ΕλλάδαΚαστοριά

Χάρης Βεραμόν: Οφείλουμε να διαχειριστούμε μια δύσκολη κατάσταση με απόλυτη ψυχραιμία και διορατικότητα (συνέντευξη)

Η εγκληματικότητα είναι ένα φαινόμενο το οποίο στις μέρες μας έχει διογκωθεί και παρότι η Ελληνική Αστυνομία υπερβάλλει εαυτόν προσπαθώντας να το περιορίσει, ενδεχομένως, δεν αρκεί και χρειάζεται τη βοήθεια και τη συνδρομή όλων μας.

Μία από τις μορφές συνδρομής που ανέκαθεν υπήρχε, είναι ο κλάδος της ιδιωτικής έρευνας, η οποία με την κατάλληλη συνεργασία με την ΕΛΑΣ μπορεί να μειώσει το φαινόμενο.

Διακόψαμε τα γυρίσματα της νέας διαδικτυακής εκπομπής  “Ίχνη στο Σκοτάδι“, για να μιλήσουμε με τον ιδιωτικό ερευνητή Χάρη Βεραμόν, αλλά και με τον σκηνοθέτη Αλέξη Στεφανή.

Μάς μίλησαν για την συνεργασία τους, για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στα γυρίσματα, και για το πώς είναι η ζωή ενός ιδιωτικού ερευνητή.

Αρθρογράφος: Ελένη Κωστοπούλου

Θα ήθελα να μου μιλήσετε για την εκπομπή, για την συνεργασία σας αυτή και αν υπάρχουν κάποιες δυσκολίες που αντιμετωπίζετε

Τα τελευταία δύο χρόνια είχα στο μυαλό μου τη δημιουργία μιας εκπομπής. Το πινέλο υπήρχε, τα χρώματα έλειπαν. Και εκεί γνώρισα τον Αλέξη Στεφανή, σκηνοθέτη της εκπομπής. Αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε με ένα συγκεκριμένο ύφος και δομή, βρήκαμε τους ρυθμούς μας και φτάσαμε στο σημείο που είμαστε. Να προβάλλουμε διαφόρων ειδών υποθέσεις και να βοηθάμε στην εξιχνίασή τους.

Δυσκολίες υπάρχουν, όπως σε όλους τους τομείς πλέον στην Ελλάδα, λόγω της πανδημίας. Πέρα από αυτό το πρόβλημα, το ζήτημα των χορηγών είναι ένας σημαντικός παράγοντας. Όμως μέσω της καλής δουλειάς, με διάθεση και μεράκι, κι έχοντας όλο και περισσότερο κόσμο να μας ακολουθεί, θεωρούμε ότι οι χορηγίες δεν θα αργήσουν να έρθουν.

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζετε στο επάγγελμά σας;

Απειλές κυρίως. Υπάρχουν βέβαια και χειρότερα, αλλά δεν έχουμε προς το παρόν μπει σε κόκκινες ζώνες. Είμαστε όμως έτοιμοι για όλα.

Τι ποσοστό επιτυχίας υπάρχει σε μία έρευνα;

Εξαρτάται. Κάθε υπόθεση είναι τελείως διαφορετική. Το ποσοστό επιτυχίας δεν εξαρτάται μονάχα από τις ικανότητες ενός ερευνητή. Σημαντικός παράγοντας σε μια επιτυχημένη έρευνα είναι να έχουν διατηρηθεί τα στοιχεία από το τόπο του εγκλήματος και η σωστή ανάλυση.

Επίσης μια υπόθεση δυσκολεύει πολύ όταν έχουν περάσει πολλά χρόνια. Κάθε έρευνα έχει συγκεκριμένη τακτική. Το ποσοστό επιτυχίας είναι σχετικό ή αν θέλετε αστάθμητο. Το βέβαιο είναι, πως μόνο καλό μπορεί να προσφέρει μία έρευνα εις βάθος.

Πώς αντιλαμβάνεστε την ανθρώπινη σχέση που υπάρχει ανάμεσα σε εσάς και τους πελάτες σας;

Υπάρχει μια αποστασιοποίηση. Σίγουρα αναπτύσσεται μια ανθρώπινη επαφή όταν ανάμεσα μας υπάρχει ένας θάνατος, αλλά η προσέγγιση μου είναι καθαρά μέσα από τη δουλειά μου. Οφείλουμε να διαχειριστούμε μια δύσκολη κατάσταση με απόλυτη ψυχραιμία και διορατικότητα.

