Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος εἶναι και τοπικὸς Ἅγιος τῆς Καστοριᾶς, ἀφοῦ σύμφωνα μὲ τὸν βιογράφό του ἅγιο Φιλόθεο τὸν Κόκκινο, στὴν Καστοριὰ ἁγιογραφήθηκε ἡ πρώτη εἰκόνα του καὶ τιμήθηκε πρώτη φορά, πιθανὸν πρὶν ἀκόμα τὴν ἁγιοκατάταξή του. Ἡ πρώτη ἁγιογραφία του διασώζεται μέχρι καὶ σήμερα σὲ ἱερὸ Παρεκκλήσιο.
Τὸ διήμερο Θεολογικὸ Σεμινάριο διοργανώνεται γιὰ πρώτη φορὰ ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Καστορίας, σὲ συνεργασία μὲ τὸ Τμῆμα Κοινωνικῆς Θεολογίας καὶ Χριστιανικοῦ Πολιτισμοῦ τοῦ Ἀριστοτελείου Πανεπιστημίου καὶ ἔχει ὡς σκοπὸ νὰ φέρη τὸν σύγχρονο ἄνθρωπο κοντὰ στὴν ζωντανὴ Ὀρθόδοξη Θεολογία τῆς Ἐκκλησίας, ὥστε ἡ ἀλήθεια της νὰ δράση γνωστικά, θεραπευτικὰ καὶ δημιουργικά.
Ἑορτὴ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ καὶ ἔναρξη τοῦ Σεμιναρίου
Τὴν Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου, ἡ Καστοριά ὑποδέχθηκε 30 φοιτητὲς καὶ φοιτήτριες ἀπὸ τὴν Θεολογικὴ Σχολὴ τοῦ Α.Π.Θ. καί ἀπό ἀλλοῦ. Οἱ φοιτητὲς θά φιλοξενηθοῦν ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Μητρόπολη κατά τὸ τριήμερο Θεολογικό Σεμινάριο.
Τὸ ἀπόγευμα τῆς Τετάρτης, στὸν Ἱερὸ Μητροπολιτικὸ Ναὸ Καστοριᾶς, τελέσθηκε ὁ Ἀρχιερατικὸς Ἑσπερινός, χοροστατοῦντος καὶ ὁμιλοῦντος τοῦ Μητροπολίτου μας κ. Καλλινίκου. Τὴν ἴδια ἡμέρα καί ὥρα τοῦ Ἑσπερινοῦ ὁ Σεβασμιώτατος συμπλήρωσε ἀκριβῶς τρία ἔτη ἀπὸ τὴν ἐνθρόνισή του, ὡς Ποιμενάρχου καὶ Μητροπολίτου Καστορίας.
Τό πρωΐ τῆς Πέμπτης, 14 Νοεμβρίου 2024, ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, ὁ Σεβασμιώτατος τέλεσε τὴν Θεία Λειτουργία, στὸ Ἱερὸ Παρεκκλήσιο τοῦ Ἁγίου Εὐαγγελιστοῦ Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου, στὴν Ἱερὰ Μονὴ Παναγίας Μαυριωτίσσης.
Στὸ τέλος τῆς Θείας Εὐχαριστίας, εὐλογήθηκαν τὰ ἑορταστικὰ κόλλυβα τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ καὶ τελέσθηκε ἱερὸ Τρισάγιο στὸν μακαριστὸ ἱερέα καὶ μεγάλο δογματικὸ θεολόγο π. Ἰωάννη Ρωμανίδη καὶ τὸν μακαριστὸ π. Πέτρο, ὁ ὁποῖος διετέλεσε Ἡγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς.
Ἀκολούθως, ὁ Σεβασμιώτατος τέλεσε τὸν ἁγιασμὸ στὸν ἀνακαινισμένο ἐσωτερικὸ χῶρο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς, (ἀρχονταρίκι, τραπεζαρία κλπ), ὅπου καὶ πραγματοποιήθηκε ἡ πρώτη Συνεδρία τοῦ Σεμιναρίου.
