Από την 1η Ιουλίου, τίθεται σε εφαρμογή η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους, η οποία, σε πρώτη φάση, αφορά περισσότερους από 120.000 εργαζόμενους στους δύο αυτούς κλάδους, με στόχο να επεκταθεί σταδιακά στο σύνολο των επιχειρήσεων και των εργαζομένων στη χώρα.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, πρόκειται για ένα εργαλείο που αποτελεί εγγύηση για τον σεβασμό του ωραρίου και των υπερωριών του εργαζομένου και, παράλληλα, στηρίζει τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων, αλλά και για μια εμβληματική μεταρρύθμιση που δίνει δύναμη στον εργαζόμενο.
Κι αυτό, καθώς, με την εφαρμογή της, το σύνολο των πληροφοριών για το ωράριο εργασίας θα δηλώνεται ηλεκτρονικά και θα είναι διαθέσιμο με το πάτημα ενός κουμπιού σε εργαζόμενους, εργοδότες και ελεγκτικές Αρχές.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το υπουργείο Εργασίας, με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας κατοχυρώνονται το ωράριο και οι αμοιβές των εργαζομένων, καθώς εισάγονται δύο νέες δικλείδες ασφαλείας. Συγκεκριμένα, η δήλωση έναρξης εργασίας, που θα κάνουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, θα μεταδίδεται αυτόματα στο Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» και ο ελεγκτής θα γνωρίζει, πριν από τον έλεγχο, πόσοι και ποιοι εργαζόμενοι πρέπει να βρίσκονται στον χώρο εργασίας.
Με αυτόν τον τρόπο, όπως επισημαίνει, η λειτουργία του ελεγκτικού έργου του υπουργείου Εργασίας, μέσω του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, που αναβαθμίζεται σε Ανεξάρτητη Αρχή, γίνεται αποτελεσματικότερη, αφού τα δεδομένα του Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» τίθενται στην υπηρεσία ελεγκτικών μηχανισμών, διασφαλίζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων και οι συνθήκες ισότιμου ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις, αποτρέπονται φαινόμενα υποδηλωμένης και αδήλωτης εργασίας και απλήρωτων υπερωριών, ενώ διασφαλίζονται τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος και η εφαρμογή της νομοθεσίας.
Σημειώνεται ότι η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας καλύπτει όλες τις μορφές απασχόλησης (π.χ. πλήρης, μερική, πρακτική άσκηση, μαθητεία, κ.λπ.), τα ωράρια εργασίας (σταθερό, μεταβαλλόμενο, βάρδιες, υπερωρίες), ενώ καταγράφει ηλεκτρονικά και όλες τις μορφές άδειας που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι.
Κ. Χατζηδάκης: Σταδιακή επέκταση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στο σύνολο των επιχειρήσεων
Παράλληλα, το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων διαβεβαιώνει ότι η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας θα επεκταθεί σταδιακά στο σύνολο των επιχειρήσεων και των εργαζομένων, χωρίς καμία εξαίρεση και, από την 1η Οκτωβρίου έως την 30ή Νοεμβρίου 2022, θα πραγματοποιηθεί απογραφική διαδικασία του ωραρίου απασχόλησης από το σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας. Το Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» θα αποτελέσει τη βάση για την επέκταση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας σταδιακά στο σύνολο των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως κλάδου δραστηριότητας και μεγέθους.
Μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δηλώνει:
«Προχωρούμε, από την 1η Ιουλίου, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, που είχαμε ανακοινώσει, στην πρώτη εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας σε όλες τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ που απασχολούν περισσότερους από 250 εργαζόμενους. Ήδη, οι ψηφιακές εφαρμογές, μέσω των οποίων υλοποιείται η Κάρτα, είναι διαθέσιμες σε επιχειρήσεις και εργαζόμενους».
