Ένα χρόνο μετά το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου με την απώλεια 57 ανθρώπων που «πάγωσε» τη χώρα και μετά από σειρά παρεμβάσεων που ακολούθησαν ώστε να επέλθει ασφάλεια, άνθρωποι των τρένων λένε πως ο ελληνικός σιδηρόδρομος απέχει αρκετά… χιλιόμετρα, από τον στόχο ενός σύγχρονου και ασφαλούς μέσου μεταφοράς.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΛΟΙΑΡΙΔΗ
Οι εργαζόμενοι των τρένων, που φώναζαν επί σειρά ετών για τις εγκληματικές παραλείψεις στα τρένα, θρηνούν μαζί με τους συγγενείς των θυμάτων αλλά και τους λιγοστούς επιζώντες, καθώς έχασαν 11 συναδέλφους τους το βράδυ της «προδιαγεγραμμένης» τραγωδίας. Δώδεκα μήνες μετά τη φονική σύγκρουση, κάνουν λόγο για απαρχαιωμένες δομές, τροχαίο υλικό τριακονταετίας, αλλά και μηχανικούς τρένων στον ρόλο των… κλειδούχων.
Εργαζόμενος του σιδηροδρόμου στη Θεσσαλονίκη, καταγγέλλει στο Thesstoday.gr ότι αποτελεί συχνό φαινόμενο, οι μηχανικοί των τρένων να δουλεύουν και ως… κλειδούχοι τις μέρες που δεν βγαίνει το πρόγραμμα, ώστε να μπαλώνονται τα κενά σε οργανικές θέσεις, χωρίς προσλήψεις. Σύμφωνα με τον εργαζόμενο, οι μηχανικοί, αφού παρακολουθήσουν ένα δίμηνο σεμινάριο, καλούνται να δουλεύουν τη μια μέρα ως τεχνίτες και την άλλη ως κλειδούχοι, αναλόγως με τις ανάγκες του σταθμού. Αν και ως κλειδούχοι, αναλαμβάνουν μόνο τον χώρο του μηχανοστασίου και όχι τις κύριες γραμμές, πρόκειται για μια τελείως διαφορετική εργασία από ό,τι του μηχανικού, καθώς ο κλειδούχος αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες θέσεις ευθύνης στον σιδηρόδρομο, αναφέρει.
Απαρχαιωμένο το τροχαίο υλικό – Με… πατέντα στην πατέντα η επιδιόρθωση των βλαβών
Μεγάλη παθογένεια του σιδηροδρόμου αποτελεί και το απαρχαιωμένο τροχαίο υλικό, σύμφωνα με τον εργαζόμενο. Οι μηχανικοί των τρένων, καλούνται να επιδιορθώνουν βλάβες χωρίς να υπάρχουν τα απαραίτητα ανταλλακτικά, κι έτσι κατασκευάζουν πατέντες πάνω σε… παλαιότερες πατέντες για να επιδιορθώνουν βλάβες, καθώς το τροχαίο υλικό είναι 30 ετών. Πολλές φορές από την έλλειψη ανταλλακτικών προκαλούνται φωτιές ή και καθυστερήσεις. Για παράδειγμα, σε περίπτωση βροχής υπάρχει πρόβλημα με καλώδια ηλεκτροκίνησης κι έτσι ακυρώνονται δρομολόγια, εξηγεί ο εργαζόμενος.
Την ανησυχία του για τις επιπτώσεις της υποστελέχωσης στον σιδηρόδρομο εκφράζει μέσω του Τhesstoday.gr o επί σειρά ετών πρόεδρος των εργαζόμενων στον ΟΣΕ και γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ Νίκος Κιουτσούκης. «Δεν υπάρχουν αρκετοί υπάλληλοι στη Hellenic Train, τα μηχανοστάσια είναι υποστελεχωμένα, ακόμη και οι κλάδοι αιχμής όπως οι μηχανοδηγοί και συνοδεία αμαξοιστοιχιών είναι υποστελχωμενοι. Το προσωπικό είναι ελάχιστο, ο ΟΣΕ έχει οργανόγραμμα 2.100 ατόμων το 2019-2020 και υπηρετούν 700-800. Έγιναν 140 προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, αλλά ακόμη δεν έχουν υλοποιηθεί», περιγράφει.
Αναφερόμενος στην απουσία τηλεδιοίκησης και του συστήματος ΕCTS στη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Λάρισα που θα προλάμβαναν το ανθρώπινο λάθος το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου αλλά και κάθε επόμενο ανθρώπινο λάθος στο μέλλον, ο κ. Κουτσιούκης ελπίζει να παραδοθεί έως τα τέλη του 2024. «Ό,τι είχε φτιαχτεί μετά τα Τέμπη, καταστράφηκε μετά την κακοκαιρία Ντάνιελ, μαζί με βασικές υποδομές του σιδηροδρόμου. Βλέπουμε ότι τα συνεργεία δουλεύουν ακατάπαυστα γι’ αυτό και ήδη έχουμε δρομολόγια -έστω από τη μια γραμμή- και ελπίζω μέχρι τον Οκτώβρη του 2024 θα έχει παραδοθεί και το σύστημα τηλεδιοίκησης και ECTS».
Δείχνοντας τη στήριξή τους στον αγώνα των οικογενειών των θυμάτων, οι εργαζόμενοι της Hellenic Train προχωρούν από σήμερα σε 24ωρη απεργία, με αίτημα την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο. «Θα παλεύουμε συνεχώς για έναν ασφαλή σιδηρόδρομο, είμαστε πλάι στα θύματα και στις οικογένειες και σύνθημά μας ειναι να μη συμβεί κανά ένα τέτοιο τραγικό δυστύχημα», τονίζει ο κ. Κιουτσούκης.