ΑΒΑΞ: Ξεκινούν δύο αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 36MW σε Κοζάνη και Καστοριά

 Διεκδικεί έργα 4-5 δισ. ευρώ έως τέλος 2021

Ο κατασκευαστικός όμιλος ΑΒΑΞ δηλώνει «παρών» στη διεκδίκηση όλων των έργων που δημοπρατούνται ή προωθούνται, δήλωσε χτες η διοίκηση της εισηγμένης στο πλαίσιο της τακτικής γενικής συνέλευσης. Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Κων/νος Μιτζάλης, φάνηκε ιδιαίτερα αισιόδοξος για την «επόμενη μέρα» του κατασκευαστικού κλάδου.

«Είμαι αισιόδοξος για τα επόμενα έτη, αναμένεται μια περίοδος με έντονη δραστηριότητα σε δημόσια έργα, ΣΔΙΤ, παραχωρήσεις αλλά και ιδιωτικές επενδύσεις, με πλέον σημαντική την επένδυση στο Ελληνικό, όπου αναμένεται πρόγραμμα δημοπρατήσεων και έργων 2,5 έως 5 δισ. στα επόμενα 4-5 έτη. Άρα, πιστεύω ότι έχουμε αφήσει πίσω την αδράνεια και θα υπάρχει μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο, σημείωσε ο κ. Μιτζάλης.

«Εντός επόμενων μηνών το υπουργείο Υποδομών θα δημοπρατήσει δημόσια έργα 1,5 δισ. ευρώ, για τα οποία είμαστε έτοιμοι να τα μελετήσουμε και να υποβάλουμε τις προσφορές μας, αλλά και ΣΔΙΤ κοντά στα 2-2,5 δισ. ευρώ (η ΑΒΑΞ έχει υποβάλει φάκελους συμμετοχής)», ανέφερε η διοίκηση της ΑΒΑΞ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ κ. Μιτζάλης σημείωσε ότι στο Ταμείο Ανάκαμψης και στο ΕΣΠΑ υπάρχει μεγάλος αριθμός έργων που έχουν εξαγγελθεί και δημοπρατούνται (κλασσικά και ΣΔΙΤ) οπότε μέχρι στο τέλος του 2021 αναμένεται για τουλάχιστον 6-8 έργα είτε να ζητηθούν οικονομικές προσφορές είτε  να δημοπρατηθούν.

Το κατασκευαστικό γκρουπ συμμετέχει στους διαγωνισμούς για όλα τα οδικά ή κτηριακά ΣΔΙΤ (σχεδόν 2.5 δις ευρώ συνολικά), ενώ προσδοκά σε συμβάσεις που σχετίζονται με το Ταμείο Ανάκαμψης (32 δισ.) και το ΕΣΠΑ της επόμενης προγραμματικής περιόδου (26 δισ. ευρώ). Η ΑΒΑΞ έχει στόχο κάθε έργο που «βγαίνει» (δημόσια, ΣΔΙΤ, Παραχωρήσεις) και δεν υπάρχει πολυτέλεια επιλογών μετά από μια δεκαετία ανομβρίας. Υπενθυμίζεται ότι η ΑΒΑΞ σε συνεργασία με Μυτιληναίο και Vinci διεκδικούν την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού. Μάλιστα, κατά τη διοίκηση της εισηγμένης, εντός του πρώτου 15θημέρου του Ιουλίου αναμένεται να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές. Ωστόσο, συμπλήρωσε ότι πρόκειται για πληροφορίες και όχι για επίσημη ενημέρωση που έχουν στο γκρουπ.

Στις 22 Ιουνίου, ως γνωστόν, υπεγράφη η σύμβαση για την α’ φάση της Γραμμής 4 του μετρό Αθήνας (1,2 δις ευρώ). Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα που πρέπει να ακολουθηθεί από ΑΒΑΞ και Αττικό Μετρό, η διοίκηση του ομίλου σημείωσε ότι σε ενάμιση χρόνο πρέπει να παραδοθούν οι χώροι που θα γίνουν οι σταθμοί και η υποχρέωση είναι να εκπονήσει η ΑΒΑΞ μελέτες, να εγκριθούν αυτές και μέσα στο 2022 να ξεκινήσει η κατασκευή από τα δυο ακριανά φρεάτια από Βεΐκου και Κατεχάκη όπου θα εκκινήσουν και οι μετροπόντικες. «Εμείς θα προσπαθήσουμε να ξεκινήσουμε τέλη 2021 για να επιταχύνουμε», σημείωσε ο CEO του γκρουπ.

Το έργο έχει διάρκεια κατασκευής 8 χρόνια, ενώ θα υπάρχει προκαταβολή και δεν διαφαίνεται κανένα πρόβλημα χρηματοδότησης από την ΑΒΑΞ. Για το έργο ο κ. Μιτζάλης σημείωσε ότι θα υπάρχει αναπόφευκτα όχληση αλλά έχει προβλεφθεί να γίνει υπογείως και με αυτόν τον τρόπο η ενόχληση των πολιτών θα ελαχιστοποιηθεί, σε συνεργασία με Δήμους, Αττικό Μετρό και άλλους φορείς. «Εμείς έχουμε αναλάβει την κατασκευή του έργου. Πιστεύω ότι η πολιτεία έχει λάβει όλα τα μέτρα και ξέρει κι έχει υπολογίσει πριν από τη σύνταξη της μελέτης και τον καθορισμό της χάραξης της γραμμής ότι τα σημεία από τα οποία θα περάσει η γραμμή, θα γίνουν δεκτά από όλη την κοινωνία. Αναπόφευκτα όταν ένα τέτοιο μεγάλο έργο γίνεται σε μία πυκνοκατοικημένη πρωτεύουσα και με προβλήματα κυκλοφορίας, να υπάρχει μία αναστάτωση, όχληση των πολιτών και σε αυτό το σημείο η μελέτη του έργου έχει γίνει με τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε όλοι οι σταθμοί να είναι υπόγειοι», σημείωσε. Συμπλήρωσε επίσης ότι κάποια σημεία της γραμμής περνούν από χώρους με αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Αλλά και αυτό έχει υπολογιστεί διότι έχουμε πάρει πληροφορίες από το υπουργείο Πολιτισμού. Θα γίνει μία προετοιμασία από την εργολαβία των προδρόμων εργασιών, θα ανακαλυφθούν τα αρχαία όπου υπάρχουν- πιστεύω ότι εκτός από ένα κομμάτι γύρω από τον Ευαγγελισμό και το σταθμό Ακαδημία δεν θα έχουμε άλλες εκπλήξεις ότι θα βρεθούν αρχαία.

