Καστοριά

ΚΔΗΦ Σύμπλευση: Αποτελέσματα Βιωματικού Εργαστηρίου για την Αναπηρία και τη Συμπερίληψη

Με ιδιαίτερη χαρά ολοκληρώσαμε γι’ αυτή τη σχολική χρονιά το Βιωματικό Εργαστήρι για την Αναπηρία και τη Συμπερίληψη, το οποίο υλοποιήθηκε με επιτυχία σε Δημοτικά Σχολεία της Καστοριάς και του Άργους Ορεστικού, απευθυνόμενο σε μαθητές των τάξεων Γ΄ έως ΣΤ΄ Δημοτικού. Στόχος της δράσης ήταν η ενίσχυση της ενσυναίσθησης, της αποδοχής της διαφορετικότητας και η καλλιέργεια συμπεριληπτικών στάσεων από νεαρή ηλικία.

Το εργαστήρι βασίστηκε σε μια πολυτροπική και βιωματική μεθοδολογία: με όχημα το παραμύθι «Ο Διαφορετικός Πινόκιο», τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού, την παρουσία ατόμου με αναπηρία και διαδραστικές δραστηριότητες, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να επεξεργαστούν βασικές έννοιες γύρω από την αναπηρία και την κοινωνική συμπερίληψη.

Καταγεγραμμένα αποτελέσματα της παρέμβασης
 Ανάπτυξη Ενσυναίσθησης
Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με αυθεντικό ενδιαφέρον στις εμπειρίες και τις προκλήσεις που βιώνουν τα άτομα με αναπηρία. Μέσα από τον διάλογο και τις ανοιχτές ερωτήσεις προς τον κ. Σεμασιώτη Παναγιώτη, δημιούργησαν γέφυρες κατανόησης, αποδοχής και σεβασμού προς τη διαφορετικότητα.
 Αποδόμηση Στερεοτύπων
Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά σε συζήτηση αναφορικά με τις λέξεις και εκφράσεις που συχνά χρησιμοποιούνται προσβλητικά ή απαξιωτικά. Η δραστηριότητα με το μπαλάκι αποτέλεσε ασφαλές πλαίσιο ελεύθερης έκφρασης, συμβάλλοντας στην αποδόμηση στερεοτυπικών αντιλήψεων και στην υιοθέτηση φιλικής, υποστηρικτικής γλώσσας.
 Κατανόηση της Αναπηρίας ως Κοινωνικού Ζητήματος
Η παρουσίαση θεσμικών και πρακτικών ζητημάτων που αφορούν τα άτομα με αναπηρία, ανέδειξε στα παιδιά την ανάγκη ύπαρξης προσβάσιμων χώρων, κατάλληλης υποδομής και κοινωνικής υποστήριξης. Με απλό, αλλά ουσιαστικό τρόπο, έγινε κατανοητό ότι η αναπηρία δεν περιορίζεται στο άτομο, αλλά αφορά στο πώς η κοινωνία οργανώνεται γύρω του.
 Καλλιέργεια Συμπεριληπτικής Νοοτροπίας
Μέσα από βιωματικές ασκήσεις, όπως η εξερεύνηση του σχολικού χώρου με αναπηρικό αμαξίδιο, οι μαθητές αντιλήφθηκαν έμπρακτα τις δυσκολίες προσβασιμότητας και τη σημασία της ισότητας στις ευκαιρίες μάθησης και συμμετοχής.

 Ενεργοποίηση για Κοινωνική Δράση
Η δράση ενίσχυσε τη διάθεση των παιδιών να συμβάλλουν ενεργά σε μια πιο φιλική
και συμπεριληπτική σχολική κοινότητα. Αναδύθηκε η σημασία της καθημερινής
στάσης και συμπεριφοράς ως καταλυτικός παράγοντας κοινωνικής αλλαγής.

Το εργαστήρι αποτέλεσε μια δυναμική και ελπιδοφόρα παρέμβαση, στην οποία η παιδική φαντασία συναντά την κοινωνική ευθύνη. Η ανατροφοδότηση που λάβαμε τόσο από τα παιδιά όσο και από τους εκπαιδευτικούς αποδεικνύει τη μεγάλη ανάγκη, αλλά και το ουσιαστικό αποτέλεσμα τέτοιων εκπαιδευτικών δράσεων.

Η Διεπιστημονική Ομάδα και η Διοίκηση του Κ.Δ.-Η.Φ. ΑμεΑ «Σύμπλευση» Καστοριάς ευχαριστούν θερμά τους μαθητές, τους δασκάλους, τους γονείς, και φυσικά τον κο Σεμασιώτη Παναγιώτη, για την αυθεντικότητα, την ειλικρίνεια και την έμπνευση που προσέφεραν. Ας συνεχίσουμε να χτίζουμε μια κοινωνία όπου η διαφορετικότητα δεν αποκλείει, αλλά ενώνει.

Κ.Δ.-Η.Φ. ΑμεΑ «Σύμπλευση» Καστοριάς

simplefsi.gr

Back to top button