Αποκριά, ή Αποκρίγιωμα (στην Κρητική διάλεκτο), σημαίνει το σταμάτημα της κρεοφαγίας, όπως και το λατινικό καρναβάλι σημαίνει το ίδιο ακριβώς, Carnem levare (κρέας αποκλείω). Στον ορεινό Ρούβα στους νοτιοανατολικούς πρόποδες του Ψηλορείτη, κάποια στοιχεία από τη λατρεία των αρχαίων Ελλήνων προς τον θεό Διόνυσο, ντυμένων με τραγόμορφες μεταμφιέσεις και κουδούνια και κυρίαρχο στοιχείο της διονυσιακής λατρείας, τον άναρχο χορό και το κρασί, διατηρούνται μέχρι και σήμερα.
Με το πέρασμα των αιώνων, ωστόσο, έχουν δεχθεί εμβόλιμα στοιχεία από τους κατά καιρούς κατακτητές και από τον Χριστιανισμό, ενώ στην ορθόδοξη χριστιανική παράδοση, ενσωματώθηκαν και διατηρήθηκαν, κατά την δεύτερη και τρίτη εβδομάδα του Τριωδίου, μέχρι και την έναρξη της Μεγάλης Σαρακοστής. Κάπως έτσι μέχρι και στις μέρες μας, στη Γέργερη του ορεινού Ρούβα, την Καθαρά Δευτέρα, βρίσκονται στο επίκεντρο των εορτασμών οι αποκαλούμενοι «Αρκουδιάρηδες».
Σύμφωνα με τον υπεύθυνο Επικοινωνίας του Συλλόγου Βαρελοφρόνων Πολιτισμού και Ανάπτυξης Γέργερης Κώστα Χατζημηνά, το κάλεσμα κάθε χρόνο άλλα και φέτος την Καθαρά Δευτέρα, είναι ανοιχτό προς όλους, με κύριο δρώμενο στον κεντρικό δρόμο της Γέργερης τους «Αρκουδιάριδες», που χορεύουν «έξαλλοι» υπό την υπόκρουση της «αρκουδίστικης» μουσικής καθώς γύρω τους αντιλαλεί του Ψηλορείτη η ηχώ.
«Πρόκειται για ένα έθιμο που χαρακτηρίζει το αποκριάτικο ξεφάντωμα στον ορεινό Ρούβα. Οι αρκουδιάρηδες βγαίνουν στο δρόμους δημιουργώντας πανδαιμόνιο με τους ήχους των κουδουνιών και χορεύοντας στο δικό τους ξέφρενο ρυθμό. Οι χορευτές είναι τραγόμορφοι κουδουνοφόροι, οι οποίοι είναι δεμένοι με σχοινιά μεταξύ τους και ο επικεφαλής της ομάδας προσπαθεί να τους οδηγήσει» ανέφερε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Χατζημηνάς, που κατέληξε με μια μαντινάδα: «Για μια φορά στη Γέργερη τις αποκρές να ζήσεις, το κέφι, την παράδοση εδώ θα συναντήσεις».
ΑΠΕ