα «συννεφάκια» όπου αναπτύσσεται ο διάλογος, οι διακυμάνσεις στον ρυθμό της αφήγησης αναλόγως της διάταξης των καρέ, ο δανεισμός στοιχείων από τον Κινηματογράφο και η ευκολία ανάγνωσης ακόμη και ενός απαιτητικού, ως προς το περιεχόμενο, έργου έχουν αναγάγει τα κόμικς και τα graphic novels σε ενδιαφέρον είδος, με συνεχώς αυξανόμενο κοινό.
Στη χώρα μας, πέραν των μεταφρασμένων έργων της Ένατης Τέχνης, εκδίδονται και κάποια, άκρως αξιόλογα, από Έλληνες δημιουργούς. Προσφάτως έκανε την εμφάνισή του στις προθήκες των βιβλιοπωλείων ένα graphic novel, με τίτλο «Γιαννούλης Χαλεπάς», από τις εκδόσεις Πατάκη. Για τους αμύητους στη Νεοελληνική Τέχνη, το ονοματεπώνυμο αυτό ίσως είναι άγνωστο. Όμως, το εξώφυλλο με την αξιοσέβαστη, γαλήνια μορφή ενός γέροντα που φαίνεται να κρύβει μια βαθιά προσωπική περιπέτεια, σε συνδυασμό με τον υπότιτλο, προκαλούν σε περαιτέρω ενασχόληση με το συγκεκριμένο έργο.
Πρόκειται για μια εικονογραφημένη βιογραφία του σημαντικότερου Νεοέλληνα γλύπτη, του Τηνιακού δημιουργού που έζησε μια δύσκολη, γεμάτη κλυδωνισμούς ζωή και διήνυσε μια πορεία ανάμεσα στην καλλιτεχνική επιτυχία και την παράνοια, χωρίς όμως η παραφροσύνη να αποτελέσει το τελικό στάδιο. Αντιθέτως, ο θάνατος ενός συγγενικού προσώπου που, ενδεχομένως, είχε τη μεγαλύτερη ευθύνη για την κατάβασή του στην κόλαση της τρέλας, λειτούργησε λυτρωτικά για κείνον, ενεργοποιώντας τις καταπιεσμένες καλλιτεχνικές του δυνάμεις και χαρίζοντάς του, ευτυχώς, την αναγνώριση που άξιζε.
Ο Δημήτρης Βανέλλης ανέλαβε το σενάριο, κατόπιν ενδελεχούς έρευνας των διαθέσιμων στοιχείων για τη ζωή και το έργο του Χαλεπά. Εκτός από την αφήγηση και τους διαλόγους που αναπτύσσονται στα καρέ -τα οποία, με τα σκιτσογραφικά εργαλεία του Θανάση Πέτρου, ξεδιπλώνονται άλλοτε ανά εννέα σε κάθε σελίδα και άλλοτε λιγότερα και σε διαφορετικά σχήματα, φτάνοντας και στο σημείο να καλύπτεται ένα δισέλιδο από μία και μόνη εικόνα- παρατίθενται παράλληλα πρωτογενείς πηγές, που προσδίδουν στο έργο αξιοπιστία ως ιστορικά τεκμήρια. Χωρισμένο σε τρία κεφάλαια, οδηγεί τον αναγνώστη να παρακολουθήσει τη ζωή του καλλιτέχνη από τη γέννηση ως τον θάνατό του. Ταυτόχρονα, το λογοτεχνικό εύρημα της εμπλοκής του αφηγητή στη δράση μετατρέπει το έργο σε κάτι περισσότερο από μια τυπική βιογραφία.
Λογοτεχνικά άρτιο και εικονογραφημένο εξαιρετικά, με διαφορετικές τεχνοτροπίες-αναλόγως του ρυθμού της πλοκής και της συναισθηματικής έντασης του πρωταγωνιστή, αλλά, εν τέλει, και του αναγνώστη- παρουσιάζει τη βιογραφία μιας ιδιοφυίας, με ψυχογραφική δεινότητα και χωρίς απόλυτες αποφάνσεις σχετικά με την αιτία της παραφροσύνης του. Ένα αμάλγαμα τεχνών για έναν αξέχαστο λεπτουργό μαρμαρογλύπτη.
ΑΠΟ-ΤΥΠΩΜΑΤΑ, από την Ηλέκτρα Αλεξάκη, Ιστορικό Τέχνης
AΠΕ