Τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη της κατασκευής και 17 συνολικά έτη μετά την πρώτη εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας
Δίνει ευκαιρίες στη χώρα μας για προμήθεια Αζέρικου φυσικού αερίου σε ανταγωνιστικότερες τιμές, αλλά και για εξαγωγές αερίου προς τους Βόρειους γείτονες.
Τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη της κατασκευής και 17 συνολικά έτη μετά την πρώτη εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου TAP είναι σχεδόν έτοιμος για την εμπορική του λειτουργία.
Αποτελεί την κύρια εναλλακτική πηγή εφοδιασμού της Ε.Ε. με φυσικό αέριο από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ στο Αζερμπαϊτζάν συμβάλλοντας στην ενεργειακή απεξάρτηση της από το ρωσικό καύσιμο, την ασφάλεια εφοδιασμού καθώς και στην ενίσχυση του ανταγωνισμού. Σε πρώτη φάση η δυναμικότητα του TAP θα είναι της τάξης των 10 δις. κ.μ.
Η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που ολοκλήρωσε το κατασκευαστικό κομμάτι που αντιστοιχεί στα εδάφη της με τον αγωγό να κάνει μία διαδρομή 550 χλμ από τους Κήπους του Έβρου μέχρι τα ελληνο-αλβανικά σύνορα στην Ιεροπηγή της Καστοριάς.
Την 1η Οκτωβρίου το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε τη λειτουργία του ελληνικού τμήματος του αγωγού στις περιφερειακές ενότητες που διασχίζει στον Έβρο, τη Ροδόπη, την Ξάνθη, την Καβάλα, τη Δράμα, τις Σέρρες, τη Θεσσαλονίκη, το Κιλκίς, την Πέλλα, την Ημαθία, τη Φλώρινα, την Κοζάνη και την Καστοριά.
Σύμφωνα με τα όσα έχει αναγγείλει και η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η εμπορική λειτουργία, δηλαδή η κανονική ροή φυσικού αερίου μέσα από τον αγωγό, θα ξεκινήσει μέχρι το τέλος του έτους. Τότε αναμένεται και η διοργάνωση επίσημης τελετής εγκαινίων λειτουργίας του αγωγού.
Πηγές αναφέρουν ότι σύντομα την αντίστοιχη άδεια λειτουργίας θα εκδώσουν και οι αρμόδιες αρχές των άλλων δύο χωρών απ’ όπου διέρχεται ο TAP: Η Αλβανία και η Ιταλία.
Σύμφωνα επίσης με πληροφορίες, μία εκ των βασικών προϋποθέσεων για την προμήθεια πελατών με φυσικό αέριο είναι και οι δύο διαχειριστές της Ελλάδας, ο ΔΕΣΦΑ, και της Ιταλίας, η Snam, να έχουν ετοιμάσει τα εθνικά συστήματα μεταφοράς προκειμένου οι ποσότητες φυσικού αερίου να φτάνουν στους τελικούς καταναλωτές.
Ο αγωγός ΤΑΡ θα έχει μεγάλη επίδραση στην ελληνική οικονομία και στην ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Με «όχημα» αυτόν τον αγωγό η Ελλάδα, μέσω της ΔΕΠΑ, θα λάβει 1 δις. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως από την Κασπία, βελτιώνοντας σημαντικά τη διαφοροποίηση των ενεργειακών της προμηθειών.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΤΑΡ έχει δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή του, ενώ επενδύθηκαν δεκάδες εκατ. ευρώ για αρκετά έργα σε τοπικές κοινότητες.