Τη σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας- Αλβανίας φέρνουν στη Βουλή βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας κατέθεσαν 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με πρωτοβουλία της βουλευτή Φλώρινας Πέτης Πέρκα και θέμα της τη σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας- Αλβανίας.

Οι βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης επισημαίνουν:

–       Με βάση έγγραφο του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας στις 13 Νοεμβρίου προκύπτει ότι από τον κατάλογο των έργων απουσιάζει το σιδηροδρομικό έργο «Φλώρινα/Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς», ενώ η σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας με βάση τον εν λόγω κατάλογο, θα υλοποιηθεί μέσω της γραμμής «Κοζάνη – Σιάτιστα – Άργος Ορεστικό – Αεροδρόμιο Καστοριάς – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς».

–       Όμως το έργο «Φλώρινα/Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς» εντάσσεται στον ευρωπαϊκό σχεδιασμό, αφού αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών TEN-T. Είναι λοιπόν απορίας άξιο το ότι απουσιάζει από το σχεδιασμό της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.

–       Για τις μελέτες του παραπάνω έργου που υλοποιούνται ήδη από το 2018 έχουν δεσμευτεί περίπου 845 χιλ. ευρώ και μάλιστα ο ΟΣΕ έχει ήδη προχωρήσει σε ανάθεση.

–        Ελλάδα και Αλβανία είναι μοναδικό παράδειγμα γειτονικών χωρών χωρίς σιδηροδρομική επικοινωνία.

–       Η σιδηροδρομική ενότητα “Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς” έχει συνολικό μήκος περίπου 130 χιλιομέτρων εντός της ελληνικής και αλβανικής επικράτειας και, όπως αναφέρθηκε, έχει αναγνωριστεί ως μέρος του σχεδιασμού του προγράμματος “TEN-T Connecting Europe”.

–        για τις περιοχές της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας που θα συνδεθούν με το σιδηροδρομικό δίκτυο, δηλαδή τη Φλώρινα, την Κρυσταλλοπηγή και την Καστοριά, το συγκεκριμένο έργο έχει μεγάλη οικονομική και κοινωνική σημασία, αφού θα ενδυναμώσει το τοπικό δίκτυο μεταφορών με νέες υποδομές που θα δώσουν ώθηση σε παραγωγικές δυνάμεις.

–       Είναι εμφανές ότι η σιδηροδρομική σύνδεση «Φλώρινα/Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς» αποτελεί ένα έργο ώριμο, αξιολογημένο, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, το οποίο είναι αποτέλεσμα ενός ολοκληρωμένου και ευρύτερου σχεδιασμού. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και ειδικότερα η τότε ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών κατάφερε, έπειτα από μεγάλη προσπάθεια, την ένταξη του εν λόγω έργου στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΔΜ).

–       Το έργο «Κοζάνη – Σιάτιστα – Άργος Ορεστικό – Αεροδρόμιο Καστοριάς – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς» προφανώς δεν έχει ενταχθεί ως τέτοιο πουθενά. Υπάρχει ίσως μια μελέτη που αφορά τμήμα του π.χ. «Κοζάνη – Σιάτιστα – Άργος Ορεστικό» που κάποιος θεώρησε ότι εάν μεγεθύνει τον τίτλο μπορεί να τύχει πιο εύκολα χρηματοδότησης. Η εμφάνιση δυο ανταγωνιστικών έργων, το ένα ενταγμένο στα ΔΔΜ και με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και το άλλο χωρίς, εκτός του ότι εκθέτει τη χώρα διεθνώς για έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού,  επιπλέον μπορεί να δημιουργήσει πολλά προβλήματα με αποκορύφωμα τη μη προώθηση και των δυο.

–       Η αλλαγή σχεδιασμού αποτυπώνεται και στο masterplan της απολιγνιτοποίησης, όπου παρουσιάζεται ένας χάρτης για το σιδηροδρομικό δίκτυο της Δυτικής Μακεδονίας, ο οποίος έχει ένα σχεδιασμό που βλέπουμε πρώτη φορά. Συγκεκριμένα, στο Παράρτημα Ι, δεν υπάρχει πλέον το σιδηροδρομικό έργο «Φλώρινα/Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς», ενώ χαρακτηριστικό είναι ότι η πηγή του εν λόγω χάρτη είναι ένα άρθρο από τον Τύπο. Εύλογα αναρωτιόμαστε επομένως, γιατί άλλαξε ο σχεδιασμός και πού στηρίχθηκε η αλλαγή αυτή, πώς γίνεται να σταματά ένα έργο που έχει ενταχθεί στο ΔΔΜ; Τελικά, με την απουσία του όποιου στρατηγικού σχεδιασμού για ισόρροπη και διατηρήσιμη ανάπτυξη, εξαιρείται από τα μεγάλα έργα της Περιφέρειας, αλλά και από τον υφιστάμενο σχεδιασμό, μια περιοχή που αντιμετωπίζει βίαιη απολιγνιτοποίηση, όπως είναι η Π.Ε. Φλώρινας.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.    Είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης η συνέχιση του στρατηγικού σχεδιασμού της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ελλάδας – Αλβανίας μέσω του ώριμου, αξιολογημένου και με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση έργου «Φλώρινα/Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς»;

2.    Με βάση ποιο στρατηγικό σχεδιασμό και ποιες μελέτες αποφασίστηκε η αλλαγή του σχεδιασμού στο masterplan της απολιγνιτοποίησης όσον αφορά στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Δυτικής Μακεδονίας;

3.    Με ποιο σκεπτικό σταματά ένα σιδηροδρομικό έργο που έχει ενταχθεί στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, με αποτέλεσμα η Π.Ε. Φλώρινας να εξαιρείται από τα μεγάλα έργα της Περιφέρειας;

left.gr

 

shares