Δυτική ΜακεδονίαΚαστοριά

Συνειδητή απόκρυψη της υποχρέωσης δημόσιας διαβούλευσης του Περιφερειακού Χωροταξικού από τον Περιφερειάρχη κ. Αμανατίδη

Αντιδημοκρατική συμπεριφορά προς το Περιφερειακό Συμβούλιο και τους πολίτες της Δυτικής Μακεδονίας – Αμέλεια για τις υποχρεώσεις του – Ζημιώνει καίρια τα συμφέροντά της

Συνειδητή απόκρυψη της υποχρέωσης δημόσιας διαβούλευσης του Περιφερειακού Χωροταξικού, από τον Περιφερειάρχη κ. Αμανατίδη.

Με το ΦΕΚ 398 στις 19 Ιουνίου 2024, δημοσιεύτηκε το Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο της Δυτικής Μακεδονίας.

Προϊόν πολύχρονων προσπαθειών με υπεύθυνο και συντονιστή το Υπ. Ενέργειας και Περιβάλλοντος, σε συνεργασία με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας και την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.

Το πρώτο Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Δυτικής Μακεδονίας (ΠΠΧΣΑΑ) εγκρίθηκε με την Υ.Α. 26295 το 2003.

Ακολούθησε μελέτη αξιολόγησης, αναθεώρησης και εξειδίκευσης του ΠΠΧΣΑΑ στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007 – 2013.

Επ’ αυτής γνωμοδότησε το Π.Σ. Δυτικής Μακεδονίας στις 04.03.2013 και απεστάλησαν οι παρατηρήσεις στη Δ/νση Χωροταξικού Σχεδιασμού, η οποία συνέταξε και ενέκρινε σχετική έκθεση υπ. Αρ. 39002/20.08.2013.

Κατόπιν ενδιάμεσων σταδίων, ακολουθεί η έναρξη της διαδικασίας διαβούλευσης της οικείας ΣΜΠΕ, υπό την αιγίδα της Δ/νσης Χωροταξικού Σχεδιασμού, με δημοσίευση της έναρξής της σε εφημερίδες πανελλήνιας εμβέλειας.

Γνωμοδοτεί επί της μελέτης αξιολόγησης και της ΣΜΠΕ το Π.Σ. Δυτικής Μακεδονίας, αποστέλλοντας τα σχετικά έγγραφα προς τη Δ/νση Χωροταξικού Σχεδιασμού.

Σε συνέχεια ενδιάμεσων σταδίων, η Γεν. Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Περιβάλλοντος αποφασίζει για την έγκριση της οριστικής παραλαβής της μελέτης αναθεώρησης και εξειδίκευσης του ΠΠΧΣΑΑ Δυτικής Μακεδονίας και η Δ/νση Περιφερειακή Αδειοδότηση του Υπ.ΕΝ. εισηγείται για την έγκριση της ΣΜΠΕ του ΠΠΧΣΑΑ Δυτικής Μακεδονίας.

Όμως η ηγεσία του Υπ.ΕΝ το 2018, δεν προχωρά στην έγκριση του νέου ΠΠΧΣΑΑ της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και το θέμα θα απασχολήσει τη νέα Περιφερειακή Αρχή το 2019. Η νέα ηγεσία του Υπ.ΕΝ εκφράζει τη διάθεση έγκρισης του χωροταξικού σχεδίου, αφού προηγουμένως επικαιροποιήσει την αρχική μελέτη. Τα νέα δεδομένα για απολιγνιτοποίηση έως το 2028 δημιουργούν νέες εξελίξεις που όφειλαν να αποτυπωθούν στο υπό έγκριση ΠΠΧΣΑΑ.

Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας συστήνει ομάδα εργασίας για να συνδράμει στο έργο του Υπουργείου. Ζητά από τους φορείς της περιοχής τις απόψεις τους για το Χωροταξικό με βάση τις νέες συνθήκες, για το μέλλον της περιοχής και αφού επεξεργάζεται το υλικό που συγκέντρωσε, αποστέλλει σχετικό υπόμνημα στο Υπουργείο.

