Ιάσων Ιασωνίδης: Ένας ασφαλιστής στην Καστοριά

Έχει δεσμούς η «ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ» με την περιφέρεια! Με δεδομένους αυτούς τους δεσμούς, ξεκινάμε ένα “ταξίδι” ανά την Ελλάδα. Στόχος μας είναι να παρουσιάσουμε ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές που ξεχωρίζουμε. Το περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται, καθορίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν αλλά και τη θεώρηση που έχουν για την αγορά, τον θεσμό, το επάγγελμά τους και το μέλλον τους. Η γενιά που διαδέχεται το Χθες έχει μέτρα σύγκρισης, κουβαλάει εμπειρίες και απαιτεί να διαμορφώσει αυτό που όλοι ψάχνουμε, το ΑΥΡΙΟ.

O άνθρωπος και το περιβάλλον

38 χρονών, με σπουδές στα οικονομικά, ο κ. Ιάσων Ιασωνίδης δραστηριοποιείται στον χώρο της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης τα τελευταία 13 χρόνια. Έδρα του η πανέμορφη πόλη της Καστοριάς. Πανέμορφη, όπως και ολόκληρος ο ομώνυμος νομός, αλλά με πολλά προβλήματα τα τελευταία χρόνια.

Όπως μας εξηγεί ο κ. Ιασωνίδης, για δεκαετίες η οικονομία της πόλης στηρίχτηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου στη γουνοποιία. Όπως συμβαίνει πάντα με τις …μονοκαλλιέργιες, όταν κάτι δεν πάει καλά, συμπαρασύρουν τα πάντα γύρω τους. Η πτωτική πορεία του κλάδου ξεκίνησε ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’80. Τότε, η παραγωγική δραστηριότητα μειώνεται στο μηδέν, λόγω της οικονομικής ύφεσης, της αλλαγής στα καταναλωτικά πρότυπα και της οικολογίας. Με μια μικρή αναλαμπή τη δεκαετία του ’90, οπότε άνοιξαν νέες αγορές, η κρίση στον τομέα της γούνας συνεχίζεται μέχρι σήμερα, με την πανδημία να δίνει ένα ακόμα καθοριστικό χτύπημα. «Δεν πρόκειται να εξαφανιστεί, ως κλάδος, κάποιες λίγες επιχειρήσεις θα τα καταφέρουν, αλλά όπως ήταν πριν δεν θα γίνουν, καθώς οι περισσότερες έχουν μεγάλα ανοίγματα, δάνεια κ.λπ.», επισημαίνει ο συνομιλητής μας.

Με δεδομένη την κατάσταση στον τομέα της γουνοποιίας, όσοι δεν επέλεξαν να μετακομίσουν σε μεγαλύτερες πόλεις ή να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό, στράφηκαν στον πρωτογενή τομέα (παραγωγή μήλου και φασολιών) αλλά και στον τουρισμό. «Δυστυχώς, η φετινή χρονιά ήταν καταστροφική για την αγροτική παραγωγή, εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής, ενώ οι περιορισμοί, λόγω της πανδημίας, είχαν ως αποτέλεσμα τη μεγάλη κάμψη της τουριστικής κίνησης. Αν προσθέσετε και το γεγονός ότι ευρύτερα η περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας έχει τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας στη χώρα, δημιουργείται ένα εκρηκτικό μίγμα, που δυστυχώς επηρεάζει αρνητικά και τον δικό μας κλάδο», επισημαίνει ο κ. Ιασωνίδης, χωρίς, ωστόσο, να χάνει την αισιοδοξία του.

