ΑγροτικάΚαστοριά

“Μάρκα του Καταναλωτή”: Σε ψηφοφορία τα φασόλια Καστοριάς (ρεπορτάζ)

Καινοτομία, βιωσιμότητα, ευφυής γεωργία, ιχνηλασιμότητα, διαφάνεια, υπεύθυνοι καταναλωτές, περιβάλλον και άλλες πολλές έννοιες και αξίες, που χαρτογραφούν το πεδίο όλης της παραγωγικής διαδικασίας και διαμορφώνουν τη σύγχρονη ατζέντα της οικονομικής και κοινωνικής αλυσίδας του αγροδιατροφικού τομέα, τέθηκαν εκ νέου στο επίκεντρο του ευρωπαϊκού έργου Ploutos_H2020 και των δράσεων που διοργανώνουν οι φορείς υλοποίησής του στην Ελλάδα.

Της Αφροδίτης Χρυσοχόου

Συνεχίζοντας τις δράσεις της –στο πλαίσιο του Ploutos_H2020– η καινοτόμος πρωτοβουλία «Η Μάρκα του Καταναλωτή – Ποιος Είναι Το Αφεντικό;» πραγματοποίησε ανοιχτή εκδήλωση «Open Day» στην Καστοριά με αντικείμενα, μεταξύ άλλων, την ευφυή γεωργία και τον τρόπο που αυτή βοηθά, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερος έλεγχος στο πώς παράγονται τα τρόφιμα που καταναλώνουμε, τη βιώσιμη παραγωγή τροφίμων, την ιχνηλασιμότητα και πώς μπορούμε να ανακτήσουμε τον έλεγχο των τροφίμων μας και κατά πόσο οι τιμές των προϊόντων είναι δίκαιες για τον παραγωγό.

Αυτήν τη φορά, το πρωταγωνιστικό προϊόν στο οποίο στόχευσε η πρωτοβουλία είναι τα όσπρια και ειδικότερα τα φασόλια Καστοριάς, μέτρια και γίγαντες. Σημείο συνάντησης ήταν το εργοστάσιο οσπρίων της εταιρείας «Άροσις», η οποία θα παράγει το προϊόν για τη «Μάρκα του Καταναλωτή», καθώς μοιράζεται τις ίδιες αρχές και αξίες με τον φορέα σε ό,τι αφορά τη στήριξη, τη διαφάνεια και την προστασία του περιβάλλοντος. Ο CEO της εταιρείας, Τρύφων Φωτιάδης, ξενάγησε τους επισκέπτες στις εγκαταστάσεις της «Άροσις» και εξήγησε λεπτομερώς την όλη διαδικασία παραγωγής.

Ακολούθησε επίσκεψη σε χωράφια παραγωγών οσπρίων στην Καστοριά, όπου έχουν τοποθετηθεί πιλοτικά δύο σταθμοί ευφυούς γεωργίας gaiasense και οι οποίοι θα παρέχουν ανοιχτά δεδομένα και πολλές πληροφορίες στους καταναλωτές, ίσως για πρώτη φορά, για τον τρόπο παραγωγής των οσπρίων και των καλλιεργητικών πρακτικών. Απώτερος σκοπός όλων αυτών είναι η στήριξη περισσότερων από 100 οικογενειών παραγωγών της χώρας μας.

Ψηφοφορία για τα αγροδιατροφικά προϊόντα

Η ενημερωτική εκδήλωση συνεχίστηκε σε ξενοδοχείο της πόλης, όπου πραγματοποιήθηκαν παρουσιάσεις από πλευράς του συνιδρυτή της πρωτοβουλίας ««Η Μάρκα του Καταναλωτή – Ποιος Είναι Το Αφεντικό;», Χαράλαμπου Κώτσου, για τον σκοπό και τον ρόλο του φορέα, ενώ δόθηκαν αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με το ερωτηματολόγιο που έχει τεθεί στην ιστοσελίδα για τα σχετικά προϊόντα.

