Καστοριά

Επαγγελματικός προσανατολισμός μετά την πανδημία (της Καλλιόπης Μόσχου)

Επιλογή επαγγελμάτων και συμπλήρωση μηχανογραφικών δελτίων, εν όψει των πανελληνίων εξετάσεων

Η σημερινή εποχή έχει ως κύριο χαρακτηριστικό της τη ρευστότητα στην αγορά εργασίας. Η τεχνολογία έχει παρουσιάσει αλματώδη πρόοδο και καινούργια επαγγέλματα διακρίνονται να «ανατέλλουν» στον ορίζοντα μετά την επέλαση του ιού COVID-19. Παράλληλα, σταδιακά, σημειώνεται μια κάμψη σε κάποια άλλα επαγγέλματα.

Μας κατακλύζουν, λοιπόν, ποικίλα ερωτήματα: Πώς πρέπει να δράσει ένας μαθητής/τρια για το επαγγελματικό του μέλλον; Σε ένα τέτοιο – διαρκώς μεταβαλλόμενο – περιβάλλον πώς μπορεί να αποφασίσει για τη μελλοντική επαγγελματική του πορεία; Ποια είναι τα επαγγέλματα που θα έχουν μεγαλύτερη ζήτηση στο μέλλον; Ποιες δεξιότητες χρειάζεται να αναπτύξει ο κάθε έφηβος, ώστε να είναι ικανός να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις και στις απαιτήσεις της τρέχουσας πραγματικότητας;

Ας δούμε κάποια επαγγέλματα που είναι πιθανό να ακμάσουν στην μετα-COVID-19 εποχή:

Επαγγέλματα υγείας (γιατροί-νοσηλευτές): Αυτή η πρωτόγνωρη κατάσταση που βιώσαμε και συνεχίζουμε να βιώνουμε επέτεινε τον φόβο για την επιβίωση μας ή και την επιβίωση των αγαπημένων μας προσώπων. Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, η υγεία, που πολλές φορές τη θεωρούμε δεδομένη, διακυβεύτηκε και οι υπηρεσίες υγείας ήταν ό,τι πιο σημαντικό, ο ρόλος τους ήταν -και εξακολουθεί να είναι- πρωταγωνιστικός. Είναι ευνόητο γιατί τα επαγγέλματα αυτά θα βρίσκονται για πολύ ακόμη στο προσκήνιο και θα είναι περιζήτητα. Πάντα ήταν, αλλά τώρα ακόμη περισσότερο.

Ο κλάδος της ψυχικής υγείας (ψυχολόγοι – σύμβουλοι): Ο εγκλεισμός έπληξε τις αντοχές μας. Η πολυήμερη παραμονή μας στο σπίτι, η επιβεβλημένη αυτή συνθήκη, με τον “εχθρό” να καραδοκεί, μας επηρέασε όλους βαθύτατα. Σε άλλους έχει ήδη δημιουργήσει εντονότατα προβλήματα στη διαχείριση των συναισθημάτων τους, ενώ άλλοι έχουν υποστεί έως και σοκ. Μέσα σε αυτό το άσχημα διαμορφωμένο κλίμα, είναι προφανές ότι ο κλάδος της ψυχικής υγείας θα παρουσιάσει αύξηση ζήτησης.

Τηλε-εργασία και πληροφορική: Η πανδημία καθιέρωσε και εδραίωσε την τηλε-επικοινωνία. Συνεπώς, κάποιος που διαθέτει πολύ καλή γνώση ηλεκτρονικών υπολογιστών καθώς και της λειτουργίας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media) θεωρείται πια απαραίτητος «τροχός της αμάξης» από τις επιχειρήσεις. Υπάρχει μια τάση του επιχειρηματικού κόσμου να καθιερωθεί η τηλεργασία, καθώς παρατηρήθηκε από ειδικούς του μάνατζμεντ και του μάρκετινγκ ότι υπήρχε άνοδος της παραγωγικότητας του εργατικού δυναμικού, μέσω αυτού του τρόπου εργασίας. Οπότε, διαφαίνεται ότι η τηλε-εργασία, σε πολλούς τομείς, ήρθε για να μείνει.

Ηλεκτρονικές επιχειρήσεις (eshops): Οι καταναλωτές αισθάνθηκαν ότι είναι πιο ασφαλές να εξυπηρετούνται μέσω διαδικτύου. Τα σουπερμάρκετ, τα φαρμακεία, καταστήματα με είδη ένδυσης, υπόδησης, οικιακών συσκευών και νοικοκυριού καθώς και διάφορες άλλες επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και εμπορίου (χονδρικού και λιανικού), την εποχή του κορονοϊού, λειτούργησαν κυρίως μέσω των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων. Ακόμη κι αν δεν διέθεταν, φρόντισαν να αποκτήσουν. Συνεπακόλουθα, και οι εταιρείες του digital marketing παρουσίασαν αύξηση του τζίρου τους.

O τομέας του αυτοματισμού: Τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης (social distancing) που πάρθηκαν, οδήγησαν τους επιχειρηματίες, ιδίως στα καταστήματα λιανικής, στο να μειώσουν το εργατικό δυναμικό, έτσι ώστε, για λόγους ασφαλείας πρωτίστως, λιγότεροι εργαζόμενοι να βρίσκονται στον ίδιο χώρο, την ίδια στιγμή. Ίσως στο μέλλον αναπτυχθεί περισσότερο και επιταχυνθεί η αυτοματοποίηση της παραγωγής: πιθανόν κάποιες από τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας να καταληφθούν από ρομπότ. Οπότε είναι αναμενόμενη μια άνοδος αυτού του τομέα.

Αλυσίδες εφοδιασμού (logistics): Αυτός ο κλάδος αφορά ένα ευρύ φάσμα επιχειρήσεων και τον συναντάμε παντού. Είναι, επομένως,  λογικό, επειδή έχει να κάνει με την τροφοδοσία και την διακίνηση των εμπορευμάτων, να σημειωθεί και εδώ μια αύξηση της ζήτησης σε καταρτισμένο εργατικό δυναμικό.

Από την άλλη, τα επαγγέλματα που παρουσίασαν πτώση ανήκουν στους παρακάτω τομείς ή κλάδους: ο τουρισμός, οι αερομεταφορές και η ναυτιλία, η τέχνη και ο πολιτισμός, η ψυχαγωγία (μπαρ, εστιατόρια κλπ.),  οι πωλήσεις και, ειδικά, το λιανεμπόριο (πλην του εμπορίου τροφίμων), πρακτορεία ΟΠΑΠ κ.ο.κ.

Δρ Μόσχου Καλλιόπη, Msc., P.HD. – Εκπαιδευτική Σύμβουλος

orizontespress.gr

 

 

 

 

Back to top button