Καστοριάτελευταίες ειδήσεις

Καστοριανή επιστήμονας που ζει στον Καναδά στην ομάδα που δημιούργησε ανθρώπινα συνθετικά έμβρυα

Στη μελέτη της ομάδας του Ινστιτούτου Weizmann που οδήγησε στη δημιουργία των ανθρώπινων συνθετικών εμβρύων καθοριστική ήταν η συμβολή της ελληνικής καταγωγής Sophie Petropoulos, αναπληρώτριας καθηγήτριας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ καθώς και αναπληρώτριας καθηγήτριας στο Τμήμα Μαιευτικής και Γυναικολογίας του Ινστιτούτου Καρολίνσκα στη Σουηδία.

Η δρ Petropoulos, η οποία κατάγεται από τον Κρανιώνα και του Μαυρόκαμπο της Καστοριάς αλλά έχει γεννηθεί στον Καναδά (λατρεύει όμως την Ελλάδα, την οποία επισκέπτεται συχνά), είναι μια από τους μεγαλύτερους ειδήμονες παγκοσμίως στην πρώιμη εμβρυϊκή ανάπτυξη και δημιουργεί άτλαντες των μοτίβων γονιδιακής έκφρασης.

Με αυτά τα σημαντικά «εφόδια» ανέλαβε το έργο της σύγκρισης των συνθετικών εμβρύων που βρίσκονταν στο στάδιο των 14 ημερών με βάσεις δεδομένων που αφορούσαν τη γονιδιακή έκφραση των ανθρώπινων εμβρύων σε διαφορετικά στάδια ανάπτυξής τους.

Η γονιδιακή έκφραση αποτυπώνεται με τη σύνθεση μορίων RNA και όπως εξήγησε η Ελληνίδα ερευνήτρια στο ΒΗΜΑ-Science «δημιουργήσαμε έναν χάρτη αναφοράς της εμβρυϊκής ανάπτυξης με χρήση δεδομένων αλληλούχησης RNA μεμονωμένων κυττάρων που είχαν ληφθεί από ανθρώπινα έμβρυα πριν και μετά την εμφύτευσή τους στη μήτρα.

Το εργαλείο μας περιέχει τους κυτταρικούς τύπους των εμβρύων σε πρώιμη ανάπτυξη και βοηθά τους ερευνητές να συγκρίνουν τα μοντέλα που δημιουργούν με τα ανθρώπινα έμβρυα “αναφοράς” ώστε να αξιολογούν την ποιότητα των μοντέλων τους».

Το εργαλείο αυτό της δρος Petropoulos αποδείχθηκε πολύτιμο για την ομάδα του καθηγητή Χάνα καθώς στην πραγματικότητα απέδειξε ότι αυτή είχε όντως δημιουργήσει συνθετικά έμβρυα. H καθηγήτρια διευκρίνισε ότι «το χρησιμοποιήσαμε ώστε να συγκρίνουμε τις γονιδιακές “υπογραφές” και τους κυτταρικούς τύπους του μοντέλου του Ινστιτούτου Weizmann και ανακαλύψαμε ότι το μοντέλο διέθετε όλους τους απαραίτητους κυτταρικούς τύπους – ήταν εκπληκτικό! Το μοντέλο αυτό ανοίγει πολλούς ερευνητικούς δρόμους για τη μελέτη και την καλύτερη κατανόηση πτυχών της εμβρυϊκής ανάπτυξης τους οποίους μέχρι σήμερα δεν μπορούσαμε να “διαβούμε” σε ό,τι αφορούσε τα ανθρώπινα έμβρυα».

Διαβάστε όλο το άρθρο “Συνθετικά ανθρώπινα έμβρυα. Απειλή ή θησαυρός;” της Θεοδώρα Ν. Τσώλη στο tovima.gr