Παναγιώτης Κώττας: “Κάτι καταφέραμε τελικά για τον τουρισμό”

Διαβάζοντας τα αποτελέσματα του τουρισμού για την περίοδο 2017-19 και επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον για τη Δυτική Μακεδονία αισθάνομαι ότι κάτι καταφέραμε τελικά.
Εύχομαι σύντομα να λήξει η κρίση της πανδημίας και να ξαναβρούμε το δρόμο μας, το έχουμε ανάγκη περισσότερο όσο ποτέ.

– Δυτικής Μακεδονίας

Επισκέψεις: +37%, από 222 χιλ. σε 304 χιλ.

Εισπράξεις: +68%, από 45 εκατ. ευρώ σε 76 εκατ. ευρώ

Μέση δαπάνη: +22% από 203 ευρώ σε 248 ευρώ

– Κεντρικής Μακεδονίας

Επισκέψεις: -7%, από 7,3 εκατ. σε 6,8 εκατ.

Εισπράξεις: +21%, από 1,9 δισ. ευρώ σε 2,3 δισ. ευρώ

Μέση δαπάνη: +30% από 255 ευρώ σε 333 ευρώ

– Νοτίου Αιγαίου

Επισκέψεις: +18%, από 5,8 εκατ. σε 6,9 εκατ.

Εισπράξεις: +42%, από 3,7 δισ. ευρώ σε 5,2 δισ. ευρώ

Μέση δαπάνη: +20% από 626 ευρώ σε 751 ευρώ

– Αττικής

Επισκέψεις: +15%, από 5,1 εκατ. σε 5,9 εκατ.

Εισπράξεις: +24%, από 2,1 δισ. ευρώ σε 2,6 δισ. ευρώ

Μέση δαπάνη: +8% από 406 ευρώ σε 438 ευρώ

– Κρήτης

Επισκέψεις: +10%, από 4,8 εκατ. σε 5,3 εκατ.

Εισπράξεις: +10%, από 3,3 δισ. ευρώ σε 3,6 δισ. ευρώ

Μέση δαπάνη: +0,4% από 678 ευρώ σε 681 ευρώ

– Ιονίων Νήσων

Επισκέψεις: +3%, από 2,97 εκατ. σε 3,05 εκατ.

Εισπράξεις: +8%, από 1,8 δισ. ευρώ σε 1,9 δισ. ευρώ

Μέση δαπάνη: +5% από 598 ευρώ σε 627 ευρώ

– Αν. Μακεδονίας – Θράκης

Επισκέψεις: +184%, από 1,3 εκατ. σε 3,8 εκατ.

Εισπράξεις: +56%, από 282 εκατ. ευρώ σε 440 εκατ. ευρώ

Μέση δαπάνη: -45% από 209 ευρώ σε 115 ευρώ

– Πελοποννήσου

Επισκέψεις: +24%, από 727 χιλ. σε 899 χιλ.

Εισπράξεις: +36%, από 307 εκατ. ευρώ σε 417 εκατ. ευρώ

Μέση δαπάνη: +10% από 423 ευρώ σε 464 ευρώ

– Ηπείρου

Επισκέψεις: +45%, από 713 χιλ. σε 1 εκατ.

Εισπράξεις: +21%, από 216 εκατ. ευρώ σε 261 εκατ. ευρώ

Μέση δαπάνη: -17% από 303 ευρώ σε 253 ευρώ

– Δυτικής Ελλάδας

Επισκέψεις: +45%, από 563 χιλ. σε 817 χιλ.

Εισπράξεις: +62%, από 159 εκατ. ευρώ σε 257 εκατ. ευρώ

Μέση δαπάνη: +12% από 282 ευρώ σε 315 ευρώ

– Στερεάς Ελλάδας

Επισκέψεις: +81%, από 376 χιλ. σε 679 χιλ.

Εισπράξεις: +59%, από 113 εκατ. ευρώ σε 180 εκατ. ευρώ

Μέση δαπάνη: -12% από 301 ευρώ σε 265 ευρώ

– Βορείου Αιγαίου

Επισκέψεις: -1%, από 364 χιλ. σε 359 χιλ.

