Δυτική ΜακεδονίαΚαστοριά

4ο και 10ο Δημοτικό Καστοριάς σε αποστολή στην Πολωνία (φωτογραφίες)

Ομάδα εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε σχολεία και φορείς της Δυτικής Μακεδονίας, μετακινήθηκαν και επισκέφθηκαν την πόλη Bialystok

Διαπιστευμένο Σχέδιο Κινητικότητας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας 2022-1-EL01-KA121-SCH-000067680
➡️Θέμα: Συμπεριληπτική Εκπαίδευση και Διαφοροποιημένη Διδασκαλία
➡️Δραστηριότητα: Παρακολούθηση εργασίας (job shadowing)
➡️Χρόνος/Τόπος υλοποίησης: 08 – 12/04/2024, Bialystok, Πολωνία
🔸Σχολικές μονάδες-μέλη της κοινοπραξίας που συμμετείχαν στην κινητικότητα: 13ο Δημοτικό Σχολείο Κοζάνης, 1ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας, 10ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Καστοριάς, 4ο Δημοτικό Σχολείο Καστοριάς, 2ο Δημοτικό Σχολείο Γρεβενών.
“Στο πλαίσιο της κινητικότητας, μία ομάδα εννέα εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε σχολεία και φορείς της Δυτικής Μακεδονίας, μετακινήθηκαν και επισκέφθηκαν την πόλη Bialystok, στην ανατολική Πολωνία. Η αποστολή τους είχε ως στόχο την ανταλλαγή καλών πρακτικών και την εμβάθυνση σε διαφορετικές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, σε συνεργασία με δύο ιδιωτικά Δημοτικά σχολεία της περιοχής.
✅Η πρώτη μέρα στα σχολεία άρχισε με την επίσκεψη στο “Zespół Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Białymstoku”, ένα ιδιωτικό Καθολικό Νηπιαγωγείο & Δημοτικό σχολείο με περίπου 150 μαθητές. Ξεναγούμενοι από τους φιλόξενους οικοδεσπότες, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί έλαβαν μια περιεκτική εικόνα για το πρόγραμμα σπουδών, τις εγκαταστάσεις και τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου, όπως και των βασικών αρχών που διέπουν τη σχολική κοινότητα: την ομαδική δουλειά, την ανάπτυξη και εφαρμογή καινοτόμων πρακτικών και τη δέσμευση στη ακαδημαϊκή αριστεία. Το σχολείο αποτελεί μέλος μιας συστάδας 100 σχολείων στην Περιφέρεια, των οποίων οι Διευθυντές συνεργάζονται μεταξύ σε κάθε ευκαιρία. Διατηρούν επίσης μία στενή και συνεχόμενη συνεργασία με το διοικητικό Συμβούλιο του οργανισμού, το οποίο αποτελείται από γονείς, ιδρυτικά μέλη. Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί ενσωματώθηκαν ως παρατηρητές μέσα στις τάξεις διδασκαλίας ακολουθώντας την κανονική ροή του προγράμματος του σχολείου.