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων πλησιάζει, μαζί με το Μετρό 4, φτάνει περί τα 2 δις ευρώ, συμπεριλαμβανομένου της Γραμμής (περίπου 800 εκατ. ευρώ). Το έργο ενισχύει το ανεκτέλεστο του ομίλου και επιβεβαιώνει την υψηλή τεχνογνωσία και εμπειρία του σε έργα Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Το «μίγμα» αυτό βοηθάει την ΑΒΑΞ στη διεκδίκηση επόμενων επεκτάσεων του μέσου.

Η διοίκηση της ΑΒΑΞ σημείωσε ότι με την επιστροφή στην κανονικότητα (άρση lockdowns) παρατηρήθηκε αύξηση κυκλοφορίας και εσόδων της τάξεως του 6% με 10%, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2020, στις οδικές παραχωρήσεις στις οποίες συμμετέχει (Αττική Οδός, Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), ενώ ανοδικά κινούνται τα μεγέθη των υπόγειων σταθμών αυτοκινήτου. Στην Αττική Οδό έχει επανέλθει αρκετά η κίνηση και όταν το αεροδρόμιο λειτουργήσει σε κανονικούς ρυθμούς, η ΑΒΑΞ προσδοκά να ανακτήσει όλο το χαμένο έδαφος μεταξύ 2019 και 2021.

Την ίδια ώρα, συνεχίζεται η διαδικασία μεταβίβασης των μεριδίων της ΑΒΑΞ σε συμβάσεις παραχώρησης στην εταιρεία ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις με στόχο την ανάδειξη της αξίας τους αλλά και για να δοθεί επιπλέον ευελιξία στον όμιλο να πετύχει καλύτερη χρηματοδότηση, όπως πρόσφατα είχε αποκαλύψει και αναδείξει το insider. Πάντως, η δημιουργία θυγατρικής και μεταφορά μεριδίων δεν είναι και το πλέον εύκολο νομικά εγχείρημα.

Κατά το 2020 υπήρξε υστέρηση εσόδων της εισηγμένης κατά περίπου 40 εκατ. ευρώ με τη διοίκησή της όμως να εκτιμά ότι το «κενό» θα καλυφθεί και θα αναπληρωθεί προσεχώς. Όπως υπενθύμισε ο κ. Κουβαράς, εντός του 2020 η ΑΒΑΞ προχώρησε σε ΑΜΚ (ύψους 20 εκατ. ευρώ) με τη διοικητική ομάδα να ελέγχει συνολικά μετοχικό ποσοστό περίπου 49%, αλλά και εσωτερική λειτουργική αναδιάρθρωση (σε οργανόγραμμα). Κατά την περασμένη χρήση επιτεύχθηκε και η επιστροφή σε κερδοφορία, ενώ προωθήθηκαν σημαντικά projects.

Τα οικιστικά projects προχωρούν σε Ελληνικό και Κρήτη προχωρούν ομαλά ώστε να δημοπρατηθούν προσεχώς ενώ βρίσκονται σε φάση μελετών.

Η επένδυση στη Μαρίνα Λεμεσού (ξενοδοχειακό συγκρότημα με καζίνο) αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2021 με αρχές 2022, όπως και η κατασκευή του ενεργειακού project 1.650 MW στο Ιράκ, ενώ η ολοκλήρωση της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά (3 σταθμοί) αναμένεται για το καλοκαίρι του 2022.

Η ενεργειακή θυγατρική Volterra έχει συνολική εγκατεστημένη ισχύ 285MW (μαζί με τα 100MW στη Σαμοθράκη), ενώ φέτος ξεκινούν δύο αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 36MW σε Κοζάνη και Καστοριά. Όπως δήλωσε ο κ. Κουβαράς, η ενεργειακή αγορά από την αυτόνομη ανάπτυξη πηγαίνει και στη διάθεση ενέργειας. Άρα, έχει αλλάξει το κλίμα. Η Volterra αναπτύσσει πρόγραμμα ενίσχυσης ΑΠΕ, στο δε retail έχει μερίδιο 2%-2,5%. «Θα γίνουν ενέργειες προσαρμογής στο ενεργειακό σύστημα και περιβάλλον», σημείωσε ο κ. Κουβαράς.

Στο προσεχές χρονικό διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθούν οι σχετικές εγκρίσεις από την ΕΕ αλλά και η κατασκευή του οδικού τμήματος Πάτρα-Πύργος που επανήλθε στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού.

Επίσης, η ΑΒΑΞ προχώρησε σε συμφωνίες για κατασκευή/συντήρηση δικτύων φυσικού αερίου σε Βόρεια Ελλάδα και Αττική.

Ο πρόεδρος της ΑΒΑΞ, κ. Χρ. Ιωάννου επανέλαβε ότι δεν είναι στον σχεδιασμό του ομίλου μια αύξηση κεφαλαίου.

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

b2green.gr