Σε μία εποχή, όπου οι δυσκολίες της καθημερινότητας δεν έχουν να κάνουν μόνο με την πανδημία του κορονοϊού, αλλά και με τις παρενέργειες που αναγκαστικά έχει προκαλέσει, όπως τα περιοριστικά μέτρα και ο εγκλεισμός λόγω της καραντίνας, η Τοπική Αυτοδιοίκηση ως ο πιο κοντινός φορέας στον πολίτη, έρχεται να παίξει και εδώ πρωταγωνιστικό ρόλο. Άλλωστε οι εποχές προχωρούν και οι δήμαρχοι έχουν αποκτήσει έναν ακόμη πιο σύνθετο ρόλο μέσα στις τοπικές κοινωνίες, καθώς η μέριμνά τους δεν περιορίζεται πλέον μόνο… στις λακούβες και τα γεφύρια όπως τα παλιά τα χρόνια, αλλά φτάνει πλέον μέχρι και την ψυχική υγεία των δημοτών τους.
Πέρα λοιπόν από τη «Βοήθεια στο Σπίτι», από τις απολυμάνσεις και την καθαριότητα, από την ηλεκτρονική αναβάθμιση των δήμων τους, ώστε να εξυπηρετούνται από το σπίτι οι πολίτες στις συναλλαγές τους με τις δημοτικές υπηρεσίες, οι δήμοι αναπτύσσουν κι άλλες δράσεις, που έχουν να κάνουν με τη πολυήμερη διαμονή των ανθρώπων στα σπίτια τους, ώστε να γίνει αυτή πιο εύκολη και -αν δυνατόν- πιο ευχάριστη.
Ήδη οι δήμοι της Αττικής έχουν ενεργοποιήσει γραμμές ψυχολογικής υποστήριξης, όπου μπορεί να απευθυνθεί όποιος πολίτης αισθανθεί μια στιγμή έντονης πίεσης λόγω του εγκλεισμού ή νιώσει μοναξιά μέσα στην καραντίνα και από εκεί και πέρα ο κάθε δήμος με οδηγό την έμπνευση, οργανώνει διαδικτυακές δράσεις που έχουν να κάνουν με τη γυμναστική και την άσκηση μέσα στο σπίτι, με καλλιτεχνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες, με ημερίδες και σεμινάρια, ακόμη και με μαθήματα μουσικών οργάνων ή ξένων γλωσσών, αλλά και θέσπιση δημιουργικών διαγωνισμών. Μάλιστα στο πλαίσιο αυτό, οι περισσότεροι δήμοι της Αττικής υποστηρίζουν τον διαγωνισμό Φωτογραφίας που οργάνωσε ο Σύνδεσμος για την Βιώσιμη Ανάπτυξη των Πόλεων (ΣΒΑΠ) με θέμα «Στον καιρό της πανδημίας».
Ο δήμος Περιστερίου δημιούργησε και μαθητικό διαγωνισμό παιδικής ζωγραφικής, ενώ έχει διαμορφώσει μέσω πλατφόρμας εργαστήρια Τέχνης (μουσικής, χορού, θεάτρου) και καλλιτεχνικών δράσεων (φωτογραφίας, χειροτεχνίας, αγιογραφίας, αγγειοπλαστικής, ζωγραφικής, κινηματογράφου). Διαδικτυακά πολιτιστικά προγράμματα θεάτρου, μουσικής, ζωγραφικής, αλλά και παραδοσιακών χορών ανακοίνωσε ο δήμος Παπάγου-Χολαργού και θεατρικά-πολιτιστικά εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες ο δήμος Αγίων Αναργύρων-Καματερού. Από τη δική του μεριά, ο δήμος Πετρούπολης ανέπτυξε κι αυτός πολιτιστικές δραστηριότητες παιδικών εργαστηρίων και δράσεις εικαστικών τεχνών (κεραμικής, αγιογραφίας, φωτογραφίας), αλλά και διαδικτυακές συμβουλές διατροφής και άσκησης, ενώ ο δήμος Χαλανδρίου οργανώνει εργαστήριο στο πλαίσιο του «Έτους Αντώνη Σαμαράκη», με πηγή έμπνευσης τα βιβλία και τη ζωή του, κατ’ αρχήν διαδικτυακά και θα συνεχιστεί με συναντήσεις μετά το τέλος της καραντίνας. Θα διαβάζονται βιβλία του και επιλεγμένα αποσπάσματα και θα μιλήσουν άνθρωποι που τον γνώρισαν ή ασχολήθηκαν με το έργο του.
