Ελλάδα

Ο Νικόλαος Μάντζαρος πέρα από τον εθνικό ύμνο

Σαν σήμερα το 1872 πεθαίνει ο σπουδαίος συνθέτης και θεμελιωτής της Επτανησιακής Σχολής, Νικόλαος Μάντζαρος (1795-1872). Ο εθνικός ύμνος, τον οποίο μελοποίησε, είναι η γνωστότερη μουσική του σύνθεση, ίσως όμως όχι και η σπουδαιότερη. Το πολυσχιδές του έργο ακόμη και σήμερα παραμένει άγνωστο στο ευρύ κοινό.

λόγος αυτής της παντελούς άγνοιας σχετικά με τη ζωή και τα δημιουργήματα του Μάντζαρου κυρίως πριν του 1828, χρονιά κατά την οποία εγκαταστάθηκε στην Κέρκυρα ο Διονύσιος Σολωμός, ήταν ακριβώς η σύνδεση του ονόματός του με τον Σολωμό, ιδιαίτερα μέσω της μελοποίησης του σολωμικού Ύμνου, αναφέρει ο Κ. Καρδάμης.

Ουσιαστικά, το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής του Νικόλαου Μάντζαρου αγνοείται από τους ανθρώπους που τραγουδούν «Σε γνωρίζω από την κόψη…» στις εθνικές εορτές και επετείους. Κι όμως, ο Μάντζαρος είναι ο συνθέτης της πρώτης σωζόμενης όπερας Έλληνα δημιουργού (Don Crepuscolo, 1815), του πρώτου γνωστού έργου σε ελληνική γλώσσα για φωνή και ορχήστρα (Aria Greca,1827), των πρώτων γνωστών ελληνικών έργων για κουαρτέτο εγχόρδων (Partimenti, περίπου 1850), του πρώτου ελληνικού πιανιστικού ρεπερτορίου, του πρώτου ελληνικού έργου σε μορφή φούγκας, της πρώτης μνημονευόμενης ελληνικής συμφωνίας (χαμένη), καθώς και ο συγγραφέας του πρώτου δοκιμίου μουσικής ανάλυσης (Rapporto, 1851) και των πρώτων μουσικοπαιδαγωγικών συγγραμμάτων στην Ελλάδα.

Ο Μάντζαρος, γόνος μιας των παλαιοτέρων αριστοκρατικών οικογενειών της Κέρκυρας, μπόρεσε να λάβει πολύ καλή εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένης και της μουσικής. Αρχίζοντας στο πλευρό της μητέρας του ξεκίνησε έναν πρώτο κύκλο «επίσημων» μουσικών σπουδών με τη μαθητεία του στους αδελφούς Στέφανο και Ιερώνυμο Πογιάγους (πιάνο και βιολί). Συνέχισε αρμονία και αντίστιξη με τον Stefano Moretti, μουσικοδιδάσκαλο προερχόμενο από την περιοχή του Marche της Ιταλίας, ο οποίος υπήρξε και κατά καιρούς τσεμπαλίστας-μαέστρος του San Giacomo.

Ήταν, όμως, η μαθητεία του στο πλευρό του επίσης Ιταλού, και μάλιστα Ναπολιτάνου, μουσικοδιδασκάλου Barbati που του έδωσε στέρεες βάσεις στα ανώτερα θεωρητικά. Πριν από το 1821 ο Μάντζαρος φέρεται να συνάντησε τον διάσημο Ναπολιτάνο συνθέτη Niccolò Zingarelli, γεγονός σημαντικό για τη μετέπειτα πορεία του, αφού τελικά αποφάσισε να συμπληρώσει τις σπουδές του στο πλευρό του Zingarelli στη Νάπολη, η οποία θεωρούταν τότε, τουλάχιστον για την ιταλική χερσόνησο, ως το κύριο κέντρο εκπαίδευσης συνθετών.

Τα  «άγνωστα» έργα

Διαβάστε την συνέχεια στο Tvxs.gr

Back to top button