Καστοριά

Ζήσης Τζηκαλάγιας: “Θέλουμε τα νοσοκομεία μας να έχουν ευχαριστημένους γιατρούς και οι πολίτες να βρίσκουν αξιοπρεπώς την υγεία τους”

Ομιλία Ζήση Τζηκαλάγια στο νομοσχέδιο για τα νοσοκομεία

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΗ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Δ΄

ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ

Τον λόγο έχει ο Εισηγητής της Πλειοψηφίας, κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας.

ΖΗΣΗΣ ΤΖΗΚΑΛΑΓΙΑΣ (Εισηγητής της Πλειοψηφίας):Κύριε Πρόεδρε,κυρία Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, καταρχάς, χρόνια πολλά, στον κύριο Εισηγητή της Μειοψηφίας, τον Ανδρέα και σε κάθε εορτάζοντα σήμερα.

Στην τέταρτη συνεδρίασή μας θα ξεκινήσω από εκεί που άφησα την ομιλία μου στην προηγούμενη, όπου δεν εξάντλησα τα άρθρα. Κι αυτό γιατί δεν ήθελα να ξεπεράσω τον χρόνο που είχαμε. Σήμερα, κύριε Πρόεδρε, ίσως χρειαστώ λίγο την ανοχή από τον χρόνο που δικαιούμαστε.

Θέλω να ξεκινήσω, λοιπόν, από το άρθρο 22 που μιλάει για τα Τ.Ε.Π.. Είναι πάρα πολύ σημαντικό. Η Κυβέρνησή μας δίνει μεγάλη σημασία στην επειγοντολογία. Μπορεί να μιλάμε ότι θα γίνουν Τμήματα Τ.Ε.Π. στα νοσοκομεία που έχουν πάνω από 300 κλίνες, αλλά λέει ξεκάθαρα το νομοσχέδιο και είναι πρόθεσή μας, κάθε νοσοκομείο που αιτιολογημένα, με το διοικητή του και με την έγκριση της Υγειονομικής Περιφέρειας ζητάει και τεκμηριώνει ότι στο νομό που ανήκει αυτό το νοσοκομείο θέλει να κάνει Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών, θα το κάνει. Ούτως η άλλως σχεδόν σε όλα τα νοσοκομεία λειτουργούν Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών.

Στο άρθρο 23. Μιλάμε για τον τρόπο πλήρωσης των θέσεων Μονάδων Εντατικής Θεραπείας. Μεγάλη βαρύτητα της εντατικολογίας από τις ειδικότητες που προβλέπονται. Εξυπακούεται ότι όλες τις θέσεις τις διεκδικούν μόνο εξειδικευμένοι στην εντατικολογία πλην των θέσεων Επιμελητού Β, όπου και εκεί εννοείται ότι προτάσσεται ο έχοντας τον τίτλο της εξειδίκευσης.

Τα άρθρα 25 έως 27 αφορούν το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας, την Διοικούσα Επιτροπή, την επταμελή που κάνουμε, τις Επιτροπές Ελέγχου Ποιότητας Υπηρεσιών Υγείας, Εκπαίδευσης και Έρευνας.

Το μέρος 7ον (Ζ΄) κυρίως αναφέρεται στους νοσηλευτές, αυτή τη μεγάλη κατηγορία και πολύτιμη, των νοσηλευτικών μας ιδρυμάτων. Προβλέπεται ότι όλοι οι νοσηλευτές, οι κάτοχοι τριτοβάθμιου πτυχίου δικαιούνται να αποκτήσουν μία νοσηλευτική ειδικότητα.Προβλέπουμε τη διαδικασία, με την οποία γίνεται αυτό. Τα επαγγελματικά δικαιώματα, όπως και το καθηκοντολόγιο για τα Δημόσια Ι.Ε.Κ., αυτά που ανήκουν στο Υπουργείο Υγείας, θα υπάγονται, θα είναι παραρτήματα του νοσοκομείου της περιοχής.