Από πλευράς NEUROPUBLIC, η οποία είναι στρατηγικός τεχνολογικός εταίρος, η εκπρόσωπος της εταιρείας, Μαριάννα Γκαύρου, αναφέρθηκε στο ευρωπαϊκό έργο Ploutos_H2020, αλλά και στα πλεονεκτήματα της ευφυούς γεωργίας και στην ιχνηλασιμότητα στην υπηρεσία των παραγωγών και των καταναλωτών, όπως και στους σταθμούς ευφυούς γεωργίας που έχουν εγκατασταθεί σε παραγωγούς της «Άροσις».

Η ίδια ως σχετικό και πρόσφατο παράδειγμα έφερε τη συνεργασία της εταιρείας με την «Altera» στην Π.Ε. Πέλλας και την πιλοτική εφαρμογή για τα κατεψυγμένα ροδάκινα. Αναλυτική παρουσίαση των αρχών και των θέσεων που πρεσβεύει η εταιρεία έγινε και από πλευράς της «Άροσις».

Με δεδομένο ότι τα όσπρια είναι από τα προϊόντα που βρίσκονται στο… μάτι των παράνομων ελληνοποιήσεων, μέσα από διαδικτυακό εργαλείο έρευνας που έχει σχεδιαστεί και βρίσκεται στη σελίδα της «Μάρκας του Καταναλωτή», τα φασόλια Καστοριάς (μέτρια και γίγαντες) –όπως και άλλα προϊόντα–, είναι τα επόμενα προϊόντα τα οποία είναι ήδη online και μπορεί ο καταναλωτής να ψηφίσει για τις προδιαγραφές, τα χαρακτηριστικά που θέλει να έχουν και τις βιώσιμες πρακτικές, παρακολουθώντας ταυτόχρονα τον αντίκτυπο που έχει στον παραγωγό (αμοιβή, περιβάλλον, κοινωνία).

«Κύριος στόχος είναι η στήριξη του πρωτογενούς τομέα που οδηγεί στη βιώσιμη ανάπτυξη, στη διαφάνεια και στην ιχνηλασιμότητα και σε ένα καλύτερο αύριο για την ελληνική οικονομία», επισήμανε στην ομιλία του ο συνιδρυτής της πρωτοβουλίας, Χαράλαμπος Κώτσου.

«Οι καινοτομίες που προκύπτουν σε ό,τι αφορά την τεχνολογία είναι ότι οι εφαρμογές crowdsourcing δίνουν δύναμη στον καταναλωτή και οι συνδεδεμένες λύσεις ιχνηλασιμότητας φέρνουν πληροφορίες από το αγρόκτημα στο πιάτο. Η σύνδεση με δεδομένα από το smart farming και τα αρχεία καταγραφής αγροκτημάτων θα βοηθήσουν στην τροφοδοσία της διαδικασίας ελέγχου, αυξάνοντας την εμπιστοσύνη», επισήμανε μεταξύ άλλων ο κ. Κώτσου.

Συνάντηση καταναλωτών και παραγωγών

Στην εκδήλωση, καταναλωτές, παραγωγοί και άνθρωποι της αγοράς είχαν την ευκαιρία να βρεθούν από κοντά, να ενημερωθούν και να συνομιλήσουν τόσο για τις αμφίδρομες συνεργασίες και τις νέες μορφές σύνδεσης, τα συνεργατικά μοντέλα σε ολόκληρη την αγροδιατροφική αλυσίδα αξίας, αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Μέχρι στιγμής, στη σχετική ψηφοφορία για τα όσπρια, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κάθε προϊόντος όπως τα ορίζει ο καταναλωτής, έχουν ψηφίσει συνολικά πάνω από 700 άτομα. Το έργο Ploutos_H2020 είναι χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η κοινοπραξία αποτελείται από 33 εταίρους με συντονιστή τη GAIA EΠΙΧΕΙΡΕΙΝ.

ypaithros.gr

«Οpen Day Kastoria»: Συνάντηση καταναλωτών και παραγωγών (βίντεο – ρεπορτάζ)

Back to top button