Ακόμη, ο ίδιος δήμος έχει προγραμματίσει και μία διαδικτυακή ημερίδα με θέμα «Ψυχική Υγεία, Νοητική Υστέρηση και Covid-19» σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων Παιδιών – Νοητικά Υστερούντων. Διαδικτυακό σεμινάριο με στόχο την καλύτερη ενημέρωση γύρω από την ψυχική υγεία (κρίσεις πανικού, συναισθηματικές εξαρτήσεις, πένθος ή απώλεια, κατάθλιψη κ.α.) έχει οργανώσει ο δήμος Αλίμου και σεμινάριο τοπικής ιστορίας ο δήμος Βύρωνα με πρακτική εφαρμογή από το Μουσείο Ιστορίας, ενώ ο δήμος Μαραθώνα έθεσε στο επίκεντρο τον αθλητισμό με σεμινάριο καλαθοσφαίρισης και ακόμη προσφέρει στους δημότες του διαδικτυακά προγράμματα άθλησης, θεραπευτικής γυμναστικής και αποκατάστασης, καθώς και ασκήσεις με το σώμα και με οικιακά όργανα. Προγράμματα (live) αεροβικής γυμναστικές, πιλάτες και γιόγκα παρέχει ο δήμος Νέας Ιωνίας μέσα από το κανάλι του στο youtube. Διαδικτυακά προγράμματα γυμναστικής για όλες τις ηλικίες έχουν εκπονήσει μεταξύ άλλων και οι δήμοι Βύρωνα, Πετρούπολης, Αγίων Αναργύρων-Καματερού. Σεμινάριο πρώτων βοηθειών με κεντρικό σύνθημα «Η γνώση σώζει ζωές» οργανώνει ο δήμος Νέας Φιλαδέλφειας, μέσω λινκ που θα λάβουν οι δημότες στο μέιλ τους και η παρουσίαση θα γίνει από εξειδικευμένα στελέχη της Εθελοντικής Διασωστικής Ομάδας Κρίσεων (ΕΔΟΚ).
«Δημιουργούμε αλλά από απόσταση» στον δήμο Κηφισιάς, σε ένα πρόγραμμα για τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών προσχολικής ηλικίας, με κατασκευές καθ’ όλη τη διάρκεια που θα παραμείνουν κλειστοί οι παιδικοί σταθμοί, ενώ διατηρεί και ειδικό blog γι’ αυτόν ακριβώς τον σκοπό και για την ενημέρωση των γονέων. Παραστάσεις για τα παιδιά των παιδικών σταθμών προσφέρει ο δήμος Φυλής. Διαδικτυακές και εικονικές «βόλτες» στα μουσεία και τα αξιοθέατα της Ελλάδας και online παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων και εκδηλώσεων προσφέρει ο δήμος Ηρακλείου.
Πρόγραμμα απομακρυσμένης εκμάθησης και εξάσκησης αγγλικών έχει ο δήμος Αιγάλεω, εκμάθησης ξένων γλωσσών (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά) ο δήμος Βριλησσίων, μαθήματα μουσικής και οργάνων «παραδίδονται» στον δήμο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης. Ο δήμος Ζωγράφου συνεχίζει μέσω διαδικτύου τη λειτουργία του Κοινωνικού Φροντιστηρίου και Αγγλικών, ενώ τα μαθήματα του Κοινωνικού Φροντιστηρίου διεξάγονται διαδικτυακά και στον δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης.
Τέλος, ο δήμος Πεντέλης δημιούργησε διαδικτυακή «Σχολή Γονέων με παιδιά 6-12 ετών», με στόχο την ανάλυση και στη συνέχεια τη διαχείριση των θεμάτων που προκύπτουν στην πανδημία και την καραντίνα. Στόχος είναι η ενημέρωση και η ανταλλαγή απόψεων των γονέων με τα στελέχη του Κέντρου Κοινότητας (ψυχολόγο, κοινωνική λειτουργό), προκειμένου να δοθούν απαντήσεις στους όποιους προβληματισμούς, σε «συναντήσεις» που θα γίνονται διαδικτυακά σε προκαθορισμένη ημέρα και ώρα και θα διαρκούν εξήντα λεπτά για έξι εβδομάδες.
AΠΕ