Η ασφαλιστική κοινότητα

Σε έναν πληθυσμό που δεν ξεπερνά τους 50.000 κατοίκους, σύμφωνα με την απογραφή του 2011 (αυτή του 2021 ίσως καταγράψει ακόμα λιγότερους), η ασφαλιστική κοινότητα του Νομού Καστοριάς αποτελείται από περίπου 70 ασφαλιστικούς πράκτορες. «Γενικά υπάρχουν καλές σχέσεις. Γνωριζόμαστε μεταξύ μας. Τηρούμε έναν κώδικα δεοντολογίας. Ωστόσο, δεν είμαστε οργανωμένοι συνδικαλιστικά. Είχε γίνει παλαιότερα μια προσπάθεια να δημιουργηθεί κάποιος σύλλογος, αλλά δεν ευδοκίμησε», σημειώνει ο κ. Ιασωνίδης. Ούτε και το Επιμελητήριο έχουν αξιοποιήσει υποστηρικτικά για τον κλάδο τους, στον βαθμό που το έχουν κάνει συνάδελφοί τους σε άλλους νομούς.

«Το Επιμελητήριό μας είναι γενικά δραστήριο, αλλά όσον αφορά τον κλάδο μας δεν γίνονται πράγματα», επισημαίνει ο συνομιλητής μας.

Τι σημαίνει να είσαι 2ης γενιάς ασφαλιστής

Δεύτερης γενιάς ασφαλιστής, ο Ιάσων είναι γιος του γνωστού ασφαλιστή, συνεργάτη της Allianz στην Καστοριά, κ. Γιώργου Ιασωνίδη. Δεν διστάζει να παραδεχτεί πως ο πατέρας του τον έχει βοηθήσει σε πολλές περιπτώσεις με την εμπειρία του. Άλλωστε, πεποίθησή του είναι ότι, «αν μπορέσει κάποιος να αξιοποιήσει την πείρα της προηγούμενης γενιάς και να τη συνδυάσει αρμονικά με τις σπουδές του και την καθημερινή τριβή του με το επάγγελμα, μπορεί να έχει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Προσωπικά είχα μία πολύ καλή βάση με το χαρτοφυλάκιο του πατέρα μου, το οποίο και διατηρώ, και από εκεί και πέρα δημιούργησα τον δικό μου κύκλο και ανέπτυξα περαιτέρω το χαρτοφυλάκιό μου και με νέα προϊόντα», προσθέτει.

Συγκρίνοντας τη δουλειά του ασφαλιστή τότε και σήμερα, τονίζει: «Η φύση της δουλειάς δεν έχει αλλάξει. Απλά σήμερα είμαστε περισσότερο ψηφιοποιημένοι, έχουμε στη διάθεσή μας περισσότερα εργαλεία που διευκολύνουν τη δουλειά μας. Πλέον, για παράδειγμα, μπορώ πίνοντας καφέ με έναν πελάτη μου να ετοιμάσω ταυτόχρονα μέσω του κινητού μου την προσφορά και να του τη στείλω», μας λέει χαρακτηριστικά. Κάναμε εικόνα να πίνεις τον καφέ σου δίπλα στη λίμνη, ενώ δουλεύεις, και δεν σας κρύβουμε ότι ζηλέψαμε λίγο τον κ. Ιασωνίδη!

Βέβαια, το οικονομικό περιβάλλον στο οποίο καλείται να δραστηριοποιηθεί ο συνομιλητής μας είναι σαφώς πιο δύσκολο, από εκείνο του πατέρα του, που έζησε την Καστοριά και την οικονομία της στις δόξες τους.

«Δεν είναι εύκολο να αναπτυχθούμε σε νέους τομείς. Παρόλο που υπάρχει η διάθεση από τον κόσμο, δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα. Το παλεύουμε, όμως, προσπαθώντας να βρούμε την καλύτερη λύση, με βάση το προφίλ του καθενός», υπογραμμίζει.

Οδοιπορικό εκτός των Τειχών: 1η στάση Καστοριά, Ιάσων Ιασωνίδης

Οι κλάδοι

Και στον νομό Καστοριάς το μεγαλύτερο ποσοστό της ασφαλιστικής παραγωγής κινείται γύρω από την ασφάλιση αυτοκινήτου. Οι Ασφάλειες Ιασωνίδη δεν αποτελούν εξαίρεση, ωστόσο, «δραστηριοποιούμαστε σε όλους τους κλάδους. Έχουμε ένα μεγάλο χαρτοφυλάκιο στις μεταφορές εμπορευμάτων γουνοποιίας, αν και έχει μια κάμψη λόγω της κατάστασης. στην ασφάλιση Περιουσίας, τις ασφαλίσεις Ζωής, συνταξιοδοτικά και κυρίως νοσοκομειακά, ενώ και ο τουρισμός είναι ένα πολλά υποσχόμενο πεδίο δράσης».