Θα ήθελα να μάς πείτε, εάν συνεργάζεστε με την ελληνική αστυνομία και αν υπάρχει κάποια μορφή ανταγωνισμού

Πάντα συνεργαζόμαστε με την Ελληνική Αστυνομία και οφείλουμε να καταθέτουμε ότι στοιχεία έχουμε. Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα ανταγωνισμού. Είναι παντελώς λάθος αν κάποιοι το βλέπουν έτσι. Υπάρχει ένας κοινός σκοπός. Η ανάδειξη της αλήθειας και η δικαίωση του θύματος.

Τι είδους δεξιότητες κάνουν έναν καλό ερευνητή και ποιες είναι οι γνώσεις που πρέπει να έχει για να το ασκήσει;

Πρώτο εργαλείο είναι η γνώση κι αυτό αφορά πολλά πεδία. Γνώσεις ψυχολογίας, ανθρωπολογίας, ανακριτικές μεθόδους, επικοινωνιακές τακτικές, εγκληματολογικές αναλύσεις, θεματολογία, criminal profiling, σύντακη repost, νομικές γνώσεις, γνώσεις σε θέματα αυτοψίας και αρκετά άλλα.

Βασική δεξιότητα είναι η αναδόμηση της σκηνής του εγκλήματος, η ανάλυση της σωστής σειράς των γεγονότων.

Πιστεύετε ότι η ψυχολογία και η μεθοδολογία ενός εγκληματία έχει αλλάξει τις τελευταίες δεκαετίες;

Κυρίως η μεθοδολογία. Υπάρχει μια τάση να σκηνοθετούν τη σκηνή ενός εγκλήματος. Αυτά πάντα θα αλλάζουν. Αποτελούν ρεύματα ή αν θέλετε φαινόμενα που συνεχώς επαναπροσδιορίζονται μέσα σε μια κοινωνία.

Υπάρχει τέλειο έγκλημα; 

Υπάρχουν πολλά ανεξιχνίαστα εγκλήματα. Αυτά τι είναι;

Κατ’ εμέ το τέλειο έγκλημα προκύπτει μέσα από την λανθασμένη διαχείριση μιας υπόθεσης από την πλευρά των ερευνητών και σε προέκταση των αρχών.

Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας κάποια περίεργη υπόθεση που έχετε αναλάβει; 

Υπάρχει μια περίπτωση ενός ανθρώπου που πήγε στο γκαράζ  να αφήσει το όχημα του και μετά εξαφανίστηκε, ενώ σκόπευε να πάει σπίτι του να φάει. Δεν μπορώ να πω περισσότερα. Αλλά ήταν πολύ περίεργο το σκηνικό. Η έρευνα είναι σε εξέλιξη.

Αφού μιλήσαμε για το επάγγελμα του Ιδιωτικού Ερευνητή και με την αφορμή των γυρισμάτων, θα ήθελα να αναφερθώ και στην σκηνοθεσία, ρωτώντας τον σκηνοθέτη κ. Αλέξη Στεφανή, ποιες είναι οι αρμοδιότητες ενός σκηνοθέτη; 

