Καστοριά

Σχολικός Εκφοβισμός και Μαθησιακές Δυσκολίες – Επιμέλεια Ελευθερία Ταχτατζή

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί φαινόμενο της νεανικής παραβατικότητας. Ονομάζεται αλλιώς ως θυματοποίηση, σχολική επιθετικότητα, σχολικός εκφοβισμός, είδος επιθετικής συμπεριφοράς, αντικοινωνική-επιθετική συμπεριφορά μεταξύ μαθητών εντός σχολείου, κακοποίηση συνομηλίκου, ταλαιπωρία ή bullying. Οι μορφές του σχολικού εκφοβισμού αφορούν τη σωματική, τη σεξουαλική, τη λεκτική, τη συναισθηματική, την ηλεκτρονική και την κοινωνική βία. Επίσης, στις μορφές του σχολικού εκφοβισμού έχουν ενταχθεί και οι βανδαλισμοί οι οποίοι περιλαμβάνουν τις καταστροφές κτιρίων ή/και την καταστροφή εξοπλισμού η οποία πραγματοποιείται εντός του σχολικού χώρου.

Ωστόσο, τα παιδιά που εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες συχνά  αντιμετωπίζουν προβλήματα στις σχέσεις με τους συνομηλίκους καθώς λαμβάνουν λιγότερο θετική και περισσότερο αρνητική στήριξη από συμμαθητές συγκριτικά με τους συνομηλίκους τους χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Σύμφωνα με έρευνες οι οποίες έχουν διεξαχθεί τόσο στη  χώρα μας όσο και σε άλλες χώρες φαίνεται πως τα κορίτσια με ΜΔ διατρέχουν ιδιαίτερο κίνδυνο συγκριτικά με τα αγόρια με ΜΔ (Carmona & Alamillo, 2023). Στην Ελλάδα, η σωματική βία εμφανίζεται ως η  συχνότερη μορφή εκφοβιστικής συμπεριφοράς. Tα κορίτσια με ΜΔ αντιμετωπίζουν κυρίως  την κοινωνική απομόνωση και χειραγώγηση από τους άλλους ενώ τα αγόρια εμφανίζουν επιθετικότητα προς τους συμμαθητές τους. Ωστόσο, στην Ελλάδα  τα ποσοστά μαθητών που εμπλέκονται σε επεισόδια εκφοβισμού είναι χαμηλότερα από ότι τα αντίστοιχα ποσοστά άλλων χωρών.

Προτεινόμενες στρατηγικές αντιμετώπισης περιστατικών σχολικού εκφοβισμού:

  • Υπάρχει ανάγκη διαπαιδαγώγησης των παιδιών προκειμένου να αναπτύξουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές και να αποφεύγουν να χρησιμοποιούν τη δύναμή τους για να εκφοβίζουν ή να παρενοχλούν τους άλλους.
  • Η πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού παίζει σημαντικό ρόλο στο σχολικό περιβάλλον και συντελεί στην ευημερία των παιδιών όταν συνδυάζεται με τις κατάλληλες παρεμβάσεις.
  • Συνεργασία μεταξύ  εκπαιδευτικών, γονιών,  διαχειριστών και του προσωπικού του σχολείου.
  • Η κοινότητα πρέπει να στηρίζει συμβουλευτικά και ψυχολογικά τους θύτες, τα θύματα και τις οικογένειές τους.
  • Αναγκαία φαίνεται πως είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών σχετικά με το φαινόμενο μέσα από συναντήσεις, εκδηλώσεις και διαλέξεις.

Κέντρο Λογοθεραπείας & Ανάπτυξης Ομιλίας
Ταχτατζή Ελευθερία | Λογοθεραπεύτρια – Λογοπεδικός
Διεύθυνση: Αθ. Διάκου 62 | Καστοριά
Τηλ. Επικοινωνίας: 2467103770, 6978479600
Email: [email protected]

Back to top button