Εισπράξεις: -1%, από 167 εκατ. ευρώ σε 165 εκατ. ευρώ

Μέση δαπάνη: +0,5% από 458 ευρώ σε 460 ευρώ

– Θεσσαλίας

Επισκέψεις: +16%, από 694 χιλ. σε 806 χιλ.

Εισπράξεις: +23%, από 290 εκατ. ευρώ σε 355 εκατ. ευρώ

Μέση δαπάνη: +5% από 418 ευρώ σε 440 ευρώ

Με την ευκαιρία του άρθρου αναρτώ την τελευταία μου τοποθέτηση στο Περιφερειακό συμβούλιο που έγινε πριν λίγες μέρες κατά τη διάρκεια της συζήτησης για την έγκριση του σχεδίου τουριστικής προβολής για το 2021.
“Με αφορμή ένα κείμενο που μας απέστειλε επιχειρηματίας του τουρισμού από τη Δυτική Μακεδονία και συγκεκριμένα απ’ τα Γρεβενά, ανακοινώνοντας μας μια επιτυχημένη συνεργασία που ξεκίνησε με ανάλογο γραφείο της Βόρειας Μακεδονίας, συνεργασία που ήρθε ως αποτέλεσμα συμμετοχής του στο περίπτερο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας σε έκθεση της Ουτρέχτης στην Ολλανδίας στις αρχές του 2019, έχω να καταθέσω τις εξής σκέψεις και προβληματισμούς.
Κατ’ αρχάς τα ευχάριστα νέα ήρθαν ως αποτέλεσμα της σοβαρής δουλειάς από μεριάς της ελληνικής επιχείρησης, αλλά και ενός ρεαλιστικού σχεδιασμού της τουριστικής προβολής της περιφέρειας μας το οποίο υλοποιείται τα τελευταία χρόνια. Η συνεργασία της φετινής περιόδου είχε να κάνει με τη φιλοξενία 7 γκρουπ των 30 ατόμων από την Ολλανδία για 10 ημέρες, εκ των οποίων οι 4 πρώτες στη Βόρεια Μακεδονία και οι επόμενες 6 στην Πρέσπα, τα Γρεβενά, τα Μετέωρα και την Κατερίνη. Η άφιξη και η αναχώρηση των επισκεπτών έγινε από το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.
Έχω πληροφορηθεί πως αντίστοιχο πρόγραμμα έχει στηθεί και από γραφείο της Γερμανίας, σε συνεργασία με τουριστικό γραφείο της Καστοριάς το οποίο ήταν αποτέλεσμα του fam trip που οργανώθηκε (από την περιφέρεια μας) το 2018 με Γερμανούς tour operators οι οποίοι επισκέφθηκαν τη Δυτική Μακεδονία και συναντήθηκαν με τοπικούς επιχειρηματίες.
Δυστυχώς είμαστε λίγοι αυτοί που πιστεύαμε και συνεχίζουμε να το υποστηρίζουμε ότι η Περιφέρεια μας δε βρίσκεται στην εσχατιά της Ελλάδας, αλλά στο κέντρο των νοτιοδυτικών Βαλκανίων. Αυτό που οι περισσότεροι εύκολα χρησιμοποιούν ως μεγάλο μειονέκτημα, το οποίο τις περισσότερες φορές χρησιμοποιείται και ως άλλοθι για την κατάσταση που βρισκόμαστε, είναι ότι η Δυτική Μακεδονία είναι η μόνη Περιφέρεια της Ελλάδας η οποία δε βρέχεται από θάλασσα. Ένα κλισέ το οποίο οδηγεί στην αδράνεια όλους τους αρμόδιους φορείς και τους επιχειρηματίες του τουρισμού να μεμψιμοιρούν.
