Ελλάδα

ΚΚΕ: Τροπολογία για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος από τους εποχικούς εργαζόμενους

Δυο τροπολογίες – προσθήκες σχετικές με τις επερχόμενες εκλογές κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ την Παρασκευή στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών: «Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού – Διατάξεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς – Διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα – Λοιπές ρυθμίσεις του υπουργείου Εσωτερικών και άλλες επείγουσες διατάξεις».

Τροποποίηση της εκλογικής νομοθεσίας

Η πρώτη τροπολογία αφορά την τροποποίηση της εκλογικής νομοθεσίας αναφορικά α) με τη μη ανακήρυξη υποψηφίων με συνέπεια την αδυναμία συγκρότησης ψηφοδελτίου σε μία ή περισσότερες εκλογικές περιφέρειες β) με τον προσαυξημένο αριθμό υποψηφίων και γ) με τους σταυρούς προτίμησης.

Στην αιτιολογική έκθεση σημειώνεται:

«Α.Ο εκλογικός νόμος (άρθρο 34 παρ. 1) προβλέπει ότι με τη λήξη της προθεσμίας των επτά (7) ημερών από την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, εντός της οποίας κάθε κόμμα, συνασπισμός συνεργαζόμενων κομμάτων και συνδυασμός ανεξάρτητων υποψηφίων καταρτίζει και υποβάλλει τους συνδυασμούς του στον Αρειο Πάγο, καταργείται η δυνατότητα δήλωσης νέων υποψηφιοτήτων ή μεταβολής κατατεθεισών.

 

Με την παρ. 11 του ίδιου άρθρου 34 του ΠΔ 26/2012, παρέχεται μόνο η δυνατότητα, όταν ένας από τους υποψηφίους συνδυασμού κόμματος κ.λπ. πεθάνει μετά τη δήλωση για ανακήρυξη του συνδυασμού, το κόμμα κ.λπ. να προτείνουν άλλο υποψήφιο, με μια συγκεκριμένη διαδικασία.

Στην παρ. 10 του ίδιου άρθρου 34 του ΠΔ 26/2012 προβλέπεται για την ανακήρυξη των εκλογικών συνδυασμών αυτοτελών κομμάτων κ.λπ., ο αριθμός των υποψηφίων βουλευτών από κάθε φύλο να ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον ίσο με το 40% του συνολικού αριθμού των υποψηφίων τους και, μάλιστα, κατ’ αυστηροποίηση παλαιότερης ρύθμισης, ανά εκλογική περιφέρεια, εξαιρουμένων των υποψήφιων βουλευτών για το ψηφοδέλτιο Επικρατείας και επιπλέον ότι ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων των εκλογικών συνδυασμών των αυτοτελών κομμάτων κ.λπ. (εξαιρουμένων και πάλι των υποψήφιων για το ψηφοδέλτιο Επικρατείας) από κάθε φύλο, στο σύνολο της Επικράτειας, πρέπει να ανέρχεται σε ποσοστό 33% του συνολικού αριθμού των υποψηφίων του.

Στο άρθρο 35 παρ. του ΠΔ 26/2012 προβλέπεται ότι εντός δύο (2) ημερών μετά τη λήξη της προθεσμίας κατάρτισης και υποβολής των εκλογικών συνδυασμών των αυτοτελών κομμάτων κ.λπ., στον Αρειο Πάγο, το Α’ Τμήμα αυτού ανακηρύσσει τους εκλογικούς συνδυασμούς, όπως αυτοί δηλώθηκαν.

Από τον συνδυασμό των πιο πάνω διατάξεων προκύπτει ότι αν ο Αρειος Πάγος δεν ανακηρύξει έναν η περισσότερους υποψηφίους του εκλογικού συνδυασμού κάποιου κόμματος κ.λπ. επειδή στο πρόσωπό τους υπάρχει κάποιο κώλυμα εκλογιμότητας, ιδίως σε περιπτώσεις όπου υπάρχει δυσκολία με βάση τη γενική διατύπωση του άρθρου 56 του Συντάγματος να διαγνωστεί η ύπαρξη ή μη κωλύματος εκλογιμότητας, τότε το κόμμα αυτό κινδυνεύει, λόγω έλλειψης της απαιτούμενης ποσόστωσης υποψηφίων από κάθε φύλο, να μην μπορεί να συγκροτήσει ψηφοδέλτιο σε μία ή σε περισσότερες εκλογικές περιφέρειες, αλλά ακόμα και πανελλαδικά (στην περίπτωση που με τη μη ανακήρυξη υποψηφίου δεν συμπληρώνεται σε επίπεδο Επικράτειας η ποσόστωση του 33% υποψηφίων από κάθε φύλο).

