Η ομορφιά των ελβετικών Άλπεων καθρεφτίζεται στην εγκατάσταση «Αντικατοπτρισμός Γκστάαντ» του Αμερικανού καλλιτέχνη Ντουγκ Άιτκεν. Το οίκημα, στο ύφος ενός ράντσου του Ουέστ, καλυμμένο πλήρως με καθρέφτες, κάθεται στις χιονισμένες βουνοκορφές του Γκστάαντ, στην Ελβετία. Από μακριά, μοιάζει σαν να εξαφανίζεται στο τοπίο. Αλλά, όπως σε ένα πραγματικό σπίτι, μπορεί κανείς να εισέλθει στο εσωτερικό του, όπου ταβάνι και τοίχοι είναι επίσης καθρέφτες.
Μοντέλο για το σπίτι από καθρέφτες είναι το σχέδιο των αρχών του 20ου αιώνα για ράντσο στην Καλιφόρνια. Έχοντας ως πηγή έμπνευσης τον αρχιτέκτονα Φρανκ Λόιντ Ράιτ και την αρχιτεκτονική του αμερικανικού Ουέστ, η πρόθεση του Άιτκεν είναι διττή. Αφενός, είναι ένα «δωμάτιο-ηχώ», δημιουργώντας μια λούπα με την ακατοίκητη φύση, την οποία όμως διακόπτει ως αντικείμενο κατασκευασμένο από τον άνθρωπο. Αφετέρου, η παρουσία του ανακαλεί στη μνήμη τις παραδόσεις και των ΗΠΑ και της Ευρώπης. «Με φόντο τη Βιντεμανέτ στο Γκστάαντ, το “Αντικατοπτρισμός Γκστάαντ” θα φέρει την ιδέα του Έκδηλου Πεπρωμένου και την Αμερικανική Δύση σε επαφή με το ευρωπαϊκό τοπίο και το μεγαλειώδες» εξηγεί ο Ντουγκ Άιτκεν.
Αυτή η εγκατάσταση είναι η τρίτη εκδοχή του οικήματος: το «Αντικατοπτρισμός» είχε για πρώτη φορά τοποθετηθεί στην έρημο έξω από το Παλμ Σπρινγκς, το 2017. Έναν χρόνο αργότερα, τοποθετήθηκε στο εσωτερικό μιας πρώην τράπεζας στο Ντιτρόιτ. Η τωρινή εκδοχή, το «Αντικατοπτρισμός Γκστάαντ», έγινε για το ELEVATION 1049: Frequencies, για το οποίο, στις αρχές του Φεβρουαρίου, συγκεντρώθηκαν διεθνείς εικαστικοί και περφόρμερ. Η εγκατάσταση του Άιτκεν θα παραμείνει για δύο χρόνια στις ελβετικές Άλπεις «καθρεφτίζοντας και αλληλεπιδρώντας με το ορεινό τοπίο καθώς αλλάζουν οι εποχές του χρόνου».
ΑΠΕ