✍️Η λειτουργία του σχολείου ξεκινάει στις 8:00 ως τις 14:50 για τα βασικά μαθήματα, ενώ κάποιοι μαθητές παραμένουν στο σχολείο για δραστηριότητες όπως ρομποτική, χορός κ.α. και κάποιοι άλλοι παραμένουν στις εγκαταστάσεις μέχρι την παραλαβή τους από τους κηδεμόνες, είτε έχουν μαθήματα είτε όχι. Εκτός από την πρωινή προσέλευση, το κουδούνι δεν χτυπάει για τα διαλείμματα. Αντίθετα, εκπαιδευτικοί και μαθητές είναι υπεύθυνοι για την τήρηση των ωραρίων και των διαλειμμάτων. Το σχολείο έχει πλούσια συμμετοχή σε διαγωνισμούς, πετυχαίνοντας μεγάλο αριθμό διακρίσεων, καθώς επίσης, αν και ιδιωτικό, λαμβάνει επιπλέον χρηματοδότηση από το κράτος. Η σχολική μονάδα έχει στη διάθεσή της ψυχολόγο, αρκετό διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό. Οι μαθητές κάνουν χρήση της τεχνολογίας κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όμως η χρήση κινητών συσκευών δεν επιτρέπεται όσο βρίσκονται στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν γνωστές δωρεάν πλατφόρμες για την τεχνολογική ενίσχυση του σχεδιασμού του μαθήματος, ενώ ο σχολικός οργανισμός χρησιμοποιεί την πλατφόρμα της ιστοσελίδας για συνεχή επικοινωνία και ενημέρωση με γονείς/κηδεμόνες ή/και μαθητές, όπως απουσίες, βαθμολογίες, εργασίες στο σπίτι (είθισται να είναι ελάχιστες), αρχεία αξιολόγησης και πειθαρχικά παραπτώματα. Σε αντίθεση με το τι ισχύει στα δημόσια σχολεία, ο οργανισμός δεν παρέχει ενισχυτική διδασκαλία ή παράλληλη στήριξη σε μαθητές, καθώς ο οργανισμός δεν συνεργάζεται με οικογένειες των οποίων τα παιδιά παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες. Στις εγκαταστάσεις του σχολείου λειτουργεί σχολική δανειστική βιβλιοθήκη. Οι αίθουσες είναι εξοπλισμένες με σύγχρονες οθόνες αφής/διαδραστικούς πίνακες και – σε περίπτωση που ο εκπαιδευτικός κρίνει απαραίτητο – παρέχονται tablet για χρήση από τους μαθητές την ώρα διδασκαλίας. Οι μαθητές γευματίζουν κατά τις 12:00 είτε στην αυλή, είτε στις αίθουσες, με γεύμα που φέρνουν από το σπίτι ή αγοράζουν από τη σχολική καντίνα (βρίσκεται σε εκτός σχολείου), ενώ κάθε Τετάρτη ο Δήμος παρέχει ένα μικρό γεύμα. Εντύπωση έκανε το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της σίτισης οι μαθητές των μεγαλύτερων ηλικιών αυτοεξυπηρετούνται, ζεσταίνοντας το φαγητό τους στην κουζίνα του σχολείου ή πηγαίνουν στην καντίνα μόνοι τους.
Στη διάρκεια των ημερών οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μέσα στην τάξη την εκπαιδευτική διαδικασία ποικίλων αντικειμένων (Αγγλικά, Ισπανικά, Ρομποτική, Μουσική και Χορό-Θέατρο), ενώ παράλληλα οι εκπαιδευτικοί από τις δύο χώρες αντάλλαξαν απόψεις για θέματα όπως η αξιολόγηση των μαθητών και τη χρήση νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Κάθε μάθημα ήταν μια μοναδική εμπειρία, καθώς αποκάλυπτε διαφορετικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση και πρόσφερε πολύτιμες ιδέες για την ενίσχυση της δικής τους διδακτικής πράξης. Οι συζητήσεις αυτές δημιούργησαν ένα γόνιμο έδαφος για κριτική σκέψη και αμφισβήτηση, συμβάλλοντας στην επαγγελματική ανάπτυξη και των δύο πλευρών.
📌Η τελευταία μέρα αφιερώθηκε στην επίσκεψη στο “Niepubliczna Szkola Podstawowa sw. Sw. Cyryla i Metodego w Białymstoku”, ένα Ορθόδοξο ιδιωτικό σχολείο με Νηπιαγωγείο και Δημοτικό.
Εκεί, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί εντυπωσιάστηκαν από την αρμονική συνύπαρξη παλαιών και σύγχρονων διδακτικών μεθόδων, την πλούσια βιβλιοθήκη και τον φιλόξενο χώρο χαλάρωσης, καθώς και τα κίνητρα που δίνονται σε μαθητές, ώστε να έχουν ενεργό και συνεχή ρόλο στην λειτουργία και τις δράσεις του σχολείου (συμμετοχή σε διαγωνισμούς, διακόσμηση αιθουσών, περιποίηση κτηρίου και κήπου, δανειστική βιβλιοθήκη, χρήση υπολογιστή για χαλάρωση κ.α.). Οι αίθουσες είναι εξοπλισμένες με projectors και οθόνες προβολής, ενώ γίνεται χρήση του παραδοσιακού μαυροπίνακα με κιμωλία. Παρατηρήθηκε και εδώ ελάχιστη ανάθεση εργασιών στο σπίτι. Το σχολείο παρέχει τμήμα ενισχυτικής διδασκαλίας, με αίθουσα κατάλληλα εξοπλισμένη και διαμορφωμένη για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Και αυτή η σχολική μονάδα έχει στη διάθεσή της ψυχολόγο, αρκετό διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό.
