Ελλάδα

H ελληνική ζυθοποιία που παίζει στα ίσια πολυεθνικούς κολοσσούς

Στην τρίτη θέση της ελληνικής αγοράς μπίρας αναρριχήθηκε πέρυσι η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης αυξάνοντας συνεχώς τα μερίδια αγοράς της.

Όλοι θυμούνται την Lowenbrau, την προσπάθεια των Γερμανών που πραγματοποίησαν την δεκαετία του ’80 την μεγαλύτερη τότε γερμανική επένδυση στην Ελλάδα ώστε να καταφέρουν να πάρουν – ανεπιτυχώς όμως – μερίδιο στην εγχώρια αγορά.

Οι Γερμανοί οι οποίο κάθε χρόνο έχαναν χρήματα από την επένδυση τους στην Ελλάδα προσπαθούσαν μέσα στα επόμενα χρόνια να αποεπενδύσουν. Το 1998, η οικογένεια Συριανού εξαγοράζει τις μετοχές, που ανήκαν στη γερμανική θυγατρική εταιρία με αποτέλεσμα πέντε χρόνια αργότερα να περάσει σε 100% ελληνικό ιδιοκτησιακό καθεστώς. Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ελληνικές ζυθοποιίες που στην πορεία πουλήθηκαν σε ξένους η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης έχει την μοναδική πρωτοτυπία να έχει εξαγοράσει μία ξένη ζυθοποιία στην Ελλάδα.

Ο Θ. Συριανός, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, είναι Ελληνας με γερμανική ανατροφή, καθώς έλκει μέρος της καταγωγής του από τη Γερμανίδα μητέρα του. Απέκτησε νωρίς διεθνή εμπειρία, καθώς εργάστηκε από το 1989 έως το 1992 στη γνωστή γερμανική εταιρεία συμβούλων Roland Berger.

Επέστρεψε στην Ελλάδα για να συνεργαστεί με τη Lowenbrau και κατέληξε να ελέγχει την ΕΖΑ. Το 2013 το απόλυτο ποσοστό του 100% των μετοχών που κατείχε υποχώρησε στο 66,1% και αυτό γιατί παραχώρησε ποσοστό της τάξης του 33,9% στην Damma Holdings, την εταιρεία που αποτελεί επενδυτικό βραχίονα του επιχειρηματία Δ. Δασκαλόπουλου.

Η ΕΖΑ από το 1996 λάνσαρε στην αγορά την Pils Hellas, η οποία αποτελεί το πιο «δυνατό» της σήμα, αλλά από το 2011 και μετά πρόσθεσε νέα σήματα ελληνικής μπίρας (ζ, Odyssey, Blue Island κ.ά.). Το 2016 αποχαιρέτησε τα 20.000.000 λίτρα -που ήταν το όριο- και αποφάσισε να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τη δυναμικότητα του εργοστασίου της στην Αταλάντη, που μπορεί να φτάσει έως και τα 80 εκατ. – 100 εκατ. λίτρα. Ηδη το 2016 οι πωλήσεις της σε όγκο είναι αυξημένες κατά 50%, φθάνοντας τα 30.000.000 λίτρα.
Το 2016 οι πωλήσεις της σε όγκο αυξήθηκαν κατά 36% και σε αξία κατά 53,9%. Το δε μερίδιο της στην ελληνική αγορά υπολογίζεται πλέον στο 8%, το οποίο την τοποθετεί στην 3η θέση, πίσω από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία και την Ολυμπιακή Ζυθοποιία, δηλαδή τους δύο μεγάλους πολυεθνικούς παίκτες.

Το 2016, οι πωλήσεις της ΕΖΑ προσέγγισαν τα 30 εκατ. ευρώ, έναντι 16,5 εκατ. ευρώ το 2015, ενώ ισχυρή βελτίωση αναμένεται και στα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, που από 950.000 ευρώ που ήταν το 2015 εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 2,5 εκατ. ευρώ.

Πρόσφατα η εταιρεία δημιούργησε με νέα μπίρα υπό το σήμα «ζ» και στην κατηγορία lager, την οποία παρουσίασε στο πλαίσιο της πρόσφατης έκθεσης HORECA και διανέμει ήδη. Παράλληλα, στόχος της εταιρείας είναι η παραγωγή καινοτόμων αναψυκτικών που θα συνδυάζουν τις κατηγορίες μπίρας και αναψυκτικού. Ηδη η ΕΖΑ παράγει κάποια τέτοια προϊόντα για εξαγωγές στο Ισραήλ και για τον κλάδο του τουρισμού και εστίασης, όχι όμως ευρέως για το λιανεμπόριο. Στο προσεχές διάστημα, εξάλλου, η εταιρεία αναμένεται να κλείσει συμφωνία για την παραγωγή μπίρας ιδιωτικής ετικέτας για λογαριασμό αλυσίδας σουπερμάρκετ στο εξωτερικό. Σημειώνεται ότι εντός συνόρων η ΕΖΑ παρασκευάζει μπίρα για λογαριασμό της Lidl Hellas.

fpress.gr

Back to top button