Το ότι ιδιοκτήτες μικρομεσαίων επιχειρήσεων, δεν καλοδέχτηκαν την εφαρμογή του περιβόητου «click away» Πανελλαδικά, είναι γεγονός. Έχουν αρχίσει, άλλωστε, να πληθαίνουν οι οργανωμένες διαμαρτυρίες εμπορικών συλλόγων
Της Χρυσούλας Κυρατζή
Πόσο σωστό ή λανθασμένο είναι αυτό το μέτρο, η ιστορία θα δείξει, στον απολογισμό της φετινής Χριστουγεννιάτικης αγοράς για όλη τη χώρα.
Ας επικεντρωθούμε όμως στο κομμάτι που μας ενδιαφέρει περισσότερο. Η αγορά της Καστοριάς. Έχει ελπίδα να πετύχει το «click away» ή είναι εκ των προτέρων καταδικασμένο να αποτύχει;
Αρχικά θα δούμε με τι διάθεση δέχτηκε την εφαρμογή του ο Εμπορικός Σύλλογος Καστοριάς, ο οποίος δημοσίευσε κείμενο διαμαρτυρίας, το οποίο συνυπογράφουν οι Εμπορικοί Σύλλογοι Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας:
Κάνοντας μια γρήγορη ανάγνωση αντιλαμβάνεται κανείς, εύκολα, τη διάθεση του Εμπορικού Συλλόγου Καστοριάς μπροστά στα νέα μέτρα.
Κανείς δεν κατηγορεί φυσικά τον Σύλλογο που προσπαθεί πρωτίστως να διεκδικήσει τα ευνόητα για τα μέλη του που τόσο έχουν πληγεί οικονομικά. Ο θεσμικός ρόλος του επιτάσσει, άλλωστε, τέτοιες κινήσεις.
Εκείνο όμως που μπορεί να καταλογίσει κάποιος σε κάποιον εμπορικό σύλλογο με τα μεγέθη και τα δεδομένα της Καστοριάς, είναι η ευκαιρία και ο χρόνος που αφήνει να πάνε χαμένα παράλληλα με τη διαμαρτυρία.
Η κατάσταση στην αγορά έχει αλλάξει εδώ και καιρό. Η «ηλεκτρονική εξωστρέφεια», δεν είναι κάτι που πρέπει να τρομάζει ακόμα τον επαγγελματία που θέλει να πουλήσει το εμπόρευμά του. Αντιθέτως, οφείλει να αντιληφθεί ότι του ανοίγει προοπτικές, γιατί (χωρίς να αναλύσουμε περαιτέρω τα θετικά/αρνητικά των ηλ. αγορών) από εκεί που απευθυνόταν σε 10.000 (π.χ.), μπορεί να έχει πρόσβαση σε εκατομμύρια καταναλωτές.
Μια βόλτα σε τοπικά υποκαταστήματα ταχυμεταφορών, θα πείσει και τον πιο καχύποπτο πως οι Καστοριανοί συνεχίζουν να ψωνίζουν, παρά την οικονομική στενότητα και την τρομακτική ανεργία. Και ψωνίζουν μαζικά, είδη κάθε λογής που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τα συμφέροντά τους, από το διαδίκτυο.
Τα πακέτα πάνε κι έρχονται, οι διανομείς δεν προλαβαίνουν να είναι συνεπείς πια στους χρόνους παράδοσης. Ο κόσμος χάνει την υπομονή του όσο βλέπει να μένει χωρίς δώρα τις γιορτές.
Όσο πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, οι παραγγελίες αυξάνοναι, με τις εταιρίες διανομής να δηλώνουν πια αδύναμες να εξυπηρετήσουν.
Σκεφτείτε αν ο Εμπορικός Σύλλογος Καστοριάς άρπαζε την ευκαιρία αυτής της καθυστέρησης, με ένα σύστημα άμεσης διανομής των αγαθών σε όλο το Νομό ή ασφαλούς παράδοσής τους με το click away. Από καταστήματα που ακόμα και αν δε διαθέτουν e-shop, έχουν σελίδα στο facebook, στο instagram. Κι αν ακόμα δεν έχουν, προλαβαίνουν να κάνουν. Κυρίως με είδη που θα μπορούσαν να πουλήσουν στις γιορτές, βάσει εμπειρίας.