Έρχομαι στα άρθρα 38 και 39 που τα θεωρούμε ότι είναι μια μεγάλη τομή που αφορούν την «Προαγωγή του φυσικού τοκετού» και τις «Μαίες στο σπίτι».

Τεράστιο δημογραφικό πρόβλημα αντιμετωπίζει η χώρα μας.Το είδαμε και μέσα στην επιδημία του κορονοϊού ότι οι γυναίκες φοβούμενες απέφευγαν να τεκνοποιούν ή να παρακολουθούνται ακόμη και από τις μαιευτικές και γυναικολογικές κλινικές των νοσοκομείων. Αυτά τα Τμήματα Φυσικού Τοκετού θα είναι παραρτήματα των γυναικολογικών μαιευτικών κλινικών και από την άλλη μεριά λέγοντας «μαίες στο σπίτι» σημαίνει ότι η γυναίκα πρέπει να έχει τη φροντίδα που της αξίζεισαν επίτοκος, σαν λεχωϊδα, τη βοήθεια που χρειάζεται για να ενθαρρυνθεί να θηλάσει. Απλώς να τονίσω ότι εξυπακούεται ότι οι μαίες είναι μια ιδιαίτερη επιστημονική επαγγελματική κατηγορία, δεν συνταυτίζεται με τους νοσηλευτές και πρέπει να έχουν τα δικαιώματά τους στα όργανα που παίρνουν τις αποφάσεις.

Στο άρθρο 40 με τις διακομιδές, αναγνωρίζουμε ότι εδώ και χρόνια, μετά το 2014, υπάρχουν προβλήματα στις διακομιδές των ασθενών που αποκαταστάθηκε η υγεία τους και πρέπει να επιστρέψουν στα σπίτια τους και είναι αδύνατο, ένα νοσοκομείο που έκανε αυτό που έπρεπε,που νοσήλευσε, δηλαδή, έναν ασθενή για 4, 5, 10 ημέρες, μετά να κάνει 1 έως 3ημέρες για να τον πάει στο σπίτι του.Γι’ αυτό και σαφώς είναι σωστό να δώσουμε το δικαίωμα στις διοικήσεις των νοσοκομείων να κάνουν συμβάσεις εκεί που απαιτείται,με νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που έχουν άδεια λειτουργίας ασθενοφόρων.

Στο άρθρο 42, λέμε ότι αυτά που μέχρι τώρα ήταν κλινικές και έχουν πάνω από 200 κλίνες και έχουν παθολογικό τομέα, χειρουργικό τομέα και Μονάδα Εντατικής Θεραπείας,μπορούν να έχουν τον τίτλο του ιδιωτικού νοσοκομείου.Είναι νοσοκομεία.

Το άρθρο 44 μιλάει για την παράταση ισχύος της άδειας ίδρυσης ιδιωτικών κλινικών και το άρθρο 45 για την παράταση της αίτησης επαναλειτουργίας. Αυτά τα δύο μέχρι τον 12/2023, ενώ το 45 μιλάει για το ότι η προσωρινή διακοπή της λειτουργίας των κλινικών πάει μέχρι τα 6 έτη.

Τα άρθρα 48 και 49 αφορούν τους φυσικοθεραπευτές. Είναι επιτέλους αναγκαίο να υπάρχει Ηλεκτρονικό Μητρώο Φυσικοθεραπευτών και από αυτό το Μητρώο οι άδειες των λειτουργούντωνφυσικοθεραπευτών να ανανεώνονται κάθε έτος.