Αυτή όμως η λύση είναι εξαιρετικά ανεπιεικής. Γι’ αυτό προτείνεται, σε κάθε τέτοια περίπτωση, όπου από τη μη ανακήρυξη υποψηφίων προκύπτει πρόβλημα συγκρότησης ψηφοδελτίου, είτε σε μία, ή περισσότερες εκλογικές περιφέρειες, είτε (σε σπάνιες περιπτώσεις) στο σύνολο της Επικράτειας, λόγω μη συμπλήρωσης της απαραίτητης ποσόστωσης ανά φύλο των υποψηφίων του εκλογικού συνδυασμού κάποιου αυτοτελούς κόμματος κ.λπ., να δίνεται η δυνατότητα σε αυτό το κόμμα κ.λπ. να συμπληρώνει τον συνδυασμό του με τον απαιτούμενο (για τη συμπλήρωση της ποσόστωσης) αριθμό νέων υποψηφίων, με ανάλογη εφαρμογή της παρ. 11 του άρθρου 34 του ΠΔ 26/2012 (περίπτωση θανάτου υποψηφίου μετά τη δήλωση κατάρτισης συνδυασμών) και με την ίδια στο σημείο εκείνο προβλεπόμενη διαδικασία.

Β.Σε σχέση με τον αριθμό υποψηφίων βουλευτών που μπορεί κάθε συνδυασμός να περιλάβει σε κάθε εκλογική περιφέρεια, προβλέπεται ότι σε εκλογικές περιφέρειες όπου εκλέγονται από οκτώ έως και δώδεκα βουλευτές, ο κάθε συνδυασμός μπορεί να περιλάβει αριθμό υποψηφίων προσαυξημένο κατά τρεις, ενώ σε εκλογικές περιφέρειες όπου εκλέγονται περισσότεροι από δεκατρείς βουλευτές, κάθε συνδυασμός μπορεί να περιλάβει αριθμό υποψηφίων προσαυξημένο κατά τέσσερις.

 

Δεν ορίζεται ρητά (αν και θα μπορούσε να συνάγεται ερμηνευτικά) πόσους επιπλέον υποψηφίους μπορεί να περιλάβει ένας συνδυασμός σε εκλογικές περιφέρειες όπου εκλέγονται δεκατρείς βουλευτές. Δεδομένου ότι πλέον, με τη νέα κατανομή των εδρών, με βάση την απογραφή του 2021, στην εκλογική περιφέρεια Α’ Αθηνών εκλέγονται 13 βουλευτές.

Καλό θα ήταν να αναφέρεται ρητά (για την αποφυγή κάθε αμφισβήτησης) ότι και στις εκλογικές περιφέρειες όπου εκλέγονται δεκατρείς βουλευτές, οι συνδυασμοί μπορούν να περιλάβουν αριθμό υποψηφίων προσαυξημένο κατά τέσσερις.

Γ.Το ίδιο ακριβώς με το αμέσως πιο πάνω πρόβλημα υπάρχει και σε σχέση με το πόσους σταυρούς προτίμησης μπορεί να βάλει ο εκλογέας στις εκλογικές περιφέρειες, όπου εκλέγονται δεκατρείς βουλευτές. Και εδώ προτείνεται η ρητή αναφορά ότι σε αυτήν την περίπτωση ο εκλογέας μπορεί να θέσει μέχρι τέσσερις σταυρούς».
Για τη διευκόλυνση του εποχικού προσωπικού να ψηφίσει

Η δεύτερη τροπολογία – προσθήκη αφορά στην ακώλυτη άσκηση του εκλογικού δικαιώματος από το εποχικό προσωπικό στον τουριστικό κλάδο στον τόπο εργασίας.