Θεωρούμε πως προλαβαίνει ακόμα να στήσει ο Εμπορικός Σύλλογος (ίσως με τη συνεργασία Επιμελητηρίου, Δήμου, Περιφέρειας) μια τέτοια ιστοσελίδα για τα μέλη του που έχουν τη διάθεση να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της πανδημίας. (σ.σ. δείτε κι εδώ τι γίνεται στον Πειραιά)
Γιατί σε αντίθεση με την εστίαση, τα καταστήματα λιανικής έχουν την ευκαιρία να λειτουργήσουν, έστω και με αυτές τις ιδιόμορφες συνθήκες.
Δυστυχώς χρειάζεται ξεβόλεμα, κόπο, επιπλέον δουλειά. Αλλαγή. Προσφορές, τιμές, ανταγωνιστικότητα, μάρκετινγκ. Όσο πιο γρήγορα γίνεται. Οι μεγάλες αλλαγές μπορούν να γίνουν αργότερα με τις επιδοτήσεις που έχουν προαναγγελθεί για δημιουργία e-shop.
Αν θυμηθούμε τη συμμετοχή των μελών του Εμπ. Συλλόγου Καστοριάς σε ημέρες όπως η Black Friday, η «λευκή νύχτα» (έγινε μία στην Καστοριά με μηδενική σχεδόν συμμετοχή πριν χρόνια και δεν επαναλήφθηκε φυσικά, σε αντίθεση με άλες πόλεις), οι εκπτώσεις (που δεν έγιναν ποτέ) φέτος που έλειπε το πανηγύρι του Άργους Ορεστικού, οι Κυριακές που μένουν τα καταστήματα ανοιχτά (ελάχιστα στην πόλη μας συμμετέχουν κάθε φορά) κλπ θα διαπιστώσουμε μια άρνηση στο νέο. Συντηρητικό πνέυμα και μούδιασμα στο καινούριο. Μια ηττοπάθεια χωρίς προσπάθεια.
Δυστυχώς η αλλαγή νοοτροπίας είναι επιβεβλημένη, γιατί σε μια προβληματική κατάσταση δεν φταίει πάντα η μία πλευρά.
Μια απλή καμπάνια «Στηρίξτε την τοπική αγορά» δεν φτάνει.
Κάποιοι από εμάς έχουμε εμπειρίες στις οποίες αιστανθήκαμε ότι πιαστήκαμε κορόιδα προσπαθώντας να στηρίξουμε την αγορά.
Όπως π.χ (προσωπική εμπειρία) πρόφατα που προμηθευτήκαμε βιβλίο το οποίο σε αλυσίδα καταστημάτων (που πουλάει και βιβλία) κοστίζει λίγο λιγότερο από 10€, ενώ τοπικό βιβλιοπωλείο το χρέωσε 15€. 50% δηλαδή περισσότερο! Γιατί; Ποιος θα επαναλάμβανε μια τέτοια αγορά; Λογικά ούτε ο ίδιος ο ιδιοκτήτης του μικρού βιβλιοπωλείου.
Όπως επίσης εμπειρίες με καταστήματα που δε δέχτηκαν την επιστροφή προϊόντων, ακόμα και την επόμενη μέρα της αγοράς, με πρόσχημα ότι δεν γίνονται αλλαγές σε εκπτωτικά είδη (χωρίς να υπάρχει ενημέρωση κατά την αγορά).
Δυστυχώς, τακτικές σαν αυτές οδηγούν πλέον στη μείωση του τζίρου. Δεν έκαναν εντύπωση κάποτε, όταν ο κόσμος της Καστοριάς είχε χρήματα αρκετά για ξόδεμα, δεν ταξίδευε με τόση ευκολία σε γειτονικές πόλεις και δεν είχε πρόσβαση σε ηλεκτρονικές αγορές. Ο ανταγωνισμός έχει πλέον αυξηθεί κατακόρυφα και ο καταναλωτής ξέρει να ξεχωρίζει συμπεριφορές και να επιλέγει το συμφέρον του. Όπως το ίδιο μπορεί να κάνει και στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Το «click away» είναι μαζί με όλα τα άλλα και μια ευκαιρία για εμπορικούς συλλόγους σαν την Καστοριάς να κερδίσουν το στοίχημα φέτος τα Χριστούγεννα (που οι συνθήκες είναι αντικειμενικά δύσκολες για όλους τους επαγγελματίες) και να επαναφέρουν τον τοπικό πελάτη που δεν μπορεί να περιμένει τον κούριερ.
Χρόνος υπήρχε για μετάβαση στη νέα εποχή του εμπορίου από την πρώτη καραντίνα (και χάθηκε), αλλά κάλλιο αργά….
Υ.Γ. Εννοείται πως υπάρχουν λαμπρές εξαιρέσεις τοπικά. Λίγοι κούκοι όμως φέρνουν την Άνοιξη;