Τα άρθρα 50 έως 53 αφορούν τα φαρμακεία και διαπίστωσα από τη συζήτηση και με τους φορείς ότι οι φαρμακοποιοί είναι ικανοποιημένοι όλοι από τις ρυθμίσεις που κάνουμε.Στη σειρά προτίμησης αιτήσεων προηγούνται οι νέοι φαρμακοποιοί από τους συνταξιούχους και παντού, είτε στα φαρμακεία ειδικού τύπου είτε στις φαρμακαποθήκες, μιλάμε για φαρμακοποιούς που έχουν τον τίτλο του πτυχίου, που είναι επιστήμονες φαρμακοποιοί.Όλα αυτά θα διευκολύνουν πολλές διαδικασίες στην καλύτερη πρόσβαση του πολίτη στο φάρμακο. Για τις φαρμακαποθήκες, επίσης,η ρύθμιση για τις 6ημέρες λειτουργίας πλην Κυριακής είναι σωστή, είναι για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού και όλα αυτά συμβάλλουν στο να μειώνονται και οι τιμές.

Κλείνοντας, όσον αφορά γενικώς τα περί των άρθρων,το μέρος Δ’ με το μισθολόγιο των γιατρών, με τις μισθολογικές ρυθμίσεις όπως λέει η τρίτη έκφραση στο εισαγωγικό τίτλο του νομοσχεδίου, θέλω να πω ότι το Υπουργείο Υγείας, με αυτό το νομοσχέδιο, προβαίνει σε ικανοποιητική αύξηση των αποδοχών των γιατρών του Εθνικού Συστήματος Υγείας.

Για τα δημοσιονομικά δεδομένα της χώρας είναι ικανοποιητικές οι αυξήσεις με τις ιδιαιτερότητες όσον αφορά του επιδόματος που πολύ σωστά το ονομάζουμε «νοσοκομειακής εργασίας και ιδιαίτερων συνθηκών άσκησης ιατρικού έργου» είναι περισσότερο από 50% στους γιατρούς που δουλεύουν σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας. Είναι εφάπαξ ποσά ανάλογα το βαθμό για τους γιατρούς στα ΤΕΠ και για τους αναισθησιολόγους.

Βεβαίως και έχουμε το θάρρος σαν παράταξη και συνάδει αυτό με τη φιλελεύθερη ιδεολογία μας, αρκεί βέβαια όλοι οι γιατροί από φοιτητές ακόμη να γνωρίζουν ότι δε μπορεί – επειδή άκουσα την αντιπολίτευση – να είναι ίδιο το μισθολόγιο με τους γιατρούς που είναι δημοσίας υγείας ή που είναι ειδικοτήτων βιοπαθολογίας ή γενικής ιατρικής σε άλλες δομές, είτε των περιφερειών, είτε σε προαναχωρησιακά κέντρα, είτε στα κέντρα φύλαξης και προώθησης μεταναστών, είτε στα κέντρα υποστήριξης. Είναι διαφορετικά τα μισθολόγια.

Σε όλα αυτά τα άρθρα προβλέπονται αναλυτικά για τους ειδικευόμενους, για τους αγροτικούς γιατρούς και όλα είναι στη σωστή κατεύθυνση και νομίζω ότι η πλειοψηφία των συναδέλφων ιατρών θα είναι ικανοποιημένοι.

Έρχομαι τώρα στην φιλοσοφία του νομοσχεδίου. Διαβάζοντας τα σχόλια στη διαβούλευση εξέλαβα ότι η πλειοψηφία των πολιτών ή αν θέλετε και των επαγγελματιών είναι ικανοποιημένη σε γενικές γραμμές από τις ρυθμίσεις που φέρνει το νομοσχέδιο. Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας άκουσαν με προσοχή τις παρατηρήσεις. Να πούμε από την αρχή ότι η υγεία είναι δημόσιο αγαθό και θεωρούμε ότι ισότιμα αυτό το δημόσιο αγαθό της υγείας το υπηρετεί και ο κρατικός τομέας της υγείας και ο ιδιωτικός τομέας της υγείας.