Πρώτη Συνεδρία τοῦ Α΄ Θεολογικοῦ Σεμιναρίου Καστοριᾶς
Μετὰ τὴν Ἀρχιερατικὴ Θεία Λειτουργία, στὸ ἀνακαινισμένο φιλόξενο ἀρχονταρίκι τῆς Ἱερᾶς Μονῆς, ἀφοῦ προσφέρθηκε πλούσιο πρωΐνό, πραγματοποιήθηκε ἡ πρώτη Συνεδρία τοῦ Σεμιναρίου.
Τὴν Συνεδρία «ἄνοιξε» ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καστορίας κ. Καλλίνικος, ὁ ὁποῖος ἀφοῦ καλωσόρισε τοὺς εἰσηγητὲς καὶ καθηγητὲς, ἐξέφρασε τὴν χαρά του γιὰ τὴν ἔναρξη τοῦ Α΄ Θεολογικοῦ Σεμιναρίου μὲ τὴν παρουσία νέων, οἱ ὁποῖοι ἀγαποῦν τὴν Ὀρθοδόξη Θεολογία, τὴν μελετοῦν καὶ τὴν σπουδάζουν.
Ἀκολούθως ὁ Σεβασμιώτατος εὐχήθηκε αὐτὸ τὸ Θεολογικὸ Σεμινάριο Καστοριᾶς, νὰ ἀποτελέση θεσμό, μὲ καθιερωμένη κατ’ ἔτος διοργάνωση, ὥστε ἡ Καστοριὰ μὲ τοὺς Βυζαντινοὺς Ναοὺς καὶ τὰ Παρεκκλήσια τὰ ὁποῖα «Θεολογοῦν», νὰ γίνη κέντρο μελέτης τῆς Ὀρθοδόξου Θεολογίας καί νὰ ἀποτελέση πηγὴ γνώσης καὶ ἔμπνευσης γιὰ τὸν εὐλογημένο λαὸ τῆς Ἐπαρχίας μας, ἀλλά καὶ γιὰ ὅλους ὅσοι θά συμμετέχουν σὲ αὐτό.
Ἐν συνεχείᾳ ὁ Σεβασμιώτατατος κ. Καλλίνικος, ὡς πρῶτος ὁμιλητής, ἔκανε τὴν εἰσαγωγικὴ ὁμιλία του μὲ θέμα: «Ἡ θεολογία στὴν ζωή μας».
Δεύτερος ὁμιλητὴς ἦταν ὁ δρ. Θεολογίας κ. Γεώργιος Σίσκος, μὲ τίτλο τῆς εἰσηγήσεώς του: «Θεολογία καὶ Παιδεία».
Τρίτος ὁμιλητὴς ἦταν ἡ ἐκπαιδευτικὸς καὶ συγγραφέας κ. Αἰκατερίνη Μάνου, μὲ τίτλο εἰσηγήσεώς της: «Ἡ θεολογία στὸ παιδικὸ βιβλίο».
Τέταρτος ὁμιλητὴς ἦταν ὁ π. Χαράλαμπος Δήμζας, Κληρικὸς τῆς Ἱ.Μ. Καστορίας, μέ τίτλο τῆς εἰσηγήσεώς του: «Παιδαγωγικὰ θέματα στὴν εἰκονογραφία τῶν Ναῶν τῆς Καστοριᾶς».
Πέμπτος, καὶ τελευταῖος ὁμιλητὴς γιὰ τὴν Α΄ Συνεδρία, ἦταν ὁ Ἀρχιερατικὸς Ἐπίτροπος Ἄργους Ὀρεστικοῦ καὶ Κληρικὸς τῆς Ἱ.Μ. Καστορίας π. Λεωνίδας Μπάρδος, μὲ τίτλο στὴν εἰσήγησή του: «Θεολογικὲς ἀρχὲς στὴν κατασκηνωτικὴ ζωή».