Σταθήκαμε στις ασφαλίσεις υγείας, θέλοντας να μάθουμε πώς εξυπηρετούνται οι ασφαλισμένοι του κ. Ιασωνίδη. Όπως μας εξήγησε, «για νοσοκομειακή περίθαλψη απευθύνονται σε ιδιωτικά νοσηλευτήρια της Κοζάνης ή της Θεσσαλονίκης, που απέχουν σαράντα λεπτά και μιάμιση ώρα, αντίστοιχα. Εντός της πόλης υπάρχουν συμβεβλημένοι ιατροί, που μπορούν να τους εξυπηρετήσουν σε πρωτοβάθμιο επίπεδο. Παραρτήματα ομίλων διαγνωστικών κέντρων δεν έχουμε στην πόλη –προφανώς λόγω του πληθυσμού και των κοντινών μεγαλύτερων πόλεων δεν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον,– υπάρχουν όμως ιδιωτικά μικροβιολογικά εργαστήρια στα οποία μπορούν οι ασφαλισμένοι μας να εξυπηρετηθούν».

…και οι εταιρείες

Ο μεγαλύτερος όγκος παραγωγής του γραφείου είναι τοποθετημένος στην Allianz, έχει, όμως, και κάποιες μικρότερες συνεργασίες με την Generali και την Εθνική Ασφαλιστική, «που κυρίως αφορούν ασφαλίσεις μεταφορών ή πυρός για τον τομέα της γουνοποιίας».

Ρωτήσαμε τον κ. Ιασωνίδη εάν έχει τη συμπαράσταση και την καθοδήγηση που θα ήθελε από τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται. «Πάντα ήταν δίπλα μας σε ό,τι χρειαστήκαμε και μέσω των διευθυντών πωλήσεων και με σεμινάρια και εκπαιδεύσεις. Βεβαίως, προβλήματα πάντα υπάρχουν. Το θέμα είναι, όταν τα εντοπίζουμε, να τα επικοινωνούμε και οι άνθρωποι που είναι στις κατάλληλες θέσεις να τα επιλύουν. Σε περίπτωση που δεν επιλύονται υπάρχει πρόβλημα. Προσωπικά, πάντως, είχα πάντα άριστη σχέση με τις εταιρείες που συνεργάζομαι», επισημαίνει.

Εύλογο το επόμενο ερώτημα: Τι μετράει για τον πελάτη, η εταιρεία ή ο ασφαλιστής του;

«Και τα δύο τα θεωρώ σημαντικά. Και νομίζω ότι το ίδιο ισχύει και για τον πελάτη», μας απαντά ο κ. Ιασωνίδης. «Μια ασφαλιστική εταιρεία που είναι φερέγγυα, σοβαρή, δυνατή, έχει υψηλά αποθεματικά, είναι σωστή στις αποζημιώσεις και στην εξυπηρέτηση, ο πελάτης έχει κίνητρο να την επιλέξει. Στην επαρχία, βέβαια, πολλές φορές μετράει παραπάνω η προσωπική σχέση. Οι πελάτες γνωρίζουν και εμπιστεύονται τον ασφαλιστή για το ήθος και τη δουλειά του, και κατά συνέπεια και την κρίση του, χωρίς, όμως, να αναιρείται η οντότητα της εταιρείας».