Εμείς, θέλουμε τα νοσοκομεία μας να έχουν γιατρούς, αρκετούς γιατρούς, καλούς γιατρούς και από την άλλη μεριά, να είναι ευχαριστημένοι οι γιατροί και οι πολίτες να βρίσκουν αξιοπρεπώς την υγεία τους.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 37 χρόνια λειτουργεί το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Είναι αυτά τα χρόνια πλήρους και αποκλειστικής. Έχει λύσει όλα τα προβλήματα; Έχουν όλοι οι πολίτες ισότιμη πρόσβαση, γρήγορη σε δωρεάν περίθαλψη στα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας; Σαφώς και όχι. Γι’ αυτό και έγινε το βήμα πριν από χρόνια με τα απογευματινά ιατρεία και απέδωσε. Γι’ αυτό και κάναμε το βήμα με τα απογευματινά χειρουργεία. Δεν ξεκίνησε αυτούς τους μήνες,αλλά θα είναι το πρώτο που θα ξεκινήσει από αυτά που νομοθετούμε σήμερα.

Μάλιστα, είδα ότι ενώ το νομοσχέδιο λέει ξεκάθαρα ότι ο γιατρός είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και μάλιστα, ενώ στο σχέδιο που κατατέθηκε στη διαβούλευση έλεγε ότι η άσκηση ιδιωτικού έργου είναι πειθαρχικό παράπτωμα, γιατί αποτελεί αναξιοπρεπή συμπεριφορά, η κυρία Υπουργός και πολύ καλά έκανε, προσέθεσε σε αυτό που ήρθε στις Επιτροπές για να τονίσει το ενδιαφέρον και ότι τα νοσοκομεία σαφώς και διατηρούν τον χαρακτήρα του πλήρους και αποκλειστικού, ανάξια και ανάρμοστη συμπεριφορά.Στο αναξιοπρέπειας προστίθεται το ανάξια και ανάρμοστη, γιατί η εξαίρεση θα είναι η άσκηση ιδιωτικού έργου.

Θα διασφαλίζεται πρώτα ότι ο πολίτης θα έχει αξιοπρεπή, αξία και αρμόζουσα αντιμετώπιση δωρεάν στο σύστημα υγείας. Θέλουμε ο πολίτης να μπορεί να βρίσκει δωρεάν περίθαλψη, αυτός που δε μπορεί να πληρώσει και να πω κάτι σε αυτό και αυτός που δε θα θέλει να πληρώσει. Που κάποιοι από την αντιπολίτευση κάνουν σπέκουλα πάνω σε αυτό. Είπαν, λέει, ο Εισηγητής «τσιγγούνηδες», δηλαδή, ο πολίτης έχει δικαίωμα να ζητά, να διεκδικεί δωρεάν ποιοτική περίθαλψη, είτε δε μπορεί να πληρώσει, είτε μπορεί να πληρώσει, αλλά εφόσον είναι ασφαλισμένος θέλει και επιθυμεί και καλά κάνει να έχει δωρεάν περίθαλψη. Αυτό εννοούσα  και ας αφήσουμε κατά μέρος τη σπέκουλα.

Από εκεί και πέρα όπως απέδωσε πολύ καλά το απογευματινό ιατρείο και συνέβαλε σε μια μερίδα κόσμου να εξυπηρετείται, να ελαφρύνουν οι λίστες οι ουρές στο πρωινό πρόγραμμα, έτσι θα βοηθήσει και το απογευματινό ιατρείο και το απογευματινό χειρουργείο. Αυτό θα λειτουργήσει υγιώς ανταγωνιστικά με τον ιδιωτικό τομέα. Εμείς πιστεύουμε στην ελευθερία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στην επιλογή του πολίτη. Ο πολίτης έχει δικαίωμα, να διαλέγει και το νοσοκομείο όπου θα νοσηλευτεί και τον γιατρό που θα τον θα τον νοσηλεύσει.

Αυτά τα περιθώρια πρέπει, να εξαντλούμε με την πολιτική μας και έτσι, θεωρούμε ότι, και οι τιμές στην αγορά θα είναι χαμηλότερες. Έτσι στο τέλος θέλουμε να έχουμε ένα σύστημα υγείας, όσο γίνεται οι πολίτες αν είναι δυνατόν να είναι όλοι ευχαριστημένοι και οι λειτουργοί της υγείας το ίδιο.