Μετὰ τὶς εἰσηγήσεις ἀκολούθησαν οἱ χαιρετισμοὶ ἀπὸ τὸν Ἀντιδήμαρχο κ. Ἰωάννη Γκόγκα, ὡς ἐκπροσώπου τοῦ Δημάρχου Καστοριᾶς κ. Ἰωάννη Κορεντσίδη, ἀπὸ τὸ μέλος τοῦ Συμβουλίου Διοίκησης τοῦ Πανεπιστημίου Δυτικῆς Μακεδονίας κ. Ζαχαρούλα Καλογηράτου, ὡς ἐκπροσώπου τῆς Πρυτανικῆς Ἀρχῆς καὶ ὁλοκλήρου τοῦ Πανεπιστημίου τῆς Δυτικῆς Μακεδονίας καὶ τοῦ προέδρου τοῦ Τμήματος Ἐπικοινωνίας καὶ Ψηφιακῶν Μέσων κ. Γεωργίου Λάππα.
Τέλος ἀκολούθησαν ἐρωτήσεις ἀπὸ τὸ ἀκροατήριο, ἀπαντήσεις ἀπὸ τοὺς εἰσηγητὲς καὶ συζήτηση .
Ἀμέσως μετὰ ἔγινε ξενάγηση στὴν Ἱερὰ Μονὴ καὶ στοὺς Ἱεροὺς Ναούς της, ἡ ὑποδοχὴ τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου στὴν Μονὴ καὶ ἀκολούθησε τό γεῦμα πρὸς τοὺς Ἀρχιερεῖς, Κληρικούς, εἰσηγητές, καθηγητές καί φοιτητὲς καὶ ὅλους τούς συνέδρους.
Δεύτερη Συνεδρία τοῦ Α΄ Θεολογικοῦ Σεμιναρίου Καστοριᾶς
Τὸ ἀπόγευμα τῆς Πέμπτης, πραγματοποιήθηκε ἡ δεύτερη Συνεδρία τοῦ Θεολογικοῦ Σεμιναρίου, στὸ Ἱερὸ Παρεκκλήσιο τῶν Παμμεγίστων Ταξιαρχῶν (Ἀπόζαρι) Καστοριᾶς.
Κεντρικὸς ὁμιλητὴς ἦταν ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, ὁ ὁποῖος ἀνέπτυξε τὸ θέμα: «Μελέτη στὸν βίο καὶ τὴν διδασκαλία τοῦ ἁγίου Γρηγορίου του Παλαμᾶ».
Στήν ἀρχή εἶπε ὅτι ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς εἶναι ἕνας μεγάλος Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας, ποὺ συνόψισε ὅλη τὴν θεολογία τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία ἐκφράσθηκε ἀπὸ τοὺς Προφῆτες, τοὺς Ἀποστόλους καὶ τοὺς Πατέρες μέχρι τὴν ἐποχή του καὶ ἀνέδειξε τὴν βάση ὅλης αὐτῆς τῆς θεολογίας ποὺ εἶναι ὁ ἱερὸς ἡσυχασμός, ὡς ἡ κατ’ ἐξοχὴν εὐαγγελικὴ ζωή.
Στὴν συνέχεια, ἔδωσε τὰ χαρακτηριστικότερα στοιχεῖα τῆς ζωῆς του, ἀπὸ τὴν γέννησή του μέχρι τὴν κοίμησή του.
Ἔπειτα ἀνέδειξε ὅλο τὸ γεωπολιτικὸ περιβάλλον στὸ ὁποῖο ἔζησε κατὰ τὸν 14ο αἰώνα, δηλαδή, τὶς ἐπιθέσεις ποὺ δέχθηκε ἡ Χριστιανικὴ Ρωμαϊκὴ Αὐτοκρατορία ἀπὸ τὴν Δύση (Φραγκοκρατία), τὴν Ἀνατολὴ (Ὀθωμανούς), τὸν Βορρᾶ ἀπὸ τὸν Στέφανο Δουσάν, καθὼς ἐπίσης τὶς ἐπιθέσεις ἀπὸ τὸν δυτικὸ σχολαστικισμό, τὸν ἀνατολικὸ μουσουλμανισμὸ καὶ τὸν ἐσωτερικὸ ἀνθρωπισμό.
Τὴν διδασκαλία τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ ἐπικύρωσαν οἱ Σύνοδοι (1341, 1345, 1351) καὶ καταδικάστηκαν οἱ αἱρετικοί.