Κατόπιν ολοκλήρωσης της επικαιροποίησης, η ΔΙ.Π.Α. διαβιβάζει με το υπ. Αρ. 89647/5929/01.09.2023 έγγραφό της προς τη Δημόσια Διοίκηση και τις αρμόδιες Δ/νσεις των συναρμόδιων Υπουργείων και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας, ζητώντας έγγραφες παρατηρήσεις επί του Φακέλου Περιβαλλοντικού Προελέγχου για την προσαρμογή του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου Δυτικής Μακεδονίας, με βάση το σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης. Το έγγραφο κοινοποιείται προς ενημέρωση και στο γραφείο Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας.

Ακολουθεί νέο έγγραφο – απόφαση της ΔΙΠΑ (υπ. Αρ. 15512/1026/12.02.2024) που απορρίπτει την απαίτηση νέας Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης (ΣΠΕ) της τροποποίησης του Περιβαλλοντικού Χωροταξικού Πλαισίου (ΠΧΠ) Δυτικής Μακεδονίας με βάση το ΣΔΑΜ. Η αιτιολογία είναι ότι η Απολιγνιτοποίηση βάση του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ) δεν διαμορφώνει νέα δεδομένα περιβαλλοντικών επιπτώσεων ώστε να απαιτηθεί νέα εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων του ΠΧΠ δυτικής Μακεδονίας!!!

Με το έγγραφο, που κοινοποιείται στο γραφείο Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας και όφειλε να ελέγξει την εφαρμογή του, η ΔΙΠΑ καλούσε επίσης την αρμόδια Δ/νση Χωροταξικού Σχεδιασμού να προβεί εντός δέκα (10) ημερών σε κοινοποίηση της απόφασης στο Περιφερειακό Συμβούλιο (ΠΣ) Δυτικής Μακεδονίας για να λάβει γνώση και σε δημοσιοποίηση της στον τοπικό τύπο ή σε μία εφημερίδα ευρύτερης περιφερειακής ή εθνικής εμβέλειας για να λάβουν γνώση οι πολίτες της Δυτικής Μακεδονίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (ΚΥΑ ΥΠΕΧΩΔΕ 107017/28.08.2006).

Η βασική αυτή πράξη της υποχρεωτικής ενημέρωσης του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας και των πολιτών της Δυτικής Μακεδονίας για ένα κεφαλαιώδους σημασίας θέμα για το μέλλον της Περιφέρειάς μας, ουδέποτε έλαβε χώρα στο ανώτερο όργανο δημοκρατικού προγραμματισμού της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και στο ευρύ κοινό.

Χωρίς καμία δικαιοδοσία, ο Περιφερειάρχης κ. Αμανατίδης απέκρυψε συνειδητά την υποχρέωση αυτή για τη διαφάνεια και την ενημέρωση του Περιφερειακού Συμβουλίου και των πολιτών της Δυτικής Μακεδονίας.

Επιδεικνύοντας αντιδημοκρατική συμπεριφορά προς το Περιφερειακό Συμβούλιο και τους πολίτες της Δυτικής Μακεδονίας και αμέλεια για τις υποχρεώσεις του, ζημιώνει καίρια τα συμφέροντα της Δυτικής Μακεδονίας αποκλείοντας εκουσίως και εντελώς άδικα το νόμιμο δικαίωμα για διαβούλευση στο Περιφερειακό Συμβούλιο και την κοινωνία της Δυτικής Μακεδονίας του νέου Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας μας.

Ιδιαίτερα δε στην πιο κρίσιμη φάση της απολιγνιτοποίησης και εφαρμογής του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, που ανατρέπει εκ βάθρων τα περιβαλλοντικά δεδομένα και δημιουργούνται τετελεσμένα εντελώς διαφορετικά από προβλέψεις παλαιότερων Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, εις βάρος των πολιτών της Δυτικής Μακεδονίας.

Καλούμε τον ίδιο και τους συμβούλους της συμπολίτευσης να αναλάβουν τις ευθύνες τους έναντι των πολιτών και της ιστορίας της Δυτικής Μακεδονίας, δεδομένου ότι το νέο Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο θα καθορίσει σημαντικά το μέλλον της Δυτικής Μακεδονίας για τα πολλά επόμενα χρόνια. Να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να συστρατευθούν μαζί μας και όχι απέναντι, στον αγώνα για την απόρριψη του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου για τη διαβούλευση του στο Περιφερειακό Συμβούλιο και την κοινωνία της Δυτικής Μακεδονίας.

Στο ίδιο μέτωπο και με την Περιφερειακή Ένωση των Δήμων (ΠΕΔ) της Δυτικής Μακεδονίας με την ομόφωνη απόφασή της.

