ΕλλάδαΚόσμος

Ιραν: Το πλήρωμα των δύο κατασχεθέντων ελληνικών τάνκερ δεν κρατείται αλλά βρίσκεται στα πλοία και είναι καλά στην υγεία του

Oι ιρανικές ναυτιλιακές αρχές ανακοίνωσαν ότι το πλήρωμα των δύο ελληνικών τάνκερ που κατασχέθηκαν την Παρασκευή, από τους Φρουρούς της Επανάστασης, δεν τελεί υπό κράτηση, είναι καλά στην υγεία του και βρίσκεται πάνω στα πλοία του, μετέδωσε το ημιεπίσημο ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων Tasnim News και αναμεταδίδει το Reuters.

“Το πλήρωμα των δύο ελληνικών τάνκερ δεν έχει συλληφθεί και όλα τα μέλη του πληρώματος… είναι καλά στην υγεία τους και προστατεύονται και τους παρέχονται οι απαραίτητες υπηρεσίες ενώ βρίσκονται επί των πλοίων, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο”, αναφέρει ο κρατικός Οργανισμός Λιμένων και Ναυτιλίας του Ιράν σε ανακοίνωση που μετέδωσε το Tasnim.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την κατάληψη των ελληνόκτητων πλοίων στο Ιράν

«Η κατάληψη των ελληνόκτητων πλοίων στο Ιράν αποτελεί απαράδεκτη και καταδικαστέα ενέργεια. Το διεθνές δίκαιο δεν νομιμοποιεί παρόμοια ‘αντίποινα’ που κείνται εκτός διεθνούς νομιμότητας, όποιες και να είναι οι αιτιάσεις της ιρανικής κυβέρνησης», τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Η αξιωματική αντιπολίτευση υπογραμμίζει σε ανακοίνωση της ότι «η κυβέρνηση θα πρέπει κατ’ απόλυτη προτεραιότητα να εξασφαλίσει την ασφάλεια των Ελλήνων ναυτικών, κινητοποιώντας και τα ευρωπαϊκά όργανα προκειμένου να ασκηθούν πιέσεις στο Ιράν για απελευθέρωση των πλοίων.

Σημειώνει δε ότι «επειδή ο πλήρης σεβασμός του διεθνούς δικαίου πρέπει απαράβατα να αποτελεί τη βάση και τα όρια της εξωτερικής μας πολιτικής, οφείλει περαιτέρω να παράσχει αναλυτικές εξηγήσεις για το νομικό πλαίσιο της παρακράτησης του ρωσικού πλοίου και τη μεταφόρτωση του φορτίου του σε πλοία αμερικανικών συμφερόντων». Ειδικότερα, συνεχίζει ο ΣΥΡΙΖΑ:

«1. Να ενημερώσει για τη νομική βάση του αιτήματος δικαστικής συνδρομής εκ μέρους των ΗΠΑ. Υπενθυμίζεται ότι οι κυρώσεις που επέβαλαν οι τελευταίες στο Ιράν μετά την αποχώρηση τους από την διεθνή συμφωνία αποπυρηνικοποίησης δεν θεωρούνται νόμιμες από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ελλάδα. 2. Να διευκρινίσει με ποια νομική βάση παρέμεινε δεσμευμένο το πλοίο κατά το χρόνο μεταξύ της άρσης της αρχικής απόφασης κατάσχεσης του από την Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και την απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Χαλκίδας για την ικανοποίηση του αμερικανικού αιτήματος.

3. Να ενημερώσει για τους περιβαλλοντικούς κινδύνους που δημιουργούνται από την μετάγγιση πετρελαίου σε άλλα πλοία στην περιοχή της Καρύστου και ποια μέτρα έχουν ληφθεί για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος».

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τονίζει ότι «σε κάθε περίπτωση, η χώρα μας υπήρξε παραδοσιακά, δύναμη ήπιας ισχύος, συνομιλητής και έντιμος μεσολαβητής μεταξύ όλων των χωρών της Μέσης Ανατολής» και πως «η διπλωματία μας θα πρέπει να ανακτήσει τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της, μακράν της λογικής του ‘πιστού και δεδομένου’ και του προκεχωρημένου φυλακίου».

Φόρειν ‘Οφις: Η κατάσχεση των δύο ελληνικών πλοίων είναι απαράδεκτη

«Η κατάσχεση ελληνικών πλοίων από τους IRGC (Φρουρούς της Ισλαμικής Επανάστασης) είναι απαράδεκτη. Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει δεσμευτεί για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και την ασφάλεια της ναυτιλίας στα στενά του Ορμούζ». Αυτό απάντησε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ εκπρόσωπος του βρετανικού υπουργείου Εξωτερικών όταν του ζητήθηκε η θέση του Ηνωμένου Βασιλείου για την κατάληψη των δύο ελληνικών τάνκερ από τους Φρουρούς της Επανάστασης, το επίλεκτο σώμα των ιρανικών ενόπλων δυνάμεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Ιούλιο του 2019 και η Βρετανία αντιμετώπισε παρόμοια προβλήματα όταν τότε οι Φρουροί της Επανάστασης κατέλαβαν δύο βρετανικά πετρελαιοφόρα: το Stena Impero και το Mesdar. Το δεύτερο το άφησαν ελεύθερο σχεδόν άμεσα μετά από οδηγίες που πήραν από τις ιρανικές αρχές. Το Stena Impero όμως, αφού «ακολουθήθηκε η νόμιμη διαδικασία και ξεκίνησαν οι απαραίτητες έρευνες», σύμφωνα με τους Φρουρούς της Επανάστασης, κατασχέθηκε γιατί «δεν τηρούσε τους διεθνείς θαλάσσιους κανονισμούς».

Η Βρετανία όπως και άλλες δυτικές χώρες υποστήριζαν ότι η κατάσχεση του Stena Impero αποτελούσε αντίποινα για την κατάσχεση του ιρανικού υπερ-δεξαμενόπλοιου Grace 1 κοντά στο Γιβραλτάρ, 15 μέρες πριν. Οι Βρετανοί τότε κατηγόρησαν το Grace 1 ότι παραβίασε τις κυρώσεις της ΕΕ κατά της Συρίας.

Τελικά το Stena Impero απελευθερώθηκε δύο μήνες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2019.

Την εποχή εκείνη, για να αποφευχθούν παρόμοια περιστατικά, το βρετανικό υπουργείο Άμυνας αποφάσισε να στείλει πλοία του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας τα οποία συνόδευαν τα υπό βρετανική σημαία δεξαμενόπλοια κατά τη διέλευσή τους από τα Στενά του Ορμούζ.

του ανταποκριτή Ι.Καριπίδη

ΑΠΕ

 

Back to top button