Πώς λειτουργεί η αγορά

Ο συνομιλητής μας θεωρεί ότι η αγορά «έχει μάθει από τα λάθη του παρελθόντος», η εποπτεία είναι πιο αποτελεσματική, «οι ασφαλιστικές εταιρείες λειτουργούν πιο σωστά και δεν έχουμε πλέον τις πτωχεύσεις που είχαμε στο παρελθόν». Παρόλο που αναλαμβάνει το μέρος της ευθύνης που αναλογεί στους ανθρώπους του κλάδου για την ανάπτυξη της ασφαλιστικής συνείδησης, θα ήθελε να υπάρχει και περισσότερη στήριξη από την Πολιτεία. Φέρνει ως παράδειγμα την εφαρμογή του νόμου για τα ανασφάλιστα οχήματα, «όχι για να αυξηθεί το δικό μας χαρτοφυλάκιο, αλλά για να προστατευθούν όσοι έχουν αμελήσει να ασφαλιστούν, όσοι δεν αντιλαμβάνονται τον κίνδυνο που διατρέχουν όσο μένουν ανασφάλιστοι», όπως λέει χαρακτηριστικά.
Δύο ακόμα ζητήματα, που απασχολούν την ασφαλιστική διαμεσολάβηση στο σύνολό της και θεωρεί την παρέμβαση της Πολιτείας και ειδικότερα της ΔΕΙΑ απαραίτητη, είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός και η υποχρεωτική επαναπιστοποίηση.

Μόνο ενωμένοι ενάντια στον αθέμιτο ανταγωνισμό

Όπως διαπιστώνουμε από τη συζήτηση, η ελληνική περιφέρεια βιώνει πολύ πιο έντονα τον αθέμιτο ανταγωνισμό, κυρίως από μέρους των τραπεζών. Ο κ. Ιασωνίδης μας περιγράφει πολύ παραστατικά το πρόβλημα, το οποίο έχει ενταθεί τον τελευταίο καιρό: «Καθώς τα έσοδα των τραπεζών από άλλες εργασίες έχουν μειωθεί, έχουν στραφεί στις ασφαλιστικές. Πιέζουν τους πελάτες τους να αγοράσουν και άλλα ασφαλιστικά προϊόντα, με το πρόσχημα του δανείου ή κάποιας άλλης τραπεζικής εργασίας. Επιπλέον, στις μικρές κοινωνίες, που υπάρχει και μια πιο προσωπική σχέση μεταξύ τραπεζικού υπαλλήλου και πελάτη, επιστρατεύεται και ο συναισθηματικός εκβιασμός –ότι θα χάσουν τη δουλειά τους, εάν δεν πουλήσουν το συγκεκριμένο προϊόν». Υπό αυτές τις συνθήκες η δουλειά του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή γίνεται πολύ πιο δύσκολη. «Δυστυχώς, ενώ υπάρχει το νομικό πλαίσιο, κανείς δεν ελέγχει τις τράπεζες εάν το εφαρμόζουν. Και το πρόβλημα επιτείνεται, καθώς οι καταναλωτές, αν και θα προτιμούσαν τον ασφαλιστή τους, δεν είναι διατεθειμένοι να προχωρήσουν σε καταγγελίες και να μπλέξουν σε διαμάχες με τις τράπεζες».

Ρεαλιστικά αν το δει κανείς, η κατάσταση μοιάζει αδιέξοδη, ωστόσο, ο κ. Ιασωνίδης πιστεύει ότι «ενωμένοι, μέσα από τις Ενώσεις και τους Συνδέσμους μας, με μια πιο ηχηρή παρέμβαση στην Πολιτεία και την ΤτΕ, ίσως καταφέρουμε να πετύχουμε κάτι».

Τι κρύβει η υποχρεωτική επαναπιστοποίηση;

«Δεν γνωρίζω κανέναν άλλο κλάδο που να απαιτείται επαναλαμβανόμενη πιστοποίηση, για να μη χάσει ο επαγγελματίας την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος», επισημαίνει ο κ. Ιασωνίδης. Δίνει, μάλιστα, μία …καλοπροαίρετη και μία …κακοπροαίρετη εξήγηση, που αξίζει να την ακούσουμε και να προβληματιστούμε: «Καλοπροαίρετα αν το δει κάποιος, αυτό συμβαίνει για την προστασία του καταναλωτή. Ο ασφαλιστής πρέπει να είναι καταρτισμένος και ενημερωμένος, για να κατευθύνει σωστά τον πελάτη του και να μη θέτει σε κίνδυνο τα χρήματα που εκείνος επενδύει. Η κακοπροαίρετη εξήγηση είναι ότι ίσως θέλουν να πετάξουν κόσμο εκτός αγοράς, ώστε να μείνουν λιγότεροι και η πίτα να μοιραστεί μεταξύ των τραπεζών ή κάποιων μεγάλων γραφείων».