Δηλαδή να το ξαναπώ, αυτός που θέλει να αναζητήσει δωρεάν περίθαλψη είτε γιατί δεν μπορεί ούτε τα ελάχιστα να δώσει είτε γιατί θα μπορούσε θεωρητικά, αλλά δεν θέλει και καλά κάνει να πληρώσει. Να εξυπηρετείται γρήγορα και σωστά. Μια μερίδα πολιτών θα εξυπηρετούνται το απόγευμα στα ιατρεία και τα χειρουργεία  και οι άλλοι θα εξυπηρετούνται στον ιδιωτικό τομέα. Θα μπουν και ασφαλιστικές εταιρείες με ανταγωνιστικές τιμές και όχι να πουλάει ο άλλος την αγελάδα του κ. Ξανθέ  ή το χωράφι του, για να εξυπηρετηθεί στον ιδιωτικό τομέα από λειτουργούς του ιδιωτικού τομέα και ίσως και κάποιους του Δημόσιου τομέα.

Αυτή η παράταξη εμπιστεύεται τους γιατρούς και πιστεύουμε ότι,  η μεγάλη πλειοψηφία των γιατρών, είναι ηθικοί  έντιμοι και εργατικοί είτε είναι στον Δημόσιο τομέα είτε είναι στον ιδιωτικό τομέα. Εμείς θα βάλουμε τους κανόνες, θεσπίζουμε κανόνες ελέγχου, για να βγει ένας στον ιδιωτικό τομέα, θα πρέπει,  να δουλέψει και στο πρωινό ωράριο και στην ολοήμερη λειτουργία, οκτώ μέρες τουλάχιστον το μήνα.

Ακόμη και αυτοί που νομίμως απαλλάσσονται όπως λέει το νομοσχέδιο και πολύ καλά από τις εφημερίες. Θα κάνουν 8 μέρες στην ολοήμερη λειτουργία και τότε θα έχουν το δικαίωμα να κάνουν μία οι δύο απαλλαγή. Δεν είπαμε σε κανέναν να το κάνει υποχρεωτικά. Σεβόμαστε απόλυτα τους συναδέλφους γιατρούς, που τιμούν τον όρκο του Ιπποκράτη που είναι πλήρους και αποκλειστικής. Δεν θέλουν να κάνουν ούτε απογευματινό ιατρείο ούτε, να βγουν έξω τους τιμάμε, θα τους ανταμείψουμε  με, όσο μπορούμε καλύτερα.

Από την άλλη μεριά όμως θέλουμε κίνητρα, σε κάποιους  που θα φύγουν. Αν δεν δώσουμε τη δυνατότητα, νόμιμα και ελεγχόμενα, να αυξήσουν το εισόδημά τους ή σε κάποιες περιοχές της χώρας, που δίνω πάθουν οι πολίτες, σε νησιωτικές και ορεινές περιοχές. Να δώσουμε τη δυνατότητα σε γιατρούς από την ελεύθερη αγορά. Γιατί στην Καστοριά ησε οποιοδήποτε άλλο νομό στοΡέθυμνο, να υπάρχουν δύο παιδίατροι στο νοσοκομείο και 12 έξω; Είναι δυνατόν  δύο γιατροί μιας ειδικότητας, να αντέξουν μια ζωή να κάνουν 15 εφημερίες το μήνα; Γιατί, να μην έρθουν ένας, δυο από έξω, να τους ξεκουράσουν, να τους βοηθήσουν και να παρέχουν καλύτερη περίθαλψη.Γι’ αυτό και έλεγχος θα είναι αυστηρός.

Οι ποινές σε όποιον δεν τηρεί τον κώδικα θα είναι 6 μήνες αποκλεισμός στην αρχή του δικαιώματος του να βγει έξω. 2 έτη στη συνέχεια διά παντός εάν γίνει τρίτη φορά. Αυτά λοιπόν κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Σας ευχαριστώ.

Back to top button