Όπως υπογραμμίζει ο κ. Χατζηδάκης, με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας τελειώνουν τα 8ωρα που δηλώνονται ως 4ωρα και οι απλήρωτες υπερωρίες. «Είναι ένα σύγχρονο εργαλείο που εγγυάται τον σεβασμό του ωραρίου και των υπερωριών, προστατεύει τον υγιή ανταγωνισμό, διευκολύνει τους ελέγχους, κατοχυρώνει τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος» τονίζει ο υπουργός Εργασίας και προσθέτει ότι αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης η επέκταση του μέτρου στο σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη χώρα, ανεξαρτήτως μεγέθους και κλάδου δραστηριότητας. Όπως αναφέρει, το επόμενο βήμα θα γίνει στις εταιρείες security, στις ασφαλιστικές εταιρείες και στη βιομηχανία, ενώ το καλοκαίρι του 2023 θα έχει τεθεί σε εφαρμογή στους κλάδους του τουρισμού και της εστίασης.
Οδηγίες προς τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, οι νέες ψηφιακές εφαρμογές που υποστηρίζουν την υλοποίηση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας είναι διαθέσιμες στους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις, ενόψει της πρώτης εφαρμογής της Κάρτας από 1ης Ιουλίου για το σύνολο των τραπεζών της χώρας και τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους.
Όπως ανακοινώθηκε, πρόκειται για την εφαρμογή myErgani mobile app για τους εργαζόμενους, η οποία έχει αναβαθμιστεί, προκειμένου να υποστηρίζει τη λειτουργία της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας και την εφαρμογή Ergani CardScanner για τις επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν ήδη σύστημα ωρομέτρησης, η οποία «διαβάζει» κατά την έναρξη και τη λήξη της εργασίας τις Ψηφιακές Κάρτες των εργαζομένων και μεταδίδει αυτόματα σε πραγματικό χρόνο την πληροφορία στο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ». Ο μηχανισμός «ανάγνωσης» της Ψηφιακής Κάρτας είναι παρόμοιος με τη διαδικασία που ακολουθείτο για το «σκανάρισμα» των πιστοποιητικών εμβολιασμού ή νόσησης κατά την περίοδο της πανδημίας. Η εφαρμογή CardScanner έχει ήδη διατεθεί στις επιχειρήσεις για δοκιμαστική χρήση, ενώ την προσεχή Δευτέρα 27 Ιουνίου θα διατεθεί νέα έκδοση που θα συνδέεται στο παραγωγικό Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ».
Από την 1η Ιουλίου, λοιπόν, οι εργαζόμενοι στις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ (και σταδιακά το σύνολο των εργαζομένων στη χώρα), κατά την είσοδό τους στον χώρο εργασίας, θα «σκανάρουν» στο Ergani CardScanner, (δηλαδή την εφαρμογή που είναι διαθέσιμη για τις επιχειρήσεις), τον προσωπικό κωδικό QR code που εμφανίζει η εφαρμογή myErgani mobile app, προκειμένου να δηλώνουν τη έναρξη και τη λήξη της εργασίας. Έτσι, με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας θα καταγράφονται αυτόματα οι ώρες εργασίας και οι υπερωρίες των εργαζομένων.
Οι εργαζόμενοι θα μπορούν επιπλέον, μέσω της αναβαθμισμένης εφαρμογής myErgani mobile app, να βλέπουν στην κινητή τους συσκευή σε μορφή ημερολογίου το πρόγραμμα που προδηλώνει ο εργοδότης, καθώς και την πραγματική απασχόληση που παρείχαν.
