Ως «συντριπτική επιτυχία» χαρακτηρίζεται από τους ερευνητές το μεγαλύτερο εργασιακό πιλοτικό project παγκοσμίως, για τετραήμερη εβδομάδα εργασίας με αποδοχές πενθημέρου.
Το πείραμα, κατά το οποίο οι εργαζόμενοι πληρώνονταν το ίδιο ποσό για λιγότερες ώρες, πραγματοποιήθηκε μεταξύ 2015 και 2019.
Η παραγωγικότητα παρέμεινε η ίδια ή και βελτιωμένη στους περισσότερους χώρους εργασίας, όπως αναφέρεται στην μελέτη που διεξήγαγε η βρετανική δεξαμενή σκέψης Autonomy και η Ένωση για τη Βιώσιμη Δημοκρατία (Association for Sustainable Democracy – Alda) στην Ισλανδία.
Οι δοκιμές που διεξήγαγε το Δημοτικό Συμβούλιο του Ρέικιαβικ και η κυβέρνηση περιλάμβαναν περισσότερους από 2.500 εργαζόμενους, που αντιστοιχούν περίπου στο 1% του εργατικού πληθυσμού της Ισλανδίας.
Συμμετείχαν μια σειρά από χώρους εργασίας, συμπεριλαμβανομένων παιδικών σταθμών, γραφείων, παρόχων κοινωνικών υπηρεσιών και νοσοκομείων.
Πολλοί από αυτούς μετακινήθηκαν από μια εβδομάδα 40 ωρών σε μια εβδομάδα 35 ή 36 ωρών.
Το πείραμα άνοιξε τον δρόμο για το 86% των Ισλανδών εργαζομένων
Οι δοκιμές οδήγησαν τα συνδικάτα να επαναδιαπραγματευτούν τα πρότυπα εργασίας και τώρα το 86% του εργατικού δυναμικού της Ισλανδίας είτε έχει ήδη μετακινηθεί σε λιγότερες ώρες εργασίας για την ίδια αμοιβή, είτε θα αποκτήσει το δικαίωμα, ανέφεραν οι ερευνητές.
Οι εργαζόμενοι ανέφεραν ότι αισθάνονται λιγότερο αγχωμένοι και σε κίνδυνο burnout και ανέφεραν ότι η ισορροπία της υγείας τους και της επαγγελματικής ζωής τους έχει βελτιωθεί. Ανέφεραν επίσης ότι έχουν περισσότερο χρόνο να περάσουν με τις οικογένειές τους, να κάνουν χόμπι και να ολοκληρώσουν τις δουλειές του σπιτιού.
Από κάθε άποψη μια απίστευτη επιτυχία
Ο Will Stronge, διευθυντής έρευνας της Autonomy, δήλωσε: “Αυτή η μελέτη δείχνει ότι η μεγαλύτερη δοκιμή στον κόσμο για μια μικρότερη εργάσιμη εβδομάδα στον δημόσιο τομέα ήταν από κάθε άποψη μια τεράστια επιτυχία”.
“Αποδεικνύει ότι ο δημόσιος τομέας είναι ώριμος για να πρωτοπορήσει με μικρότερες εβδομάδες εργασίας – και άλλες κυβερνήσεις μπορούν να αντλήσουν διδάγματα”.
Ο Gudmundur Haraldsson, ερευνητής στην Alda, δήλωσε: «Το ταξίδι της Ισλανδίας στην μικρότερη εργάσιμη εβδομάδα μας λέει ότι όχι μόνο είναι δυνατόν να εργαζόμαστε λιγότερο στη σύγχρονη εποχή, αλλά και ότι είναι δυνατή και η προοδευτική αλλαγή».
Άλλες χώρες στα χνάρια της Ισλανδίας
Παρόμοιες δοκιμές διεξάγονται τώρα σε διάφορα μέρη του κόσμου, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας, ενώ η Unilever δοκιμάζει την εφαρμογή του στη Νέα Ζηλανδία.
Η Ισπανία δοκιμάζει μια τετραήμερη εργάσιμη εβδομάδα για εταιρείες εν μέρει λόγω των προκλήσεων του κορονοϊού.
Και ο γίγαντας καταναλωτικών αγαθών Unilever δίνει πιλοτικά στους εργαζόμενούς του στην Νέα Ζηλανδία την ευκαιρία να μειώσουν το ωράριό τους κατά 20% χωρίς να βλάψουν την αμοιβή τους.
Εξάλλου, όπως φαίνεται και στο διάγραμμα που ακολουθεί, υπάρχει μια ισχυρή συσχέτιση μεταξύ
λιγότερων ωρών εργασίας και αυξημένης παραγωγικότητας στα πλούσια έθνη. Αν και αυτή η σχέση διαμεσολαβείται από διάφορους παράγοντες – όπως τα επίπεδα γενικής τεχνολογικής και βιομηχανικής ανάπτυξης, η διάρθρωση της παραγωγής, οι επενδύσεις, το ανθρώπινο και φυσικό κεφάλαιο, το θεσμικό πλαίσιο, η ισότητα, η διαθέσιμη μερική απασχόληση και ούτω καθεξής, τα στοιχεία δείχνουν πως η συσχέτιση μεταξύ αυτών των δύο παραγόντων παραμένει ισχυρή: χώρες με μεγαλύτερη παραγωγικότητα ανά ώρα συνήθως έχουν λιγότερες ώρες εργασίας.
Ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος του 4ημέρου εργασίας
Η νέα αυτή τάση μπορεί να έχει και φιλικές προς το περιβάλλον συνέπειες. Τον Μάιο, μια έκθεση που ανέθεσε η εκστρατεία 4 ημερών την εβδομάδα (the 4 Day Week campaign) από την Platform London υπέδειξε ότι οι λιγότερες ώρες εργασίας θα μπορούσαν να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η έκθεση, η μετάβαση σε μια εργάσιμη εβδομάδα τεσσάρων ημερών χωρίς απώλεια αμοιβών θα μπορούσε να συρρικνώσει το αποτύπωμα άνθρακα του Ηνωμένου Βασιλείου κατά 127 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2025.
Πρόκειται για μείωση κατά 21,3%, ενώ υπερβαίνει το σύνολο του αποτυπώματος άνθρακα της Ελβετίας. Ισοδυναμεί με την απομάκρυνση 27 εκατομμυρίων αυτοκινήτων από τον δρόμο – ουσιαστικά ολόκληρου του ιδιωτικού στόλου αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο!