Σε αυτή την προεκλογική περίοδο παρατηρούμε τους πολιτικούς αρχηγούς, ιδίως της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, να έχουν τηλεοπτικές εμφανίσεις μέσα από τυπολογία εκπομπών, η οποία έως πρόσφατα δεν συμπεριλαμβάνονταν στα κύρια μιντιακά «εργαλεία» επικοινωνίας των ίδιων και των επικοινωνιακών επιτελείων τους.
Του Χρήστου Ιερείδης
Σε πυκνό χρονικό διάστημα οι πολιτικοί αρχηγοί έκαναν τηλεοπτικές εμφανίσεις σε εκπομπές κατά μία έννοια πέρα από τα καθιερωμένα/συνηθισμένα. Δεν πρόκειται για κάτι καινοφανές. Έχει συμβεί κάτι ανάλογο στην προηγούμενη προεκλογική περίοδο. Ο βαθμός της έντασης είναι εκείνος που κάνει την ειδοποιό διαφορά.
Στην εποχή των ντίτζιταλ εργαλείων επικοινωνίας, στην εποχή των σόσιαλ μίντια , του Tik Tok και του Instagram, της αδιαμεσολάβητης επικοινωνίας, πόσο και τί μπορεί να προσθέτει στην απήχηση του λόγου του πολιτικού, εμφανίσεις σε εκπομπές άλλες από τα πολιτικά τοκ σόου ή ενός δελτίου ειδήσεων και επίσης πόσο αυθόρμητες μπορεί να είναι.
Σε αναζήτηση απαντήσεων, το topontiki.gr απευθύνθηκε σε ειδικούς Επικοινωνίας οι οποίοι έχουν διεισδυτική και αναλυτική ματιά και γνωρίζουν κώδικες πολιτικής επικοινωνίας.
Οι ειδικοί συμφωνούν ότι οι πολιτικοί αρχηγοί επιλέγουν εκπομπές της συγκεκριμένης τυπολογίας στο πλαίσιο ανάγκης να απευθυνθούν σε κοινά/ψηφοφόρους με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τα οποία δεν είχαν προσεγγίσει ως εκείνη τη στιγμή.
To συγκεκριμένο μοντέλο επικοινωνίας το λάνσαραν σε προηγούμενες δεκαετίες οι γκουρού της πολιτικής Επικοινωνίας, οι Αμερικανοί. Στις ΗΠΑ είναι ήδη ξεπερασμένο, αναφέρουν οι ειδικοί οι οποίοι μοιράστηκαν γνώσεις και εμπειρία με το topontiki.gr.
«Στόχος» το αποστασιοποιημένο ακροατήριο
«Η εμφάνιση πολιτικών σε πρωινές εκπομπές στόχο έχουν να επικοινωνήσουν το μήνυμά τους σε μια ευρύτερη δημογραφική ομάδα, να προσεγγίσουν ένα κοινό που ειδικά αυτή τη στιγμή εμφανίζεται αδιάφορο για τις εκλογές. Στόχος των πολιτικών που εμφανίζονται σε αυτές τις εκπομπές είναι γενικά να αυξήσουν την προβολή τους και να ενισχύσουν το προφίλ τους στο ευρύ κοινό», αναφέρει ο Νίκος Παναγιώτου, αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, με έμφαση στην διεθνή δημοσιογραφία και την διαδικτυακή δημοσιογραφία.
«Στοχεύουν κυρίως σε μεσαίες- και άνω- ηλικίες, ιδίως τις γυναίκες», προσθέτει στην συζήτηση ο Ηλίας Τσαουσάκης, Σύμβουλος Ερευνών, Επικοινωνίας και Στρατηγικής, ο οποίος έχει δώσει τις γνώσεις του σε δημόσια πρόσωπα, βουλευτές, πολιτικά κόμματα και φορείς του Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα σε θέματα της εξειδίκευσης του.
Η επικρατούσα τάση στις ΗΠΑ– σημείο αναφοράς για τις προεκλογικές καμπάνιες στα ΜΜΕ- είναι τα πολιτικά τοκ σόου, μάλιστα εκείνα που απευθύνονται στην εκλογική βάση των υποψηφίων όπως εκείνο που έκανε ως πρόσφατα ο Τάκερ Κάρλσον, λέει ο καθηγητής του ΑΠΘ διευρύνοντας την «εικόνα».
Μέσα από εμφανίσεις σε πρωινές εκπομπές ψυχαγωγίας και ελαφράς ενημέρωσης οι πολιτικοί δεν στοχεύουν σε νέους ηλικιακά ψηφοφόρους, συμφωνούν οι ειδικοί. «Οι νέοι δεν βλέπουν τηλεόραση, υπό την έννοια των παραδοσιακών- γραμμικών τηλεοπτικών σταθμών. Αλλά κι όταν συμβαίνει, παρακολουθούν ελάχιστα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι πολιτικοί αρχηγοί έχουν πραγματοποιήσει εμφανίσεις στο Youtube και έχουν πιο έντονη παρουσία στα σόσιαλ μίντια», προσθέτει ο Ηλίας Τσαουσάκης και συμπληρώνει ο Νίκος Παναγιώτου ότι «οι εκπομπές αυτές παρακολουθούνται συχνά από μεγάλο αριθμό ατόμων που δεν παρακολουθούν απαραίτητα τις παραδοσιακές πολιτικές εκπομπές, γεγονός που τις καθιστά «σημαντική» πλατφόρμα για τους πολιτικούς ώστε να προσεγγίσουν ψηφοφόρους που διαφορετικά δεν θα μπορούσαν να ασχοληθούν με το μήνυμά τους».
Οικειότητα και αίσθηση ματιάς από την κλειδαρότρυπα…
Συνέχεια του άρθρου στο topontiki.gr