Χωρίς υπεκφυγές, να στηρίξουν την προσφυγή σύσσωμης της αντιπολίτευσης του Περιφερειακού συμβουλίου, κατά του νέου Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Y.Γ. Παρακάτω το υπ. Αρ. 15512/1026/12.02.2024 επίμαχο έγγραφο του Υπ.ΕΝ που ορίζει ξεκάθαρα την υποχρεωτική ενημέρωση του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας και τη δημοσιοποίηση της απόφασης επί των νέων εξελίξεων για τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις για το νέο χωροταξικό.

ΘΕΜΑ: Περιβαλλοντικός Προέλεγχος για την προσαρμογή του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου (ΠΧΠ) Δυτικής Μακεδονίας με βάση το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ). 

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΥΠΕΝ 

Έχοντας υπόψη:

  1. Το Ν.4014/2011 (Α΄209) «Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων ….», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
  2. Το Ν.4042/2012 (ΦΕΚ 24/Α/2012) «Ποινική προστασία του περιβάλλοντος – Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/99/ΕΚ … Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής».
  3. Το Ν.3028/2002 (Α΄ 153) «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς».
  4. Το Ν. 4269/2014 (Α΄ 142) «Χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση-Βιώσιμη ανάπτυξη». 5. Το Ν. 4258/2014 (Α’ 94) «Διαδικασία οριοθέτησης και ρυθμίσεις θεμάτων για τα υδατορέματα ρυθμίσεις Πολεοδομικής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις
  5. Το Ν.4447/2016 (Α’ 241) «Χωρικός Σχεδιασμός Βιώσιμη ανάπτυξη και άλλες διατάξεις».
  6. Το Ν.4759/2020 (Α’ 245) «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας και άλλες διατάξεις.» , όπως τροποποιήθηκε και ισχύει
  7. Το Ν.4819/2021 (Α’ 129) «Ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων –  Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 …. διατάξεις για τα πλαστικά προϊόντα και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, χωροταξικές – πολεοδομικές, ενεργειακές και συναφείς επείγουσες ρυθμίσεις.»
  8. Το N.4858 /2021 (Α’ 220) «Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς».
  9. Το Ν.4872/2021 (Α‘ 247) «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση, ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης και άλλες επείγουσες διατάξεις.»
  10. Το υπ’ αρ. 59/2018 Προεδρικό Διάταγμα (Α’ 114) «Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γης» 12. Την Κ.Υ.Α. ΥΠΕΧΩΔΕ/ ΕΥΠΕ/οικ.107017/28.8.2006 (Β’ 1225) «Εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2001/42/ΕΚ “σχετικά με την Εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων” του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Ιουνίου 2001».  13. Την Κ.Υ.Α. με αρ. οικ. 40238/2017 (Β’ 3759) «Τροποποίηση της κοινής υπουργικής απόφασης υπ’ αριθμ. ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017/2006 «Εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2001/42/ΕΚ “σχετικά με την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων” του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Ιουνίου 2001».». 14. Την Κ.Υ.Α. με αρ. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/38181/2695/2022 (Β’ 1923) «Τροποποίηση της υπό στοιχεία ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/ οικ.107017/28.8.2006 κοινής υπουργικής απόφασης «Εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2001/42/ΕΚ “σχετικά με την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων” του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Ιουνίου 2001» (Β’ 1225), όπως έχει τροποποιηθεί με την υπ’ αρ. 40238/28.9.2017 (Β’ 3759)  κοινή υπουργική απόφαση.»
  11. Την Κ.Υ.Α. με αρ. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/76515/5170/22 (ΦΕΚ 3999 Β’ 22.7.2022) «Τροποποίηση της υπ’ αρ. ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ.107017/2006 κοινής υπουργικής απόφασης «Εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2001/42/ ΕΚ “σχετικά με την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων” του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Ιουνίου 2001» (Β’ 1225), όπως έχει τροποποιηθεί με τις κοινές υπουργικές αποφάσεις υπ’ αρ. 40238/2017 (Β’ 3759) και ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/38181/2695/2022 (Β’ 1923)».
  12. Την Κ.Υ.Α. με αρ. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/94750/6235/2023 (ΦΕΚ 5774 Β’) Τροποποίηση της υπό στοιχεία ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ.107017/2006 κοινής υπουργικής απόφασης «Εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2001/42/ΕΚ “Σχετικά με την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων” του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Ιουνίου 2001» (Β’ 1225), όπως έχει τροποποιηθεί με τις κοινές υπουργικές αποφάσεις υπ’ αρ. 40238/2017 (Β’ 3759), ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/38181/2695/2022 (Β’ 1923) και ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/76515/5170/2022 (Β’ 3999).
  13. Την Υ.Α. με Αριθ. ΥΠΕΝ/ΔΧΩΡΣ/26295/2003 (Β’ 1472) «Έγκριση Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας».