Η γνώση είναι δύναμη

Πέρα από τις αντιρρήσεις του για την υποχρεωτική επαναπιστοποίηση, ο κ. Ιασωνίδης πιστεύει ακράδαντα ότι «η γνώση είναι δύναμη και εννοείται ότι είναι καλοδεχούμενη». Ο ίδιος λαμβάνει ένα μέρος της ενημέρωσης από τα σεμινάρια επαναπιστοποίησης και από εκείνα που πραγματοποιούν οι εταιρείες. Επίσης, ενημερώνεται από τις οικονομικές εφημερίδες και τα κλαδικά περιοδικά. «Μου αρέσει να διαβάζω και να μαθαίνω για τις εξελίξεις στον ασφαλιστικό χώρο, έτσι ώστε να μπορώ να αξιοποιήσω στο μέγιστο τις δυνατότητες που προσφέρει η δουλειά μας», τονίζει. Και μπορεί στα 13 χρόνια που δραστηριοποιείται στον κλάδο να μην έχει τύχει να συναντήσει πελάτη ή υποψήφιο πελάτη που να είναι πιο ενημερωμένος από εκείνον, ωστόσο, χαίρεται ιδιαίτερα όταν συναναστρέφεται ανθρώπους που έχουν ασφαλιστική συνείδηση και είναι ενημερωμένοι, «γιατί και τη δουλειά μας διευκολύνουν και την επικοινωνία μας», όπως λέει χαρακτηριστικά.

Ανεπιφύλακτα ασφαλιστής

Ρωτήσαμε τον κ. Ιασωνίδη τι θα έλεγε σε ένα ακροατήριο φοιτητών, του Πανεπιστημίου Πειραιά για παράδειγμα, για το επάγγελμα του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή. Ο ίδιος μοιράζει τον επαγγελματικό του χρόνο ανάμεσα στη λογιστική και τις ασφάλειες, ωστόσο, το επάγγελμα που θα πρότεινε ανεπιφύλακτα σε έναν νέο άνθρωπο είναι εκείνο του ασφαλιστή. «Μ’ αρέσει πολύ περισσότερο, γιατί δεν έχει αυτή την ασφυκτική πίεση να αλλάζουν συνέχεια τα δεδομένα και οι προθεσμίες. Είναι πιο ευχάριστη η πώληση και η συναναστροφή με τον κόσμο, δεν είναι τόσο γραφειοκρατικό. Επιπλέον, ξέρεις ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεσαι, ποιοι είναι οι στόχοι σου. Είναι ένα αναγνωρισμένο και με κοινωνική αποδοχή πλέον επάγγελμα και έχει μέλλον και προοπτικές ανάπτυξης», επισημαίνει, προσθέτοντας βεβαίως ότι «ο τρόπος, για να διακριθούν, όπως συμβαίνει με όλα τα επαγγέλματα, είναι να το αγαπήσουν και να αφοσιωθούν σε αυτό. τότε θα έχουν και προσωπικά και οικονομικά οφέλη».

Συζητώντας με τον κ. Ιασωνίδη, διαπιστώνουμε ότι η νέα γενιά ασφαλιστών πορεύεται με όπλα την αισιοδοξία και τον ρεαλισμό. Διαθέτει μια πιο συμπυκνωμένη εμπειρία και μια ωριμότητα που οι γονείς τους δεν διέθεταν στην αντίστοιχη ηλικία. Με διευρυμένους τους ορίζοντες, έχουμε την πεποίθηση ότι όσοι από αυτή τη νέα γενιά μείνουν στο επάγγελμα θα ανεβάσουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και αυτό θα αναγνωριστεί από την αγορά. Ελπίζουμε να βρούμε κι άλλους σαν τον κ. Ιάσωνα Ιασωνίδη στο ταξίδι μας ανά την Ελλάδα.

Επιμέλεια: Δημήτρης Ρουχωτάς, Δήμητρα Καζάντζα

aagora.gr