Με τη θριαμβευτική πορεία του «Joker» να συνεχίζεται, καθώς έχει ήδη ξεπεράσει τα 750.000 εισιτήρια και δείχνοντας ότι μπορεί να σπάσει όλα τα ρεκόρ, μια νέα κινηματογραφική εβδομάδα ξεκινά απόψε με έξι καινούργιες ταινίες, απ’ τις οποίες ξεχωρίζει η τελευταία δημιουργία του Πέδρο Αλμοδόβαρ «Πόνος και Δόξα». Να σημειωθεί ότι εντυπωσιακή είναι και η απήχηση του εξαιρετικού νοτιοκορεάτικου δράματος «Παράσιτα», που προβάλλεται σε περιορισμένη διανομή.
«Πόνος και Δόξα»
Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ έπιασε πια τα 70 και δείχνει με αυτή την αυτοβιογραφική του ταινία πως έχει μπει στον κύκλο της ωριμότητας, αφήνοντας πίσω του την εξτραβαγκάντζα, την πρόκληση και τις υπερβολές, χωρίς, ωστόσο, να χάσει τις αφηγηματικές του δυνατότητες, τη γλυκιά σκιαγράφηση δραματικών και δυσάρεστων καταστάσεων, το χιούμορ του – εδώ πικρό και με μελαγχολική διάθεση. Με θέμα που έχει ως βασικό ήρωα ένα, γύρω στα 60, σκηνοθέτη που κάνει έναν απολογισμό της ζωής του, έχοντας αφήσει πίσω του τις στιγμές δόξας και ζει κάτω από το σωματικό πόνο, ως αποτέλεσμα μιας χρόνιας κατάθλιψης. Ηρωινομανής για να αντιμετωπίσει τον πόνο, κυρίως όμως τον ψυχικό, έχει χάσει τη διάθεσή του να γυρίζει ταινίες, έχει χάσει τη διάθεσή του για ζωή. Ανακαλεί μνήμες που τον έχουν στιγματίσει ως άνθρωπο και καλλιτέχνη, καθώς και το σημαντικό ρόλο που έχει διαδραματίσει στη ζωή του η μητέρα του, μια τρυφερή συγκινητική σχέση.
Τα γεγονότα που αφηγείται η ταινία δεν είναι μια πιστή αυτοβιογραφική κατάθεση, αλλά περισσότερο η αφορμή των σκέψεών του Αλμοδόβαρ για όσα έχει ζήσει, το ζουμί μιας άστατης ζωής. Άλλωστε μια ακριβής αυτοβιογραφική ταινία θα έμοιαζε περισσότερο ως το πέρασμα του θεατή πίσω από μια κλειδαρότρυπα, που μπορεί να έφτανε στο γκροτέσκο.
Ο Ισπανός σκηνοθέτης δείχνει νηφάλιος και εγκρατής όσο ποτέ, σκιαγραφώντας το πορτρέτο του ήρωά του, μέσα από καθημερινά συμβάντα, πολλές φορές φαινομενικά ασήμαντα, αλλά που λειτουργούν ως καψούλια που θα πυροδοτήσουν μία συναισθηματική βόμβα, μία λυτρωτική συγκίνηση που θα μοιραστεί αβίαστα με το κοινό.
Μια ταινία που μπορεί να παραξενέψει τους φαν του δημιουργού, αφού λείπουν οι υπερβολές, οι σκηνοθετικές ακροβασίες, οι τρελές πλάκες, το περιθώριο, το παραμορφωμένο μελόδραμα, αλλά θα ικανοποιήσει ενδεχομένως και αυτούς που τον αγνοούν με την αψεγάδιαστη κινηματογραφική του γλώσσα, το στιλ, τη δύναμη των συναισθημάτων του σε κάθε πλάνο και τη στρωτή αφήγηση.
Ο Αντόνιο Μπαντέρας, ώριμος κι αυτός όσο ποτέ, ρισκάρει ακόμη μια φορά αναλαμβάνοντας να υποδυθεί τον ήρωα που πλησιάζει την προσωπικότητα του Αλμοδόβαρ. Με την ερμηνεία του (Βραβείο Φεστιβάλ Κανών) συμπυκνώνει την αγωνία, την οδύνη και τον πόνο όλων των ανθρώπων του σινεμά, που αγαπούν τη δουλειά τους και υπηρετούν την τέχνη και τις αρχές τους με συνέπεια. Δίπλα του, η Πενέλοπε Κρουζ, στο ρόλο της μητέρας του ήρωα στην παιδική ηλικία, δίνει κι αυτή τον καλύτερο εαυτό της, ξεπερνώντας με χάρη τις εποχές του θερμού κοριτσόπουλου. Ικανοποιητικό και το υπόλοιπο καστ.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. O Σαλβαδόρ Μάγιο, ένας σκηνοθέτης του κινηματογράφου που είναι πλέον στην παρακμή του, ξεκλειδώνει το κουτί των αναμνήσεων από την παιδική του ηλικία, ενώ στο παρόν προσπαθεί να κλείσει τους ανοιχτούς λογαριασμούς του.