2

  1. Τη με αρ. πρωτ. ΔΙΠΑ/οικ. 37674/27.07.2016 Υπουργική Απόφαση «Τροποποίηση και κωδικοποίηση της υπουργικής απόφασης 1958/2012- Κατάταξη δημοσίων & ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και υποκατηγορίες σύμφωνα με το άρθρο 1, παρ. 4 του ν. 4014/21.09.2011 (Α’ 209) όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει» (Β’ 2471), όπως εκάστοτε ισχύει.
  2. Την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου 39/31.08.2020 (Α΄ 185) «Έγκριση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (Ε.Σ.Δ.Α)»
  3. Την υπ’ αρ. Ε.Γ.: οικ. 906/2017 (Β’ 4676) Απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων «Έγκριση της 1ης Αναθεώρησης του Σχεδίου Διαχείρισης των Λεκανών Απορροής Ποταμών του Υδατικού Διαμερίσματος Δυτικής Μακεδονίας και της αντίστοιχης Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων».
  4. Την υπ’ αρ. ΥΠΕΝ/ΓρΕΓΥ/41387/331/2018 (Β’ 2689) Απόφαση «Έγκριση του Σχεδίου Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας του Υδατικού Διαμερίσματος Δυτικής Μακεδονίας (EL 09) και της αντίστοιχης Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων».
  5. Τη με α.π. οικ.55264/17.11.2016 εισήγηση για την έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών επιπτώσεων του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΠΠΧΣΑΑ) Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας (ΥΠΕΝ 58773/06.12.2016).
  6. Τη με α.π. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/93990/6088/29.04.2022 και ΑΔΑ: 6Τ3Ζ4653Π8-ΧΙΟ απόφαση περιβαλλοντικής έγκρισης του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης 2021-2027. 24. Τη με α.π. ΥΠΕΝ/ΔΧΩΡΣ/23168/675/03.03.2023 διαβίβαση φακέλου για την τήρηση της

διαδικασίας Περιβαλλοντικού Προελέγχου (ΦΠΠ) για την προσαρμογή του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου (ΠΧΠ) Δυτικής Μακεδονίας, με βάση το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ) (α.π. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/23734/1604/06.03.2023).

  1. Το με α.π. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/89647/5920/01.09.2023 έγγραφο της ΔΙΠΑ με το οποίο ο Φάκελος Περιβαλλοντικού Προελέγχου (ΦΠΠ), αφού εξετάστηκε και κρίθηκε πλήρης, διαβιβάστηκε σε ψηφιακή μορφή προς: Διεύθυνση Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και Βιοποικιλότητας, Διεύθυνση Προστασίας και Διαχείρισης Υδάτινου Περιβάλλοντος, Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος, Δ/νση Δασών Κοζάνης, Γενική Διεύθυνση Ενέργειας, Γενική Διεύθυνση Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ, Γραφείο Γενικού Γραμματέα του ΥΠΠΟΑ, Διεύθυνση Περιβάλλοντος, Χωροταξίας & Κλιματικής Αλλαγής και Γενική Γραμματεία Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων του ΥΠΑΑΤ, Δ/νση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων του ΥΠΑΝ και Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας.
  2. Το με α.π. 46731/05.09.2023 έγγραφο διαβίβασης του ΦΠΠ από τη Δ/νση Δασών Κοζάνης προς τα Δασαρχεία Κοζάνης και Τσοτυλίου, προκειμένου να εκφράσουν τις απόψεις τους (α.π. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/91349/6019/06.09.2023).
  3. Το με α.π. 86517/26.09.2023 έγγραφο της Διεύθυνσης Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων του Υπουργείου Ανάπτυξης, με το οποίο εκφράζει τη σύμφωνη γνώμη, με επισημάνσεις ως προς το θεσμικό πλαίσιο των Επιχειρηματικών Πάρκων, το ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (Ν.4982/2022) καιτα ισχύοντα για υφιστάμενες δραστηριότητες εντός θεσμοθετημένων υποδοχέων παραγωγικών δραστηριοτήτων, σύμφωνα με το ν.3325/2005, όπως τροποποιήθηκε με το Ν.4549/2018 (α.π. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/98465/6503/27.09.2023).
  4. Τομεα.π.461373/04.10.2023 έγγραφοδιαβίβασης τουΦΠΠαπότηΓενικήΔ/νσηΑναστήλωσηςΜουσείων και Τεχνικών Έργωνπρος την ΥπηρεσίαΝεωτέρωνΜνημείων και ΤεχνικώνΈργωνΗπείρου, ΒορείουΙονίου

