Λιγοστεύουν δραστικά όσοι Λονδρέζοι και Λονδρέζες έζησαν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τα δελτία στα τρόφιμα, που είχαν επιβληθεί τότε, αλλά όλο και κάποια ανάμνηση μένει στο συλλογικό υποσυνείδητο.
Σήμερα, σε ανάλογα μέτρα επιβολής δελτίου σε ποικίλα είδη προβαίνουν μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη βρετανική πρωτεύουσα και σε άλλες πόλεις, διότι ο πανικός του κορωνοϊού έχει προκαλέσει «επιδρομές» σε συμβατικά και ηλεκτρονικά ράφια τους, όπως αναφέρει σε σχετικό δημοσίευμά της η βρετανική εφημερίδα The Guardian. Τα μακαρόνια, τα λαχανικά σε κονσέρβες και τα αντισηπτικά έχουν εξαφανιστεί, ενώ ένα δοχείο μισογεμάτο με υγροσάπουνο μπορεί να βγει και… σε ηλεκτρονική δημοπρασία.
Αυτό που προσπαθούν να κάνουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη Γηραιά Αλβιώνα είναι να αποτρέψουν τους καταναλωτές από το να δημιουργούν αποθέματα στις κατοικίες τους. Εξ ου και επιβάλλουν όριο στα ψώνια που αφορούν συγκεκριμένα προϊόντα, όπως τα ζυμαρικά, τα αντισηπτικά μαντιλάκια, το σαπούνι χειρός, το αντισηπτικό υγρό χειρός, το χαρτί υγείας, καθώς και τα παιδικά φάρμακα, που μπορεί κανείς να βρει σε βρετανικά σούπερ μάρκετ. Η έφοδος των καταναλωτών παρατηρήθηκε μετά την ανακοίνωση από τον οργανισμό Δημοσίας Υγείας Αγγλίας, ο οποίος απηύθυνε έκκληση στους πολίτες να κάνουν ένα σχεδιασμό για το τι πρέπει να προμηθευθούν σε περίπτωση αυτοπεριορισμού στο σπίτι τους για διάστημα δύο εβδομάδων. Εντούτοις, ο ανώτατος επιστημονικός σύμβουλος της κυβέρνησης του Μπόρις Τζόνσον, σερ Πάτρικ Βάλανς, διεμήνυσε πως δεν υπάρχει «κανένας λόγος για τους Βρετανούς πολίτες να καταφύγουν σε αγορές υπό το κράτος του πανικού».
Πάντως, η Tesco έχει σχεδόν ξεπουλήσει όλα τα ζυμαρικά ιδιωτικής ετικέτας και τα ντοματάκια της σε κονσέρβα, όσον αφορά τις παραγγελίες στην ηλεκτρονική της πλατφόρμα. Εξ ου και τώρα έβαλε όριο σε όλα τα μεγάλης ζήτησης είδη και επιτρέπει τα πέντε τεμάχια ανά καταναλωτή – μέχρι στιγμής είναι η μόνη που επέβαλε δελτίο στα τρόφιμα. Η Tesco μεταξύ των άλλων έβαλε δελτίο στο γάλα μακράς διαρκείας, στη χλωρίνη, στα ζυμαρικά, στα λαχανικά σε κονσέρβα, στα παιδικά φάρμακα, στα μαντιλάκια, στα αντισηπτικά τζελ και σπρέι.
Οι περιορισμοί ισχύουν και στα συμβατικά καταστήματα και στις ηλεκτρονικές παραγγελίες. Οι πελάτες της Tesco ενημερώθηκαν με την εξής ανακοίνωση: «Γνωρίζουμε ότι υπάρχει ζήτηση για συγκεκριμένα προϊόντα και εργαζόμαστε πολύ σκληρά, ώστε να εξακολουθήσουν να είναι διαθέσιμα και έτσι να βοηθήσουμε την πελατεία μας. Ακολουθώντας την κοινή λογική, θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι όλοι θα έχουν πρόσβαση στα βασικά αγαθά».
