Ελλάδα

7 κλασικές και κορυφαίες ταινίες, μία για κάθε μέρα μέχρι το Άγιο Πάσχα

Θρησκευτικές ταινίες, αλλά πολλές φορές χωρίς αμιγώς θρησκευτικό θέμα, που όμως παραπέμπουν στην εποχή της γιγάντωσης του χριστιανισμού και που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε αυτές τις άγιες ημέρες. Υπάρχουν δεκάδες ταινίες που γυρίστηκαν με αυτή τη θεματολογία, αλλά επιμένουμε στις κορυφαίες του είδους, που έχουν αν μη τι άλλο και μία κινηματογραφική αξία ή ακόμη κι ένα μύθο που τις ακολουθεί. Έτσι, επιλέγουμε επτά από τις κορυφαίες ταινίες, μία για κάθε μέρα μέχρι το Άγιο Πάσχα.

      Μπεν Χουρ

Θρυλική επική υπερπαραγωγή του 1959, με 11 βραβεία Όσκαρ που ξεφεύγει απ’ τα συνηθισμένα και που απ’ αυτή προήλθε η έκφραση «πάμε για Μπεν Χουρ», όταν πρόκειται για κάτι ασυνήθιστα μεγαλειώδες. Σκηνοθέτης της ήταν ο πολυβραβευμένος σημαντικός Γουίλιαμ Γουάιλερ, ενώ πρωταγωνιστεί ο Τσάρλτον Ίστον, που υποδύεται έναν Εβραίο έμπορο που απαρνείται τα πλούτη του για να βοηθήσει το λαό του, σκλαβώνεται και παλεύει για την ελευθερία του, ενώ ταυτόχρονα εξελίσσεται το δράμα του Ιησού.

      Σπάρτακος

Το επικό αριστούργημα του «θεϊκού» Στάνλεϊ Κιούμπρικ, ο οποίος παράλληλα κατάφερε να ρίξει έξω την παραγωγή με τις απαιτήσεις του και να επιβάλει στο σενάριο τον Ντάλτον Τράμπο. Η ταινία (1960), που βραβεύτηκε με τέσσερα Όσκαρ, αφηγείται την ιστορία του σκλάβου από τη Θράκη και τον ξεσηκωμό των δούλων, που τα βάζουν με τις ρωμαϊκές λεγεώνες στο δρόμο προς την ελευθερία. Στον ομώνυμο ρόλο πρωταγωνιστεί ο μέγας Κερκ Ντάγκλας, ενώ δίπλα του εμφανίζονται ορισμένοι σπουδαίοι πρωταγωνιστές, όπως οι Λόρενς Ολιβιέ, Τζιν Σίμονς, Πίτερ Ουστίνοφ (Όσκαρ β’ ρόλου), Τσαρλς Λότον, Τόνι Κέρτις, Χέμπερτ Λομ κ.ά.

      Σαμψών και Δαλιδά

Εντυπωσιακή υπερπαραγωγή, που γύρισε το 1949 ο Σεσίλ Ντε Μιλ, ένας από τους πρωτοπόρους του αμερικανικού σινεμά. Η ταινία είναι εμπνευσμένη από την Αγία Γραφή και την ιστορία του μακρυμάλλη Σαμψών και της πανούργας αλλά και λάγνας Δαλιδά. Ο Σεσίλ Ντε Μιλ παραδίδει ακόμη ένα υπερθέαμα, με χολιγουντιανές συνταγές, για την εξυπηρέτηση των οποίων χρησιμοποιήθηκαν πανάκριβες κατασκευές, κοστούμια και χιλιάδες κομπάρσοι (βραβεία Όσκαρ για σκηνικά και κοστούμια). Πρωταγωνιστούν ο «μάτσο» Βίκτορ Ματσιούρ και η ερωτική Χέντι Λαμάρ.

   Κβο Βάντις

Χολιγουντιανή υπερπαραγωγή, που γύρισε το 1951 ο Μέρβιν Λερόι, ένας καταξιωμένος σκηνοθέτης έχοντας στο ενεργητικό του θαυμαστές ταινίες («Ο Άρχων του Εγκλήματος»), αλλά και ως παραγωγός, όπως «Ο Μάγος του Οζ». Η ταινία, που αφηγείται την ιστορία του έρωτα ενός Ρωμαίου αξιωματικού και μιας χριστιανής σκλάβας, με φόντο τους διωγμούς των πρώτων χριστιανών, διαθέτει ένα υπέρλαμπρο καστ, απ’ το οποίο ξεχωρίζουν οι Ρόμπερτ Τέιλορ, Ντέμπορα Κερ και Πίτερ Ουστίνοφ. Προτάθηκε για οκτώ Όσκαρ και υπήρξε η εμπορικότερη ταινία της χρονιάς.

      O Χιτών

Ιδιαιτέρως προσεγμένο και γοητευτικό θρησκευτικό δράμα, που γύρισε το 1953 ο Χένρι Κόστερ («Χάρβεϊ»), με πρωταγωνιστή τον Ρίτσαρντ Μπάρτον στο ρόλο ενός Ρωμαίου αξιωματικού που μετά τη Σταύρωση του Ιησού, την οποία επέβλεψε, κερδίζει στα ζάρια τον Χιτώνα του Θεανθρώπου. Είναι το πρώτο φιλμ που γυρίστηκε σε σινεμασκόπ, ενώ κέρδισε και τα Όσκαρ σκηνικών και κοστουμιών. Δίπλα στον Μπάρτον πρωταγωνιστούν και οι Τζιν Σίμονς, Βίκτορ Ματσιούρ και Ρίτσαρντ Μπουν.

      Βαραββάς

Από τις γοητευτικότερες βιβλικές παραγωγές, που γύρισε ο Ρίτσαρντ Φλέισερ το 1961, με τον Άντονι Κουίν στον ομώνυμο ρόλο. Η ιστορία του Βαραββά, ενός παράνομου που προσπαθεί να λύσει το μυστήριο του φωτός που έλουσε τον Ιησού, για να πεθάνει πάνω στον σταυρό, τυφλός, αλλά γνωρίζοντας την απάντηση του ερωτήματος που τον βασάνιζε σε όλη του τη ζωή. Εντυπωσιακές σκηνές, με ξεχωριστή αυτή της πάλης των μονομάχων στο Κολοσσαίο και έναν Κουίν στα καλύτερά του. Δίπλα του, η αξέχαστη Σιλβάνα Μάγκανο, ο στεγνός από ανθρώπινα συναισθήματα Τζακ Πάλανς και ο θρυλικός Βιτόριο Γκάσμαν.

     Τα Πάθη του Χριστού

Μία από τις τελευταίες και ξεχωριστές ταινίες του είδους είναι και αυτή του Μελ Γκίμπσον, που γύρισε το 2004, περιγράφοντας με υπερβολικό νατουραλισμό τις τελευταίες 12 ώρες του Ιησού, από τη σύλληψή του έως τη Σταύρωση. Ο Τζιμ Καβίζελ είναι υποβλητικός, υπομένοντας τα σωματικά μαρτύρια μέχρι τέλους, αλλά η βιαιότητα ορισμένων σκηνών ξένισε πολλούς θεατές και εξαγρίωσε ορισμένους φανατικούς. Στο ρόλο της Μαρίας Μαγδαληνής η Μόνικα Μπελούτσι.

ΑΠΕ

Back to top button