Στήν συνέχεια εἶπε ὅτι ἕνα βασικὸ ἑρμηνευτικὸ κλειδὶ τοῦ ἔργου καὶ τῆς διδασκαλίας τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ εἶναι τὸ ὅτι ἦταν Ἁγιορείτης καὶ ἐξέφρασε τὸ πνεῦμα καὶ τὴν ἀτμόσφαιρα τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Μέσα ἀπὸ αὐτὴν τὴν προοπτικὴ ἔκανε διάφορες ἀναλύσεις, παρουσιάζοντας τὸ βιβλίο του «Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς ὡς ἁγιορείτης» ποὺ ἐξεδόθη πρὶν 32 χρόνια.
Κατέληξε ὅτι ὁ ἅγιος Γρηγόριος εἶναι ἡ βάση καὶ ἡ κορυφὴ τῆς Ὀρθοδόξου Θεολογίας καὶ ἡ συμφωνία ἢ διαφωνία μὲ τὴν ζωὴ καὶ τὴν διδασκαλία του εἶναι τὸ κριτήριο τῆς Ὀρθοδοξίας ἤ τῆς αἱρέσεως.
Δεύτερος ὁμιλητὴς ἦταν ὁ Διάκονος τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου, π. Παΐσιος Παρασκευᾶς, μὲ θέμα τῆς εἰσηγήσεώς του: «Ὁ «Χρυσόστομος», ὁ «Νέος Χρυσόστομος», ὁ «Νέος Παλαμᾶς». Ἡ ἑνότητα τῆς πίστεως μέσα ἀπὸ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ζωή».
Ὁ π. Παΐσιος, δὲν μπόρεσε νὰ παρευρεθῆ αὐτοπροσώπως καὶ γι΄αυτό ἀπέστειλε τὴν εἰσήγησή του καὶ ἀναγνώσθηκε ἀπὸ τὸν συν-Διάκονό του π. Παντελεήμονα.
Μετὰ ἀπὸ τὶς εἰσηγήσεις ἀκολούθησαν ἐρωτήσεις πρὸς τὸν ὁμιλητὴ Μητροπολίτη καὶ ἀναλυτικὲς ἀπαντήσεις ἀπὸ τὸν ἴδιο.
Ἐν συνεχείᾳ ἔγινε ἡ προβολὴ τῆς ταινίας «Ὁ φίλος μου ὁ Καλλίνικος», ἡ ὁποία κινηματογραφήθηκε ἀπὸ τοὺς νέους καὶ τὶς νέες τῆς ἐνορίας Ἁγίων Ἀποστόλων Πέτρου καὶ Παύλου Γιαννιτσῶν, μὲ τὴν εὐλογία τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἐδέσσης, Πέλλης καὶ Ἀλμωπίας καὶ μέσα ἀπὸ τὰ κείμενα τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου.
Μετὰ τὸ τέλος τῆς ταινίας, ἡ ὁποία συγκίνησε ὅλους τοὺς θεατές, ὁ Μητροπολίτης Καστορίας συνεχάρη τούς παραγωγούς τῆς ταινίας, ἐξέφρασε τὴν συγκίνησή του καὶ τὴν χαρά του γιὰ τὴν προβολὴ τῆς ζωῆς τοῦ Ἁγίου Καλλινίκου.
Ὁ Σεβασμιώτατος κ. Καλλίνικος εἶπε ὅτι ὁ κόσμος θὰ ἦταν διαφορετικὸς, ἂν τὰ παιδιὰ ἔβλεπαν τέτοιες πνευματικὲς ταινίες καὶ δὲν μολύνονταν ἀπὸ τὶς ἐμπαθεῖς ταινίες ποὺ προβάλλονται κατὰ κόρον.
Τὴν δεύτερη Συνεδρία ἔκλεισε ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου, τονίζοντας τά βασικά χαρίσματα τοῦ Ἁγίου Καλλινίκου καί περιγράφοντας δύο ἀπὸ τὰ πρῶτα θαύματα τοῦ Ἁγίου, τὶς πρῶτες ἡμέρες μετὰ τὴν κοίμησή του.
ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