Τα υπόλοιπα σούπερ μάρκετ έχουν βάλει δελτίο, αλλά όχι στα τρόφιμα. Ωστόσο, τα περισσότερα δεν επιτρέπουν πάνω από δύο αντισηπτικά ανά πελάτη, εκτός και εάν έχουν εξαντλήσει τα αποθέματά τους. Η διαδικτυακή πλατφόρμα σούπερ μάρκετ Ocado έθεσε όριο στο χαρτί υγείας. Οι πελάτες της μπορούν να αγοράσουν έως και δύο συσκευασίες με 12 ρολά της μάρκας Andrex. Μια πελάτισσα της αλυσίδας Asda διαμαρτυρήθηκε ότι παράγγειλε τα ψώνια της ηλικιωμένης μητέρας της ηλεκτρονικά την Κυριακή 1η Μαρτίου, τα παρέλαβε το Σάββατο 7 Μαρτίου, σχεδόν μία εβδομάδα μετά, αλλά χωρίς το χαρτί υγείας που είχε παραγγείλει. Η τεράστια ζήτηση για τα αντιβακτηριδιακά χειρός έχει εξακοντίσει τις τιμές τους άνω του 5.000% στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες διάθεσης – ένα μπουκάλι, που πρότινος κόστιζε 49 πένες, δηλαδή 56 λεπτά του ευρώ, σήμερα κοστίζει 25 λίρες, δηλαδή 29 ευρώ. Τέλος, αναφέρει χαρακτηριστικά ο Guardian, το παράδειγμα πώλησης αντί 5 λιρών, δηλαδή 5,80 ευρώ, ενός μεταχειρισμένου υγροσάπουνου, που ήταν κατά 75% γεμάτο, στην ιστοσελίδα ηλεκτρονικών δημοπρασιών eBay.
Θέτουν όρια και στις ΗΠΑ
Χθες είχε συνάντηση ο υπουργός Περιβάλλοντος της Βρετανίας, Τζορτζ Γιούστις, με τους διευθύνοντες συμβούλους των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας και εκπροσώπους του κλάδου ευρύτερα, ώστε να συζητηθεί η ανταπόκρισή τους στην επιδημία του κορωνοϊού και η στήριξη των πιο ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Το ενδιαφέρον, πάντως, είναι πως σε όλο τον κόσμο ο πανικός των καταναλωτών για μία ενδεχόμενη πανδημία τους οδήγησε σε… πολύ στοχευμένη επιλογή, δηλαδή τα χαρτιά υγείας. Σε αυστραλέζικο σούπερ μάρκετ την περασμένη εβδομάδα δύο γυναίκες καβγάδισαν εξαιτίας της έλλειψης αυτού του προϊόντος και τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες. Σε ένα άλλο αντίστοιχο περιστατικό στην Καλιφόρνια έσπευσαν οι άνθρωποι να αδειάσουν τα ράφια από χαρτί υγείας και εμφιαλωμένο νερό, το οποίο πλέον δίδεται με δελτίο.
Στο Λος Ατζελες την προηγούμενη Παρασκευή έγινε πραγματική έφοδος. Οπως είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η Ρενέ, πωλήτρια της αλυσίδας Cοstcο, «εδώ επικρατεί χάος, τα πράγματα είναι ανεξέλεγκτα, το νερό και το χαρτί υγείας τελείωσε, όπως και το τζελ χεριών». Κι ενώ αρχικά στην Costco επιτρέπονταν έως τέσσερα κιβώτια εμφιαλωμένου νερού κατά κεφαλήν, τώρα περιορίζονται στα δύο – όταν κάποιοι αψήφησαν το όριο και τους κράτησαν τα επιπλέον στο ταμείο, δημιουργήθηκε ένταση και επενέβη η αστυνομία. Τέλος, οι επίσης αμερικανικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ Target και Κroger θέτουν όριο έξι και πέντε τεμαχίων ανά άτομο αντίστοιχα σε μία σειρά ειδών υψηλής ζήτησης, όπως τα αντισηπτικά μαντιλάκια και το τζελ χειρός.
Έντυπη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