✴️Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος για γεύμα, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία μίας γευστικής και πολιτιστικής ανταλλαγή με τους Πολωνούς συναδέλφους. Μαζί δοκίμασαν παραδοσιακά πιάτα, συζήτησαν για την εκπαιδευτική κουλτούρα κάθε χώρας και ανακάλυψαν κοινά ενδιαφέροντα πέρα από τον τομέα της εκπαίδευσης.
✴️Στις συναντήσεις με τους Διευθυντές των σχολείων, οι εκπαιδευτικοί έμαθαν για τη φιλοσοφία και τον τρόπο λειτουργίας των σχολείων, τις διαφορές μεταξύ των ιδιωτικών και δημόσιων σχολείων της Πολωνίας, καθώς και για την κουλτούρα που καλλιεργείται στις συγκεκριμένες σχολικές κοινότητες.
🔺Συνολικά, η Erasmus+ κινητικότητα στην Bialystok αποτέλεσε μια πολύτιμη εμπειρία για τους Έλληνες εκπαιδευτικούς. Τους προσέφερε την ευκαιρία να ξεφύγουν από τα συνηθισμένα πλαίσια της διδασκαλίας τους και να ανακαλύψουν νέους ορίζοντες στην εκπαιδευτική διαδικασία. Εντυπωσιάστηκαν ιδιαίτερα από τη χρήση της τεχνολογίας στην τάξη (διαδραστικοί πίνακες, τάμπλετ και 3D εκτυπωτές) τα οποία βοηθούσαν στη δημιουργία ενός πιο ελκυστικού μαθησιακού περιβάλλοντος. Παρατήρησαν την έμφαση που δινόταν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής, όπως η κριτική σκέψη, η επίλυση προβλημάτων και η συνεργασία.
🔺Παράλληλα, η κινητικότητα ενίσχυσε την αυτοπεποίθηση και την αίσθηση επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών. Η ανταλλαγή καλών πρακτικών με τους Πολωνούς συναδέλφους τους έκανε να νιώσουν ότι ανήκουν σε μια ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα και τους έδωσε κίνητρο να συνεχίσουν να αναπτύσσονται και να εξελίσσονται.
🔺Τέλος, η εμπειρία αυτή ανέδειξε τη σημασία της διεθνούς συνεργασίας στην εκπαίδευση. Μέσα από τον διάλογο και την ανταλλαγή γνώσεων, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βελτιώσουν τις διδακτικές τους μεθόδους και να προετοιμάσουν καλύτερα τους μαθητές τους για έναν κόσμο που ολοένα και γίνεται πιο παγκοσμιοποιημένος.
🔺Επιπλέον, η επιτυχημένη αυτή Erasmus+ κινητικότητα τους ενθάρρυνε να συμμετάσχουν και σε μελλοντικά προγράμματα, γνωρίζοντας την τεράστια αξία της συνεχούς μάθησης και της διεπαγγελματικής συνεργασίας, με διάθεση να μοιραστούν τις εμπειρίες τους με τους συναδέλφους τους και να συμβάλουν στην εισαγωγή καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας στα σχολεία τους.
🔹Η ανεκτίμητη αυτή εμπειρία δημιούργησε δεσμούς φιλίας και συνεργασίας ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς των δύο χωρών. Είναι βέβαιο πως θα διατηρηθούν η επαφή και η συνεχής ανταλλαγή καλών πρακτικών για συνεργασίες σε μελλοντικά εκπαιδευτικά projects.”
Κείμενο:
Ελένη Μαραγκουδάκη, 1ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας
Άλκηστη Παρχαρίδου, 4ο Δημοτικό Σχολείο Καστοριάς
Επιλογή φωτογραφιών: Ελένη Μαραγκουδάκη, 1ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας

Back to top button