3

και Δυτικής Μακεδονίας, προκειμένου να εκφράσουν τις απόψεις τους (α.π.  ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/101885/6710/05.10.2023).

  1. Το με α.π. ΥΠΠΟ/417651/10.10.2023 έγγραφο της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Ηπείρου, Βορείου Ιονίου και Δυτικής Μακεδονίας, με το οποίο ενημερώνει ότι στην εξεταζόμενη περιοχή υπάρχουν διάσπαρτες και σε όλη την έκτασή της κατασκευές που είναι χαρακτηρισμένες ως νεώτερα μνημεία, ιστορικοί τόποι και λοιπές κατασκευές προϋφιστάμενες των τελευταίων εκατό ετών, που προστατεύονται τόσο τα ίδια όσο και ο περιβάλλον χώρος τους, από τις διατάξεις του Ν. 4858/2021,  ωστόσο δεν υπάρχει αντίρρηση για την υλοποίηση των προτεινόμενων δράσεων και έργων, με την προϋπόθεση να μη θιγούν μνημεία και ο περιβάλλων χώρος τους. (α.π.  ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/103815/6840/10.10.2023).
  2. Το με α.π 47533/10.10.2023 έγγραφο της Διεύθυνσης Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου –  Δυτικής Μακεδονίας, με το οποίο γνωμοδοτεί θετικά επίτου ΦΠΠ, με όρους που λήφθηκαν υπόψη στην παρούσα (α.π. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/103862/6847/10.10.2023).
  3. Το με α.π. ΥΠΕΝ/ΔΜΕΒΟ/89730/850/12.10.2023 έγγραφο της Δ/νσης Μεταλλευτικών, Ενεργειακών &  Βιομηχανικών Ορυκτών του ΥΠΕΝ, με το οποίο εκφράζεται η άποψη ότι: α) από τις στρατηγικές κατευθύνσεις ανάπτυξης καιτις νέες γενικές χρήσεις γης απουσιάζει πλήρως η δυνατότητα εξωηλεκτρικής χρήσης του λιγνίτη, καίτοι, με την περί μεταλλείας νομοθεσία, η δραστηριότητα αξιοποίησης ορυκτού πλούτου της Χώρας, θεωρείται ως δημόσιας ωφέλειας και ιδιαιτέρως συμφέρουσα για την Εθνική Οικονομία, β) δεν εντοπίστηκαν προβλέψεις διαχείρισης των παραχωρηθέντων και εκμισθωθέντων δικαιωμάτωνεξόρυξηςκαιεκμετάλλευσηςλιγνίτηαπόιδιώτες, εφόσονεφαρμοστείκαθολικήαπαγόρευση εξόρυξης του στην Ελληνική Επικράτεια, γ) σχεδιάζεται η χωροθέτηση οικισμών σε εκτάσεις που έχουν απαλλοτριωθεί δυνάμει προβλέψεων του Μεταλλευτικού Κώδικα για την ενίσχυση/ υποστήριξη της μέχρι πρότινος εξορυκτικής δραστηριότητάς της ΔΕΗ Α.Ε. και λοιπών εκμεταλλευτών λιγνιτωρυχείων,  χωροθετούνται χρήσεις γης, χωρίς την αποσαφήνιση ύπαρξης κοιτάσματος λιγνίτη ή την πιστοποίηση εξάντλησής του από το Ελληνικό Δημόσιο και οριστικού αποχαρακτηρισμού/ απελευθέρωσης της περιοχής, δ) προβλέπεται κάλυψη εκτάσεων λιγνιτωρυχείων – πέραν αυτών της ΔΕΗΑ.Ε., που ρυθμίζονται από την Επιτροπή για Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση – με χρήσεις γης μόνιμου χαρακτήρα, που δεν θα επιτρέπουν τυχόν μελλοντική αξιοποίηση των κοιτασμάτων λιγνίτη και διευκρινίζεται ότι εκτάσεις των εν λόγωλιγνιτωρυχείων (π.χ. λιγνιτωρυχείαΒεύης καιΒεγόρας) έχουνπαραληφθείαπό το ΕλληνικόΔημόσιο,  στο οποίο ανήκει ισχυρό μεταλλευτικό δικαίωμα και δύναται να προβεί σε μίσθωση αυτών, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μεταλλευτικού Κώδικα, εφόσον το εξορυγμένο υλικό δεν θα χρησιμοποιηθεί για ηλεκτροπαραγωγή, ε) Ηδημιουργίαιδιοκτησιακώνδικαιωμάτων τρίτων (π.χ. με χρησικτησία) στις εκτάσεις που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο καθιστά την μεταλλευτική αξιοποίησή τους δυσμενή και δύναται να υποβιβάζειτην αξία των εν λόγωκοιτασμάτων (α.π. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/105053/6916/13.10.2023).
  4. Το με α.π. 1851/271696/02.10.2023 έγγραφο της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, Χωροταξίας & Κλιματικής Αλλαγής του ΥΠΑΑΤ με επισημάνσεις (α.π. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/105365/6942/13.10.2023).
  5. Τομεα.π. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/108017/7069 έγγραφοτηςΔΙΠΑ, με τοοποίοδιαβιβάστηκανστηναρχήσχεδιασμού οι απόψεις της Δ/νσης Μεταλλευτικών, Ενεργειακών & Βιομηχανικών Ορυκτών του ΥΠΕΝ, οι οποίες αφορούν το ουσιαστικό περιεχόμενο του ΣΔΑΜ.
  6. Το με α.π. ΥΠΕΝ/ΔΧΩΡΣ/108285/2233/14.12.2023 απαντητικό έγγραφο της Δ/νσης Χωροταξικού Σχεδιασμού, σύμφωνα με το οποίο «δεν έχουν επέλθει διαφοροποιήσεις ως προς το πρότυπο χωρικής ανάπτυξης της αρχικής μελέτης, η οποία είχε λάβει έγκριση περιβαλλοντικών όρων, βάσει ΣΜΠΕ» καθώς  επίσης ότι «στην εισηγητική έκθεση του σχεδίου Υ.Α. αναφέρεται ότι η Μελέτη του ΠΧΠ Δ. Μακεδονίας (αρχική και προσαρμοσμένη), λαμβάνει υπόψη την ΕθνικήΠολιτική για τουςΟρυκτούςΠόρους».