«Εξολοθρευτής: Σκοτεινό Πεπρωμένο»
(«Terminator: Dark Fate») Περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, αμερικανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Τιμ Μίλερ, με τους Λίντα Χάμιλτον, Μακένζι Ντέιβις, Ναταλία Ρέγιες, Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ, Γκάμπριελ Λούνα, Ντιέγκο Μπονέτα κα.
Ο Τζέιμς Κάμερον, στην παραγωγή και οι Λίντα Χάμιλτον και Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ επιστρέφουν μετά από περίπου 30 χρόνια στη γνωστή μελλοντολογική περιπέτεια καταστροφής, αφήνοντας πίσω τους -και πάλι καλά- τις συνέχειες που ακολούθησαν τις δυο πρώτες ταινίες. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι η ταινία έχει τη δυναμική των πρώτων δυο παραγωγών, αλλά σίγουρα είναι πολύ καλύτερη απ’ τα κατασκευάσματα που ακολούθησαν. Απ’ τη μια λοιπόν έχουμε μια περιπέτεια, με τη γνωστή ρομποτική κλωτσοπατινάδα, τα ξέφρενα κυνηγητά και τα λειωμένα μέταλλα, αυτή τη φορά όμως με το απαραίτητο γυναικείο άρωμα, ένα φιλμ που απευθύνεται στη γνωστή μεγάλη δεξαμενή του νεανικού κοινού και απ’ την άλλη μια ακόμη σαφή ένδειξη ότι το Χόλυγουντ βρίσκεται σε αδιέξοδο. Ένα αδιέξοδο που δείχνει την ένδεια σεναρίων, σκηνοθετών με όραμα, καλλιτεχνών με ιδέες που θα προχωρήσουν το σινεμά ένα βήμα παραπέρα. Έτσι, το Χόλυγουντ τα τελευταία χρόνια επιστρέφει συνεχώς σε δοκιμασμένες συνταγές και επιλογές, με την «αναγέννηση» γνωστών παλαιότερων επιτυχιών και με τη μορφή ριμέικ ή σίκουελ, που έχουν εξαντληθεί και έχουν εξαντλήσει και το κοινό.
Ο Τιμ Μίλερ του «Deadpool» ξεκινά με μια δυνατή σκηνή έντασης, αλλά όσο περνά ο χρόνος τόσο η ιστορία του ξεχειλώνει και πατά στα σίγουρα κλισέ του είδους. Έχει όμως μια Λίντα Χάμιλτον, που δεν φοβάται τις ρυτίδες τής ηλικίας της και να αναμετρηθεί με την επιτυχία της πρώτης ταινίας, ενώ ο Σβαρτσενέγκερ στην ολιγόλεπτη παρουσία του μένει μακριά από τη γνώριμη φιγούρα του σούπερ ήρωα, δείχνει ανθρώπινος και μάλλον κερδίζει τη συμπάθεια.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Έχουν περάσει περισσότερο από δύο δεκαετίες από τότε που η Σάρα Κόνορ εμπόδισε την Ημέρα της Κρίσης, άλλαξε το μέλλον και ξαναέγραψε τη μοίρα της ανθρωπότητας. Η Ντάνι Ράμος ζει μια απλή ζωή στην Πόλη του Μεξικού με τον αδερφό της και τον πατέρα της όταν ένας υψηλά προηγμένος και θανάσιμος Εξολοθρευτής – ο Rev-9 – ταξιδεύει πίσω στο χρόνο για να την κυνηγήσει και να την σκοτώσει. Η επιβίωση της Ντάνι εξαρτάται από τη συνεργασία της με δύο πολεμιστές: τη Γκρέις, μια παντοδύναμη πολεμίστρια από το μέλλον, και μια σκληραγωγημένη Σάρα Κόνορ. Καθώς ο Rev-9 καταστρέφει τα πάντα στο πέρασμά του χωρίς οίκτο κυνηγώντας τη Ντάνι, οι τρεις τους στρέφονται σε ένα T-800 από τον καιρό της Σάρα που μπορεί να είναι η τελευταία τους ελπίδα
«Το Κορίτσι και το Λιοντάρι»
(«Mia and the White Lion») Οικογενειακή ταινία, γαλλικής (γερμανικής και νοτιοαφρικανικής) παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία Ζιλ ντε Μεστρ, με τους Ντανιά Ντε Βιλιέρ, Μελανί Λοράν, Λάνγκλεϊ Κέρκγουντ κα.