 Λοιπόν, εδώ είναι λίγο πολύπλοκο το ζήτημα. Τα γυρίσματα της εκπομπής, ” Ίχνη στο σκοτάδι” διαφέρουν από τα κανονικά γυρίσματα. Είμαστε μια εκπομπή non budget, άρα δεν έχουμε και crew. Στα τρία πρώτα επεισόδια ήμουν μόνος και τα πάντα στο γύρισμα έπρεπε να τα κάνω εγώ. Να στήνω κάμερες, να βγάζω πλάνα, να συνδέω τις ψείρες (τα μικρά πυκνωτικά μικρόφωνα πέτου), να φτιάχνω το φως, να τραβάω με δύο κάμερες και τέλος, να κάνω και το μοντάζ. Ήταν προφανές ότι χρειαζόμουν βοήθεια. Και σε ένα γύρισμα της εκπομπής, αν και non budget, βρέθηκε ο Λεωνίδας Κουτσουρίδης, ένας απίθανος συνάδελφος και συμφοιτητής, όπου πλέον από το τέταρτο επεισόδιο βοηθάει αφάνταστα. Επιπλέον, εγώ είμαι ποιο χαλαρός και υπάρχει ένα ακόμη μυαλό και δύο χέρια παραπάνω πίσω από τις κάμερες. Περαιτέρω, φέρω μία καλύτερη και πιο καθαρή ευθύνη και έχω μία μεγάλη βοήθεια. Όμως η ευθύνη για όλα παραμένει δική μου. Κάθε σκηνοθέτης φέρει την ευθύνη του αποτελέσματος. Αυτός είναι που καθορίζει τι θα τραβηχτεί στο τέλος. Ο σκηνοθέτης το βλέπει μπροστά του πριν το γυρίσει, το έχει οραματιστεί, αν θέλετε σαν τελικό αποτέλεσμα, ιδέες και απόψεις θα πέσουν στο τραπέζι από όλους, αλλά ο σκηνοθέτης θα δεί και πως μπορεί να γίνει σωστά αυτό και αν μπορεί να συνδεθεί με τα υπόλοιπα και αν δένει στο τέλος. Οι αρμοδιότητες και ευθύνες του σκηνοθέτη είναι όλο το γύρισμα. Δεν υπάρχει κάτι που δεν θα ασχοληθώ.   Ένας σκηνοθέτης υπάρχει για να δίνει ρυθμό, είναι κάτι σαν τον μαέστρο σε μία ορχήστρα. Τα πάντα πρέπει να τα βλέπω και να τα ακούω.

 Η σκηνοθεσία είναι μια τέχνη που αποκλειστικά διδάσκεται ή απαιτούνται κάποια έμφυτα χαρίσματα που θεωρούνται απαραίτητα για να ενασχοληθεί κάποιος με το συγκεκριμένο επάγγελμα;

 Η σκηνοθεσία πιστεύω είναι κάτι που πρέπει να έχεις μέσα σου. Μπορεί να μην το ξέρεις, αλλά το έχεις. Εμένα μου πήρε 16 χρόνια να το βρω. Κοιτάξτε κάποια από τα μεγαλύτερα ονόματα σκηνοθετών είναι αυτοδίδακτοι, είναι καλλιτέχνες που έχοντας κάτι μέσα τους να τους τρώει κατάφεραν και μεγαλούργησαν. Βέβαια, για να είσαι σωστός σκηνοθέτης χρειάζεσαι και κάποιες γνώσεις, όχι όμως απαραίτητα σπουδές, εγώ στην σχολή μου έμαθα λίγα πράγματα και μπορώ να πω, ότι μου έδωσε μία κατεύθυνση, ίσως, έναν προσανατολισμό, όχι κάποια μεγάλη γνώση. Τα περισσότερα τα έχω μάθει στην δουλειά και κάθε μέρα σε κάθε γύρισμα πάντα μαθαίνεις κάτι νέο, θεωρώ ότι η καλύτερη σπουδή στο επάγγελμα αυτό είναι η εμπειρία, πρέπει να αποκτήσεις εμπειρία, να πας σε γυρίσματα και να μάθεις, να το κυνηγήσεις ακόμη και το παιδί για τους καφέδες να είσαι μαθαίνεις πολλά σε ένα γύρισμα. Ένας καλός σκηνοθέτης θεωρώ ότι πρέπει να γνωρίζει λίγο από όλα. Πρέπει να ξέρει από κάμερα και υποκριτική μέχρι ενδυματολογία και σκηνογραφία για να μπορεί να συντονίζει όλη την ομάδα και να υπάρχει ένα άρτιο αποτέλεσμα. Τέλος, στην σκηνοθεσία ναι πρέπει να έχεις αυτό το κάτι, να έχεις μάτι και φαντασία, όλα είναι ένας κόσμος δικός σου μία άλλη διάσταση, το μυαλό ενός σκηνοθέτη τρέχει με απίστευτους ρυθμούς και πρέπει να βλέπει αυτό που διαβάζει στο σενάριο, πρέπει την κάθε λέξη να την κάνει εικόνα να την βλέπει μπροστά του, αυτό δεν το μαθαίνεις σε μία σχολή. Το έχεις!