4

  1. Τη θετικήπεριβαλλοντική εισήγηση της ΓενικήςΔιευθύντριαςΠεριβαλλοντικήςΠολιτικής του ΥΠΕΝγιατην «έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΠΠΧΣΑΑ) Περιφέρειας Δυτ. Μακεδονίας (α.π.  55264/16.11.2016).
  2. Τις εθνικές δεσμεύσεις περί ανταπόκρισης στην κλιματική αλλαγή, που θεσμοθετήθηκαν με το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ) για την Περιφέρεια, το οποίο έθεσε την απολιγνιτοποίηση στο επίκεντρο της χωρικής παρέμβασης, εγκρίθηκε περιβαλλοντικά (ΑΔΑ: 6Τ3Ζ4653Π8-ΧΙΟ) και έθεσε νέους αναπτυξιακούς όρους για τμήματα τηςΠεριφέρειας, με ισχυρότερο την περιβαλλοντική προστασία.
  3. Τογεγονόςότιτο ΣΔΑΜεστιάζεισεσυγκεκριμένεςχωρικέςζώνεςτηςΠεριφέρειαςκαιόχιστοσύνολοαυτής και υλοποιεί παρεμβάσεις που βελτιώνουν το εν γένει περιβαλλοντικό αποτύπωμα του αναπτυξιακού αποτελέσματος τηςΠεριφέρειας.
  4. Το γεγονός ότι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΦΠΠ, και δεδομένης της απολιγνιτοποίησης ως εθνικής επιλογής, εκτιμάται: α) βελτίωσητης κατάστασης τηςατμόσφαιρας, β) μικρότερηπίεσησταεδάφη και το τοπίο – επανάχρηση διαταραγμένων πεδίων, γ) μικρότερη πίεση στα νερά (υπόγεια και επιφανειακά), δ) καλύτερη ανταπόκριση στην κλιματική αλλαγή και καλύτερη προσαρμογή στους κινδύνους, ε) έμφαση σε δραστηριότητες τεχνολογίας και έντασης γνώσης, στ) ανάπτυξη νέων οικονομικών κλάδων και νέων δεξιοτήτων, ζ) αύξηση επισκεψιμότητας.
  5. Το γεγονός ότι οι προβλέψεις του Σχεδίου βάσει της πολιτικής απολιγνιτοποίησης και του ΣΔΑΜ δεν δύναται να επηρεάσουν τους κοινούς περιβαλλοντικούς πόρους με τις γειτονικές χώρες στη χερσαία διασυνοριακή ζώνη και συνεπώς δεν κρίνεται αναγκαία η ενεργοποίηση των διασυνοριακών διαβουλεύσεων βάσει της Κ.Υ.Α. 107017/2006 και της Σύμβασης του Espoo (Ν. 2540/1997 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει).

