Καστοριά

Μπροστά στη νέα σχολική χρονιά (του Γιάννη Δέλλα)

Παρακολουθώντας τα νομοθετήματα που εισάγονται στο κοινοβούλιο και ψηφίζονται από την κυβερνητική πλειοψηφία, εύκολα συμπεραίνεται ότι η σχέση κυβερνητικής πολιτικής και εκπαίδευσης είναι αντιστρόφως ανάλογη με την αξία και τη βαρύνουσα σημασία που έχει σε μια κοινωνία αξιών η ανάπτυξη και η στήριξη του δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης.

Τα χειροκροτήματα, τα μπράβο, τα συγχαρητήρια διαρκούν τόσο όσο διαρκεί το ξάφνιασμα απο ένα αναπάντεχο γεγονός (πανδημία), όσο δηλαδή “φοβούνται” την κατάρρευση του συστήματός  τους. Όταν όμως ο κουρνιαχτός του απρόσμενου τεθεί υπό “έλεγχο”, τα κοινωνικά αγαθά παίρνουν το δρόμο του Γολγοθά. Ψαλιδίζονται. Περικόπτονται. Παραμερίζονται. Προτάσσεται η κοινωνία της αγοράς. Του περικόπτω. Του πουλώ και αγοράζω. Του βγάζω στο σφυρί.

Στο χώρο της εκπαίδευσης οι πολιτικές επιλογές- αποφάσεις και οι μεθοδεύσεις είναι συγκεκριμένες και σε απόλυτο βαθμό ενδεικτικές των προθέσεων.

  1. Εν μέσω πανδημίας, με την κοινωνία σε καραντίνα και τους εκπαιδευτικούς προσηλωμένους στο στοίχημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευση, το κοινοβούλιο νομοθέτησε και η κυβέρνηση υλοποιεί την αύξηση των μαθητών/νηπίων σε 25 ανά τμήμα και προσεχώς την αξιολόγηση – χειραγώγηση (περισσότερα παρακάτω) των εκπαιδευτικών.
  2. Εν μέσω του Αλωνάρι ψηφίστηκε ο νόμος για τα ιδιωτικά σχολεία, με τους σχολαρχες-εργοδότες να χαρακτηρίζουν στην ανακοίνωσή τους, ως ” ΗΜΕΡΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ” την ημέρα ψήφισής του. Ημέρα ελευθερίας για την τσέπη τους, μιας και καίρια εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών ανατράπηκαν εν μέσω καλοκαιρινής ραστώνης.
  3. Στον παραπάνω νόμο προστέθηκε και μια τροπολογία στις 12 τα μεσάνυχτα, με την οποία θα τοποθετηθούν νέοι προσωρινοί ( για ένα χρόνο) δντές εκπαίδευσης, με διαδικασίες που ευνοούν την κομματική άλωση της εκπαιδευτικής πυραμίδας και προφανώς επιστρέφουν την εκπαίδευση μερικές δεκαετίες πίσω.

Συγκεκριμένα

Α) Θεσπίζεται πενταμελές συμβούλιο επιλογής των δντών από το οποίο αποκλείστηκαν οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών (αιρετοί). Άρα συμβούλιο απόλυτα ελεγχόμενο.

Β) Η διαδικασία που προβλέπεται είναι η εξής μία: Κομματική οντισιον προς ανεύρεση προθύμων και υπάκουων, προκειμένου απρόσκοπτα να εφαρμοστεί στο σύνολο της η αντιεκπαιδευτική πολιτική.

Για το λόγο αυτό αποκλείστηκαν οι αιρετοί από το συμβούλιο επιλογής και ταυτόχρονα δεν υπάρχει ίχνος μοριοδότησης των αντικειμενικών προσόντων των υποψηφίων ( χρόνια υπηρεσίας, πρότερη διοικητική  θητεία, 2ο πτυχίο κτλ).

Έχουμε λοιπόν μια πρόγευση για το τι εννοεί και πώς αντιλαμβάνεται το υπουργείο την αξιολόγηση. Το ψευδεπίγραφο επιχείρημα, που σύντομα θα προταχθεί, “θέλουμε τους  καλύτερους εκπαιδευτικούς” βαλτώνει στην αδιοριστία που επιβλήθηκε εδώ και δεκαετίες.

Βαλτώνει στη στρατιά των αναπληρωτών ΕΣΠΑ, που για δεκαετίες περιφέρονται από περιοχή σε περιοχή της ελληνικής επικράτειας με μειωμενα εργασιακά και οικονομικά δικαιώματα.

Βαλτώνει στην για δεκαετίες απουσία κάθε επιμορφωτικής δραστηριότητας για τους εκπαιδευτικούς

Συνθλίβεται στο κομματικό τους λιοτρίβι.

Και ομως το σκηνικό για το Σεπτέμβρη είναι έτοιμο.

Από τη μια μεριά το υπουργείο να διαρρηγνύει τα ιμάτια του για καλό εκπαιδευτικό ( δόλωμα – χάιδεμα των κοινωνικών αντανακλαστικών) και μαζί με τα πριμοδοτούμενα ΜΜΕ να πυροβολούν στη γωνία τον εκπαιδευτικό, ως υπαίτιο των ανεπαρκειών του εκπαιδευτικού συστήματος ( η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση). Άλλωστε το χορό αυτόν τον άνοιξαν “εξέχουσες” πολιτικές προσωπικότητες που “κοσμούν” το Ελληνικό Κοινοβούλιο με επιθέσεις πεζοδρομιακές.

Συμπερασματικα η νέα σχολική χρονιά θα είναι δύσκολη και λόγω των μέτρων της πανδημίας και λόγω της “εχθρικής” εκπαιδευτικής πολιτικής.

Μάλλον καλό κουράγιο μας;

Άλλωστε για”ημέρες ελευθερίας” πανηγυρίζουν επίσημα οι σχολάρχες-εργοδότες.

Τυχαίο; Τι λέτε;;

Δέλλας Γιάννης

Τακτικό αιρετό μέλος του ΠΥΣΠΕ Καστοριας

Back to top button