Όπως βλέπουμε από τα προγράμματα που πραγματοποιούνται, οι επισκέπτες αναζητούν εμπειρίες και φυσικά δε βλέπουν μπροστά τους σύνορα μεταξύ των περιφερειών, αλλά ούτε καν μεταξύ των διαφορετικών χωρών. Είμαι απόλυτα πεπεισμένος πως η περιοχή μας έχει να προσφέρει πολλά σε αυτό το συγκεκριμένο target group των τουριστών, το οποίο η Ελλάδα ως χώρα, με την τουριστική πολιτική προβολής της έως πρόσφατα, σχεδόν ποτέ δεν το αναζήτησε. Εξαίρεση υπήρξε η καμπάνια του 2018, όταν ο ΕΟΤ και η τότε Υπουργός κα Έλενα Κουντουρά, αποφάσισαν να προωθήσουν την Ελλάδα ως προορισμό 365 ημερών, με αντίστοιχο logo “Greece 365 days destination” δημιουργώντας μια ταινία 3,5′ με πλάνα απ’ όλη την Ελλάδα και των τεσσάρων εποχών και φυσικά με την Καστοριά και γενικά τη Δυτική Μακεδονία σε αρκετά σημεία της. Το συγκεκριμένο βίντεο έκανε ιδιαίτερη εντύπωση στο εξωτερικό και σάρωσε όλα τα βραβεία παγκοσμίως, ως η καλύτερη ταινία προβολής χώρας στον κόσμο για τη χρονιά εκείνη.
Νιώθουμε ιδιαίτερα χαρούμενοι και συνάμα περήφανοι, διότι το σχέδιο τουριστικής προβολής που εφαρμόσαμε τα τελευταία 3 χρόνια, τυγχάνει της αναγνώρισης των επιχειρήσεων της περιοχής, αλλά και της νέας περιφερειακής αρχής η οποία εγκρίνει τη συνέχιση του.
Ευχόμαστε σύντομα να ξεπεραστούν τα σοβαρά προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία και η ανοδική πορείαμ με αύξηση των επισκεπτών από το εξωτερικό που παρουσίασε η περιοχή μας, να συνεχίσει τα επόμενα χρόνια ακόμη πιο δυναμικά. Προτρέπουμε εκτός όλων των άλλων την περιφερειακή διοίκηση να παρακολουθήσει στενότερα και να επιταχύνει τις ενέργειες για άμεση λειτουργία του συνοριακού σταθμού στο Λαιμό των Πρεσπών, ο οποίος θα δώσει μεγάλη δυναμική και στις 3 γειτονικές περιοχές (Ελλάδα – Αλβανία – Βόρεια Μακεδονία).
Κλείνοντας θα ήθελα να χρησιμοποιήσω τα λόγια του επιχειρηματία που μας απέστειλε το μήνυμα, του κου Ηρακλή Γκουντρομίχου από τη Greek Adventure, ο οποίος συμπληρώνει στο μήνυμα του τα εξής: «ο χρόνος (για πελάτες του εξωτερικού) από μία πρώτη επαφή μέχρι και την πιθανή έναρξη μίας συνεργασίας είναι τουλάχιστον 2-3 χρόνια. Και πάντα βέβαια υπάρχει η πιθανότητα να μην προκύψει τίποτε σαν αποτέλεσμα».
Καθότι λάτρης της λαϊκής μας παράδοσης θα χρησιμοποιήσω μία φράση με την ευχή και άλλες επιχειρήσεις της περιοχής μας να έχουν αντίστοιχες συνεργασίες και επιτυχίες έτσι ώστε να καταστήσουν τη Δυτική Μακεδονία έναν σοβαρό τουριστικό προορισμό σε αυτό το πολύ μεγάλο γκρουπ ταξιδιωτών που υπάρχουν ανά τω κόσμω, ελπίζοντας τελικά ότι «το αγώγι θα ξυπνήσει τον αγωγιάτη».”
Με εκτίμηση
Κώττας Παναγιώτης
Περιφερειακός Σύμβουλος

Πρ. Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Πρόεδρος Εταιρείας Τουρισμού Δυτικής Μακεδονίας

Πώς «κάλπαζε» ο τουρισμός πριν από τον κορωνοϊό – H ακτινογραφία στις 13 Περιφέρειες της χώρας

 

 

 

 

shares