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ 

Κατόπιν τήρησης της διαδικασίας Περιβαλλοντικού Προελέγχου του άρθρου 5 της Κ.Υ.Α.  ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ.107017/28.8.2006, αρνητικά, ως προς την απαίτηση υποβολής σε Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση (ΣΠΕ) της τροποποίησης του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου (Π.Χ.Π.) Δυτικής Μακεδονίας με βάση το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ), όπως αυτή περιγράφεται στο σχετικό Φάκελο Περιβαλλοντικού Προελέγχου, καθόσον αυτή, δεν διαμορφώνει νέα δεδομένα περιβαλλοντικών επιπτώσεων ώστε να απαιτηθεί η εκ νέου περιβαλλοντική εκτίμηση του ΠΠΧΣΑΑ.

Επισημαίνεται ότι στο πλαίσιο έγκρισης του σχεδίου θα πρέπει:

  1. Να γίνει ορθή αναφορά του θεσμικού πλαισίου που αφορά στην ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων όπως και του ενιαίου πλαισίου ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων ( Ν. 4982/2022 (ΦΕΚ Α’ 2022) αντί του Ν.3982/2011).
  2. Να γίνει αναφορά στην παράγραφο 1 του άρθρου 7 του Ν. 3325/05 (Α΄ 68), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 70 του Ν. 4549/18 (Α’ 105) και συγκεκριμένα: «Οι δραστηριότητες που ιδρύθηκαν νόμιμα και λειτουργούν σε θεσμοθετημένους υποδοχείς παραγωγικών δραστηριοτήτων δεν υποχρεούνται σε απομάκρυνση στην περίπτωση μεταβολής της χρήσης γης που καθιστά αυτές μη συμβατές με τη νέα χρήση γης. Η επέκταση των δραστηριοτήτων αυτών είναι δυνατή εντός του χώρου ή του γηπέδου όπου λειτουργούσαν πριν τη μεταβολή της χρήσης γης και μέσα στα όρια του βαθμού όχλησης, όπως αυτά προσδιορίζονται βάσει της τελευταίας ισχύουσας έγκρισης ή γνωστοποίησης λειτουργίας…»

Η παρούσα Απόφαση, συνοδευόμενη από το Φάκελο Περιβαλλοντικού Προελέγχου διαβιβάζεται στο Διεύθυνση Χωροταξικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΝ (ως αρχή σχεδιασμού) προκειμένου να λάβει γνώση και εντός δέκα (10) ημερών από τη παραλαβή του να προβεί σε δημοσιοποίηση της για την ενημέρωση του κοινού με τη διαβίβαση αντιγράφου της στο οικείο Περιφερειακό Συμβούλιο για να λάβει γνώση και με δημοσίευση σχετικής ανακοίνωσης στον τοπικό τύπο ή σε περίπτωση έλλειψής του σε μία εφημερίδα με ευρύτερη περιφερειακή ή εθνική εμβέλεια, σύμφωνα με την παράγραφο 9, εδάφιο γ, του άρθρου 5 της Κ.Υ.Α. ΥΠΕΧΩΔΕ/ ΕΥΠΕ/οικ.107017/28.8.2006, όπως ισχύει.

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ 

ΚΩΝ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

 

Back to top button