Η Κορησός Καστοριάς είναι μια μεγάλη κωμόπολη με πάνω από χίλιους κατοίκους, μισούς εντόπιους και μισούς πρόσφυγες απ’ τη Μικρά Ασία. Μετά το 1990, προστέθηκαν στον πληθυσμό της και γύρω στις δέκα αλβανικές οικογένειες.
Το 1318 γεννήθηκε εδώ ο Όσιος Διονύσιος, που είναι ο κτήτορας και ιδρυτής του ομώνυμου μοναστηριού του Αγίου Όρους!
Η Κορησός είναι ο ιδιαίτερος τόπος μας! Ανέκαθεν φιλόξενη, έχει μια δικιά της παροιμία, που λέει “Όσους δεν θέλει ο Θεός, τους θέλει η Κορησός”!
Το τελευταίο δεκαήμερο προστέθηκαν στον πληθυσμό της και έξη νεαροί, 15-18 χρονών, φιλοξενούμενοι στο μόνο ενεργό από τα τέσσερα ξενοδοχεία της, ακολουθώντας ένα πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για το οποίο θα δώσουμε στοιχεία σ’ αυτό το κείμενο. Καθώς, για να διαμορφωθεί μια θέση και μια άποψη, συνεπώς και μία συμπεριφορά, απαραίτητη είναι η γνώση που θα προέλθει από έγκυρη πληροφόρηση. Γιατί, αν δεν εφαρμοστεί αυτό το αξίωμα, ο απληροφόρητος θα είναι έρμαιο των ανακριβειών, των σεναρίων και των ψεύτικων ειδήσεων οι οποίες κάνουν λαμπρή καριέρα στο διαδίκτυο τελευταία κάτω από τον τίτλο FAKE NEWS.
Το πρόγραμμα φιλοξενίας, λοιπόν, στην Κορησό υλοποιείται από την Μη Κυβερνητική Οργάνωση ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΚΑΒ (www.kinonikoekav.gr), που έχει έδρα την Αθήνα. Η πλήρης ονομασία του προγράμματος είναι “Επιχορήγηση για τη δημιουργία δομών φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων ΝΕΦΕΛΗ”. Θυμίζουμε πως στην Ελληνική Μυθολογία η Νεφέλη ήταν θεά της φιλοξενίας. Παιδιά της, από τον Αθάμαντα, βασιλιά της Βοιωτίας, ήταν ο Φρίξος και η Έλλη.
Το πρόγραμμα είναι διάρκειας ενός έτους, με την προοπτική να γίνει τριετές. Φυσικά, τα φιλοξενούμενα παιδιά μπορεί να εναλλάσσονται, αφού κάποια μπορεί να βρουν τους γονείς τους ή να φύγουν, αφού ενηλικιωθούν.
Τα ασυνόδευτα παιδιά προστατεύονται από το νόμο. Επίτροπος είναι η εισαγγελέας Καστοριάς κι εννοείται πως δεν μπορούν να εργαστούν. Είναι δε υγιή από κάθε άποψη και θα παρακολουθούνται από ψυχολόγο, λόγω της αλλαγής πολλών χαρακτηριστικών στη ζωή τους και την απουσία γονέων (η επαφή τους με τη θάλασσα ήταν ήδη μια οδυνηρή εμπειρία, λένε οι ψυχολόγοι τους).
Για την απασχόλησή τους θα οργανωθούν εκπαιδευτικά προγράμματα, όπως η εκμάθηση της ελληνικής και της αγγλικής γλώσσας. Στόχος, επίσημα εκπεφρασμένος, είναι “η προετοιμασία τους για την μετέπειτα ζωή τους στην Ελλάδα ή στην Ευρώπη”, όπου -σημειωτέον- επιδιώκουν όλα να πάνε!