Στην αιτιολογική έκθεση σημειώνεται: «Οι βουλευτικές εκλογές, με βάση και την ημερομηνία διεξαγωγής τους όπως αυτή έχει προσδιοριστεί, θα διεξαχθούν εν μέσω της τουριστικής περιόδου, όπου χιλιάδες εργαζόμενοι, όπως κάθε χρόνο, θα έχουν ήδη μετακινηθεί μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, σε τουριστικές περιοχές και θέρετρα ανά την Ελλάδα, για να εργαστούν. Πρόκειται για πολύ μεγάλο όγκο εργαζομένων, μεγάλη μερίδα νέων, οι οποίοι, όπως είναι γνωστό, δουλεύουν χωρίς ρεπό και άδειες, με όρους εντατικούς και εξοντωτικούς.

Είναι εύκολα αντιληπτό ότι οι περισσότεροι από τους εργαζόμενους αυτούς αδυνατούν να αντιμετωπίσουν τα υπέρογκα έξοδα μετακίνησης για να μεταβούν στον τόπο κατοικίας τους προκειμένου να ψηφίσουν. Τίθεται άλλωστε ζήτημα επάρκειας των διαθέσιμων μέσων μεταφοράς, καθώς πρόκειται για δεκάδες χιλιάδες εποχικούς εργαζόμενους, που θα πρέπει μαζικά να μετακινηθούν τις συγκεκριμένες ημέρες διενέργειας των εκλογών, προκειμένου να μη στερηθούν το δικαίωμα της ψήφου. Ταυτόχρονα, είναι γνωστές οι εργοδοτικές πρακτικές από τους μεγαλοεπιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου που καταστρατηγούν στην πράξη μια σειρά από δικαιώματα των εργαζομένων, συμπεριλαμβανομένων των αδειών που χορηγούνται με Υπουργική Απόφαση για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος.

Σε αυτές τις συνθήκες, χρειάζεται να παρθεί άμεσα κάθε απαραίτητο μέτρο και να διαμορφωθεί η αναγκαία διαδικασία, ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι εποχικοί εργαζόμενοι – απασχολούμενοι θα μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα, ψηφίζοντας στον τόπο όπου εργάζονται κατά την τουριστική περίοδο».

Για την αντιμετώπιση του πιο πάνω προβλήματος, η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ καταθέτει την τροπολογία – προσθήκη, όπου περιλαμβάνονται τα εξής:

«Οι εποχικοί εργαζόμενοι, όπως, ενδεικτικά, στον τουριστικό, επισιτιστικό και κλάδο υγειονομικού ενδιαφέροντος, για οποιοδήποτε διάστημα εντός της τουριστικής περιόδου από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο που διαμένουν προσωρινά, λόγω της εργασίας τους, σε άλλη εκλογική περιφέρεια από εκείνη στους εκλογικούς καταλόγους της οποίας είναι εγγεγραμμένοι, ψηφίζουν σε εκλογικό τμήμα του δήμου όπου εργάζονται, τους συνδυασμούς και υποψηφίους της εκλογικής περιφέρειας στην οποία υπάγεται το εκλογικό αυτό τμήμα.

Η ψηφοφορία των παραπάνω εκλογέων γίνεται με ονομαστικές καταστάσεις, οι οποίες συντάσσονται, υπογράφονται και θεωρούνται από τον προϊστάμενο της κατά τόπο αρμόδιας υπηρεσίας της ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ), με βάση το έντυπο Ε3 (έντυπο αναγγελίας πρόσληψης), και οι οποίες επέχουν θέση ειδικού εκλογικού καταλόγου.

(…) Οι πιο πάνω ονομαστικές καταστάσεις συντάσσονται από την αρμόδια υπηρεσία, κατόπιν αιτήσεως του ενδιαφερόμενου εποχικού εργαζόμενου, η οποία υποβάλλεται ηλεκτρονικά (…) Κατά την ψηφοφορία, οι πιο πάνω εκλογείς υπογράφουν υπεύθυνη δήλωση στην οποία δηλώνουν ότι δεν ψήφισαν ούτε προτίθενται να ψηφίσουν την ημέρα αυτή σε άλλο εκλογικό τμήμα της χώρας.

Για την ψηφοφορία των παραπάνω εκλογέων γίνεται ειδική αναφορά στο βιβλίο πρακτικών της εφορευτικής επιτροπής και τα στοιχεία τους αναγράφονται στο πρωτόκολλο της ψηφοφορίας. Οι λεπτομέρειες εφαρμογής της πιο πάνω ρύθμισης (…) καθορίζονται με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία εκδίδεται μέσα σε τρεις (3) ημέρες από την προκήρυξη των εκλογών».

rizospastis.gr

Back to top button