Για τις προκλήσεις και για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και για τις προοπτικές ανάπτυξης του τουρισμού της περιοχής, μίλησε στο Tourismtoday ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Δυτικής Μακεδονίας, κ. Ιορδάνης Μιχαηλίδης.
Της Σοφίας Γκιαούρη
Θα θέλατε να μας δώσετε μια γενική εικόνα για τις επιδόσεις της περιοχής της Δυτικής Μακεδονίας ;
Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και ιδιαίτερα η Καστοριά είναι η μοναδική Περιφέρεια, η οποία δεν έχει επαφή με τη θάλασσα. Οπότε είμαστε αποκλεισμένοι απο τους τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα για τον ήλιο και τη θάλασσα. Η Δυτική Μακεδονία έχει να κάνει κυρίως με Έλληνες τουρίστες με αποτέλεσμα ο εσωτερικός τουρισμός και η περίοδος χειμερινών διακοπών να δεχθούν έντονες πιέσεις. Είναι γεγονός ότι η περιοχή μας τουριστικά, κινείται κυρίως τα διήμερα και τριήμερα που σημαίνει ότι μέσα στην εβδομάδα η τουριστική δραστηριότητα είναι σχεδόν μηδενική.
Επίσης ο καιρός δε βοήθησε αρκετά, καθώς η έλλειψη χιονιού οδήγησε σε περιορισμό της χειμερινής τουριστικής περιόδου. Πολλά χιονοδρομικά κέντρα έκλεισαν όπως το χιονοδρομικό στη Βασιλίτσα γεγονός που αποτελεί πλήγμα για τον τουρισμό μας και την προβολή της περιοχής.
Η Καστοριά είδε λίγο τουρισμό, εμπορικό κυρίως από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης αλλά με τον πόλεμο και αυτό σταμάτησε, με αποτέλεσμα να κλείσουν πολλές ξενοδοχειακές μονάδες.
Ποιες οι εκτιμήσεις για τη σεζόν του 2024;
Ιδιαίτερα μετά τον κορωνοϊό, βλέπουμε ότι ο κόσμος θέλει να βγει έξω και να ταξιδέψει. Βλέπουμε κόσμο στη Δυτική Μακεδονία, που μας επισκέπτεται από την Αθήνα και άλλες περιοχές , με σκοπό τουλάχιστον δύο διανυκτερεύσεις καθώς είμαστε μακρινός προορισμός. Μολονότι το τελευταίο διάστημα βλέπουμε αύξηση στον αριθμό των τουριστών, η γενικότερη εικόνα δεν ανατρέπεται καθώς όπως προανέφερα περιορίζονται σε μία ή δύο διανυκτερεύσεις.
Σε ποιες μορφές τουρισμού βασίζεστε; Τι προσφέρει η περιοχή στον επισκέπτη;
Αναμφισβήτητα η Δυτική Μακεδονία είναι ένας προορισμός εναλλακτικού τουρισμού. Έδαφος κερδίζει στις προτιμήσεις των επισκεπτών και ο θρησκευτικός τουρισμός καθώς υπάρχουν στην περιοχή 75 βυζαντινές εκκλησίες. Από τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή περίοδο σώζονται πολλά μοναστήρια, ανάμεσα στα οποία ιδιαίτερη θέση κατέχει η μονή του Οσίου Νικάνορα, γνωστή ως Μονή της Ζάβορδας, κάστρα, εκκλησίες, γεφύρια. Η βυζαντινή πόλη της Καστοριάς διασώζει πολυάριθμα βυζαντινά μνημεία που αποτελούν πολύτιμες μαρτυρίες για την τέχνη και τον πολιτισμό. Σπουδαία βυζαντινά κέντρα υπήρξαν, επίσης, τα Σέρβια, η Αιανή, οι Πρέσπες και άλλα διάσπαρτα σε όλη την έκταση της Δυτικής Μακεδονίας.
Επενδύουμε μεταξύ άλλων και στον πολιτιστικό τουρισμό, τον τουρισμό ευεξίας, στον οικοτουρισμό αλλά και στον ιαματικό τουρισμό.
Η περιοχή παρόλο που δεν προσφέρει θάλασσα, έχει το 65% των επιφανειακών υδάτων και μοναδικούς ορεινούς όγκους με ιδιαίτερη φυσική ομορφιά. Διαθέτει πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα και αυθεντικό φυσικό περιβάλλον.
Έχει δύο εθνικούς δρυμούς, ένδεκα περιοχές NATURA με πλούσιο φυσικό κάλλος, τρία χιονοδρομικά κέντρα, οκτώ λίμνες (επτά φυσικές και μία τεχνητή), φαράγγια, ποταμούς.
Αρχαιολογικοί χώροι από τους προϊστορικούς και κλασικούς χρόνους είναι διάσπαρτοι στην περιοχή της Περιφέρειάς και οι πιο σημαντικοί έχουν ερευνηθεί και δίνονται ήδη υψηλές χρηματοδοτήσεις για να αναδειχθούν και να καταστούν επισκέψιμοι στο κοινό.
Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες του τουρισμού και πώς τα αντιμετωπίζετε;
Το κύριο και μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε ως ορεινή περιοχή είναι η αύξηση του ενεργειακού κόστους, καθώς χρησιμοποιούμε θέρμανση από τον Οκτώβρη που ξεκινά το κρύο μέχρι και τον Μάιο. Τα ξενοδοχεία είναι ανοιχτά 12 μήνες το χρόνο. Αυτό σε συνδυασμό με τον μειωμένο τουρισμό , ειδικά από το εξωτερικό, δημιουργεί πρόβλημα στις επιχειρήσεις. Το κόστος είναι υψηλό αναλογικά με τα έσοδα.
Ποιοι οι στόχοι της Ένωσης;
Μέσω της Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων (ΠΟΞ), κατά την περίοδο του κορωνοϊού, ξεκινήσαμε να οργανωνόμαστε οι ορεινοί προορισμοί και μέσω του ΕΟΤ να ενισχύσουμε την προβολή μας σε Ελλάδα και εξωτερικό. Πλέον κινούμαστε σε αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε ώστε να αναδείξουμε τα προταιρήματά μας ως προορισμός και να προσελκύσουμε περισσότερους επισκέπτες.