Κόσμος

Αυτά είναι τα μεγαλύτερα επιστημονικά επιτεύγματα του 2021

Καθώς η πανδημία της Covid-19 συνεχίζει να βρίσκεται στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος, η επιστημονική κοινότητα επικεντρώνεται στη διάγνωση και τη θεραπεία της νόσου. Το 2021 ήταν μια χρονιά γεμάτη επιστημονικές ανακαλύψεις, με την ταχεία ανάπτυξη δυο πρωτοπόρων εμβολίων κατά του κορονοϊού, να πρωτοστατεί στη λίστα.

Γίναμε όμως και μάρτυρες σημαντικών ανακαλύψεων στη βιολογία, την αστρονομία, την ιατρική, τη μηχανική, την πληροφορική και τη γονιδιωματική, μεταξύ άλλων. Η NASA και οι ιδιωτικές εταιρείες σημείωσαν πρωτιές στο διάστημα και ο διαστημικός τουρισμός-για λίγους προς το παρόν- είναι πλέον γεγονός.

Καινοτομία της χρονιάς: Δύο εμβόλια κατά της COVID-19

Όταν ξεκίνησε η πανδημία τον Ιανουάριο του 2020, επιστήμονες σε διάφορες εταιρείες βιοτεχνολογίας στράφηκαν στην τεχνολογία mRNA για την ανάπτυξη εμβολίων. Μέχρι τον Ιανουάριο του 2021, τη στιγμή που περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια άνθρωποι είχαν πεθάνει από τον κορονοϊό παγκοσμίως, είχαν ήδη εγκριθεί για επείγουσα χρήση δυο εμβόλια στις ΗΠΑ.

Τα εμβόλια των Pfizer/Biotech και Moderna δεν μοιάζουν με κανένα άλλο εμβόλιο που κυκλοφορεί σήμερα στην αγορά. Είναι τα πρώτα λεγόμενα εμβόλια mRNA -μια τεχνολογία που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και δεκαετίες. Λειτουργούν αξιοποιώντας το αγγελιοφόρο RNA, τα γενετικά κομμάτια κώδικα που λένε στα κύτταρά μας ποιες πρωτεΐνες πρέπει να παράγουν για να δημιουργήσουν αντισώματα κατά του κορονοϊού. Η τεχνολογία mRNA φέρνει την επανάσταση, καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αντιμετωπιστούν διάφορες ασθένειες.

Αναδίπλωση πρωτεϊνών με τεχνητή νοημοσύνη

Τον Ιούλιο, η θυγατρική DeepMind της Google ανακοίνωσε ότι έλυσε ένα από τα πιο δύσκολα προβλήματα στη φύση: να προβλέψει το πολύπλοκο τρισδιάστατο σχήμα στο οποίο θα διπλώσουν τα αμινοξέα, όταν σχηματίζουν μια λειτουργική πρωτεΐνη.

Χρησιμοποιώντας το εξαιρετικά ακριβές μοντέλο βαθιάς μάθησης AlphaFold, η DeepMind μπόρεσε να προβλέψει την τρισδιάστατη δομή 350.000 πρωτεϊνών -συμπεριλαμβανομένης σχεδόν κάθε πρωτεΐνης που εκφράζεται στο ανθρώπινο σώμα- από τις αλληλουχίες των αμινοξέων τους. Η εταιρεία σημείωσε ότι η τεχνολογία αυτή θα μπορέσει τελικά να βοηθήσει στον εντοπισμό και τη θεραπεία ασθενειών.

Γι’ αυτό, η κορυφαία επιστημονική επιθεώρηση «Science» ανακοίνωσε ότι αυτό ήταν το σημαντικότερο επιστημονικό επίτευγμα του φετινού έτους. Σύμφωνα με το περιοδικό, πρόκειται για ένα κατόρθωμα σε δύο «μέτωπα»: από τη μία επιλύθηκε ένα επιστημονικό πρόβλημα που παρέμενε άλυτο επί πέντε δεκαετίες και, από την άλλη, οι επιστήμονες έχουν πια στα χέρια τους «μια καινοτόμα τεχνική που, όπως η CRISPR και η cryo-EM, θα επιταχύνει σε μεγάλο βαθμό τις επιστημονικές ανακαλύψεις».

Διαστημικός τουρισμός