Αναλυτικότερα, όπως έχει ήδη γνωστοποιήσει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, το νέο καθεστώς για τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις της πρώτης φάσης εφαρμογής (τράπεζες και σούπερ μάρκετ), το οποίο σταδιακά θα επεκταθεί στο σύνολο των εργαζομένων και των επιχειρήσεων της χώρας, περιλαμβάνει τα εξής:
Α. Εργαζόμενοι
Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να “κατεβάσουν” στο κινητό τους τηλέφωνο την εφαρμογή myErgani mobile app, η οποία είναι διαθέσιμη δωρεάν στις πλατφόρμες Google Play (https://play.google.com/store/apps/details?id=gr.gov.myergani) και App Store (https://apps.apple.com/us/app/myergani/id1624483175), μέσω των επίσημων λογαριασμών του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Η εφαρμογή παρέχει στους εργαζόμενους της πρώτης φάσης (τράπεζες και σούπερ μάρκετ) πρόσβαση στην ατομική Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας (σε μορφή QR Code), η οποία θα χρησιμοποιείται καθημερινά κατά την προσέλευση/αποχώρηση για την καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας. Συγκεκριμένα, κατά την έναρξη και τη λήξη της εργασίας, ο εργαζόμενος θα προβάλλει τον QR κωδικό προς ανάγνωση από την αντίστοιχη εφαρμογή Ergani CardScanner mobile app που διατίθεται στους εργοδότες (διαδικασία αντίστοιχη με αυτήν που ακολουθείτο για τον έλεγχο των πιστοποιητικών εμβολιασμού). Μετά την επιτυχή ανάγνωση της Κάρτας Εργασίας, δηλαδή του QR code, ο εργαζόμενος θα βλέπει στην οθόνη ένα μήνυμα επιβεβαίωσης με τα στοιχεία της δήλωσης Κάρτας Εργασίας που πρόκειται να υποβληθεί αυτόματα και σε πραγματικό χρόνο στο Π.Σ. “ΕΡΓΑΝΗ”.
Μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app, οι εργαζόμενοι θα βλέπουν επίσης (για κάθε εργοδότη ξεχωριστά, αν υπάρχουν περισσότεροι από ένας) σε μορφή ημερολογίου τον προγραμματισμό τού χρόνου εργασίας και τα πραγματικά δεδομένα απασχόλησης ανά ημέρα, με βάση τις πληροφορίες προσέλευσης/αποχώρησης που υποβάλλονται από τον μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας.
Το Ημερολόγιο Εργασίας, που περιλαμβάνει το Πρόγραμμα Εργασίας και την Πραγματική Απασχόληση, είναι επίσης άμεσα διαθέσιμο στον εργαζόμενο, εκτός από την ψηφιακή εφαρμογή και μέσα από τη διαδικτυακή πύλη για την ενημέρωση των εργαζομένων: https://myErgani.gov.gr.
Η εφαρμογή myErgani mobile app παρέχει πλήθος χρήσιμων πληροφοριών στο σύνολο των εργαζομένων και όχι μόνο σε όσους εργάζονται στις επιχειρήσεις που υιοθετούν την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας. Μέσω της εφαρμογής, ο εργαζόμενος, αφού ταυτοποιηθεί με χρήση των κωδικών του taxisnet, αποκτά πρόσβαση στην καρτέλα χρήστη, όπου είναι καταγεγραμμένα τα στοιχεία του ιδίου και του εργοδότη ή των εργοδοτών στους οποίους απασχολείται. Οι εργοδότες είναι ομαδοποιημένοι σε δύο κατηγορίες: ενεργός και παλαιότερος. Είτε απασχολείται σε έναν είτε σε περισσότερους εργοδότες ταυτόχρονα, η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης της εκάστοτε εργασιακής σχέσης και των βασικών της χαρακτηριστικών, όπως οι εβδομαδιαίες ώρες απασχόλησης. Επιλέγοντας κάποιον από τους εργοδότες, προβάλλονται αναλυτικά στοιχεία του εργοδότη και της σχέσης εργασίας.
