ΕλλάδαΚόσμος

Tο… έξυπνο μπλουζάκι δημιούργησε Ελληνική startup!

Ελληνική startup δημιουργεί έξυπνο ρούχο με εφαρμογές στην τηλεφροντίδα ασθενών με ΧΑΠ, τον επαγγελματικό αθλητισμό και την αντιμετώπιση του άγχους

Ο Γιάννης, που ζει στο νοτιότερο σύνορο της Ευρώπης, τη Γαύδο, πάσχει από Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ). Η Κωνσταντίνα βιώνει εξαιρετικά στρεσογόνα επαγγελματική καθημερινότητα και παλεύει να διαχειριστεί το άγχος της. Η Ελένη είναι επαγγελματίας αθλήτρια και ο έλεγχος της αναπνοής της αποτελεί σημαντικό στοιχείο για καλύτερες επιδόσεις. Πρόκειται για τρία φανταστικά πρόσωπα, που όμως θα μπορούσαν δυνητικά να επωφεληθούν από το έξυπνο μπλουζάκι που δημιούργησε η «Atride», μια ελληνική τεχνολογική startup με διεθνή αέρα, αφού τα βασικά στελέχη της διοικητικής της ομάδας εργάζονται με ορμητήριο τρία διαφορετικά σημεία του πλανήτη: Ελλάδα, Ολλανδία, ΗΠΑ.

Το μπλουζάκι είναι ουσιαστικά μια φορετή (wearable) συσκευή, που λειτουργεί ως ακριβής και ακούραστος καταγραφέας της αναπνευστικής δραστηριότητας του ανθρώπου που τη φοράει, παρόμοια με έναν «Holter» για την καρδιά. Πρόσφατα παρουσιάστηκε στην 88η ΔΕΘ, στο περίπτερο του «Elevate Greece» και, εκ πρώτης όψεως, έμοιαζε με συνηθισμένο t-shirt, καθώς οι περισσότερες από τις τεχνολογίες αιχμής που ενσωματώνει δεν είναι ορατές. Κι όμως, διόλου συνηθισμένο είναι. Το πιλοτικό προϊόν της εταιρείας, που αξιοποιεί την Τεχνητή Νοημοσύνη και τη νανοτεχνολογία, δοκιμάζεται ήδη σε ερευνητικά κέντρα σε Βέλγιο, Ολλανδία και Μεγάλη Βρετανία. Μάλιστα, για την ανάπτυξη της πρώτης φάσης του διασφαλίστηκε κοινοτική χρηματοδότηση 3 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο consortium με τη συμμετοχή εταίρων από την Ελλάδα, το Βέλγιο, την Εσθονία και την Ισπανία (η κοινοτική χρηματοδότηση εγκρίθηκε για να αναπτυχθεί πιλοτικό προϊόν, το οποίο θα επικυρώσει τη δυνατότητα τηλεφροντίδας σε ασθενείς με ΧΑΠ).

Οι «πνεύμονες» της Atride, η οποία ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2022, είναι τρεις άνθρωποι, δύο Έλληνες και ένας Ολλανδός: η CEO της Atride είναι η Μαρία Κοντογιώργου, ιδρύτρια των εταιρειών «Disrupt» (Άμστερνταμ) και «Marikworld» (Λονδίνο), η οποία έχει -μεταξύ άλλων- διατελέσει σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Λουξεμβούργο και άλλων κοινοτικών θεσμών σε θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού και ανάπτυξης καινοτομίας με επίκεντρο τον χρήστη. Έτερος «ατρείδης» είναι ο διευθυντής τεχνολογίας (CTO) της εταιρείας, Βαγγέλης Λυμπουρίδης, ιδρυτής της «Enosis», με έδρα το Λος ‘Αντζελες και senior συνεργάτης στο Κέντρο Δημιουργικών Μέσων και Συμπεριφορικής Υγείας στο Πανεπιστήμιο Νότιας Καλιφόρνιας (USC). Τον πυρήνα της ομάδας συμπληρώνει ο Ολλανδός Maarten Gijssel, κλινικός διευθυντής (CCO), καινοτόμος οραματιστής στον χώρο της ανάλυσης της ανθρώπινης κίνησης και των wearables και ιδρυτής -εκτός από την «Atride»- των εταιρειών «Kinetic Analysis» και «IDRO».

Δύο παιδικοί φίλοι και μια τυχαία συνάντηση στο Λονδίνο

Πώς συσπειρώθηκαν στον ίδιο επιχειρηματικό σκοπό αυτοί οι τρεις άνθρωποι; «Γνωρίζω τον Βαγγέλη από όταν ήμασταν παιδιά κι έχουμε διανύσει παράλληλες πορείες σε διάφορα μέρη του κόσμου, με κοινό γνώμονα την εξερεύνηση και την επαφή με την τεχνολογία από διαφορετικές οπτικές, αλλά πάντα με βάση τον άνθρωπο, το περιβάλλον και τις ανάγκες του» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Μαρία Κοντογιώργου και συνεχίζει: «Ο Βαγγέλης έχει λαμπρή πορεία στον χώρο του καινοτόμου σχεδιασμού και της έρευνας στην Αμερική. Τον Μάαρτεν τον γνώρισα τυχαία στο Λονδίνο το 2014 και αμέσως βρήκαμε πολλά κοινά σημεία ενδιαφέροντος. Ο Μάαρτεν είναι πρωτοπόρος στη συλλογή και αξιολόγηση δεδομένων στον χώρο της υγείας και του αθλητισμού κι εγώ είμαι ειδική σε θέματα ψηφιακού σχεδιασμού προϊόντων και επικοινωνίας. Εδώ και μερικά χρόνια, έχουμε γίνει σούπερ ομάδα, αναζητώντας λύσεις που η τεχνολογία μπορει να δώσει, για να κάνουμε τη ζωή των ανθρώπων ευκολότερη».