Συμπαθητική περιπετειούλα για όλη την οικογένεια, με οικολογικά και ζωοφιλικά μηνύματα, που πάνε λίγο παραπέρα, μιλώντας για την προστασία, της τόσο πολύτιμης, άγριας φύσης. Πρόκειται για τη δυνατή σχέση μεταξύ ενός κοριτσιού κι ενός λευκού λιονταριού, ένα φιλμ που χρειάστηκε τρία χρόνια για να γυριστεί, προκειμένου να υπάρξει ο απαραίτητος δεσμός μεταξύ του άγριου ζώου και του παιδιού, ώστε να φαίνεται όσο πιο αληθινός γίνεται.
Στα συν της ταινίας τα ωραία πλάνα από την Νότιο Αφρική, τη φύση, τη συνύπαρξη ανθρώπων και άγριων ζώων, αλλά μέχρις εκεί. Βεβαίως υπάρχουν και τα θετικά μηνύματα που απευθύνονται κυρίως στα παιδιά, που αγνοούν πολλά πράγματα για την άγρια φύση και μάλλον είναι χρήσιμη η επιλογή της εταιρίας διανομής να προβάλει την ταινία και μεταγλωττισμένη στα ελληνικά.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. H ζωή της δεκάχρονης Μία ανατράπηκε όταν η οικογένεια της αποφάσισε να αφήσει το Λονδίνο για να αναλάβει μία φάρμα με λιοντάρια στην Αφρική. Όταν γεννιέται ένα πανέμορφο λευκό λιονταράκι με το όνομα Τσάρλι, η Μία βρίσκει ξανά τη χαρά και αναπτύσσει έναν ιδιαίτερο δεσμό μαζί του. Όταν ο Τσάρλι γίνεται τριών, η ζωή της Μία ανατρέπεται ξανά όταν ανακαλύπτει ένα σκοτεινό οικογενειακό μυστικό. Η Μία απελπίζεται και μόνο στην ιδέα ότι ο Τσάρλι μπορεί να κινδυνεύει και αποφασίζει να φύγει μαζί του. Οι δύο φίλοι ξεκινάνε ένα απίστευτο ταξίδι στη σαβάνα της Νότιας Αφρικής αναζητώντας ένα μέρος όπου ο Τσάρλι θα ζήσει ελεύθερος.
«Το Σενάριο που Άναψε Φωτιές»
(«Tel Aviv on Fire») Κωμωδία, λουξεμβουργιανής (γαλλικής, ισραηλινής και βελγικής) παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Σαμέχ Ζοάμπι, με τους Καίς Νασίφ, Λούμπνα Αζαμπάλ, Γιανίβ Μπιτόν, Λούμπνα Αζαμπάλ κα.
Μαύρη κωμωδία από το Ισραήλ, πολλές φορές ξεκαρδιστική, άλλες αμήχανη, αλλά σίγουρα μια ταινία που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη. Η πολύχρονη τραγική ιστορία της διένεξης Παλαιστινίων-Ισραηλινών, για την οποία έχουν χυθεί τόνοι αίματος και έχει επηρεάσει στην αποσταθεροποίηση όλου του πλανήτη, αυτή τη φορά μέσα από μία κωμωδία. Παρακινδυνευμένο εγχείρημα, που θα μπορούσε να καλύψει το προοδευτικό και ειρηνόφιλο κομμάτι των Ισραηλινών αλλά μάλλον όχι και τόσο το αντίστοιχο μέρος της άλλης πλευράς, που έχει υποστεί και τον μεγαλύτερο πόνο απ’ τη μακροχρόνια θανάσιμη αντιπαράθεση.