Τέλος, θα ήθελα να μάς μιλήσετε για τα όνειρά σας για το μέλλον και ποια τα σχέδιά σας, όσον αφορά τα επαγγελματικά σας βήματα

Χάρης Βεραμόν: Να βοηθήσουμε στην εξιχνίαση πολλών υποθέσεων και να βρουν ηρεμία οι συγγενείς των θυμάτων.

Μέσω της εκπομπής θα προβάλλουμε παλιές και νέες υποθέσεις και θα προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε μία εκπομπή που δεν θα μοιάζει με τίποτα σε ένα ελληνικό προϊόν. Τα υπόλοιπα θα φανούν στη πορεία. Σας ευχαριστούμε πολύ.

Αλέξης Στεφανής: Κοιτάξτε, τα επαγγελματικά μου σχέδια έχουν να κάνουν με την παραγωγή κινηματογραφικού υλικού και την βοήθεια στους συναδέλφους καλλιτέχνες. Αυτό τον καιρό κάνω δύο μεγάλα βήματα επαγγελματικά, που πιστεύω είναι το μέλλον μου και είναι τα σχέδιά μου. Το πρώτο είναι τα ίχνη, όπου ελπίζω να με βγάλει κάπου καλά επαγγελματικά και να φτάσω κάπου με αυτό, υπάρχουν καλά σημάδια και είναι η αρχή μου, (επαγγελματικά ας πούμε δραστηριοποιούμαι στον χώρο από τα 15 μαθαίνοντας) και τώρα ξεκινάω κάτι τόσο σοβαρό επαγγελματικά. Το δεύτερο είναι μία κινηματογραφική ομάδα με όνομα cinema team 21 όπου ονειρευόμουν χρόνια να την κάνω και κατάφερα και εν μέσω πανδημίας, να κάνω το πρώτο και μεγάλο βήμα να μαζευτούμε δέκα παιδιά από διάφορες ειδικότητες και να ετοιμάζουμε την πρώτη μας ταινία μικρού μήκους για φεστιβάλ. Θεωρώ ότι είναι μία ομάδα που θα βοηθήσει όχι μόνο εμένα, αλλά όλα τα παιδιά που συμμετέχουν, να αναδειχθούμε επαγγελματικά στον χώρο και να δημιουργήσουμε με ελευθερία. Σκοπός της ζωής μου, ίσως, επαγγελματικά είναι να καταφέρω να κάνω ταινίες τα δεκάδες σενάρια που έχω στο συρτάρι μου και να βγάλω από μέσα μου αυτά που με τρώνε χρόνια, όμως παράλληλα να βοηθάω όσο μπορώ παιδιά νέα που έχουν το κάτι μέσα τους όπως εγώ, να κάνουν μία καλή αρχή. Βλέπεται κατά την διάρκεια των σπουδών μου εντόπισα, ότι παιδιά νέα που έχουν αυτό το κάτι και μεγάλο ταλέντο μπορεί να μείνουν στο σκοτάδι για πάντα και αυτό δεν θέλω να συμβεί, τουλάχιστον, όχι όσο εγώ μπορώ να βοηθάω σε αυτό από την θέση μου. Δεν θέλω να γίνω κάποιος. Θέλω να δημιουργώ και να μπορούν και οι γύρω μου να δημιουργούν. Αυτοί είναι οι επαγγελματικοί μου στόχοι για το μέλλον. Να κάνω ταινίες τα σενάριά μου και με την ομάδα που φτιάχνω, να βοηθάω νέους καλλιτέχνες του κινηματογράφου να κάνουν μία καλή και αξιοπρεπείς αρχή. Όνειρό μου ένας σωστός ελληνικός κινηματογράφος με νέες ιδέες και μεγάλες παραγωγές, να ανεβεί ψηλά ο ελληνικός κινηματογράφος και οι άνθρωποί του.

Ευχαριστώ πολύ  τον κ. Χάρη Βεραμόν και τον κ. Αλέξη Στεφανή για την ενδιαφέρουσα αυτή συνέντευξη που μάς παραχώρησαν και να τους ευχηθώ πάντα επιτυχίες!

Εφημερίδα ΝΕΑ ΚΑΣΤΟΡΙΑ

 

 

 

Back to top button