Καστοριά

Κρίμα, δεν περισσεύει κανείς (του Ανδρέα Μήλιου)

Κάθε μέρα χάνουν τη ζωή τους από την πανδημία 90 με 100 άνθρωποι. Αφανίζεται ένα μικρό χωριό. Από την αρχή της πανδημίας χάθηκαν πάνω από 19.000 ψυχές, αριθμός που αντιστοιχεί στον πληθυσμό μιας μεσαίας ελληνικής πόλης!

Και όμως το 35% των συμπολιτών μας αρνείται να κάνει το εμβόλιο για να προστατευτεί από τον φονικό ιό. Οικογένειες ξεκληρίζονται και νέοι άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους, αλλά οι αρνητές δεν πείθονται με τίποτα! Ανάμεσα στους αρνητές επιστήμονες και σπουδαγμένοι αρνούνται να αποδεχθούν τα  επιτεύγματα της επιστήμης και εγκλωβίζονται στους λαβυρίνθους της παραπληροφόρησης, της δεισιδαιμονίας και των εκτός τόπου και χρόνου θεοκρατικών ερμηνειών, δίνοντας περιεχόμενο στις θεωρίες διάφορων σαλτιμπάγκων, περιφερόμενων μάγων και  “πνευματικών πατέρων” της συμφοράς. Και όλα αυτά τη στιγμή που η διεθνής επιστημονική κοινότητα, οι πολιτικές και θρησκευτικές  ηγεσίες κάνουν εκκλήσεις για εμβολιασμό.

Τα τελευταία εβδομήντα χρόνια το προσδόκιμο ζωής στην Ελλάδα αυξήθηκε από τα εξήντα στα ογδόντα χρόνια, η παιδική θνησιμότητα μειώθηκε από το 20% στο 1% και η ποιότητα ζωής αυξήθηκε σημαντικά, εξαιτίας της εξάλειψης πολλών θανατηφόρων μεταδοτικών ασθενειών. Όλα αυτά είναι αποτέλεσμα της προόδου της βιοτεχνολογίας, της γενετικής , της ιατρικής και της φαρμακευτικής επιστήμης που συνεργάστηκαν για την ανακάλυψη φαρμάκων και εμβολίων. Πολλοί από τους σημερινούς εβδομηντάρηδες, που σήμερα αρνούνται να κάνουν το εμβόλιο για τον κορονοϊό,  δεν θα ζούσαν εάν δεν είχαν κάνει τα εμβόλια της μηνιγγίτιδας, της διφθερίτιδας, της ανεμοβλογιάς, κ.α. Και όμως τώρα, αρνούνται να κάνουν το εμβόλιο και περιμένουν να τους σώσει ο Θεός. Ο Θεός, όμως, φαίνεται πως δεν παρεμβαίνει στις ανθρώπινες καταστάσεις, γιατί αν συνέβαινε αυτό η ανθρώπινη ιστορία δεν θα κατέγραφε στο παρελθόν εκατόμβες νεκρών από πανδημίες. Και θα άφηνε στη ζωή, για να μεταδίδουν το Λόγο του, τους Μητροπολίτες, τους ιερείς, τους μοναχούς και τις μοναχές, που τα τελευταία δύο χρόνια έχασαν τη ζωή τους από τον κορονοϊό.

Άλλο επιστήμη, άλλο πίστη. Κατά τον Πλάτωνα, η επιστήμη είναι βεβαιωμένη με λογικά επιχειρήματα γνώση (έστιν ουν επιστήμη δόξα αληθής μετά λόγου). Είναι σύστημα απόκτησης εξακριβωμένης και τεκμηριωμένης γνώσης με επιστημονική έρευνα. Η πίστη είναι συναίσθημα, αφοσίωση και θεμελιώδης παραδοχή για την ύπαρξη υπέρτατου όντος που, όπως έγραψε ο Καντ,  δεν μπορεί να αποδειχθεί ούτε με την εμπειρία ούτε με τη λογική. Όταν μάλιστα η πίστη ενστερνίζεται στοιχεία εγωισμού, εγωκεντρισμού και εμπάθειας μετατρέπεται σε εμπόδιο για την κατανόηση και την ερμηνεία των αποτελεσμάτων της επιστήμης και της εμπειρίας. Η επιστήμη αναζητά την αντικειμενική αλήθεια του υλικού κόσμου και είναι το κύριο αντίδοτο κατά της δεισιδαιμονίας∙ η πίστη είναι συνυφασμένη με το υπερφυσικό και τη σωτηρία της ψυχής και συχνά δεν λειτουργεί ως υπομόχλιο κατανόησης της ικανότητας του ζην. Είναι θεολογική υποταγή που προσδοκά κάποια ψυχική ανταμοιβή.

Τώρα, όμως, είναι ώρα  να δούμε την πραγματικότητα κατάματα και να αφήσουμε την αμφισβητήσιμη και αναπόδεικτη ψυχική ανταμοιβή για αργότερα. Είναι ώρα να υπερνικήσουμε τις φοβίες μας, να εξοβελίσουμε τις βαλκανικές και ανατολίτικες δεισιδαιμονίες μας και να  βάλουμε φρένο στο φυλλορρόημα των ψυχών, γιατί είμαστε λίγοι και δεν περισσεύει κανείς. Είναι ώρα να δείξουμε εμπιστοσύνη στην επιστήμη και στους ειδικούς. Να υπακούσουμε στη βασική συμβουλή του Πλάτωνα. Στην ιδεατή πολιτεία, έγραψε ο μεγάλος φιλόσοφος, ” ο καθένας κάνει τη δουλειά στην οποία είναι εξειδικευμένος και αποφεύγει να παρεμβαίνει στους τομείς εξειδίκευσης των άλλων”. Οι ψευτοπνευματικοί και οι ψευτογιατροί πήραν αρκετές ψυχές στο λαιμό τους και η πολιτεία οφείλει να τους αφοπλίσει και να τους στείλει στη Δικαιοσύνη. Κάθε κατεργάρης στον πάγκο του, όπως εύστοχα λέει ο λαός. Αυτό είναι χρέος κάθε σύγχρονης, ευνομούμενης πολιτείας που σέβεται τον εαυτό της.

* Ο Ανδρέας Μήλιος είναι διδάκτορας πολιτειολογίας του πανεπιστημίου της Φρανκφούρτης, οικονομολόγος.

capital.gr

 

 

 

Back to top button