Πάντως, ο Ζαμέχ Σοάμπι το παλεύει όσο μπορεί για να μην εκτεθεί και ξεπέσει σε μία απλοϊκή φάρσα στην πλάτη των αμέτρητων θυμάτων, προσπαθώντας να αμβλύνει τις διαφορές μεταξύ των δυο λαών με το χιούμορ και όχι με μεγαλόστομες καταγγελτικές φανφάρες. Μια ταινία που βλέπεται ευχάριστα και αποτελεί την επίσημη πρόταση του Λουξεμβούργου για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Ένας 30χρονος ασκούμενος σε τηλεοπτικό στούντιο, πηγαίνει καθημερινά στη Ραμάλα για τα γυρίσματα της δημοφιλούς σαπουνόπερας «Το Τελ Αβίβ Φλέγεται». Στο σημείο ελέγχου του Ισραηλινού στρατού, συναντά έναν αξιωματικό που του δίνει ιδέες για το σενάριο – σύντομα η καριέρα του θα εκτοξευθεί.
«Καρό Νίντζα»
(«Checkered Ninja») Παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, δανέζικης παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία Άντερς Μάθεσεν και Θορμπιόρν Κριστόφερσεν.
Το animation της εβδομάδας είναι καρό και Νίντζα. Μια χαριτωμένη παιδική και εφηβική ταινία, που έκανε τεράστια επιτυχία στη Δανία και έρχεται στη χώρα μας για να διευρύνει το κοινό της. Θα προβάλλεται μεταγλωττισμένη στα ελληνικά, με τις φωνές των: Παναγιώτη Αποστολόπουλου, Ρένου Χαραλαμπίδη, Θανάση Κουρλαμπά, Άλκη Ζερβού, Χρήστου Θάνου, Ρίας Απέργη, Μελίνας Κατσακούλη, Παναγιώτη Κλάδη, Βίκτωρα Κουνδουράκη, Ντίνου Σούτη, Μαρίας Ζερβού κα.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ.. Μία στοιχειωμένη κούκλα Νίντζα συνεργάζεται με τον Άλεξ για να πάρει εκδίκηση για τον φόνο ενός φτωχού παιδιού. Ο Καρό Νίντζα βοηθάει τον Άλεξ να αντιμετωπίσει τον τραμπούκο του σχολείου και να κατακτήσει το κορίτσι των ονείρων του, ενώ ο Άλεξ του μαθαίνει ότι μία αιματηρή εκδίκηση δεν είναι καλύτερη από ένα αιματηρό έγκλημα.
«Ορεινές Συμφωνίες»
Ντοκιμαντέρ, ελληνικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Ευθυμίου.
Ταινία αφιέρωμα σε έναν πολιτικό που άφησε το δικό του στίγμα στην πολιτική ιστορία της χώρας, σε παραγωγή του «Ιδρύματος Κωνσταντίνος Μητσοτάκης». Μια ταινία που μεταφέρει στο θεατή άγνωστες στιγμές της ζωής του, μέσα από σπάνιο αρχειακό υλικό και άγνωστα ντοκουμέντα, ανέκδοτες διηγήσεις της οικογένειας, συνεργατών και πολιτικών, ενώ για πρώτη φορά παρουσιάζεται απόσπασμα από την τελευταία συνέντευξη που έδωσε ο πρώην πρωθυπουργός είκοσι μέρες πριν απ’ τον θάνατό του.
Επίσης, η ταινία επιχειρεί να ρίξει φως σε άγνωστες πτυχές της σύνθετης προσωπικότητας του πολιτικού. Κυρίως στη βαθιά επαφή του με την ιδιαίτερη πατρίδα του την Κρήτη, την πίστη του στην ιδέα της εθνικής συμφιλίωσης, την αγάπη του για τη σύντροφό του, Μαρίκα, αλλά και το καταφύγιό του στην ποίηση.
Καταλυτικός είναι ο ρόλος του σκηνοθέτη Βαγγέλη Ευθυμίου, ενός ντοκιμαντερίστα που έχει δείξει την ευαισθησία του για τη φύση («Εργαστήρι Αιώνων») και ελκύεται από τη σχέση σεβασμού και αγάπης του Κ. Μητσοτάκη με τη φύση, αλλά και τη σημασία που έδινε στην προστασία του περιβάλλοντος και της οικολογικής συνείδησης.
Η μουσική είναι του Βαγγέλη Παπαθανασίου (από τα έργα του Earth και Soil Festivities) και του Βασίλη Βαρβαρέσου, ενώ το μοντάζ του Κωνσταντίνου Αδρακτά και η φωτογραφία του Βαγγέλη Κουλίνου.
Σημειώνεται ότι τα έσοδα της ταινίας θα διατεθούν για την προστασία και αναγέννηση της Αμπελιτσιάς, ενδημικού δένδρου των Λευκών Ορέων.
AΠΕ