Καστοριά

Ο ιός της πανούκλας (του Νίκου Ρίζου)

Από τα Αρχεία της “Γαληνότατης Δημοκρατίας” της Βενετίας:
1611 Αυγούστου 10:<<…κατ ειδήσεις εκ Καστορίας ενέσκηψεν εκεί πανώλης. Και ως μας επληροφόρησεν ένας απεσταλμένος ημών, υπάρχει επιδημία και εις τα περίχωρα και εις άλλας πόλεις ολόγυρα. Και φαίνεται ότι διεδοθεί εκεί από την Κωνσταντινούπολιν. Άλλος επιβάτης επήγεν είς ένα μοναστήρι παρά την Καστορίαν, εδήλωσεν είς τον υγειονόμον Ν. Σκληρην ότι τον περασμένον μήνα απέθανον είς Καστορίαν περί τα 30 άτομα….>>.
Είναι σαν να μην πέρασε μία μέρα. Υπάρχει όμως μία μεγάλη διαφορά. Δεν στοχοποιήθηκαν οι τότε έμποροι και οι επιχειρηματίες γουναράδες που <<έφεραν>> τον ιό από την Κωνσταντινούπολη, ούτε στοχοποιήθηκαν οι ταξιδευτές προσκυνητές που επισκέφτηκαν την Αγιά Σοφία στην Κωνσταντινούπολη.
Αυτός είναι ο μεγάλος κίνδυνος της ανθρωπότητας. Δεν είναι ο φυσικός ιός που ενέσκηψε στην ανθρωπότητα σήμερα. Αυτός ο βιολογικός ιός αργά η γρήγορα, ελπίζω σύντομα, ότι θα εξαλειφθεί. Θα βρεθεί το εμβόλιο. Ο άλλος ιός, ο άυλος είναι ο επικίνδυνος. Αυτός που δεν ανιχνεύεται με θερμόμετρα η δεν βρίσκεται στις αναλύσεις του αίματος. Είναι ο ιός του πνεύματος. Αυτός που μετατρέπει τις στάσεις ζωής, την ενσυναίσθηση, την αλληλεγγύη, την αγάπη σε ιδεολογία, την μεταλλάσσει σε ιδεοληψία, σε δογματισμό και εν τέλει μας οδηγεί στον Κοινωνικό Αυτισμό. Στην αδυναμία η στην άρνηση να επικοινωνήσουμε το εξωτερικό περιβάλλον (Κοινωνικός και Οικονομικός Δαρβινισμός, Νίκος Ρίζος, εκδόσεις Οικονομική, Αθήνα 2013).

Είναι η πνευματική πανούκλα που πολύ εύστοχα ο Αλπέρ Καμύ, μεταφέρει στο βιβλίο του η Πανούκλα. Η πνευματική πανούκλα είναι λοιπόν ο μεγάλος κίνδυνος για την ανθρωπότητα. Διότι ορθώνει τείχη απροσπέλαστα. Η ανθρωπότητα αν έφτασε σε μία τέτοια τεχνολογική και οικονομική ανάπτυξη το πέτυχε μέσα των διεθνών κοινωνικών και οικονομικών σχέσεων. Δεν το πέτυχε με την απομόνωση (κοινωνικός δαρβινισμός της ενσυνείδητης επιλογής Νίκος Ρίζος). Το ίδιο συμβαίνει και με τον φυσικό δαρβινισμό.

Ο Δαρβίνος στο έξοχο βιβλίο του η καταγωγή των ειδών, (ελληνική έκδοση εκδόσεις Γκοβόστη, Αθήνα, 1860), στην σελίδα 75 αναφέρεται στον πολλαπλασιασμό των ατόμων κατά γεωμετρική πρόοδο. Η πιο σημαντική όμως αναφορά του από την οποία και εμπνεύστηκα για την συγγραφή του έργου μου Κοινωνικός και Οικονομικός Δαρβινισμός, είναι η σελίδα 46 όπου αναφέρεται στην ασυνείδητη επιλογή του ανθρώπου. Παρατήρησε δηλαδή ότι υπάρχουν διαφορές στις ράτσες των οικόσιτων ζώων με τα ίδια που υπάρχουν στην φύση. Αυτό ακριβώς είναι το ζήτημα. Ο Δαρβίνος συνεχίζει να δημιουργεί αντιπαραθέσεις διότι εστιάζεται το πρόβλημα στο γεγονός ότι ο άνθρωπος προέρχεται από τον πίθηκο και όχι από τον δημιουργό του Θεό. Δυστυχώς δεν είναι αυτό το πρόβλημα. Το σημερινό πρόβλημα του ανθρώπου είναι ακριβώς το αντίθετο.

Ο άνθρωπος το παίζει Θεός. Μπορεί να επεμβαίνει στο DNA των φυτών, των ζώων και του ανθρώπου και να δημιουργεί ανεξέλεγκτες μεταλλάξεις. Η σημερινή διαμόρφωση του DNA των φυτών και των ζώων είναι αποτέλεσμα δισεκατομμυρίων ετών και οφείλεται στην προσαρμογή των ειδών στις συνεχείς αλλά βραδείες μεταβολές του φυσικού περιβάλλοντος. Είναι η Υβρη. Μετά την Ύβρη έρχεται η Νέμεσης η τιμωρία. Είμαστε κακοδιαχειριστές του περιβάλλοντος. Η κάθε κακοδιαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος φέρει την τοξικότητα. Και κάθε τοξικότητα προσπαθεί ο άνθρωπος να την αναχαιτίσει με αποτέλεσμα να δημιουργεί τεράστια χρέη σε ομόλογα κρατικά και εταιρικά. Δημιουργεί λοιπόν και τοξικά χρέη τα οποία θα κληθούν να πληρώσουν οι επόμενες γενιές. Μόνο που πλέον οι επόμενες γενιές είμαστε εμείς. Αν δεν στραφεί η παγκόσμια κοινότητα προς μία νέα οικονομία την eco οικονομία, η οποία εστιάζεται στην πρόληψη, στην ασφάλεια και στην Αειφορία η ολική κατάρρευση του οικοσυστήματος είναι θέμα χρόνου να επέλθει. Το κύριο ζήτημα που προσπαθεί να διαχειριστεί η κλασική Πολιτική Οικονομία είναι αν τελικά η αξιοποίηση των πόρων είναι αποτελεσματικότερη από ένα καπιταλιστικό σύστημα η από ένα κομμουνιστικό σύστημα οργάνωσης. Όμως οι δύο μεγαλύτεροι ρυπαντές του οικοσυστήματος είναι η καπιταλιστική Αμερική και η κομμουνιστική Κίνα (Μάρκετινγκ της Αειφορίας, Νίκος Ρίζος υπό έκδοση, εκδόσεις Σοφία, Θεσσαλονίκη 2020).

Ο μόνος δρόμος προς την ευημερία είναι η eco οικονομία.

ΦΩΤΟ: Ο «Ιατρός της Ρώμης» είναι χαλκογραφία του 1656 (J. Columbina). Η ενδυμασία που απεικονίζεται χρησίμευε κατά την άποψη των ιατρών της εποχής εκείνης στην προστασία από την επιδημία.

el.wikipedia.org

One Comment

  1. ΜΗΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΑ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΖΟΥΜΕ ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΠΕΜΒΑΙΝΟΥΝ ΣΤΗ ΦΥΣΗ? ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΟΥΜΠΙ ΤΗΣ ΚΟΡΩΝΑΣ!

Back to top button