Μ’ ένα νεαρό από το Πακιστάν που μιλήσαμε, τον Εμίν, μας είπε πως η αδελφή της μητέρας του είναι στο Παρίσι και σκοπός του είναι να πάει εκεί. Ήδη γνωρίζει καλά αγγλικά και λίγα ελληνικά! Μας μίλησε για τον φόβο που ένιωσε όταν περνούσε με μια βάρκα το Αιγαίο, για την ακραία φτώχεια της πατρίδας του και για την οικονομική αφαίμαξη που τους κάνουν οι παράνομοι διακινητές, καθώς του ίδιου του πήραν τέσσερις χιλιάδες δολάρια, ποσό που είχαν μαζέψει με αιματηρές οικονομίες οι δικοί του για να τον βοηθήσουν να φύγει για μια καλύτερη ζωή…
Στην Κορησό τα έξη σκουρόχρωμα παιδιά έχουν αρχίσει να βγαίνουν εκτός ξενοδοχείου και να εξοικειώνονται με το περιβάλλον και τον κόσμο, παρότι υπήρξαν αντιδράσεις πριν ακόμα την άφιξή τους. Από συγκεκριμένους κατοίκους, οι οποίοι συνέλεξαν υπογραφές για τη ματαίωση του προγράμματος, χωρίς αποτέλεσμα.
Η δομή στεγάζεται σ’ ένα σύγχρονο ξενοδοχείο, το Alpina Suites κι απασχολεί γύρω στους 25 φροντιστές, γιατρούς και δασκάλους, οι οποίοι κατάγονται από την ευρύτερη περιοχή, ενώ 7 είναι μέσα από την Κορησό. Οι δε προμήθειες, από τρόφιμα έως τα καύσιμα, γίνονται από εντόπιους προμηθευτές, μετά από πρόχειρο διαγωνισμό. Το πρόγραμμα χρηματοδοτεί κατά 75% η ΕΕ και κατά 25% το σχετικό υπουργείο. Επικεφαλής της δομής είναι αξιόλογοι άνθρωποι, με δοκιμασμένα αισθήματα αλληλεγγύης προς το συνάνθρωπο, φιλικοί και απολύτως ταιριαστοί στο ιδιαίτερο περιβάλλον της φιλοξενίας.
Οι κάτοικοι της Κορησού, των οποίων οι γονείς και οι παππούδες υπήρξαν πρόσφυγες και μετανάστες σε δυσκολότερες εποχές, είναι σίγουρο πως θα δουν με φιλική διάθεση και με ανθρωπισμό τα ξένα παιδιά που βρέθηκαν αναγκαστικά στην κωμόπολή τους. Και δεν θα ακούσουν κάποτε τον Ναζωραίο να λέει και σ’ αυτούς αυτό που αναφέρει ο Ματθαίος στο ΚΕ,43 κεφάλαιο του ευαγγελικού του κειμένου: Ξένος ήμην κι ού συνηγάγετέ με (Ξένος ήμουν και δεν με δεχτήκατε)…
Δ.Ι
Από την εφημερίδα ΝΕΑ ΚΑΣΤΟΡΙΑ
Εσείς κύριε Δημήτρη Ιωαννίδη, πόσους φιλοξενείτε στο σπίτι σας? Αν δεν φιλοξενείτε έστω και έναν, τσάμπα γράφετε, τσάμπα φιλάνθρωπος δεν γίνεται, πάρτε πρώτα έστω και έναν και μετά κάνετε μαθήματα φιλευσπλαχνίας και προσφοράς. Δώστε το καλό παράδειγμα.
Ευγε….ένα ωραίο κείμενο………….
Μαζί με την ωραιοποίηση του γεγονότος, καλό είναι να προσέχετε γενικά και ειδικά. Είναι γνωστή η θέση της γυναίκας στις θρησκείες τους, ενώ όποια δε συνοδεύεται ή δε φοράει μπούργκα και παλτό, θεωρείται ανήθικη, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Γνωστός είναι και ο μύθος του σκορπιού και του βάτραχου ή του Αισώπειου αντίστοιχου με το γεωργό και την οχιά.
Είναι από τις λίγες φορές που πραγματικά επιθυμώ να διαψευστώ κατά κράτος !!
Μετά Χριστόν προφήτης (;;;)