Παράλληλα, ο εργαζόμενος μπορεί να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τις αλλαγές που πραγματοποιούνται στο Π.Σ. “ΕΡΓΑΝΗ” και τον αφορούν, μέσω προωθητικών ειδοποιήσεων (push notifications). Με στόχο τη διαφάνεια και την ολοκληρωμένη ενημέρωση του εργαζομένου, η εφαρμογή παρέχει πρόσβαση σε όλες τις δηλώσεις που υποβάλλονται από τον εργοδότη στο Π.Σ. “ΕΡΓΑΝΗ” (π.χ. έναρξη/λήξη απασχόλησης, μεταβολές/υπερωρίες/υπερεργασία, άδειες, κ.ά.). Το ίδιο συμβαίνει και για τις πληρωμές από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στο πλαίσιο των διαφόρων δράσεων οικονομικής ενίσχυσης πληγέντων, ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κ.ά.. Επίσης, υπάρχει και ειδική ενότητα για την προβολή σημαντικών ανακοινώσεων από τους διαχειριστές του Π.Σ. “ΕΡΓΑΝΗ” ή το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Τέλος, επισημαίνεται ότι οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων που εντάσσονται στον μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας, σε κάθε φάση εφαρμογής, έχουν τη δυνατότητα να προβάλλουν, καθώς και να εκτυπώσουν την ατομική Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας (QR Code).
Β. Επιχειρήσεις
Με την έναρξη της πρώτης φάσης εφαρμογής της Κάρτας Εργασίας από 1/7/2022, οι επιχειρήσεις της πρώτης φάσης εφαρμογής έχουν την υποχρέωση να κοινοποιούν στο Π.Σ. “ΕΡΓΑΝΗ” -καθημερινά και άμεσα- σε πραγματικό χρόνο, τα στοιχεία του πραγματικού χρόνου εργασίας (γεγονότα έναρξης και λήξης της εργασίας) για κάθε εργαζόμενο που εργάζεται με φυσική παρουσία την εκάστοτε ημέρα στον χώρο της επιχείρησης.
Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν τη δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης του συστήματος ωρομέτρησης, εφόσον διαθέτουν τέτοιο, με τον νέο μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας στο Π.Σ. “ΕΡΓΑΝΗ”, ενώ, αν αυτό δεν είναι εφικτό, το υπουργείο Εργασίας διαθέτει την εφαρμογή Ergani CardScanner.
Η εφαρμογή Ergani CardScanner υποστηρίζει φορητές συσκευές (smartphone και tablet) με λειτουργικό σύστημα Android OS ή iOS. Είναι απαραίτητη η χρήση συσκευής με κάμερα και η απρόσκοπτη σύνδεση στο διαδίκτυο, μέσω WiFi ή/και 4G δικτύου κινητής τηλεφωνίας, για την άμεση υποβολή των γεγονότων προσέλευσης/αποχώρησης του εργαζομένου. Προτείνεται η δυνατότητα χρήσης και των δύο δικτύων (WiFi και 4G), ώστε να διασφαλίζεται η εμπρόθεσμη υποβολή της δήλωσης σε περίπτωση τεχνικής βλάβης στο δίκτυο.
Οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τη διαδικασία ταυτοποίησης με τους κωδικούς OΠΣ ΙΚΑ/ΕΦΚΑ της επιχείρησης ή με κωδικούς Παραρτήματος που έχουν δημιουργήσει στο Π.Σ. “ΕΡΓΑΝΗ” ειδικά για τον μηχανισμό υποβολής δηλώσεων Κάρτας Εργασίας. Οι εργοδότες έχουν πρόσβαση στις δηλώσεις Κάρτας Εργασίας που υποβάλλονται αυτόματα από την εφαρμογή CardScanner για κάθε ανάγνωση Ψηφιακής Κάρτας εργαζομένου, καθώς τα δεδομένα αποθηκεύονται και είναι διαθέσιμα στον εργοδότη, μέσω της διαδικτυακής πύλης του Π.Σ. “ΕΡΓΑΝΗ” (eservices.yeka.gr)».
Γ.Μπ.