Ελλάδα

«Η Ελλάδα από τη χούντα στην κρίση. Η κουλτούρα της Μεταπολίτευσης»- Βιβλίο του Δημήτρη Τζιόβα

Βιβλίο: Η Ελλάδα από τη χούντα στην κρίση - Η κουλτούρα της ΜεταπολίτευσηςΤα τελευταία χρόνια έχει συγκεντρωθεί ένας μεγάλος αριθμός μελετών για την εποχή της Μεταπολίτευσης.

Η περίοδος από το 1974 μέχρι και σήμερα (αν και υπάρχουν πλήθος διαφωνίες για το πότε ακριβώς ολοκληρώνεται η Μεταπολίτευση, αν έχει όντως ολοκληρωθεί) έχει μπει σε πολιτικό, οικονομικό, ιστορικό και κοινωνιολογικό (ακόμα και λογοτεχνικό) μεγεθυντικό φακό, αλλά οι αναφορές στην πολιτισμική διάσταση της Τρίτης Ελληνικής Δημοκρατίας (όπως κάποιοι ονομάζουν τις μεταπολιτευτικές δεκαετίες) παραμένουν από λίγες ώς ελάχιστες.

Το κενό αυτό έρχεται να καλύψει το πολυσέλιδο έργο του Δημήτρη Τζιόβα “Η Ελλάδα από τη χούντα στην κρίση. Η κουλτούρα της Μεταπολίτευσης”, που κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό σε μετάφραση Ζωής Μπέλλα-Αρμάου και Γιάννη Στάμου από τις εκδόσεις Gutenberg (το βιβλίο βγήκε στα αγγλικά πέρσι, Bloomsbury Publishing, 2021).

Στα θέματα της μετανάστευσης και συνακόλουθα της ετερότητας, που απασχολούν εν εκτάσει άλλο τμήμα της μελέτης του, ο Τζιόβας υπογραμμίζει πως από το συγκεντρωτικό και ομογενοποιητικό κράτος οδεύουμε σιγά-σιγά προς την αποδοχή του άλλου τόσο σε ιδεολογικό όσο και σε νομοθετικό επίπεδο. Και οι ίδιοι οι ιστορικοί, ωστόσο, που παρακολουθούν, εκτός των άλλων, τα φαινόμενα της καθημερινής ζωής και συμβίωσης, θα επικεντρωθούν διαδοχικά από την ιδέα της αντικειμενικής ιστορίας στην παραδοχή της υποκειμενικότητας και στον μεταμοντερνισμό, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα το πολιτικό στοιχείο.

Ως προς τη γλώσσα, ένα επίσης κρίσιμο θέμα της Μεταπολίτευσης, η καθιέρωση της δημοτικής έβαλε τέλος σε μια πολυετή και άκρως εριστική διαμάχη, η καθαρεύουσα, εντούτοις, άφησε το λόγιο στίγμα της στην κοινή νεοελληνική, χωρίς πάντως να καταπραΰνει τους φόβους της παρακμής, της λεξιπενίας και του εκλατινισμού, σε συνδυασμό με τις παρατεταμένες συγκρούσεις για τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στο σχολείο. Στη λογοτεχνία πάλι, η ποίηση δίνει μεταπολιτευτικά τη θέση της στην πεζογραφία και στην αυξημένη εκδοτική παραγωγή, με το μυθιστόρημα να στρέφεται προς το ατομικό και προς τη μεταμοντέρνα έννοια της ασύστατης πραγματικότητας, της μερικής αλήθειας και της αποσπασματικής ιστορίας, διερευνώντας τις πιο διαφορετικές εκδοχές και όψεις του κοινωνικού περίγυρου.

Και για να προχωρήσουμε και σε περαιτέρω διαστάσεις της κουλτούρας και του πολιτισμού, στην τηλεοπτική σφαίρα έγινε η μετάβαση από το κρατικό μονοπώλιο στην ιδιωτική πολυτυπία, αλλά με πολλαπλές πολιτικές, οικονομικές και κομματικές εμπλοκές. Και στο σινεμά, όμως, αφήσαμε τον εμπορικό παλαιό ελληνικό κινηματογράφο για να πάμε στον νέο κινηματογράφο του Θόδωρου Αγγελόπουλου με την έμφαση στην πολιτική και στην Ιστορία και με τα υποβλητικά και μελαγχολικά τοπία, και για να βρεθούμε κατόπιν στους κλειστούς οικογενειακούς χώρους του Γιώργου Λάνθιμου.

Ως προς τη νεανική, την έμφυλη και τη σεξουαλική κουλτούρα της Μεταπολίτευσης, φοιτητές και κινήματα νεολαίας εγκατέλειψαν μετά το 1974 την κομματική εξάρτηση υπέρ της ανεξιθρησκείας και της αυτοοργάνωσης ενώ τα ανάλογα ίσχυσαν για τα θέματα του γυναικείου φύλου, με τα δικαιώματα να πολλαπλασιάζονται, αλλά με την αυτονομία των γυναικείων οργανώσεων να παραμένει σε υστέρηση, ενώ αυξημένη μοιάζει πια και η ορατότητα των ομοφυλοφιλικών αιτημάτων. Ο Τζιόβας κάνει λόγο και για το πώς φτάσαμε από τη λατρεία και τις φανταστικές προβολές της αρχαίας Ελλάδας στην ιστορική της ανακάλυψη, καθώς και στον μύθο ή τον εξωτισμό, που επιστημονικοί κλάδοι όπως οι μετααποικιακές σπουδές θα θεωρήσουν από το 1980 και εφεξής δείγμα υποτέλειας και μείωσης της εθνικής ανεξαρτησίας.

Οι πόλεμοι και οι περιπέτειες της ελληνικής κουλτούρας συνεχίζονται. Παρόλα αυτά, το βιβλίο του Τζιόβα συνιστά μια ολοκληρωμένη και ψύχραιμη προσέγγιση, που βασίζεται στην προσεκτική, εις βάθος ανάλυση, φιλοτεχνώντας εκ παραλλήλου μια ανάγλυφη και γεμάτη γόνιμες αντιθέσεις εικόνα για την Ελλάδα της τελευταίας πεντηκονταετίας. Εικόνα πολυμερής και πολύμορφη, παραδοσιακή και νεωτερική, ανοιχτή προς τον κόσμο (Δύση και Ανατολή), αλλά και προς κάθε πολιτισμική εξέλιξη στην εγχώρια και τη διεθνή σκηνή.

ΑΠΕ

Back to top button