Κατά τη Μαρία, το μπλουζάκι φιλοδοξεί να καταστήσει καθημερινή ρουτίνα την πνευμονική άσκηση και υγεία, καθώς και τη διαχείριση του στρες μέσω της αναπνοής, αναδεικνύοντας τη δύναμη του ελέγχου της αναπνοής για τη βελτίωση της ψυχικής και σωματικής υγείας. «Φιλοδοξία μας είναι να το λανσάρουμε σε όλο τον κόσμο, ξεκινώντας από την Ευρώπη» συνεχίζει, συμπληρώνοντας πως η Atride αναζητά τώρα χρηματοδότηση που εστιάζει σε στρατηγικούς επενδυτές στον τομέα της υγείας, προκειμένου να προχωρήσει στην ανάπτυξη της έξυπνης μπλούζας ως ιατρικού προϊόντος, αλλά και στον χώρο της ευεξίας.

Αλγόριθμοι που ξέρουν πότε έχεις άγχος

Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Βαγγέλης Λυμπουρίδης, το μπλουζάκι έχει ενσωματωμένους αισθητήρες με nanowires, μικροσκοπικά καλώδια με αυξημένες αντοχές, ώστε να αντέχουν στο πλύσιμο, τις φθορές κτλ. Παράλληλα, χρησιμοποιούνται …εξωτικά μελάνια από νανοϋλικά. Στο ρούχο ενσωματώνονται επίσης οι δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης και συγκεκριμένα της μηχανικής μάθησης, μέσω της οποίας γίνεται εξαγωγή ποιοτικών χαρακτηριστικών της αναπνοής.

«Χρησιμοποιούμε επίσης δύο δέσμες αισθητήρων, στην περιοχή του στήθους και την κοιλιακή χώρα. Πέραν της ανάλυσης της ποιοτικής λειτουργίας των πνευμόνων, η αναπνοή κρύβει πολλά άλλα στοιχεία σχετικά με την ψυχική και σωματική μας κατάσταση. Π.χ., όταν αγχωνόμαστε αναπνέουμε κυρίως με κοφτές και πολλές αναπνοές από το στήθος, αντί για βαθύτερες που υποβοηθούνται από το διάφραγμα και την κοιλιακή χώρα. Αμέσως δηλαδή μπορούμε να καταλάβουμε το μέγεθος του στρες ειδικά στον κάθε άνθρωπο που φοράει το μπλουζάκι, αναπτύσσοντας εξατομικευμένα μοντέλα αντιμετώπισης» λέει ο Βαγγέλης, διευκρινίζοντας ότι η ομάδα έχει φροντίσει ώστε το προϊόν της να μη χρειάζεται συνέχεια φόρτιση: ενεργοποιείται αυτόματα όταν κάποιος το φορά και η αυτονομία του είναι αρκετή, «ώστε να μπορούμε να συλλέγουμε συνεχώς δεδομένα, σε διάρκεια από μερικές ημέρες έως μία εβδομάδα». Παράλληλα, δεν υπάρχει κίνδυνος για τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα του χρήστη, καθώς η συσκευή επικοινωνεί αποκλειστικά με το κινητό τηλέφωνο του ανθρώπου που φοράει τη μπλούζα, ο οποίος είναι ο μοναδικός διαχειριστής τους κι αποφασίζει σε ποιον τα παρέχει.

«Ταξιδεύοντας» για απομακρυσμένα νησιά

Η Ελλάδα έχει πολλά μικρά νησιά, που αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις σε επίπεδο ιατρικής παρακολούθησης των κατοίκων. Πώς θα μπορούσε να βοηθήσει το έξυπνο μπλουζάκι; «Η μπλούζα αυτή» εξηγεί η Μαρία, «έχει ακριβώς ως στόχο να καλύψει τις ανάγκες των απομακρυσμένων περιοχών, όπου η πρόσβαση σε ιατρικές υπηρεσίες είναι περιορισμένη. Μέσω της τεχνολογίας μας, τα έξυπνα μπλουζάκια συλλέγουν δεδομένα αναπνευστικής λειτουργίας σε πραγματικό χρόνο και τα αποστέλλουν άμεσα σε εξειδικευμένες ιατρικές ομάδες, όπου κι αν βρίσκονται. Ο γιατρός μπορεί να αξιοποιήσει αυτά τα δεδομένα για να παρακολουθεί την κατάσταση του ασθενούς και να δώσει οδηγίες από απόσταση. Φυσικά, η επιτυχία της λύσης εξαρτάται από συνέργειες με τοπικά κέντρα υγείας, νοσοκομεία και τηλεϊατρικές πλατφόρμες, γι’ αυτό αναζητούμε στρατηγικές συνεργασίες με παρόχους υγειονομικής περίθαλψης και δημόσιους φορείς». Η ομάδα, λέει, έχει ήδη ξεκινήσει επαφές με ερευνητικά κέντρα σε Ελλάδα και Ευρώπη, ώστε να διασφαλίσει ότι η έξυπνη μπλούζα θα φέρει πραγματική αλλαγή στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας._

Αλεξάνδρα Γούτα

Back to top button