Η ανακοίνωση της ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας της Γερμανίας (DFB) για την υπογραφή συμβολαίου με τη Nike, αντικαθιστώντας τον ιστορικό συνεργάτη της Adidas, αναδεικνύει σε ποιο βαθμό ο αμερικανικός κολοσσός επιβάλλεται στον «πόλεμο» που διεξάγουν εδώ και χρόνια οι δύο εταιρείες.
Αυτές είναι οι κύριες «μάχες» όπως τις παραθέτει το γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων (AFP):
Βραζιλία, η υπόθεση Ρονάλντο
Αυτή είναι η πρώτη μεγάλη επιχείρηση της Nike. Τη δεκαετία του 1990, η αμερικανική εταιρεία, περισσότερο γνωστή για την παρουσία της στον κόσμο του μπάσκετ με είδωλα όπως ο Μάικλ Τζόρνταν, αποφάσισε να ασχοληθεί με το ποδόσφαιρο. Το 1996, η Nike υπέγραψε δεκαετές συμβόλαιο με τους «Seleçao» και βρήκε την ευκαιρία να «αρπάξει» τον σταρ επιθετικό της, Ρονάλντο.
Ένα πρώτο βήμα στο ποδόσφαιρο πολύ γρήγορα που ακολούθησε μια διαμάχη, κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ 1998. Στον τελικό με τη Γαλλία, ο Ρονάλντο ήταν ασθενής πριν τον αγώνα, με τις φήμες να αναφέρουν ότι η Nike ανάγκασε τον Ρονάλντο να παίξει αυτόν τον αγώνα που κέρδισε (3-0) η Γαλλία. Κάτι που ο Βραζιλιάνος σταρ έχει αρνηθεί.
Αγγλία, η πύλη προς την Ευρώπη
Η Umbro είναι ο ιστορικός προμηθευτής της ομάδας της Αγγλίας. Δημιουργήθηκε το 1924 υποστήριξε τα «Three Lions» στη στέψη τους το 1966. Αλλά η Umbro τα πήγε άσχημα μετά το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2006 και αγοράστηκε από τη Nike δύο χρόνια αργότερα.
Τότε έγινε ο επίσημος προμηθευτής εξοπλισμού πολλών μεγάλων αγγλικών συλλόγων και στη συνέχεια της εθνικής ομάδας το 2013. Αυτή η «πύλη» στην Ευρώπη επέτρεψε στη Nike να ανταγωνιστεί την Adidas, τότε νούμερο ένα στον κόσμο του ποδοσφαίρου.
Γαλλία, η ιστορία μιας φανέλας
Λευκός γιακάς, τρίχρωμες ρίγες και λογότυπο της Adidas στο κέντρο, η φανέλα της εθνικής Γαλλίας το 1998 έγινε θρυλική μετά τον τίτλο της παγκόσμιας πρωταθλήτριας.
Το 2008, η Nike συμμετείχε στην πρόσκληση της γαλλικής ομοσπονδίας ποδοσφαίρου (FFF) σε διαγωνισμό για να ντύσει τις ομάδες της. Νέα ευκαιρία να βρει θέση στο ποδόσφαιρο μετά την εξαγορά της Umbro. Με πρόταση ύψους 320 εκατομμυρίων ευρώ για επτά χρόνια, η Nike ανέκτησε το 2011 τη συνεργασία που είχε από το 1972 η Adidas. Η Βραζιλία, η Αγγλία μετά η Γαλλία.
Γερμανία, η τελευταία μάχη
Τέσσερα αστέρια και 70 χρόνια μετά, η Adidas χάνει το συμβόλαιό της με την γερμανική ποδοσφαιρική ομοσπονδία (DFB). Για άλλη μια φορά, νικήτρια είναι η Nike, η οποία αποκτά συμβόλαιο για την περίοδο 2027-2034. Το σοκ είναι τεράστιο για τη μάρκα με τις τρεις ρίγες των οποίων η ιστορία έχει συνδεθεί με το έπος της Γερμανίας από το 1954.
Ο όμιλος Adidas, του οποίου το συμβόλαιο με την DFB έχει διάρκεια έως το τέλος του 2026, επιβεβαίωσε, δηλώνοντας ότι είχε ενημερωθεί για την αλλαγή συνεργάτη την Πέμπτη (21/3). Η Adidas θα υποστηρίξει τη εθνική Γερμανίας σε δύο τελικές φάσεις: το Euro 2024 στη Γερμανία και το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2026 στις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά και το Μεξικό.
Ισπανία και Αργεντινή, οι πιστοί της Adidas
Με την Ισπανία, η συνεργασία διαρκεί για περισσότερα από 30 χρόνια χωρίς διακοπή. Η Adidas ήταν εκεί όταν η «Roja» κυριάρχησε στο παγκόσμιο ποδόσφαιρο και είδε μερικά πολύ μεγάλα ονόματα να κυριαρχούν, όπως ο Κασίγιας, ο Πουγιόλ, ο Πικέ, ο Ράμος, ο Μπουσκέτς, ο Τσάβι, ο Τόρες…
Η Adidas έφτασε στην ιστορία της Αργεντινής ομάδας το 1974, αλλά, από αλλαγή σε αλλαγή, χρειάστηκε χρόνος για να εδραιωθεί απέναντι στους ανταγωνιστές.
Στο Παγκόσμιο Κύπελλο 1986, όταν ο Ντιέγκο Μαραντόνα απέκλεισε την Αγγλία με το «χέρι του Θεού», προμηθευτής της ήταν η Le Coq Sportif.
Η γερμανική φίρμα είναι ο επίσημος συνεργάτης της Αργετινής κατά τις άλλες δύο νίκες της στο Παγκόσμιο Κύπελλο (1978 και 2022) αλλά και από το 2006 του νικητή της «Χρυσής Μπάλας» Λιονέλ Μέσι. Αυτές είναι οι δύο μεγαλύτερες συνεργασίες για την μάρκα με τις τρεις ρίγες από την απώλεια της γερμανικής ομάδας.
Ιταλία: νίκη για την Adidas
Ο πρώτος μεγάλος προμηθευτής για την ιταλική ομάδα ήταν η Adidas το 1974. Αλλά κατά τη διάρκεια των τεσσάρων ιταλικών στέψεων δεν ήταν ποτέ ο προμηθευτής της. Η μόνη παρηγοριά είναι ότι ούτε η Nike, παρά τη συνεργασία για το Μουντιάλ 1998.
Το 2006, ήταν η Puma που υποστήριξε την Ιταλία στη νίκη της εναντίον της Γαλλίας. Το 1982, ήταν το Le Coq Sportif. Από το 2023, η Adidas έγινε ξανά επίσημος εταίρος της ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας της Ιταλίας (FIGC).
ΑΠΕ