Καστοριά

Ψηφιακά Παιχνίδια – Διάδραση  και Λογοθεραπεία; – Γράφει η Ελευθερία Ταχτατζή


Στην εποχή μας, όλο ένα και περισσότεροι άνθρωποι παιδιά και ενήλικες χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για διαφόρους σκοπούς όπως για ψυχαγωγία, για εργασία, για εξερεύνηση! Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, λόγω στην  καθημερινή χρήση του διαδικτύου, νευροεπιστήμονες εστιάζουν στο εάν θα μπορούσε η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας να διαφοροποιήσει  την συμπεριφορά των ανθρώπων καθώς και την εγκεφαλική τους λειτουργία (Small et al., 2020).  Σημαντικό αποτελεί ότι τα τελευταία χρόνια προκύπτει η ανάγκη για εμπεριστατωμένες διαδικασίες διάγνωσης της διαταραχής της ΔΕΠΥ μέσω των νέων τεχνολογιών. Αυτό οδηγεί στη δημιουργία  βιντεοπαιχνιδιών μέσω των οποίων θα εντοπίζονται οι απροσεξίες των ατόμων με ΔΕΠΥ – Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (Clausen et al,. 2020).   Άλλωστε, ένας μεγάλος αριθμός ατόμων χρησιμοποιεί υπολογιστή, γνωρίζοντας ήδη την χρήση του.  Άλλες έρευνες εστιάζουν στην δημιουργία εικονικών τάξεων οι οποίες θα περιλαμβάνουν ερεθίσματα μίμησης εντός ενός εικονικού περιβάλλοντος. Ωστόσο σήμερα,  πολλά παιδιά ασχολούνται με το κινητό τους τηλέφωνο. Ας σκεφτούμε λοιπόν, πόσο ελκυστικό και διασκεδαστικό θα ήταν αν τα παιδιά μπορούσαν να έχουν μια διαδραστική εφαρμογή στο κινητό τους; Μέσω αυτής θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τον χρόνο που περνάνε στο κινητό παίζοντας και μαθαίνοντας!  Στα  άτομα με ΔΕΠΥ, έχει αποδειχτεί πως η χρήση ψηφιακών μέσων επηρεάζει την εξέλιξη της διαταραχής. Ωστόσο οι απόψεις συγκρούονται καθώς σε  νέες έρευνες, ειδικοί θεωρούν πως ορισμένες μορφές ψηφιακών συσκευών, είναι πιθανό να βελτιώσουν τα συμπτώματα της διαταραχής (Hollis et al.,2017). Συνδυαστικά η εικονική πραγματικότητα και η τεχνητή νοημοσύνη, μπορούν να χρησιμοποιηθούν συνδυαστικά με τα βιντεοπαιχνίδια, ώστε να αποφέρουν καλυτέρα αποτελέσματα (Vajawat et al.,2021).  Τέλος, αναφέρουμε πως η χρήση της τεχνολογίας σε συνδυασμό  με την τεχνητή νοημοσύνη, η οποία χρησιμοποιείται για θεραπευτικούς σκοπούς μπορεί να βελτιώσει την οπτικοχωρική μνήμη εργασίας, την γνωστική ευελιξία, όπως και  τις εκτελεστικές λειτουργίες (Medina et al., 2021).

Ψηφιακά παιχνίδια εκπαιδευτικού περιεχομένου

Τα ψηφιακά παιχνίδια εκπαιδευτικού περιεχομένου έχουν μεγάλη σημασία στα παιδιά ανεξαρτήτως ηλικίας. Τα ψηφιακά παιχνίδια συνήθως συνδυάζονται με τον ελεύθερο χρόνο. Ωστόσο, στην επιστήμη της λογοθεραπείας τα παιχνίδια αυτά ακολουθούν την αρχή της παιχνιδοποίησης και έχουν ως στόχο τους ψυχικούς, τους κοινωνικούς αλλά παράλληλα και τους γνωστικούς τομείς οι οποίοι είναι σε έλλειψη όταν υπάρχει κάποιο είδος διαταραχής. Τα παιδιά μέσω αυτών εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους, δημιουργούν έναν  ορθά δομημένο λόγο,  δημιουργούν σημασιολογικά δίκτυα, προωθούν την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, διασκεδάζουν και ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ !!!

Πέρα όμως από όλα τα παραπάνω, το κάθε άτομο είναι μοναδικό και διαφορετικό. Όλοι μαθαίνουμε και διασκεδάζουμε με τον δικό μας ξεχωριστό τρόπο. Μερικά άτομα προτιμούν τις παραδοσιακές μεθόδους – τα παραδοσιακά παιχνίδια ενώ άλλα άτομα βρίσκουν τις νέες τεχνολογίες ελκυστικές. Τι νόημα θα είχε λοιπόν αν μαθαίναμε ή λειτουργούσαμε όλοι με τον ίδιο τρόπο;

Κέντρο Λογοθεραπείας & Ανάπτυξης Ομιλίας
Ταχτατζή Ελευθερία | Λογοθεραπεύτρια – Λογοπεδικός
Διεύθυνση: Αθ. Διάκου 62 | Καστοριά
Τηλ. Επικοινωνίας: 2467103770, 6978479600
Email: [email protected]

Back to top button